Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snowleopard said:

Det med kontoer er en engangsjobb i utgangspunktet. Og forbereder man seg ved å skaffe brikke(r) og apper før man drar på tur, så reduserer man hasselet veldig. Men skal være helt enig i at det burde være mulig å unngå.

Hyundai løser det veldig elegant nå ved å tilby ChargeMyHyundai, der du registrerer kort hos forhandler eller på web, så slipper du å registrere deg hos alle andre. Da fremstår Hyundai som kunden mot ladeleverandøren.

Tesla er definitivt enklest, på Tesla sine egne SuC-stasjoner, en løsning som alle andre burde adoptert. Det kommer nok etterhvert, da standarden finnes. Det kreves bare at leverandøren/produsenten bygger og implementerer løsningen. Men en Tesla er like "rådvill" på andre ladestasjoner.

Da tipper jeg du bor et greit stykke nord for Trondheim, for ellers har du lett veldig dårlig etter Ionity-ladere. Men ja, de burde se å komme seg lengre nordover, som planene var og kanskje fremdeles er. Men akkurat nå ser det ut som Norge stopper ved Trondheim ifølge Ionity.

Bra noen prøver litt iallefall. En Tesla er like rådvill som andre biler på andre ladere ja, og det merker jeg når jeg plages hos Mer :p

Men Tesla har heldigvis bygget ut ganske bra i Nord og fortsetter med det. Jeg har 3 Tesla Superchargers innenfor 100km rekkevidde, men det er 1140km til nærmeste Ionity i Norge. Holder forøvrig til i Tromsø. Nordens Paris.

Har de forresten begynt å levere ut Ioniq 5 nå? Ikke sett noen her enda.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Bra noen prøver litt iallefall. En Tesla er like rådvill som andre biler på andre ladere ja, og det merker jeg når jeg plages hos Mer :p

Men Tesla har heldigvis bygget ut ganske bra i Nord og fortsetter med det. Jeg har 3 Tesla Superchargers innenfor 100km rekkevidde, men det er 1140km til nærmeste Ionity i Norge. Holder forøvrig til i Tromsø. Nordens Paris.

Har de forresten begynt å levere ut Ioniq 5 nå? Ikke sett noen her enda.

45 har blitt utlevert til noen allerede. Men ser ikke så mange av de, men har ihvertfall sett en. 🙂

De "vanlige Ioniq 5 kommer vel ikke før tidligst august.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snowleopard said:

45 har blitt utlevert til noen allerede. Men ser ikke så mange av de, men har ihvertfall sett en. 🙂

De "vanlige Ioniq 5 kommer vel ikke før tidligst august.

Ahh, tar vel litt tid før man ser dem her da.

Først nå nylig begynt å se Mach-e på veiene her og det er vel lenge siden den kom. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ahh, tar vel litt tid før man ser dem her da.

Først nå nylig begynt å se Mach-e på veiene her og det er vel lenge siden den kom. 

Den ser jeg titt og ofte. Synes den er vakker, både i sideprofil og front view. Bare så synd med manglende taklast og bare 750 kg på henger. Den har lang nok rekkevidde til at varmepumpe ikke er avgjørende, men skulle gjerne sett at de hadde det og.

Men når man ser videoen til Munroe, så kan man lure på hvilken ekspertise de sitter med på VVS-siden, for makan til rørkaos er det lenge mellom hver gang man ser. Det er grunn nok til å bli skremt fra å kjøpe. Her håper jeg de lytter til Munroe og gjengen hans, og ser videoen om og om igjen, før de setter seg ned og tenker ut hvordan de kan fikse dette. Synd, for det er ellers en knall bil.

Ja, det heller til at noe av det bedre kjøpet man kan gjøre i klassen her, er Ioniq 5 og Kia EV6, og jeg heller mer mot Kiaen nå. Og så er det litt synd at de landet på en rekkevidde under 500 km, selv om jeg tror de tenker at raskere lading fikser det "problemet".

