Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

~8 sekunder hver dag utgjør sånn ca 4 minutter per måned. 2x 5 minutter er altså over 2,5 ganger mer tid brukt på hverdagsfylling, med fossilbil.

Så 6 minutter per måned. Ikke rart denne stadig går til topps på listen over fordelene med elbil.😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, uname -i said:

Så 6 minutter per måned. Ikke rart denne stadig går til topps på listen over fordelene med elbil.😀

Man kan så klart diskutere akkurat hvor stor denne fordelen er.

Men fylletid og rekkevidde nevnes også som fordeler med fossilbil, ganske regelmessig. Har man f.eks 4 langturer der man må hurtiglade i 10 minutter ekstra per år, så sparer man altså 40 minutter per år med fossilbil. Mens man sparer 6 x 12 minutter med elbil, altså 72 minutter på hverdagene med elbil.

Altså fordelen med lading hjemme er i hvert fall en større fordel enn fossilbilenes fordel med rask fylling og bedre rekkevidde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Man kan så klart diskutere akkurat hvor stor denne fordelen er.

Men fylletid og rekkevidde nevnes også som fordeler med fossilbil, ganske regelmessig. Har man f.eks 4 langturer der man må hurtiglade i 10 minutter ekstra per år, så sparer man altså 40 minutter per år med fossilbil. Mens man sparer 6 x 12 minutter med elbil, altså 72 minutter på hverdagene med elbil.

Altså fordelen med lading hjemme er i hvert fall en større fordel enn fossilbilenes fordel med rask fylling og bedre rekkevidde.

Når man måler bryderi så må man også ta med selve handlingen og ikke bare tiden det tar. Det tar ikke lang tid å sette på en vask, allikevel så er det en viss mengde ork.

En bensinfylling tilsvarer 30 ganger å ta ut eller inn en ladeplugg.

Og disse 10 minuttene ekstra på langtur stemmer ikke i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Når man måler bryderi så må man også ta med selve handlingen og ikke bare tiden det tar. Det tar ikke lang tid å sette på en vask, allikevel så er det en viss mengde ork.

En bensinfylling tilsvarer 30 ganger å ta ut eller inn en ladeplugg.

Helt enig. Og det er mye mer ork å fylle en gang enn å lade 30 ganger. Det er som å lade mobilen. Det går på automatikk og man legger knapt merke til at man gjør det. Mens med fylling av drivstoff må man fortløpende følge med på hvor mye man har igjen på tanken og hvordan det matcher opp med tidspunkter og steder der det er billigst og praktisk å fylle. Og så når man fyller er det en hel prosess med å finne frem kortet for å betale og greier.

Just now, uname -i said:

Og disse 10 minuttene ekstra på langtur stemmer ikke i virkeligheten.

Kanskje ikke for deg. I min erfaring må vi stoppe ca dobbelt så ofte som bilen på langtur i min X100D i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Spesielt om det hadde stemt.

magb skrev (1 time siden):

Det stemmer hvis du regner 9 minutter fylle og dopause med fossilbilen. Flere elbiler som klarer 60 mil med 19 minutter lading. 

60 mil tar f.eks 8 timer effektiv kjøring. + eventuelle stopp.

Med fossilbil blir stoppet f.eks 4 minutter for fylling pluss 5 minutter for dobesøk. Matpakke spises bak rattet.

Med elbil blir stoppet f.eks 9 minutter lading, inkludert 5 minutter for dobesøk. Matpakke spises bak rattet.

Alternativt kan du bytte ut matpakken med 10 minutter i matkø + en rask matbit, i begge tilfeller.

Summ a summarum: Samme totaltid på pausen og samme totaltid for hele kjøreturen.

