Gå til innhold

NAV i vedtak: – Du er ikke avhengig av varme for å overleve


LMH1

Anbefalte innlegg

Juggel skrev (16 timer siden):

Så lenge man ikke eier nåla i veggen og ikke klarer å fremskaffe pengene, så jo. 

Men man må selvfølgelig forsøke å låne av bekjente eller på andre måter fremskaffe pengene. Vedkommende her var for flau til det. Og det stod jo ikke på omgangskrets hvor han bodde og spiste. 

Er det virkelig meningen at man skal tigge penger av familie og venner før man ber NAV om hjelp? 

Endret av Thomas_H
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyidag skrev (1 time siden):

Jeg syns så synd i denne saksbehandleren. Her har han fått beskjed ovenifra ledelsen  om å bruke kreativitet og være løsningsorientert i behandling av søknader for å spare penger for NAV. Stakkaren tenker så det knaker og i det samme kommer det en kollega forbi som sier det er så deilig vær i dag og hele familien skal grille og kose seg i kveld på hytta som ikke har innlagt strøm eller vann. Aha, for svarte dette kan vi jo også foreslå for søkeren det er jo genialt på denne tid av året. Saksbehandler i NAV får medhold av kollega som også har sittet og spist is og sett på denne formuleringen av vedtaket, og de brenner det avgårde til søker. HA den satt. Så klager han faen meg til media, den jævla masebukken. Kan dere tenke dere hvor vondt NAV ansatte får det da?

Jeg synes mest synd på den uføre mannen. De som jobber på NAV må tåle en del og dette var nok viktig lærdom for vedkommende.

Forskjellen på den uføre og NAV-ansatte er strøm hjemme så hen kan koke seg kaffe, lage middag på komfyren, oppbevare maten i kjøleskapet så den ikke blir bedervet, dusje og vaske hendene i varmt vann som anbefalt under pandemien og betale regningene sine.

Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (26 minutter siden):

Er det virkelig meningen at man skal tigge penger av familie og venner før man ber NAV om hjelp? 

Slik jeg forstår det på vilkårene for nødhjelp, så ja. 

Edit; jeg har ikke lest lovverket rundt dette, så akkurat når det kommer til vilkårene for nødhjelp er det bare noe jeg antar.

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
Subara skrev (52 minutter siden):

Jeg synes mest synd på den uføre mannen. De som jobber på NAV må tåle en del og dette var nok viktig lærdom for vedkommende.

Forskjellen på den uføre og NAV-ansatte er strøm hjemme så hen kan koke seg kaffe, lage middag på komfyren, oppbevare maten i kjøleskapet så den ikke blir bedervet, dusje og vaske hendene i varmt vann som anbefalt under pandemien og betale regningene sine.

Jeg tror nok det innlegget du svarer på er ment å være ironisk. Tipper at @Nyidag er på den uføres side.

Lenke til kommentar
Thomas_H skrev (58 minutter siden):

Er det virkelig meningen at man skal tigge penger av familie og venner før man ber NAV om hjelp? 

Det er ikkje nøyaktig slik men det er heller ikkje så langt unna. Vilkåret er at ein ikkje er i stand til å dekke grunnleggande behov. Så ein må ikkje tigge, men ein må ha prøvd enkle grep fyrst. Mangler du ein stad å sove ei natt så må du ha sjekka om du får overnatte hos ein venn før du får hotellrom betalt av NAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten kan jo juble når det må bli strengere med jobbsøknader og lukke mulighetene for kurs\opplæring på sikt og skole fordi om folk skal få lønn på skolen sier det hvor mye kostnader det må være for folk til de blir 67 nå er vel flere som man antar blir langsiktig ute av arbeidslivet siden tar tid ting blir før coronaen selv om man slipper munnbind er det mange som blir utnyttet som har elendig muligheter å få seg jobb.

Siden navs holding er å gi folk lavest lønn og rettigheter de kan fordi de kan og vil, selv for noen er man heldig å få feriepenger på dagpenger selv om man like godt kan få uføretrygd fordi er vel liten sansynlighet det blir bedre med første.