Skal være med på at det definitivt hjelper veldig på, men samtidig ser man at rekkevidden på de beste sniker seg opp mot 600, som er et greit kompromiss når man utnytter at bilen har mulighet til å trekke en relativt bra størrelse tilhenger/campingvogn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Den ser jeg titt og ofte. Synes den er vakker, både i sideprofil og front view. Bare så synd med manglende taklast og bare 750 kg på henger. Den har lang nok rekkevidde til at varmepumpe ikke er avgjørende, men skulle gjerne sett at de hadde det og.

Men når man ser videoen til Munroe, så kan man lure på hvilken ekspertise de sitter med på VVS-siden, for makan til rørkaos er det lenge mellom hver gang man ser. Det er grunn nok til å bli skremt fra å kjøpe. Her håper jeg de lytter til Munroe og gjengen hans, og ser videoen om og om igjen, før de setter seg ned og tenker ut hvordan de kan fikse dette. Synd, for det er ellers en knall bil.

Ja, det heller til at noe av det bedre kjøpet man kan gjøre i klassen her, er Ioniq 5 og Kia EV6, og jeg heller mer mot Kiaen nå. Og så er det litt synd at de landet på en rekkevidde under 500 km, selv om jeg tror de tenker at raskere lading fikser det "problemet".

Skal være med på at det definitivt hjelper veldig på, men samtidig ser man at rekkevidden på de beste sniker seg opp mot 600, som er et greit kompromiss når man utnytter at bilen har mulighet til å trekke en relativt bra størrelse tilhenger/campingvogn.

Har sett litt på Murno og hans videoer. Han må jo være selve oppskriften på hvordan amerikansk bilindustri ble ødelagt. Å skru ting på plass er en uting i følge han. Alle som har hatt bil liker ting som sitter fast. Å feste mekanismen som løfter vinduer med plastklips er oppskrift på at ting skrangler etter en stund. At vw sin kraftelektronikk kunne repareres var en uting i følge han. Hvor mye dyrere blir ting å reparere når man limer dyre komponenter sammen? Murno tenker lean hele tiden. Lag det billigere og enklere. Man ender opp med en bil som skrangler og ting faller av etter kort tid. Amerikansk bilindustri har kjørt dette løpet lenge. Derfor selges det lite amerikanske biler i europa. Amerikanere er tydeligvis vant til dette. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Har sett litt på Murno og hans videoer. Han må jo være selve oppskriften på hvordan amerikansk bilindustri ble ødelagt. Å skru ting på plass er en uting i følge han. Alle som har hatt bil liker ting som sitter fast. Å feste mekanismen som løfter vinduer med plastklips er oppskrift på at ting skrangler etter en stund. At vw sin kraftelektronikk kunne repareres var en uting i følge han. Hvor mye dyrere blir ting å reparere når man limer dyre komponenter sammen? Murno tenker lean hele tiden. Lag det billigere og enklere. Man ender opp med en bil som skrangler og ting faller av etter kort tid. Amerikansk bilindustri har kjørt dette løpet lenge. Derfor selges det lite amerikanske biler i europa. Amerikanere er tydeligvis vant til dette. 

Mulig han driver dette til det mer ekstreme, men jeg synes fremdeles kritikken mot kjølesystemet er veldig berettiget, og også frunk-boksen og ettpar andre ting som er lett å peke på.

Han peker på deler som er unødvendige/overflødige, ting som er laget unødvendig komplisert og med for mange deler som kan erstattes med en ferdigstøpt del (svært kostnadsreduserende), måter å sette sammen som både ser rotete og komplisert å vedlikeholde, og ikke minst alle disse rørene med en type klammer som vil lekke med tid og stunder.

Bare med et kort overblikk ser man jo at der må være opptil flere meter med rør som med letthet vært fjernet uten å gå ut over funksjon, men som skaper et mer robust produkt. Og det ser man jo lenge før han begynner å påpeke dette.