Hyundai ionic 5 lader i følge artikkelen 29 kWh de første 9 minuttene. Noe som gir 172,6 km rekkevidde i følge artikkelens målte forbruk på 16,8 kWh/100km. De målte også rekkevidden fra 100% SoC: Etter 412 km gjensto det 13 km rekkevidde. 412 + 13 + 172,6 = 597,6 km. Så ok, Ionic 5 taper kanskje det drøyt 8 timer lange "kappløpet" med 1 minutt ekstra ladetid hvis man spiser matpakken bak rattet. Spiser man på stasjonen så taper fossilbilen med ca 5 minutter. Big deal? Poenget er at det er helt uproblematisk å kjøre elbil på langtur, også i det scenariet du brukte for å fortelle hvor ille elbillading er på langturer.

Fluor1 skrev (47 minutter siden):

Du har åpenbart ikke forestått poenget. En elbil kan ikke hurtiglade kjapt nok til å sammenlignes med en fossilbil slik overskriften gir inntrykk av!

Du har åpenbart ikke forstått poenget. Pausen blir omtrent like lang uansett - på langtur. I hverdagen blir fyllepausene alltid lengre med fossilbil.

sedsberg skrev (35 minutter siden):

I min bensinbil fyller jeg opp 900km rekkevidde på 2,5 minutter. (Fra jeg går ut av bilen til jeg sitter i bilen igjen).

Tolker overskriften som at elbilene nå konkurrerer med dette. Det er bra!!

Hvis du har samme kjøremønster som meg så ville du antagelig hatt 10 fyllestopp a 2,5 minutter for hver gang jeg hadde hatt hurtigladet 25 minutter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, uname -i said:

Helt enig. Det er fordeler og ulemper og avhengig av kjøremønster og hva man subjektivt vektlegger med å ha bil, så kan elbil for mange i sum være mye bedre enn bensin.

Men disse diskusjonene ender alltid opp med at en elbil-kjøper titter inn og ikke en gang kan innrømme at det finnes noen ulemper. Selv om elbil for denne personen er et riktig valg så vil hjernen eksplodere om man så mye som anerkjenner at det eksisterer en minusside.

 

 

17 minutes ago, uname -i said:

"Hverdagsfylling" som om dette er noe man må gjøre hver dag i stedetfor å to ganger i måneden bruke 5 minutter på å svippe innom en bensinstasjon når man uansett er på vei til noe. 

Godt forsøk.

For meg så virker det som en "fossilbilhjerne" eksploderte da TU våget å sammenligne elbil på langtur med fossilbil.

Elbiler var problematiske på turer over 10 mil før i gamledager. Da var 100% innafor å påstå at de ikke duger på langtur. Dette har gradvis endret seg, og nå er det uproblematisk å bruke elbil på turer som er 50-60 mil. Dersom du skal kjøre Oslo-Lofoten og bytte på kjøringen for å komme raskest mulig frem, så er fossilbil soleklar vinner. Slike turer er dog svært sjeldent, og ikke noe som avgjør om påstanden "elbil fungerer godt på langtur" har hold eller ikke..

 

1 minute ago, uname -i said:

Og disse 10 minuttene ekstra på langtur stemmer ikke i virkeligheten.

Nok en gang, det virker ikke som du har erfaring med elbil på langtur.
Vi har en elbil og en fossilbil. Totalt på disse bilene kjører vi ca. 35K km pr år. Alle langturer (som for oss ligger mellom 35-65 mil) blir gjort med elbilen, helt uten diskusjon. Både jeg og kona er helt enige om at elbilen fungere like godt som bensinbilen på disse turene, og den er langt rimeligere å bruke. Lading sinker oss helt minimalt.. Det er snakk om få minutter, på turer som tar mange timer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (27 minutter siden):

"Hverdagsfylling" som om dette er noe man må gjøre hver dag i stedetfor å to ganger i måneden bruke 5 minutter på å svippe innom en bensinstasjon når man uansett er på vei til noe. 

Godt forsøk.

Bensin og dieselpriser varierer opp og ned som en jojo. Da jeg kjørte diesel passet jeg på å fylle når det var minst dyrt, som regel om morgenen. Da var det naturlig nok kø både på bensinstasjonen og ved utkjøring i rushtrafikken igjen. Fyllestoppene inkludert kø inn og ut fra stasjonen tok ca 12 minutter i snitt. Det gjorde at jeg to dager i måneden kom ca 12 minutter senere på jobb. Jeg kunne potensielt regnet prisen av tapt arbeidstid på toppen av selve dieselprisen, men valgte å ta de 12 minuttene ut som tapt fritid i stedet for. Ikke at jeg regner min fritid som verdiløs, selv om mange andre regner sin fritid som verdiløs.

