Gå til innhold

NAV i vedtak: – Du er ikke avhengig av varme for å overleve


LMH1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Juggel said:

Synes du at økonomisk senile folk skal få penger kasta i fanget bare fordi de går og sutrer til VG?

Kan du komme med dokumentasjon som understøtter at denne personen er økonomisk senil? Eks. relle tall fra budsjett ol.?
 

Quote

Han får utbetalt 24.000 i juni fordi de betaler 0 skatt denne mnd for de som er uføretrygdet. 

Kanskje ikke den uføre som er økonomisk senil?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AntonMarkmus skrev (2 minutter siden):

Kanskje selvfølgeligheter for deg og meg, men kanskje ikke like store selvfølgeligheter for en som ikke klarer å få det til å gå rundt på 24.000 utbetalt i måneden?

Kan være årsaker som vi vet ingenting om. Jeg er mest opptatt av svaret saksbehandleren gir. Veldig respektløs, mulig saksbehandler har en diagnose selv.

 Jeg er så heldig at jeg aldri har behøvd å søke økonomisk hjelp fra NAV og jeg tror jeg hadde fått bakoversveis av et sånt svar hvis det var tilfellet. Helt greit at søknad ikke blir innvilget, men det er ikke greit å komme med sånt svada av selvfølgeligheter i begrunnelsen.  

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (12 minutter siden):

Han får utbetalt 24.000 i juni fordi de betaler 0 skatt denne mnd for de som er uføretrygdet. 

Ganske utrolig men er slik som det er folk mangler sannvittighet ber om mere penger når de sitter hjemme å venter på jobb.

Men er ganske urettferdig at de som klager på uføretrygd faktisk får mere penger en dagpenger. Selv om de antakelig ikke får mye i pensjon hvis man er uføretrygdet i over 50 år. For det er vel eneste som er negativt selv om man kan få levbar inntekt alikevel 24 000 er ganske bra for de som som har hjemmekontor og gjør lite, mange på lager og butikk som må jobbe 12 timer per dag for å heletatt klare 24 000 kr måned og må jobbe fridager i tillegg. hvis det er under 100 kr timen så kommer jo 40% skatt.

Er vel utrolig en del lærere og bønder og selvstendig næringsdriverne kan tjene mindre en folk på uføretrygd.

Sitat

 Jeg er så heldig at jeg aldri har behøvd å søke økonomisk hjelp fra NAV og jeg tror jeg hadde fått bakoversveis av et sånt svar hvis det var tilfellet. Helt greit at søknad ikke blir innvilget, men det er ikke greit å komme med sånt svada av selvfølgeligheter i begrunnelsen.

Ja det øker nok sansynlighet for noen tar selvmord siden de ikke har andre løsninger. Enten de er syke eller at de har fått nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

LMH1:
Personen er ufør.

Ja men hør tillfeller hos nav en del som nav mener ikke har mulighet på lengere sikt å få lønnet jobb eller finner tiltak til ender med uføretrygdt. Problemet med dagpenger og arbeidavklaringpenger og tiltakspenger etc krever man enten jobber for å skaffe jobb eller har tiltaksplass for å komme inn i arbeid livet om det er ikke er mulig er sosialstønad eller uføretrygt eneste utvei.

Så selv om man er ufør på lengere sikt betyr ikke man umulig får jobb men at sansynligheten er større for uføre en lønnet jobb.

Er også problem med bostøtte folk som tjener over https://www.husbanken.no/person/bostotte/

Tror maks var under 20 000 kr eller slik i måneden, så ikke mye penger i dag for å dekke utgifter. Normalsett vil fleste være avhening av å bo flere samlet på liten plass om man skal ha penger å betale faste utgifter. Er tøft hvis man har enebolig og skal klare seg selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Kan du komme med dokumentasjon som understøtter at denne personen er økonomisk senil? Eks. relle tall fra budsjett ol.?
 

Kanskje ikke den uføre som er økonomisk senil?

Jeg setter det på spissen. Og regnestykket er naturligvis tatt utifra hans høyeste utbetaling ila året. Selvfølgelig kan ikke jeg vise til tall, det skjønner du og.

Men hvorfor skal det være slik at når folk ikke klarer å disponere pengene sine så skal de bare få mer? Er det riktig?

Hvor er den kritiske journalistikken oppi dette? Det er jo blitt et samfunnsproblem at folk havner i økonomisk uføre og at det er altfor lett å gå på NAV. Nå tviler ikke jeg på at vedkommende her er syk, og at han har rett på hver krone han får månedlig. Men det går an å stille spørsmålet; "det er vel ikke slik at strømmen blir tatt over natta uten noen form for purring? Burde du ha passet på å betale tidligere"? 