Selvsagt er det et kostnadsspørsmål, men til syvende og sist er det kunden som ender opp med å betale. Hadde de gjort endel av de endringene/problemene han peker på, så hadde Ford spart mye penger både på deler og montering, uten at dette hadde gjort bilen dårligere. Tvert i mot, og det betyr og at reservedelene blir billigere.

Nå har jeg ikke sett så mye på videoen(e) om ID.4. Kanskje det er der det fremkommer at han mener ting skal limes/sveises fremfor å skrues på plass. På en av videoene om Tesla, så viser han hvordan det å bruke maskinering og roboter i prosessen gjør at ting kan settes sammen langt mer presist og raskere.

Dette gjøres delvis ved å standardisere mer, og delvis ved å bruke mer tid på å gå gjennom og forbedre prosessen, og lage støttesysten med bedre guiding slik at mer kan gjøres maskinelt, men og lettere instruere og assistere produksjonsmedarbeiderne. Dette gir raskere og mer nøyaktig prosess, og med langt mindre mulighet for feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Mulig han driver dette til det mer ekstreme, men jeg synes fremdeles kritikken mot kjølesystemet er veldig berettiget, og også frunk-boksen og ettpar andre ting som er lett å peke på.

Han peker på deler som er unødvendige/overflødige, ting som er laget unødvendig komplisert og med for mange deler som kan erstattes med en ferdigstøpt del (svært kostnadsreduserende), måter å sette sammen som både ser rotete og komplisert å vedlikeholde, og ikke minst alle disse rørene med en type klammer som vil lekke med tid og stunder.

Bare med et kort overblikk ser man jo at der må være opptil flere meter med rør som med letthet vært fjernet uten å gå ut over funksjon, men som skaper et mer robust produkt. Og det ser man jo lenge før han begynner å påpeke dette.

Selvsagt er det et kostnadsspørsmål, men til syvende og sist er det kunden som ender opp med å betale. Hadde de gjort endel av de endringene/problemene han peker på, så hadde Ford spart mye penger både på deler og montering, uten at dette hadde gjort bilen dårligere. Tvert i mot, og det betyr og at reservedelene blir billigere.

Nå har jeg ikke sett så mye på videoen(e) om ID.4. Kanskje det er der det fremkommer at han mener ting skal limes/sveises fremfor å skrues på plass. På en av videoene om Tesla, så viser han hvordan det å bruke maskinering og roboter i prosessen gjør at ting kan settes sammen langt mer presist og raskere.

Dette gjøres delvis ved å standardisere mer, og delvis ved å bruke mer tid på å gå gjennom og forbedre prosessen, og lage støttesysten med bedre guiding slik at mer kan gjøres maskinelt, men og lettere instruere og assistere produksjonsmedarbeiderne. Dette gir raskere og mer nøyaktig prosess, og med langt mindre mulighet for feil.

Poenget er jo at prisen er kjent. Klarer vw eller tesla å lage en bil som koster 300 000 så gjør de det. Selv om han tror han kunne laget et billigere produkt , er det ikke sikkert at folk hadde kjøpt det. Mange eksempler på det. Motorsykler fra india var populært en stund. Grisebillige og sikkert laget etter lean prinsipp. Poenget var at de var fulle av billige løsninger som ramlet frahverandre etter kort tid.

Det virker som han ignorerer at det ofte er roboter som skrur inn skruene og trekker dem fast. 

At han er forundret over å se locktite på skruene til sikkerhetsbeltet sier sitt. Tyske fabrikanter bruker lim på svært mange skruer. Dette kan han ikke ha fått med seg. Mannen lever jo på 80tallet. 

Kjøle slanger med klemmer er jo også ganske ut. Mine biler har hatt slanger som klipses med orings tetning. 

Han fokuserer veldig på komponenter som aldri ryker og lite på hvor enkelt det er å skifte ut slitedeler og ting som ryker. Hvor ofte skifter du sikringer på en ny bil? Og når en sikring ryker hvor ofte kan du bare bytte/resette og problemet er løst? 