Med elbil slipper jeg disse 2*12 minuttene fylletid hver måned og bruker i stedet 10 sekunder 1-2 ganger i uka på å plugge inn enten hjemme eller på jobb. ca 24 minutter tapt fritid pr måned er altså erstattet av ca 1 minutt tapt fritid pr måned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen

Det står ingenting om pauser, kjøremønstre eller noe. Det står utelukkende om å fylle energi. Og at elbilen nå kan "fylle om kapp" med bensinbilen. F.eks. 18 minutter til 80% vs. 2,5 min til 900km.

Men som andre også nevner, disse 2,5 minuttene er tapt for alltid siden du ikke kan gjøre andre ting samtidig. Derfor fyller elbilen raskere uansett.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Og det er mye mer ork å fylle en gang enn å lade 30 ganger. Det er som å lade mobilen. Det går på automatikk og man legger knapt merke til at man gjør det. Mens med fylling av drivstoff må man fortløpende følge med på hvor mye man har igjen på tanken og hvordan det matcher opp med tidspunkter og steder der det er billigst og praktisk å fylle. Og så når man fyller er det en hel prosess med å finne frem kortet for å betale og greier.

Godt poeng! Det minner meg om den gangen man måtte innom Narvesen for å fylle på kontantkortet til mobilen i tide og utide. Noen som savner den tida? :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Det står ingenting om pauser, kjøremønstre eller noe. Det står utelukkende om å fylle energi. Og at elbilen nå kan "fylle om kapp" med bensinbilen. F.eks. 18 minutter til 80% vs. 2,5 min til 900km.

Nå er du tilbake på et argumentasjonsnivå på linje med å krangle om hvilken idrettsutøver som kan løpe raskest over Atlanterhavet. Og ja, jeg er enig i at det er overskriften som setter det nivået.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Bensin og dieselpriser varierer opp og ned som en jojo. Da jeg kjørte diesel passet jeg på å fylle når det var minst dyrt, som regel om morgenen. Da var det naturlig nok kø både på bensinstasjonen og ved utkjøring i rushtrafikken igjen. Fyllestoppene inkludert kø inn og ut fra stasjonen tok ca 12 minutter i snitt. Det gjorde at jeg to dager i måneden kom ca 12 minutter senere på jobb. Jeg kunne potensielt regnet prisen av tapt arbeidstid på toppen av selve dieselprisen, men valgte å ta de 12 minuttene ut som tapt fritid i stedet for. Ikke at jeg regner min fritid som verdiløs, selv om mange andre regner sin fritid som verdiløs.

Med elbil slipper jeg disse 2*12 minuttene fylletid hver måned og bruker i stedet 10 sekunder 1-2 ganger i uka på å plugge inn enten hjemme eller på jobb. ca 24 minutter tapt fritid pr måned er altså erstattet av ca 1 minutt tapt fritid pr måned.

Det er denne type bruk der elbilane er suverene, og der det aller meste av lading føregår. Hurtiglading er for dei fleste eit unntak her og der. Om det går nokre minutt ekstra på ferieturane så veg alle andre fordelar meir enn opp for det. Alle minuttane ein slepp bruke til å fylle drivstoff ila. året overgår nok den ventetida ganske bra.

I tillegg kan du lade hos bekjente når du er på besøk der. Dei vil gjerne ha nokre kroner for straumen, men det får dei fleste til.

