Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Pølsespising er også "energifylling", og noe de fleste gjør iløpet av en langtur, gjerne flere ganger, selv om bilen ikke trenger mer energi.

Poenget var at du taper ikke nødvendigvis noe tid i det store og hele. Dermed blir denne konkurransedyktig med ice-bilen på stoppstedet.

Legg til at på en tur, så er det sjeldent man trenger mer enn ett stopp for å fylle denne bilen med de siste milenes forbruk (+ buffer) som man faktisk trenger. Så lader man opp ved destinasjon. Altså har man ikke tapt tid, om man ikke skal kjempelangt eller kjøre hardt på Autobahn.

Igjen: De skriver den kan fylle om kapp, den kan ikke det. Det er alt jeg sier, at overskriften er unødvendig misvisende.

Edit: Når jeg tenker meg om kan den jo alltids fylle om kapp og tape så det synger, men her er det jo implisert at den vil være på samme nivå føler jeg.

Endret av Grankongla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva betalar ein per kWh for å lade med så høg effekt?

Nei, bilen kan ikkje lade like raskt som ein ICE-bil fyller drivstoff for tilsvarande rekkevidde. Eg tvilar på me noko gang kjem så langt, så overskrifta er litt flåsete, men det går sjølvsagt fortare enn mange konkurrentar. Pølser har ikkje noko med saken å gjere.

Når det på sikt er mange hundretusen elbilar på veiane, kan ein få redusert levert effekt fordi 3-4 andre bilistar ladar samtidig? Har stasjonane kapasitet til at alle før så høg effekt eller må den redusere litt for alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, bzzlink said:

De har helt feil ladekurve på Model 3. For de har gjort det uten forvarming av batteriet.

 

Folk er kanskje ikke klar over at bilen kan forvarme batteriet før lading. Må bare velge laderen som destinasjon på kartet.

Er vel ikke så mange andre biler som støtter slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (4 minutter siden):

Igjen: De skriver den kan fylle om kapp, den kan ikke det. Det er alt jeg sier, at overskriften er unødvendig misvisende.

Du kan selvsagt ikke fylle på like mye energi, eller tilsvarende menge, for samme rekkevidde som en ice-bil foreløpig. Derfor er sammenligningen basert på tiden man må bruke.

Altså er det to scenarier, der hovedkonklusjonen dems er at på samme tid som man bruker på å fylle på en ICE-bil, så har svært mange nok til å komme frem/hjem igjen, eller alternativ 2, med dopausen og den sedvanlige handlingen de fleste gjør på en langtur.

Konklusjonen, du trenger ikke bruke mer tid enn du gjør med ice-bil, i de fleste scenarier. Men klart, skal du alltid ha full tank, og ikke trenger do og shoppingpause, så trenger du fremdeles mer tid.

Dette står egentlig ganske klart i teksten, som forklaring på hva de sikter til med overskriften. Jeg mener derfor de har full dekning for påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Folk er kanskje ikke klar over at bilen kan forvarme batteriet før lading. Må bare velge laderen som destinasjon på kartet.

Er vel ikke så mange andre biler som støtter slikt.

Porsche Taycan skal ha mulighet for forvarming og da klarer antagelig Audi etron GT det også siden den har samme drivlinje. De to bilene +TM3 er de eksisterende bilene i 'lade skikkelig raskt klubben'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kahuna said:

Porsche Taycan skal ha mulighet for forvarming og da klarer antagelig Audi etron GT det også siden den har samme drivlinje. De to bilene +TM3 er de eksisterende bilene i 'lade skikkelig raskt klubben'.

Ja Taycan støtter det, og noen her på forumet nevnte og at ID.3 skulle få støtte for det i en oppdatering engang. Ikke hørt noe mer om det men VW har kansje enda nok bugs å fikse før det kommer til den.