Så kan det godt hende han har et helt legitimt svar på dette, men fordi journalisten ikke spør får vi heller ikke vite.

Når det gjelder svaret til NAV er jo det bare en remse med fakta, og ja det er rart, men er det feil?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (25 minutter siden):

https://www.faktisk.no/artikler/Dzg/vedtaksbrev-fra-nav-er-ekte-ba-soker-lane-grill-og-penger

Står der at det er referert i vedtaksbrevet fra NAV.

 

Vedtaksbrevet hvor det vises til dokumentert 7500,- i mnd i husleie er fra NAV Indre Østfold.

 

 

Randeboy skrev (23 minutter siden):

 

Han får utbetalt 24.000 i juni fordi de betaler 0 skatt denne mnd for de som er uføretrygdet. 

Da betyr det at han får en del mindre de andre månedene da? Ikke 24k hver måned som enkelte prøver å få det til å se ut som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Hvor er den kritiske journalistikken oppi dette? Det er jo blitt et samfunnsproblem at folk havner i økonomisk uføre og at det er altfor lett å gå på NAV. Nå tviler ikke jeg på at vedkommende her er syk, og at han har rett på hver krone han får månedlig. Men det går an å stille spørsmålet; "det er vel ikke slik at strømmen blir tatt over natta uten noen form for purring? Burde du ha passet på å betale tidligere"? 

Man vet jo basert på tidligere hvor de som er syke hvor dårlig oppfølging de får:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/PRJ115/hoeie-mener-stoere-fremstiller-pakkeforloep-for-psykisk-syke-som-noe-anne

De har valgt å ikke straffeforfølge de som ruser seg og ligdene ganske håpløst.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (1 time siden):

Men ingen kommenterer at denne mannen har 24 000 utbetalt i måneden, og NAV påpeker at hans utgifter er såpass små at han sitter med et stort overskudd hver måned. Men her har vi jo en av de utallige som er økonomisk senile og som forventer penger i fanget når de bruker opp pengene sine.

24 000 er alt for mye.
Jeg lever på 10 000.

Jeg syns ikke synd på folk som er pengedum. Å forlange mer enn 24 000 utbetalt, er kvalmt.
Det er også alt for mange som er ''ufør'', kjenner flere selv, de er veldig langt fra ufør.
Jeg syns ikke utbetaling skal ha noe med tidligere lønn å gjøre.

Om det er 16 000 utbetalt man har på uføre/aap o.l sosialnett, holder det i massevis.
Jeg ønsker ikke å sponse 5 uvaner som koster 2000,-/mnd hver, i tillegg til det man trenger.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Randeboy skrev (29 minutter siden):

 

Han får utbetalt 24.000 i juni fordi de betaler 0 skatt denne mnd for de som er uføretrygdet. 

Det stemmer nok på håret. Etter skatt blir det, uten fradrag ca 16 000.

Så må han betale husleie, strøm, telefon, mat osv. Etter mine beregninger blir det lite igjen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Juggel said:

Jeg setter det på spissen. Og regnestykket er naturligvis tatt utifra hans høyeste utbetaling ila året. Selvfølgelig kan ikke jeg vise til tall, det skjønner du og.

Skal man kalle noen økonomisk senil så bør ha noe formening om vedkommendes utgifter. Husleie alene er ikke godt nok til å gå så drøyt til verks med kritikken.

Quote

Men hvorfor skal det være slik at når folk ikke klarer å disponere pengene sine så skal de bare få mer? Er det riktig?

Jeg vet ikke om du har levd mye stramt økonomisk uten mulighet til å få hjelp av venner, foreldre eller slekt når strømregningene har blitt ekstreme i perioder men det er jo ikke nødvendigvis slik at en person løper til NAV bare fordi man her vært litt uforsiktig med penger. I de aller fleste tilfeller har de havnet i en skvis som ikke nødvendigvis skyldes "luksus" forbruk. Det kan være lege eller tannlege utgifter eller andre ting som lett velter en stram økonomi.

Quote

Hvor er den kritiske journalistikken oppi dette? Det er jo blitt et samfunnsproblem at folk havner i økonomisk uføre og at det er altfor lett å gå på NAV. Nå tviler ikke jeg på at vedkommende her er syk, og at han har rett på hver krone han får månedlig. Men det går an å stille spørsmålet; "det er vel ikke slik at strømmen blir tatt over natta uten noen form for purring? Burde du ha passet på å betale tidligere"? 

Hva vet vi om hvilke dialoger han har hatt med strømselskapet? For alt vi vet kan det ha vært noe som har pågått i ukesvis med vedkommende, strømselskapet og NAV.