Kjenner meg litt igjen i megapixel-fokuset på både kamera og mobiltelefonar når eg les diskusjonar om hurtiglading.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Bensin og dieselpriser varierer opp og ned som en jojo. Da jeg kjørte diesel passet jeg på å fylle når det var minst dyrt, som regel om morgenen. Da var det naturlig nok kø både på bensinstasjonen og ved utkjøring i rushtrafikken igjen. Fyllestoppene inkludert kø inn og ut fra stasjonen tok ca 12 minutter i snitt. Det gjorde at jeg to dager i måneden kom ca 12 minutter senere på jobb. Jeg kunne potensielt regnet prisen av tapt arbeidstid på toppen av selve dieselprisen, men valgte å ta de 12 minuttene ut som tapt fritid i stedet for. Ikke at jeg regner min fritid som verdiløs, selv om mange andre regner sin fritid som verdiløs.

Med elbil slipper jeg disse 2*12 minuttene fylletid hver måned og bruker i stedet 10 sekunder 1-2 ganger i uka på å plugge inn enten hjemme eller på jobb. ca 24 minutter tapt fritid pr måned er altså erstattet av ca 1 minutt tapt fritid pr måned.

I tillegg til disse køene(som jeg aldri har opplevd) så glemte du det store styret med å betjene en kortautomat. Den er jo en gjenganger når det gjelder oppkonstruerte problemer.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Nå er du tilbake på et argumentasjonsnivå på linje med å krangle om hvilken idrettsutøver som kan løpe raskest over Atlanterhavet. Og ja, jeg er enig i at det er overskriften som setter det nivået.

Uansett har overskriften et poeng. For det er jo dette folk (som ikke har elbil) ser på. "Hvor mye tid må jeg kaste bort på lading".

Kjører forøvrig ladbar hybrid selv hvorav 95% elektrisk. Eneste grunnen til at jeg ikke har ren elbil er usikkerhet rundt fremtidige lademuligheter. Sparer ca. 1400,- i måneden i forhold til bensin og fyller bensin 4 ganger i året.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Kjører forøvrig ladbar hybrid selv hvorav 95% elektrisk. Eneste grunnen til at jeg ikke har ren elbil er usikkerhet rundt fremtidige lademuligheter. Sparer ca. 1400,- i måneden i forhold til bensin og fyller bensin 4 ganger i året.

Endelig kom noen med den fornuftige løsningen. 95% utslippskutt til en moderat penge/subsidier. De siste 5-prosentene betaler man enormt mye for både i innkjøp og bryderi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Stadig er det mange som ikke skjønner kulturforskjellen mellom fossilt og el. Fossilt må fylles på stasjoner i hverdagen og på langturer. Elbiler må kun innom stasjoner på langtur, der stoppene uansett blir 20+ minutter av helt naturlige grunner. 5 minutters hverdagsfylling finnes ikke for elbilistene og noen fossilbilister skjønner ikke hvor stor lettelse dette er. Hverdagskjøring utgjør ofte rundt 80% av årlig energibruk så dette er en kjempegreie som bare må oppleves. Kan ikke tenke meg at noen som lader elbilen hjemme eller på jobb noen sinne vil tilbake til hverdagsfylling på stasjon.

Og stadig må jeg kommentere at det jeg har sagt er utelukkende om overskriften, ingenting annet.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

I tillegg til disse køene(som jeg aldri har opplevd) så glemte du det store styret med å betjene en kortautomat. Den er jo en gjenganger når det gjelder oppkosntruerte problemer.

Ingen sier at det er noe problem. Men å måtte hente frem kort er mer styr enn å slippe å gjøre det.

Jeg gleder meg f.eks til det kommer butikker også i Norge der man kan gå inn, plukke med seg det man ønsker og så gå ut, uten å måtte innom noen kasse. Det er ikke sånn at det er noen katastrofe å måtte bruke tid på å gå innom en kasse, men mindre styr er bedre enn mer styr.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Endelig kom noen med den fornuftige løsningen. 95% utslippskutt til en moderat penge/subsidier. De siste 5-prosentene betaler man enormt mye for både i innkjøp og bryderi.

Du finner masse scenarier der dette er en effektiv løsning. I mitt bruksscenarie ville fylling hver gang jeg har brukt bilen, for maksimalt 5 mil elektrisk kjøring, blitt et stort ork.