Så kan jo de som utplasser gi lavest og dårlig oppgaver bortkastet fordi de alikevel ikke har mye muligheter.

Så arbeidsgiverne kan juble men synd for de som har lite utdannelse og få mulighet å påvirke jobbmulighetene.

Ikke det er umulig å bo på camingplass om sommeren men er vel passe teit hvis nav gjør det på den måten for å spare penger. Man overlever om vinteren også kun i nordnorge kan de å sove i telt over 20 minus være farlig men ikke mange steder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Grynte skrev (34 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva timelønnen er hos NAV, men denne ansatte har tatt seg tid til å søke på blant annet Finn.no.

Hadde det ikke vært bedre å bruke de pengene på folk som trenger hjelp?

Hvor mange timeslønner tenker du det gikk med på søket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (10 timer siden):

Norsk Tipping tilbyr gratis økonomisk rådgivning og hjelp til alle som vinner stort i Lotto slik at de skal håndtere overgangen godt. NAV burde gjøre det samme. Alle kommuner tilbyr gratis økonomisk rådgiving. Men det er ikke uvanlig at det er 3-4 måneder ventetid bare for å få til et møte der. I mitt tilfelle skulle "de ringe meg" - men jeg hørte selvfølgelig aldri noe. 

I ettertidens klokskap:
Har man høy lønning og livet går på skinner. Ikke tro dette skjer i all tid fremover. Livet kan snu tvert om når du minst aner det. Hvis du kan det, bør man "planlegge" for slike hendelser. Ha en GOD buffer tilgjengelig - NAV er kun en sikkerhet for mat & varme i en slik overgangsfase før du er ferdig med den..... dette er en ekstremt tung påkjenning.

I så fall må man regne med null suppport hjelper ikke å klage på lønn og tiltak er vel ikke overraskene de får oppgaver som er bortkastet tid og det som ingen andre vil gjøre så de som får hjelp av nav må gjerne føle seg lurt og mislykket det er meningen også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her på Odden har vi en fin anekdote om bolig og udde folk og sånt: en psykisk utviklingshemma mann bodde i en kommunal bolig, hadde kommunalt ansatt assistent som betalte regninger og ordnet det meste for mannen. Assistenten ble syk. Så ble mannen glemt. Husleia ble ikke betalt, ingen brev ble åpnet og mannen forsto ingenting av noe. Så igangsatte kommunens eiendomsavdeling utkastelse. Mannen ble sendt på hospits på egen regning, og ingen reagerte på hans adferd eller mentale mangler - til lokalavisen fikk tips. Hvis ikke, så hadde mannen sittet på hospits enda. Plutselig kom de kommunalt ansatte på at de hadde en klient. Da var mannen helt blakk.

Kort sagt: han ble kastet ut av kommunen fra kommunens bolig fordi kommunens ansatte ikke betalte regningene for han. Til sitt forsvar sa de: det er to ulike avdelinger i kommunen og de snakker SELVSAGT ikke med hverandre. Ordet SELVSAGT er her litt skurrende i bakgrunnslyden, nesten så man hører en fjern ondsinnet hekselatter. En ulykke som ventet på å skje. 

Endret av Slettet+6132
Han måtte på hospits for egen regning. Dyrt er det også.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En uføretrygdet får 16 500 kr utbetalt netto i mnd. I Juni forskyves skatten så det blir 20 000, i desember forskyves også skatten så det blir 18 300. En "ung ufør" har 3000 kr mere brutto i mnd, de eldre må klare seg med mindre altså. Det eneste visse ser til andre fordeler er halv pris på toget. Andre får flere fordeler og ytelser som støtte til bil, gratis parkering, briller, fysioterapi og litt annet. Støtte til bil er ca 1000 kr/mnd fordelt i bolker på 9 eller 11 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et annet tema
kan være å stille spørsmålet: Hvorfor betaler folk med så liten lønn så høy skatt? En som tjener under fattigdomsgrensen må betale ganske mye selv om de er fattige. De fattige blir altså skatteflådd.

