Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, 99N2JE2U said:

Personlig liker jeg ikke designet på denne bilen. Det ser ut som en overstylet Golf I fra 70-tallet. Men heldigvis har vi ulik smak, og sett bort fra designet får jeg inntrykk av at det er en meget bra bil.

Bare å sjekke ut KIA EV6 da. Er vel samme bilen med annet design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Nå sammenlignet jeg sånn ca "best case" mot "best case". Klarer man bruke bare 10 minutter per måned på å fylle drivstoff så er det gjerne slik at man kjører lite, kjører drivstoffgjerrig bil, har uvanlig effektiv fylleprosedyre, eller lignende. Mens bruker man i snitt 8 sekunder per dag på å plugge inn/ut, så har man gjerne egen ladestasjon i garasje.

For min del er de 8 sekundene per dag helt reelle, da jeg lader i egen garasje, mens 10 minutter per måned i å fylle drivstoff er ekstremt optimistisk. 6 fyllinger per måned på 8 minutter hver ville være mer reelt. Altså i min situasjon er det 4 minutter per måned vs  48 minutter per måned.

Problemet er at du kan finne folk som går fra "best case" i andre alternativer som står igjen på valget av å hoppe til elbiler fordi de vet det vil gjøre at de havner i et "worst case". 

Folk som ikke kan lade hjemme, folk uten garasje o.l. vil gå fra å fylle noen ganger i måneden på få minutter, til å stå å jukke med lading hjemme over vinteren i snø, slaps og is. Man må også kødde mer med ladebokser, apper og alt mulig rart som enkelte mennesker rett og slett er dårlig venner med.  

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Problemet er at du kan finne folk som går fra "best case" i andre alternativer som står igjen på valget av å hoppe til elbiler fordi de vet det vil gjøre at de havner i et "worst case". 

Folk som ikke kan lade hjemme, folk uten garasje o.l. vil gå fra å fylle noen ganger i måneden på få minutter, til å stå å jukke med lading hjemme over vinteren i snø, slaps og is. Man må også kødde mer med ladebokser, apper og alt mulig rart som enkelte mennesker rett og slett er dårlig venner med.  

Helt greit at man må tenke på hva som er worst-case også. Det viktige for meg er å sammenligne epler med epler.

Worst case for fossilbil er kanskje noe ala å ha 30 minutter til nærmeste bensinstasjon og ikke ha behov for å kjøre i den retningen i hverdagen. Da kanskje man bruker 10 timer i måneden på fylling av drivstoff.

Worst case for elbil er helt klart å ikke ha mulighet til å lade hjemme. Jeg ville ikke anbefale noen som ikke kan lade hjemme eller på jobb å kjøpe elbil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (37 minutter siden):

Vil bare avlive en myte her. Har selv ingen garasje og parkerer ute i all slags kjipt vær. Hadde frem til i våres en elbil og en fossilbil. Vinterstid var savnet etter to elbiler stort, hvis kona hadde tatt elbilen på jobb! Å kunne forvarme fra app er en kjempefordel hvis man ikke har garasje, for å spare seg selv for mye isskraping. Denne forskjellen faller selvsagt bort om man har fossilbil med fjernstyrt diesel/bensinvarmer eller elektrisk kupevarmer, men det hadde ikke min.

Da ligger jo forklaringen litt der i det du skriver. For andre folk så har dem allerede den muligheten med en nyere ICE/HEV bil uansett. Det å ha en bil ute der man daglig må opp med ladeluke og koble til for å lade kan kjapt bli mer trøbbel og stress for enkelte mennesker. Alle har vell noen i familien en må være en IT teknikker for regner jeg med, og for dem blir elbilen straks noen hopp opp i teknologi forståelsen som de fra før av hater, inkludert apper i hytt å gevær hos elbilene med lading i ulike retninger, og alt mulig slags mas. Da er det nok enklere for enkelte å ha forvarming som en knapp på nøkkelknipet. 

mr. papp skrev (51 minutter siden):

Frosset is over ladekabel på bakken osv har jeg aldri opplevd som noe problem, det skal ha kommet mye og tjukk is før det er bare å dra den opp. Heller aldri fastfrosset ladeluke, men jeg HAR opplevt fastfrosset tanklokk på bensinbilen... Dette er dog mer avhengig av bilen og ikke drivstoffet vil jeg tro.