Rett skal være rett. Noen poenger har han men stort sett tenker han som amerikansk bilindustri for 30år siden. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Har de forresten begynt å levere ut Ioniq 5 nå? Ikke sett noen her enda.

Møtte en Ioniq 5 i et kryss, og ble kjørende bak den gjennom et boligområde (30 km/t) i forrige uke. Syns den ser alldeles smashing ut. Flott bil, og den ser større ut i virkeligheten enn på bilder. På bilder ser den ut som en bil i "golf-klassen" men den er atskillig større.

Godt valg, helt sikkert, for de som kjøper denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Har sett litt på Murno og hans videoer. Han må jo være selve oppskriften på hvordan amerikansk bilindustri ble ødelagt. Å skru ting på plass er en uting i følge han. Alle som har hatt bil liker ting som sitter fast. Å feste mekanismen som løfter vinduer med plastklips er oppskrift på at ting skrangler etter en stund. At vw sin kraftelektronikk kunne repareres var en uting i følge han. Hvor mye dyrere blir ting å reparere når man limer dyre komponenter sammen? Murno tenker lean hele tiden. Lag det billigere og enklere. Man ender opp med en bil som skrangler og ting faller av etter kort tid. Amerikansk bilindustri har kjørt dette løpet lenge. Derfor selges det lite amerikanske biler i europa. Amerikanere er tydeligvis vant til dette. 

Jeg har også sett en del på Sandy Munro. Han tar det litt langt ut, men man må jo filosofere over hvor små komponenter det er hensiktsmessig å gjøre utskiftbare. Får man en skade f.eks på vindusheisen kan man lure på om det er bedre for logistikk og økonomi å skifte hele døra. Eller om man skal åpne for å skifte f.eks vindusheismotoren uten å skifte mekanikken, kabler og resten av døra. Jo mer detaljert nivå, desto større må delelageret være og logistikken rundt det.

Jeg er selv tilhenger av modularitet og reparerbarhet, men det kan bli for mye av det gode også. For logistikk og enkelt arbeid på verkstedet bør deleutvalget begrenses. Gjerne til standardiserte komponenter som kan brukes i flere bilmodeller, og gjerne med flere produsenter bak. Omtrent som man kan sette inn ram fra en rekke ulike produsenter i en PC, fordi de holder seg til en åpen standard. Likevel er det også begrensninger på hvor detaljerte komponenter som lar seg skifte. F.eks inneholder hovedkortet en hel del fastmonterte saker. På samme måte vil noen komponenter i en bil være sammensatte enheter som ikke kan deles i mindre biter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 timer siden):

Har de forresten begynt å levere ut Ioniq 5 nå? Ikke sett noen her enda.

Det er ingen på elbilforum som sier de har mottatt bilen sin ennå. Det er noen som skulle ha fått den i løpet av forrige uke, om bilen er forsinket eller de bare er for opptatt med å kjøre ny bil til å poste på forum er ikke greit å si. ;)

Derimot så har det jo vært et antall biler tilgjengelig for prøvekjøring og denslags så det er jo mulig å møte dem ute i trafikken allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg har også sett en del på Sandy Munro. Han tar det litt langt ut, men man må jo filosofere over hvor små komponenter det er hensiktsmessig å gjøre utskiftbare. Får man en skade f.eks på vindusheisen kan man lure på om det er bedre for logistikk og økonomi å skifte hele døra. Eller om man skal åpne for å skifte f.eks vindusheismotoren uten å skifte mekanikken, kabler og resten av døra. Jo mer detaljert nivå, desto større må delelageret være og logistikken rundt det.

Jeg er selv tilhenger av modularitet og reparerbarhet, men det kan bli for mye av det gode også. For logistikk og enkelt arbeid på verkstedet bør deleutvalget begrenses. Gjerne til standardiserte komponenter som kan brukes i flere bilmodeller, og gjerne med flere produsenter bak. Omtrent som man kan sette inn ram fra en rekke ulike produsenter i en PC, fordi de holder seg til en åpen standard. Likevel er det også begrensninger på hvor detaljerte komponenter som lar seg skifte. F.eks inneholder hovedkortet en hel del fastmonterte saker. På samme måte vil noen komponenter i en bil være sammensatte enheter som ikke kan deles i mindre biter.