Eks: 19 000 i mnd kvalifiserer til 4000 kr av det i skatt. 

Hvis SV og Rødt ville redusere forskjellene i landet, så ville de øke minstefradraget til 250 000. Men de vil heller ha inn skatt enn å jevne ut godene rettferdig, og de mener at vi har godt av å FØLE at vi bidrar til å betale for velferdsstaten. De har ikke spurt hva folket føler enda, bare hva de selv politisk føler FOR OSS. De folka har aldri brydd seg om verken fattigfolk eller svake grupper eller svake individer. Stalin, Mao, Castro osv ofret både livet og trivselen til fattigfolk for ideologien: frihet til folket (som sulta i hjel) og penga i våre lommer.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 14.6.2021 den 22.05):

Det eg reagerer mest på er at foralaget om grill tydelegvis er gitt i samanheng med straumutkopling og oppvarming. Sjølv om eg ikkje veit korleis dette blei sagt så er det openbart risiko for at mannen kunne oppfatte det som at grillen også kunne brukast til oppvarming, noko som er livsfarleg på grunn av faren for karbonmonoksidforgiftning. Det finnes fleire eksempel på at folk har dødd på grunn av grill utandørs. 

Det kan sjølvsagt være at det var spesifisert at grillinga skulle foregå utandørs og at det ikkje var behov for oppvarminga, men faren for misforståingar var openbart tilstades. 

Dette er et reellt problem.

Jeg kjenner til et tilfelle der en person for noen år siden fikk strømmen koblet ifra i november. For å holde varmen, brukte han en engangsgrill innendørs. Han er ikke lenger i blant oss.

CO - the silent killer.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er et helt vanlig normalt NAV vedtak, unntaket er kanskje at det kom rett ut skriftlig.

Jeg jobbet 3 år som vikar før jeg ble syk og havnet på Nav.

Da fikk jeg vedtaket,

-Under de tre årene du jobbet på Adecco som timevikar har du sikkert kjøpt deg noe? Kan du ikke heller selge dette, og leve på disse pengene?

Joda, jeg hadde kjøpt meg en blurayspiller, solgte den på Finn.no for 600kr ventet to uker og søkte på nytt. Litt av et prosjekt for noen som er sykmeldt.... 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt groteskt at det forventes at man omtrent ikke skal eie noe som helst for å få støtte.

Ting som man kanskje kjøpte dyrt for mange år siden, kan være nærmest verdiløse i dag. Da er det ikke verdt å selge det i forhold til bruksverdien. Det er urimelig å bli nektet hjelp fordi man eier en TV som kunne gått for tusen kroner på finn.no.

Er det meningen man skal sitte i et tomt rom og ha det kjipt, når man i tillegg har uendelig med fritid?

Er målet å hjelpe eller å straffe?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Det er jo litt groteskt at det forventes at man omtrent ikke skal eie noe som helst for å få støtte.

Ting som man kanskje kjøpte dyrt for mange år siden, kan være nærmest verdiløse i dag. Da er det ikke verdt å selge det i forhold til bruksverdien. Det er urimelig å bli nektet hjelp fordi man eier en TV som kunne gått for tusen kroner på finn.no.

Er det meningen man skal sitte i et tomt rom og ha det kjipt, når man i tillegg har uendelig med fritid?

Dette er instruks fra høyeste hold, lyder slik "Tett alle skolker" prøv med alt for å nekte utbetalinger.

Det er absolutt ingen personer normalt i Nav som liker å være "rasshøl" mot folk.

Men hysterisk morsomt at politikere reagerer, på ting de selv er med på å legge føringer for.

Leter de i denne roteskuffen på vedtak så finner de mye rart, folk jeg vet om har jo faktisk levd hele sommeren i telt med grill,  og det er jo selvfølgelig mange morsomme Vedtak. Så her kan vi vente mye komiske "brev om vedtak,".

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...