Handler nok mer om hvor du bor og klimaet der tipper jeg. Selv har jeg opplevd fastfrosset tanklokk på bensinbil, og elbil. Jeg har også opplevd fastfrosset ladekabel på jobb. Sjansen for å oppleve et slikt problem øker med elbilen siden man må ut og inn av ladelokket oftere enn man må tanklokket. En fastfrosset kabel er også noe en øker sjansene for å oppleve med elbilen. 

 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Helt greit at man må tenke på hva som er worst-case også. Det viktige for meg er å sammenligne epler med epler.

Det blir å sammenligne epler med epler. Enkelte folk har et enklere liv med fossilbilen enn de ville hatt med elbilen, og det vet de godt selv. Bare det å skulle bytte mobil for enkelte eldre mennesker krever jo at sønnen/barnebarnet ofte stikker innom for å fikse alt av innlogging og lignende. Elbilen er "mobilen på steroider", og det er ikke alle som setter pris på slikt. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Worst case for fossilbil er kanskje noe ala å ha 30 minutter til nærmeste bensinstasjon og ikke ha behov for å kjøre i den retningen i hverdagen. Da kanskje man bruker 10 timer i måneden på fylling av drivstoff.

Da får du inkludere at man ofte kjører rundt med hengere og manglende ladestasjoner i retninger man ofte kjører også for elbilen. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Worst case for elbil er helt klart å ikke ha mulighet til å lade hjemme. Jeg ville ikke anbefale noen som ikke kan lade hjemme eller på jobb å kjøpe elbil.

Enig. Jeg har jo fortalt tidligere om krangelen det er å bo i England med bil uten fast parkeringsplass. I London så er det et rent helvete. Bruker man 60 minutter uka på å kjøre rundt etter en enkel parkeringsplass, så blir det betydelig verre om de eneste parkeringsplassene en kan bruke må ha tilgang til saktelading. Ikke bare må en kjøre rundt for å finne ledig ladeplass, man må mest sannsynligvis fjerne bilen og finne enda en ny parkeringsplass for å slippe til andre som vil lade i tillegg, slik at man kjapt dobler tiden en bruker på å kjøre rundt etter parkering. 

Er man glad i teknologi, og har fast parkeringsplass og ladeboks hjemme, så er elbilen ypperlig. Så kjapt man fjerner et par av fordelene, så forstår jeg fint at folk står på bakbeina angående nytt bilkjøp inn mot elbilen. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (42 minutter siden):

Da ligger jo forklaringen litt der i det du skriver. For andre folk så har dem allerede den muligheten med en nyere ICE/HEV bil uansett.

Du listet opp dette som noe som var verre med elbiler. Men i verste fall er det like bra hvis man kommer fra en ICE med sånn løsning, eller bedre som i mitt tilfelle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (Akkurat nå):

Du listet opp dette som noe som var verre med elbiler. Men i verste fall er det like bra hvis man kommer fra en ICE med sånn løsning, eller bedre som i mitt tilfelle.

Det er som regel en oppgradering å regne når man kjøper en ny bil, uansett lagringsmedie bilen kjører med. 

For noen gir elbilen høyest mulig oppgradering, mens for andre ikke. 

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (2 timer siden):

Vil bare avlive en myte her. Har selv ingen garasje og parkerer ute i all slags kjipt vær. Hadde frem til i våres en elbil og en fossilbil. Vinterstid var savnet etter to elbiler stort, hvis kona hadde tatt elbilen på jobb! Å kunne forvarme fra app er en kjempefordel hvis man ikke har garasje, for å spare seg selv for mye isskraping. Denne forskjellen faller selvsagt bort om man har fossilbil med fjernstyrt diesel/bensinvarmer eller elektrisk kupevarmer, men det hadde ikke min.