NAV sier også selv at de kan hjelpe om strømutgiftene skulle bli for store enkelte måneder. En bekjent i en annen kommune fikk nylig tilbud om "vi kan tilby støtte til strøm hvis den overstiger 800,- per måned".
 

Quote

Så kan det godt hende han har et helt legitimt svar på dette, men fordi journalisten ikke spør får vi heller ikke vite.

Og hvorfor er man såpass kritisk når man vet lite eller ingenting om denne personens hverdagssituasjon og økonomi?
 

Quote

Når det gjelder svaret til NAV er jo det bare en remse med fakta, og ja det er rart, men er det feil?

Remser med fakta? Jeg ser ikke dokumentasjonen på at det skal være fakta. Jeg har som sagt selv en bekjent som er ufør og det er ikke uvanlig å få ganske så usaklige svar fra NAV eks. når vedkommende ble pålagt å flytte fra 1 komunal bolig til en annen komunal bolig fordi den skulle selges så søkte personen om økonomisk støtte til flytting og fikk regnestykker med avslag som var helt på trynet og fulle av feil.

Jeg måtte hjelpe vedkommende med saksbehandlingen mot NAV som etter min og flere andres inntrykk virket å bli nærmest trakassert av NAV i saksbehandlingen. Det toppet seg når en saksbehandler ringte meg etter et klagebrev for å få meg til å si meg enig i at personen virket noe tilbakestående og forstyrret. Dette fra en NAV konsulent som nok aldri har slitt økonomisk i hele sitt liv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (1 minutt siden):

Ja, nettopp. Antar han får utbetalt mellom 18 og 19000 de andre månedene bortsett fra juni og desember.

Det hadde dekt mine utgifter akkurat, da hadde jeg ikke hatt penger til sparing eller noe ekstra utenom mat. Og når vinteren kommer er hadde jeg vært helt i minus takket være strømprisene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Alexander4840 said:

Det er også alt for mange som er ''ufør'', kjenner flere selv, de er veldig langt fra ufør.

Jeg kjenner selv flere uføre som absolutt er arbeidsuføre. Hva er årsaken til at de du kjenner har blitt godkjent som ufør om du mener de ikke er uføre? Hvilke tilstander snakker vi om?

Kan du vise oss budsjettet ditt som gjør at det fungerer med 10.000 netto i måneden? Enhver oppegående person forstår at det er meget urealistisk å leve på når husleien alene er 7500,-.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Skal man kalle noen økonomisk senil så bør ha noe formening om vedkommendes utgifter. Husleie alene er ikke godt nok til å gå så drøyt til verks med kritikken.

Jeg vet ikke om du har levd mye stramt økonomisk uten mulighet til å få hjelp av venner, foreldre eller slekt når strømregningene har blitt ekstreme i perioder men det er jo ikke nødvendigvis slik at en person løper til NAV bare fordi man her vært litt uforsiktig med penger. I de aller fleste tilfeller har de havnet i en skvis som ikke nødvendigvis skyldes "luksus" forbruk. Det kan være lege eller tannlege utgifter eller andre ting som lett velter en stram økonomi.

Hva vet vi om hvilke dialoger han har hatt med strømselskapet? For alt vi vet kan det ha vært noe som har pågått i ukesvis med vedkommende, strømselskapet og NAV.

NAV sier også selv at de kan hjelpe om strømutgiftene skulle bli for store enkelte måneder. En bekjent i en annen kommune fikk nylig tilbud om "vi kan tilby støtte til strøm hvis den overstiger 800,- per måned".
 

Og hvorfor er man såpass kritisk når man vet lite eller ingenting om denne personens hverdagssituasjon og økonomi?
 

Remser med fakta? Jeg ser ikke dokumentasjonen på at det skal være fakta. Jeg har som sagt selv en bekjent som er ufør og det er ikke uvanlig å få ganske så usaklige svar fra NAV eks. når vedkommende ble pålagt å flytte fra 1 komunal bolig til en annen komunal bolig fordi den skulle selges så søkte personen om økonomisk støtte til flytting og fikk regnestykker med avslag som var helt på trynet og fulle av feil.

Da må han prioritere.

Og ja. Jeg levde i studietiden på havregryn og melk (og vann når jeg ikke hadde råd til melk).

Jeg hadde kontantkort på mobilen fordi jeg ikke hadde råd til abonnement, jeg hadde ikke bil, ikke tv kanaler, Internett fikk jeg låne av naboen i naboleiligheten. Jeg hadde så og si ingenting fordi jeg ikke kunne jobbe ved siden av studiene da jeg sleit såpass med endel teori.