Model 3 bruker faktisk også kabinluften til å varme batteriet med om det er varmere i kabinen enn i batteriet og man ønsker å kjøle ned kabinen. Da slipper man å bruke så mye ekstra energi på å varme det.

Forhåpentligvis flere som implementerer forvarming. Kan ta vesentlig lengere tid å lade batteriet (spesielt på vinteren) om batteriet ikke er forvarmet. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste langtur(60 mil) så hadde jeg en fyllepause(4 minutter) og én dopause(5 minutter).  Matpakke og termos i bilen.

Man kan diskutere fram og tilbake hvor stor ulempe det er, men å ikke ha muligheten til å gjøre unna en tur på denne måten med en elbil er definitivt et minus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Du kan selvsagt ikke fylle på like mye energi, eller tilsvarende menge, for samme rekkevidde som en ice-bil foreløpig. Derfor er sammenligningen basert på tiden man må bruke.

Altså er det to scenarier, der hovedkonklusjonen dems er at på samme tid som man bruker på å fylle på en ICE-bil, så har svært mange nok til å komme frem/hjem igjen, eller alternativ 2, med dopausen og den sedvanlige handlingen de fleste gjør på en langtur.

Konklusjonen, du trenger ikke bruke mer tid enn du gjør med ice-bil, i de fleste scenarier. Men klart, skal du alltid ha full tank, og ikke trenger do og shoppingpause, så trenger du fremdeles mer tid.

Dette står egentlig ganske klart i teksten, som forklaring på hva de sikter til med overskriften. Jeg mener derfor de har full dekning for påstanden.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fortsetter å forklare meg det der. Jeg har ikke sagt noe imot det, og er helt enig. Jeg snakker utelukkende om overskriften og hva det står der.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Grankongla said:

De skriver den kan fylle om kapp. Den kan ikke det.

Det er ingen kritikk av Hyundaien eller elbiler generelt, kun en kritikk av overskriften.

Vel, jeg kan vel løpe om kapp med Usain Bolt.. betyr jo ikke at jeg har muligheten til å vinne :p

Ladehastighet fokuset blir litt som megapixel fokuset i gamle dager, veldig viktig når det er dårlig, men snart blir det godt nok og irrelevant. 
Man trenger ikke muligheten til å fylle 50 mil på 2 minutter, slik som fossilbilene kan.. Det er langt, langt utenfor normalbruk.

Vi kjørere 25K-30K kilometer i året, og vi bruker vesentlig mindre tid på hurtiglading enn vi ville brukt på bensinfylling. Sist jeg kjørte langt, så plugget jeg i laderen. var på do, kjøpte meg drikke, nappet ut laderen og kjørte. Dersom jeg kjørte bensinbil ville denne stoppen tatt 3 minutter lengre tid. Vi lader stort sett på 50kw ladere.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Siste langtur(60 mil) så hadde jeg en fyllepause(4 minutter) og én dopause(5 minutter).  Matpakke og termos i bilen.

Man kan diskutere fram og tilbake hvor stor ulempe det er, men å ikke ha muligheten til å gjøre unna en tur på denne måten med en elbil er definitivt et minus.

Du er ikke veldig langt unna 60 mil med 9 minutter ladestopp, i en ionic 5, Tesla, osv. 🙂

Endret av magb
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Kva betalar ein per kWh for å lade med så høg effekt?

Nei, bilen kan ikkje lade like raskt som ein ICE-bil fyller drivstoff for tilsvarande rekkevidde. Eg tvilar på me noko gang kjem så langt, så overskrifta er litt flåsete, men det går sjølvsagt fortare enn mange konkurrentar. Pølser har ikkje noko med saken å gjere.

Når det på sikt er mange hundretusen elbilar på veiane, kan ein få redusert levert effekt fordi 3-4 andre bilistar ladar samtidig? Har stasjonane kapasitet til at alle før så høg effekt eller må den redusere litt for alle?