Frosset is over ladekabel på bakken osv har jeg aldri opplevd som noe problem, det skal ha kommet mye og tjukk is før det er bare å dra den opp. Heller aldri fastfrosset ladeluke, men jeg HAR opplevt fastfrosset tanklokk på bensinbilen... Dette er dog mer avhengig av bilen og ikke drivstoffet vil jeg tro.

Bare for å fortsette avlivingen av myter her. Jeg har opplevd fastfrossede bensinlokk, ladeluker og dørhåndtak på både el og fossilbil, men fastfrosset ladekabel har jeg aldri opplevd. Selv om jeg alltid lader under åpen himmel. Men jeg har også opplevd at dieselen "fryser" i drivstoffslangen/dieselfilteret så dieselbilen stoppet helt i -28°C. Det kunne blitt farlig om jeg hadde vært på et lite trafikkert sted og ikke fått raskt hjelp. Jeg har også kjørt elbil i -28°C og det gikk smertefritt selv om rekkevidden var noe redusert. Det er uansett ganske kort mellom superladerne. Men den hyppigste vintererfaringen er skraping av is om morgenen. Det var et sabla host og herk hver morgen med dieselbilen min. En stor glede å slippe med elbilen. Det skal mer til enn fjernstyrt varme for å få meg til å kjøpe fossilbil for å si det forsiktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Kan man ikke saktelade hjemme eller på jobb så er hurtiglading feil løsning på problemet. Løsningen er å skaffe seg den nødvendige sakteladingen.

Flytte ut av byen og til forstaden med eigen/fast parkering der det er lademogelegheit. Eventuelt skifte jobb til ein plass med saktelader på jobben;)

Ladbar bil er "forstadsbilen" om den stort skal ladast heime. Stort sett ikkje noko problem einebustad, men eg har budd i burettslag der all parkering var gateparkering langs offentleg veg. Det var det same parkeringa for heile nabolaget også. Kven skal då bygge ut saktelader? Og kva blir prisen på "heimelading" frå komersiell tilbyder langs offentleg veg?

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Samms skrev (22 minutter siden):

Kven skal då bygge ut saktelader? Og kva blir prisen på "heimelading" frå komersiell tilbyder langs offentleg veg?

Kommunen? 

Olso kommune har mange gateladere. På natta koster det NOK5/time å stå på en ladeplass. Med 16A ladepunkt  blir det NOK1,35/kWh. Litt dyrt men da slipper du å betale for egen ladestasjon. ;)

Hvilke effekter Oslo kommune tilbyr på ladeplassene sine er jeg usikkker på, ser ut til å variere fra 10-32A, tror timeprisen er lik men det er ikke greit å si..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (25 minutter siden):

Kommunen? 

Olso kommune har mange gateladere. På natta koster det NOK5/time å stå på en ladeplass. Med 16A ladepunkt  blir det NOK1,35/kWh. Litt dyrt men da slipper du å betale for egen ladestasjon. ;)

Hvilke effekter Oslo kommune tilbyr på ladeplassene sine er jeg usikkker på, ser ut til å variere fra 10-32A, tror timeprisen er lik men det er ikke greit å si..

De eldste hadde bare 3,6 kW, mens nye ladere er minimum 7,4 kW og opp til 22 kW, litt avhengig av om det er IT-nett eller 400V TN. Slik jeg har forstått, er det IT-nett alle steder som ikke tilbyr 22 kW, nettopp pga begrensningen i strømnettet som IT-nett medfører. Er det TN, så settes de til 22 kW.

Det vil si at biler som kan utnytte dette, får fylt bilen til en kostnad på 5 kr/22 kWh (siden 22 kW effekt i en time gir 22 kWh med strøm, minus ladetap) = 0,23 kr/kWh. For 11 kW gir det en kostnad på 0,45 kr/kWh, 7,4 kW koster 0,68 kr/kWh og 3,6 kW koster 1,39 kr/kWh.