Med elbil kjører jeg 100 % elektrisk og utslippsfritt, og kobler kun til noen svært få ganger i måneden, om jeg ikke har vært på en lang eller mellomlang tur. I de tilfellene kobles bilen opp etter å ha blitt tømt for bagasje.

Forklaringen er enkel, vi har delte ladere i borettslaget, og ingen faste plasser. Og kommer jeg seint hjem, er kanskje ikke ladeplassene tilgjengelige, delvis pga ladende biler, men delvis pga ikke-EV og ikke tilkoblende EV benytter de (lovlig) som vanlige parkeringsplasser.

Skal sies at når det er ledig plass, så er folk flink til å parkere på en plass uten lader, men når disse fylles opp, så begynner man å fylle opp også ladeplassene. Da funker det ikke med ladbar hybrid som "må" ha strøm til neste dag...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Altså fordelen med lading hjemme er i hvert fall en større fordel enn fossilbilenes fordel med rask fylling og bedre rekkevidde.

Nåja. Igjen så spørs det helt hvordan situasjonen er hos folk. Noen har garasje og kan kjøre inn og plugge seg til der uten problemer.

Det er en tendens her til at folk sammenligner "best case" mot "worst case". Skal man inkludere "worst case" for elbiler og hjemmelading, så er det null muligheter for det hos noen, mens andre ikke har garasjen og må sloss mot været, noe som kan være kjipt på vinterstid med frosset is over kabel som ligger på bakken, over ladeluka som ikke åpnes, lading som ikke starter, osv. 

Det er nok av grunner til at jeg forstår hvorfor enkelte har ei lengre vei til elbilkjøpet enn andre. Det kan være ypperlig å ha elbil, men det kan være kjipt også mot alternativet. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Nåja. Igjen så spørs det helt hvordan situasjonen er hos folk. Noen har garasje og kan kjøre inn og plugge seg til der uten problemer.

Det er en tendens her til at folk sammenligner "best case" mot "worst case". Skal man inkludere "worst case" for elbiler og hjemmelading, så er det null muligheter for det hos noen, mens andre ikke har garasjen og må sloss mot været, noe som kan være kjipt på vinterstid med frosset is over kabel som ligger på bakken, over ladeluka som ikke åpnes, lading som ikke starter, osv.

Nå sammenlignet jeg sånn ca "best case" mot "best case". Klarer man bruke bare 10 minutter per måned på å fylle drivstoff så er det gjerne slik at man kjører lite, kjører drivstoffgjerrig bil, har uvanlig effektiv fylleprosedyre, eller lignende. Mens bruker man i snitt 8 sekunder per dag på å plugge inn/ut, så har man gjerne egen ladestasjon i garasje.

For min del er de 8 sekundene per dag helt reelle, da jeg lader i egen garasje, mens 10 minutter per måned i å fylle drivstoff er ekstremt optimistisk. 6 fyllinger per måned på 8 minutter hver ville være mer reelt. Altså i min situasjon er det 4 minutter per måned vs  48 minutter per måned.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

mens andre ikke har garasjen og må sloss mot været, noe som kan være kjipt på vinterstid med frosset is over kabel som ligger på bakken, over ladeluka som ikke åpnes, lading som ikke starter, osv. 

Vil bare avlive en myte her. Har selv ingen garasje og parkerer ute i all slags kjipt vær. Hadde frem til i våres en elbil og en fossilbil. Vinterstid var savnet etter to elbiler stort, hvis kona hadde tatt elbilen på jobb! Å kunne forvarme fra app er en kjempefordel hvis man ikke har garasje, for å spare seg selv for mye isskraping. Denne forskjellen faller selvsagt bort om man har fossilbil med fjernstyrt diesel/bensinvarmer eller elektrisk kupevarmer, men det hadde ikke min.

Frosset is over ladekabel på bakken osv har jeg aldri opplevd som noe problem, det skal ha kommet mye og tjukk is før det er bare å dra den opp. Heller aldri fastfrosset ladeluke, men jeg HAR opplevt fastfrosset tanklokk på bensinbilen... Dette er dog mer avhengig av bilen og ikke drivstoffet vil jeg tro.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...