Hos Ionity har de kapasitet til at alle kan lade med full fart, men det er flere andre som vil halvere effekt når man må dele på en lader (med flere uttak). Men hver lader skal kunne gi full spiker om man er alene på den, om jeg har forstått det riktig.

Pris kommer veldig an på om du har Ionity-avtale gjenom ditt merke, eller ikke, med priser fra så lavt som ca 1,50 per kWh (eller lavere), opp til 8,40 for dropin-kunder. Og faktisk noe dyrere om du faktureeres gjennom en tilbyder som ikke har spesiell avtale med Ionity.

For andre operatører finnes det og litt forskjellige avtaler som gir deg rabatter, men uten avtale og vanlig fart, er vel Circle K dyrest med 4,99 kr per kWh. Dog de fleste laderne dems er vel 150 eller 200 kW, og ikke 350 kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fortsetter å forklare meg det der. Jeg har ikke sagt noe imot det, og er helt enig. Jeg snakker utelukkende om overskriften og hva det står der.

Og jeg svarer deg på hvorfor jeg mener de har dekning for overskriften. Men da er den diskusjonen over, vi er uenige her, så får det bli opp til andre å vurdere om hvem de er enige med her.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Ja Taycan støtter det, og noen her på forumet nevnte og at ID.3 skulle få støtte for det i en oppdatering engang. Ikke hørt noe mer om det men VW har kansje enda nok bugs å fikse før det kommer til den.

Det kommer nok, når de bare får rotet seg ferdig. :p

Batterikondisjonering er på en måte en lavhengende frukt, derimot tviler jeg sterkt på at det vil være nok til at id.3/4 vil rykke opp til 'lader skikkelig raskt klubben'. (men det vil sikkert hjelpe *litt*)

Complexity skrev (13 minutter siden):

Model 3 bruker faktisk også kabinluften til å varme batteriet med om det er varmere i kabinen enn i batteriet og man ønsker å kjøle ned kabinen. Da slipper man å bruke så mye ekstra energi på å varme det.

Det kom med bilene som ble produsert i q4-20 og det var en del støy på elbilforumet siden det ikke virket helt optimalt. Dels grunnet dårlige sensorer i klimanlegget, dels dårlig programmering. Klagene forstummet etter hvert så vi kan håpe at Tesla ordnet både sensorer og programmering, hvis ikke får nok høre det til vinteren.

Complexity skrev (20 minutter siden):

Forhåpentligvis flere som implementerer forvarming. Kan ta vesentlig lengere tid å lade batteriet (spesielt på vinteren) om batteriet ikke er forvarmet. 

Batterikondisjonering er jo en lavthengende frukt så det *burde* jo dukke opp hos de fleste etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Og jeg svarer deg på hvorfor jeg mener de har dekning for overskriften. Men da er den diskusjonen over, vi er uenige her, så får det bli opp til andre å vurdere om hvem de er enige med her.

😉

Ja, hvordan vi tolker den er opp til oss selv, og hvorvidt vi er enige er jo heller ikke relevant. Men om forskjellige personer kan lese en overskrift og få vidt forskjellige inntrykk av hvorvidt den er treffende eller ikke er det vel per definisjon ikke en veldig god overskrift? Uavhengig av hvem av oss som tolker den "rett".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, uname -i said:

Siste langtur(60 mil) så hadde jeg en fyllepause(4 minutter) og én dopause(5 minutter).  Matpakke og termos i bilen.

Man kan diskutere fram og tilbake hvor stor ulempe det er, men å ikke ha muligheten til å gjøre unna en tur på denne måten med en elbil er definitivt et minus.

Dersom du har en bil med 45 mil på 100%, så må du "fylle" 15 mil underveis. Du hadde en stopp på 9 minutter, det blir nok litt knapt men ikke de ekstra minuttene du måtte ha stått vil ikke vært merkbart i forhold til hvor lang tid det tar å kjøre 60 mil.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...