Gå til innhold

Den rene energien vi har jaktet på i flere tiår: Hva er fusjonskraft?


Anbefalte innlegg

41 minutes ago, sverreb said:

Skulle man i tilegg ha en situasjon med ubegrenset energitilgang kan man 'lett'* bruke energi til ubegrenset kjøling. Det er bare å lage en varmepumpe som pumper varme inn i en radiator som er vendt mot himmelen om natten, mens den tar varme fra omgivelsene. Radiatoren bruker da rommets bakgrunnsvarme (ca 3K) som varmedump. 

*) 'lett' for noen som kan løse problemet med ubegrenset energi

All energi vi bruker på jorden ender opp som varme, lys eller annen stråling, selv om vi bruker den til å lage kjølere.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Lynxman said:

All energi vi bruker på jorden ender opp som varme, lys eller annen stråling, selv om vi bruker den til å lage kjølere.

Og strålingen kan rettes mot nattehimmelen slik at energien forlater jorden. Dette er grunnen til at jorden og andre planeter ikke bare stiger og stiger i temperatur p.g.a solstrålingen.

En radiator utveksler varme med mediet den utveksler fotoner med med en netto varmetransport proporsjonalt med forskjellen i temperatur mellom mediene. Bakgrunnsstrålingen holder i snitt 3K, mens solen holder ca 6000K. Siden jorden holder noe omkring 300K mottar vi varme fra solen, mens vi avgir varme til resten av himmelen. Temperaturen på en planet vil stige til at den er i balanse mellom hvor mye varme den mottar og hvor mye den avgir. (egenproduksjonen her untatt)

Med en teknisk innretning kan man lage en varmepumpe som flytter varme til den siden av planeten som vender bort fra solen og dermed endre på likevektspunktet. (Dette er naturligvis ganske far-out geoengineering for hele jorden, men vi gjør alt dette i liten skala på romfartøy. Bare se på ISS og se hvor radiatorene er)

Lenke til kommentar
23 minutes ago, sverreb said:

Med en teknisk innretning kan man lage en varmepumpe som flytter varme til den siden av planeten som vender bort fra solen og dermed endre på likevektspunktet.

Eller bare rotere jorda med en omdreining ila 24 timer - få de varme delene i skyggen og de kalde i sola. :)

Lenke til kommentar
30 minutes ago, sverreb said:

Og strålingen kan rettes mot nattehimmelen slik at energien forlater jorden. Dette er grunnen til at jorden og andre planeter ikke bare stiger og stiger i temperatur p.g.a solstrålingen.

En radiator utveksler varme med mediet den utveksler fotoner med med en netto varmetransport proporsjonalt med forskjellen i temperatur mellom mediene. Bakgrunnsstrålingen holder i snitt 3K, mens solen holder ca 6000K. Siden jorden holder noe omkring 300K mottar vi varme fra solen, mens vi avgir varme til resten av himmelen. Temperaturen på en planet vil stige til at den er i balanse mellom hvor mye varme den mottar og hvor mye den avgir. (egenproduksjonen her untatt)

Med en teknisk innretning kan man lage en varmepumpe som flytter varme til den siden av planeten som vender bort fra solen og dermed endre på likevektspunktet. (Dette er naturligvis ganske far-out geoengineering for hele jorden, men vi gjør alt dette i liten skala på romfartøy. Bare se på ISS og se hvor radiatorene er)

Vi trenger ikke gjøre annet enn å snu drivhuseffekten. 

Lenke til kommentar

Jeg leste det i denne artikkelen: J. Energy Resour. Technol. Dec 2012, 134(4): 041602 (5 pages)

https://doi.org/10.1115/1.4007360

Den er jo noen år gammel, og det kan godt være at 1% er mer riktig. Men poenget mitt var jo at vi ikke må tro at kan bruke uendelig mye energi fra fusjon i fremtiden, altså at energibruken øker med feks 100-gangeren, for da varmer vi jo opp direkte like mye som effekten av klimagasser isolerer.

Men som et tiltak for å fase ut den mengden fossil energi som vi i dag bruker er jeg selvsagt enig i at dette er helt topp!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 16.6.2021 den 13.54):

Hvilke visse sjeldne metaller? Og vil en i tilfelle gå tom for dem?

Slik jeg forstår det så vil vi nok ikke gå tom for de aller fleste, ikke helt enda iallefall, men produksjonen er allerede for lav og
det er andre problemer som stammer fra hvem som eier gruvene og hvilke land de ligger i. Mineralene må utvinnes og det har et
miljø-, og klima-fotavtrykk. Det må man iallefall ta med i regnestykket, men sol og vind kommer kanskje best ut uansett.


https://www.usgs.gov/media/images/critical-mineral-commodities-renewable-energy
https://edition.cnn.com/2021/05/05/business/climate-crisis-metals-shortage/index.html

Lenke til kommentar
Flin skrev (27 minutter siden):

Slik jeg forstår det så vil vi nok ikke gå tom for de aller fleste, ikke helt enda iallefall, men produksjonen er allerede for lav og
det er andre problemer som stammer fra hvem som eier gruvene og hvilke land de ligger i. Mineralene må utvinnes og det har et
miljø-, og klima-fotavtrykk. Det må man iallefall ta med i regnestykket, men sol og vind kommer kanskje best ut uansett.


https://www.usgs.gov/media/images/critical-mineral-commodities-renewable-energy
https://edition.cnn.com/2021/05/05/business/climate-crisis-metals-shortage/index.html

I den første artikkelen er det eneste problemet at USA må importere det meste av stoffene/mineralene. Ellers påpekes at aluminuminium (ikke så mye for solceller) er mangelvare. Nytt for meg. En del materialer klarer en seg uten om det skulle være et problem, slik som kobolt (ikke solceller) og stoffer til magneter (induksjonsmotorer er utmerkede elmotor og mest vanlig). 

Det viktigste er at så langt har tilgang på materialer hemmet verken solcelle, batteri og elmoto/generatorproduksjon. Og ingen har snakket om hvilke materialer som fusjonskraft behøver (inkluderer turbiner og generatorer mm).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Det viktigste er at så langt har tilgang på materialer hemmet verken solcelle, batteri og elmoto/generatorproduksjon. 

Ikke, sjekk google Polysilicon Shortages. 

Men jeg er egentlig ikke uenig med deg, jeg påpeker at man må ta høyde for alle fordeler og ulemper når man vurdere forskjellige løsninger. Man kan ikke bare dra fram de positive eller negative. Jeg tror nok at sol vil komme godt ut uansett.

Lenke til kommentar
Flin skrev (1 time siden):

Ikke, sjekk google Polysilicon Shortages. 

Men jeg er egentlig ikke uenig med deg, jeg påpeker at man må ta høyde for alle fordeler og ulemper når man vurdere forskjellige løsninger. Man kan ikke bare dra fram de positive eller negative. Jeg tror nok at sol vil komme godt ut uansett.

Resultat fra søk: "The company’s general manager for South & Central Asia, Daniel Liu, stated that Jinko is not backing out from any of the signed deals with its Indian customers due to the raw material supply shortage and the rising prices, as reported by unspecified false reports".

Både batterier, solceller og elmotorer/generatorer vil ha en voldsom ekspansjon de neste tiårene slik at tilgang på materialer vil etter hvert kunne bli problematisk. En mager trøst er at strøm, elbiler og batterier vil stadig bli billigere. Vi bør uansett prøve å skjære ned på energibruken og bruke strømmen mer effektivt. Her er vi sikkert enige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...