Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikkerhetswire eller kjetting på ubremset båthenger. Hva er reglene?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en brukt lett ubremset båthenger for en veldig lett båt. Min aller første tilhenger. Tillatt totalvekt 750kg, egenvekt 138kg. Havner under 300kg faktisk totalvekt med min bruk.

Sikkerhetskjettingen var i dårlig stand, så jeg laget en sikkerhetswire med 6mm stålwire, wireklemmer og en krok jeg hadde. 

Men begynner å tvile litt på patenten min. Leser over alt at ubremsede hengere bruker kjetting. MÅ det være kjetting på ubremset henger eller holder det med wire i stedet? Bremsede hengere har jo wire, men dette er jo for å utløse bremsen.

Finnes det noe teknisk regelverk?

 

Snapchat-1171876922.jpg

Endret av type900
Mer forståelig overskrift
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4. Tilhenger/tilhengerredskap, som ikke har bremser som settes til automatisk dersom tilhengeren skilles fra trekkvognen under fart, skal være festet til trekkvognen ved en tilleggsforbindelse. Tilleggsforbindelsen skal være to kjettinger eller ståltau. Tillegggsforbindelsen, inklusive kroker og innfesting, skal hver ha en bruddstyrke som minst er lik tilhengerens største tillatte totalvekt. Lenkene må være så korte at tilhengerdraget ikke kan falle ned i vegen og skal være så lange at de ikke begrenser svingmulighetene.

kilde: https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§38-5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Wiren holder antakelig (men jeg ville sjekket bruddstyrken), men karabinkroken vil antakelig rette seg ut, og wireklemmene sitter ikke med bare en i hver ende, det skal være minst tre. (den typen klemmer er heller ikke lovlig til løfteutstyr, forøvrig)

Jeg er også litt i tvil om hvor godt de klemmene sitter på plastbelagt wire.

Forøvrig er vel kravet ment å leses som to kjettinger eller to ståltau (hvor hvert tåler hele hengerens vekt), selv om det er litt utydelig skrevet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...