Dette er jo et voldsomt tema. Skal man kunne skifte børster på en dynamo eller innslag på en starter? skifte hele forhjulsopphenget eller bare bytte et stag?

Jeg tror imidlertid at biler generelt må konstrueres slik at de lever lenger. Større å dyrere komponenter gjør at terskel for skroting blir lavere. Ønsker man å bytte en el motor til 40 000 pga et ødelagt innstøpt rele eller en fastlimt kontakt for hovedstrømmen? eller st el motoren må skiftes pga et slitt lager i reduksjonsgear?

Som sagt tror han går i feil retning. VW har laget et system som enkelt kan gi innbytte ordninger der man kan ha verksteder som reparerer små feil på motoren og få dem ut i drift igjen. At de bruker samme motor på mange modeller er også lurt. 
 

Det beste for økonomien er jo å produsere billig å skrote tidlig men spørsmålet er jo om dette er bærekraftig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Dette er jo et voldsomt tema. Skal man kunne skifte børster på en dynamo eller innslag på en starter? skifte hele forhjulsopphenget eller bare bytte et stag?

Jeg tror imidlertid at biler generelt må konstrueres slik at de lever lenger. Større å dyrere komponenter gjør at terskel for skroting blir lavere. Ønsker man å bytte en el motor til 40 000 pga et ødelagt innstøpt rele eller en fastlimt kontakt for hovedstrømmen? eller st el motoren må skiftes pga et slitt lager i reduksjonsgear?

Som sagt tror han går i feil retning. VW har laget et system som enkelt kan gi innbytte ordninger der man kan ha verksteder som reparerer små feil på motoren og få dem ut i drift igjen. At de bruker samme motor på mange modeller er også lurt. 
 

Det beste for økonomien er jo å produsere billig å skrote tidlig men spørsmålet er jo om dette er bærekraftig.

Her var det jo snakk om større men billigere komponenter, som dessuten ville være billigere å montre og skifte ut. At det dessuten er færre deler som kan gå i stykker, vil jo dessuten øke levetiden. Synes det er bare positivt. Hadde det vært større og dyrere deler, skulle jeg vært med på argumentet ditt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det beste for økonomien er jo å produsere billig å skrote tidlig men spørsmålet er jo om dette er bærekraftig.

At garantiida generelt har økt gir et signal om at folk betaler for den sikkerheten det gir. Slik frivillighet er bra, for det reduserer behovet for myndighetspålagte ting som kjøpslov og reklamasjonsrett. Strengere lover og regler kan øke tempoet fra den rent frivillige garantitida. Minimumskravet i lovverket bør kanskje vurderes å øke for å øke bærekrafta. Men Norge kan ikke dra lasset alene. Det må bli en ny EU-standard som definerer lengre reklamasjonsrett, gjerne med tilsvarende allianser utenfor EU også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (På 18.6.2021 den 16.25):

Skivebom! Overskriften handler om hurtiglading 

Artig at du merker innlegget ditt med skivebom. Skjønner at du følte deg mindreverdig siden argumentet ditt ikke hadde verdi lengre. Sannheten er at hurtiglading er kjekt, men ingen fossilbiler fyller seg selv og taper dermed i sammenligningen med elbiler som kan fylle seg selv i garasjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (Akkurat nå):

Artig at du merker innlegget ditt med skivebom. Skjønner at du følte deg mindreverdig siden argumentet ditt ikke hadde verdi lengre. Sannheten er at hurtiglading er kjekt, men ingen fossilbiler fyller seg selv og taper dermed i sammenligningen med elbiler som kan fylle seg selv i garasjen.

De som har ekstra nytte av overskriften er nok folk som ikke har egen garasje. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...