Det er snakk om å prioritere, også for uføretrygdede. Det er vel noe sånt NAV ville frem til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/14/2021 at 9:07 PM, Juggel said:

Da må han prioritere.

Og ja. Jeg levde i studietiden på havregryn og melk (og vann når jeg ikke hadde råd til melk).

Jeg hadde kontantkort på mobilen fordi jeg ikke hadde råd til abonnement, jeg hadde ikke bil, ikke tv kanaler, Internett fikk jeg låne av naboen i naboleiligheten. Jeg hadde så og si ingenting fordi jeg ikke kunne jobbe ved siden av studiene da jeg sleit såpass med endel teori.

Det er snakk om å prioritere, også for uføretrygdede. Det er vel noe sånt NAV ville frem til.

Da må han prioritere sier du uten ha noe peiling på hva han kan prioritere i. Jeg levde selv på ris,  nudler og havregryn som student men studentlivet som en frisk ung mann er på ingen måte det samme som en ufør godt voksen person. At man i det hele tatt sammenligner disse to livvsituasjonene viser jo at man ikke aner hva man snakker om i den sammenheng.

Hvis du tror at en person som lever stramt økonomisk ikke prioriterer og snur på hver eneste krone så hadde du kanskje hatt godt av å leve litt med en slik person en periode og få innsyn i deres faktiske hverdag.

Den bekjente jeg har har tatt høyde for alle disse selvfølgelighetene du nevner.

Endret av Theo343
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (13 minutter siden):

24 000 er alt for mye.
Jeg lever på 10 000.

Jeg syns ikke synd på folk som er pengedum. Å forlange mer enn 24 000 utbetalt, er kvalmt.
Det er også alt for mange som er ''ufør'', kjenner flere selv, de er veldig langt fra ufør.
Jeg syns ikke utbetaling skal ha noe med tidligere lønn å gjøre.

Om det er 16 000 utbetalt man har på uføre/aap o.l sosialnett, holder det i massevis.
Jeg ønsker ikke å sponse 5 uvaner som koster 2000,-/mnd hver, i tillegg til det man trenger.

wow, hva forventet du med dette? Applaus? Hvis jeg skulle vært like ekkel som du var i ditt innlegge, så kunne jeg si at det å bare få inn 10 000 i mnd er ganske pengedumt hvis du er er frisk og rask. Men det skal jeg ikke være, så det skal jeg ikke si.

Jeg kjenner ikke flere uføre som du, men de få jeg kjenner kan ikke jobbe pga sykdom. Tror det er ganske vanskelig å bli ufør bare på gøy. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, LMH1 said:

Ja men hør tillfeller hos nav en del som nav mener ikke har mulighet på lengere sikt å få lønnet jobb eller finner tiltak til ender med uføretrygdt. Problemet med dagpenger og arbeidavklaringpenger og tiltakspenger etc krever man enten jobber for å skaffe jobb eller har tiltaksplass for å komme inn i arbeid livet om det er ikke er mulig er sosialstønad eller uføretrygt eneste utvei.

Så selv om man er ufør på lengere sikt betyr ikke man umulig får jobb men at sansynligheten er større for uføre en lønnet jobb.

Er også problem med bostøtte folk som tjener over https://www.husbanken.no/person/bostotte/

Tror maks var under 20 000 kr eller slik i måneden, så ikke mye penger i dag for å dekke utgifter. Normalsett vil fleste være avhening av å bo flere samlet på liten plass om man skal ha penger å betale faste utgifter. Er tøft hvis man har enebolig og skal klare seg selv.

Poenget her er at vi kan ikke sitte å spekulere i hvorfor personen er ufør. Det er virkelig på trynet om man skal kritisere noe i denne saken.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Petter Nyquist aka "Petter uteligger" som han så fint kalles har hatt flere gode serier som gir oss bedre innsikt i de som ikke har det så lett i livet i Norge. Han har vært med uteliggere og rusmisbrukere, I fengsel med kriminelle og insatte og folk med andre type utfordringer i livet. 

Er det noe jeg kunne ønsket meg fra denne gode mannen så er det at han lagde en serie hvor han går inn i livet til uføretrygdede i forskjellige aldersgrupper og ser på utfordringene de sliter med i hverdagen samt økonomisk og ikke minst i sine mer eller mindre frustrerende og noen ganger nedbrytende møter med NAV og "sosialkontoret". Da gjerne fra mange bakgrunner.

Dette er en gruppe i samfunnet som møter mye stigmatisering fra bedrevitere som ikke kjenner til denne siden av vårt samfunn.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...