Ikke ille det, altså...  :thumbs:

Likefull lader jeg heller hjemme på fellesanlegg til 2,5 kr/kWh fordi jeg bor for langt unna disse kommunale laderne. Fremdeles en god del billigere enn å kjøre icebil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, mr. papp said:

Synes de overdriver hvor viktig dette er. Det er vel få som står så mye og ser på klokka og venter på at en elbil skal lade, som TUs biltestere gjør.

Hva skal man egentlig drive med når man står der og venter i timesvis på å kunne fortsette turen?  Kan man sitte inne i bilen med varme på eller må det meste være skrudd av under lading?  Alle på langtur ville komme ut for det problemet med hva pokker man skal få tiden til å gå med og det er ikke engang lett å forutse hvor lang tid ladingen vil ta.  Skal man i tillegg rekke ferge kommer stress i tillegg.  

Tror alle er enige om at for vanlig jobbpendling med lademulighet hjemme, så funker de fleste elbiler for det.  Noen av oss har derimot familie spredt utover landet/norden, og da er det et veldig aktuelt problem. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (18 minutter siden):

Hva skal man egentlig drive med når man står der og venter i timesvis på å kunne fortsette turen?  Kan man sitte inne i bilen med varme på eller må det meste være skrudd av under lading? 

Det avhenger av bilen men den *ene* gangen på over to år og 20-30 hurtigladesesjoner hvor bilen ikke var ferdig ladet* da jeg kom tilbake fyrte jeg opp youtube på den integrerte skjermen og så en halv episode Mr.Bean. :) 

 

*Jeg satt bilen til lading mens jeg tok en kjapp tur på nærmeste butikk for å handle, jeg skulle ikke ha stort og det var ikke kø i kassa så bilen rakk 'bare' å lade nok til å komme frem med 5% margin. 5% er litt snaut så da tilbrakte jeg heller 10 minutter med Mr.Bean. Da hadde jeg 20% margin til turen hjem.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (22 timer siden):

Liker veldig godt utseende på Ioniqen, men EV6 er rett og slett lite pen, både inni og utenfor. Min smak, I know.

Smaken er som baken, og den er delt, sies det. 😊 Men jeg liker faktisk begge, både innvendig og utvendig. Men med en liten knapp på Ioniq 5 ja. Den er hakket "tøffere".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (På 16.6.2021 den 7.04):

Men overskriften er dustete. Elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil. Jeg fyller 60 liter på 2min og kjører 70mil. Denne bilen fyller 8-10 mil på 10min. Det er ikke sammenlignbart og vil aldri aldri bli det heller. Elbil lading er et maraton og ikke et kappløp, selv med denne supre bilen fra Hyundai.

Nei, elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil for fossilbilen må alltid innom fyllestasjoner, elbilen får 90% om ikke enda mer, mens den står parkert i garasjen om natta. Jeg bruker ekstremt mye mindre tid på energifylling nå sammenlignet med da jeg kjørte fossilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (På 16.6.2021 den 8.07):

Synes de overdriver hvor positivt dette er. Tror ikke man bruker mere enn 2-3 minutter å fylle en vanlig bensin/diesel bil. Da kan du kjøre 900, kanskje 1000 kilometer vinter som sommer. Her snakker de om å bruke 18 minutter for å kjøre 300 km , og på vinterstid kanskje kun 200 km. Dette er absurd skryt som kan gjennomskues av en 8 åring. Denne bilen er dessuten fryktelig dyr når man tar i betraktning veldig små avgifter på den.

Nevn en bil med 900 km rekkevidde ved samme type kjøring du mener denne har 300 km rekkevidde. Du driver med absurd skryt som kan gjennomskues av en 18 åring ;)
Elbiler er dyrt i innkjøp, sånn er det gjerne med nye bedre ting som ikke har samme produksjonsvolum som "gamle" litt dårligere ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...