Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rykninger/pulseringer/leamus(?) i øyelokket. Flere?


Gjest 14296...805

Anbefalte innlegg

Gjest 14296...805

Hei!

Har noen av dere erfaring med rykninger/pulseringer/leamus-ish aktig i øyelokket? Grunnet stress/angst?

Hos meg var det slik at jeg leste meg opp på als, og en uke senere fikk jeg disse rykningene i øyet. De er der ennå en mnd senere, og rykker flere ganger om dagen. Jeg mistenker sterkt angst/stress.

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt det ved flere anledninger i løpet av livet. Sist gang varte det ca fire uker, utrolig irriterende! Jeg har funnet ut av at det kommer av for mye kaffedrikking. Det er i hvert fall min hovedteori. Jeg har også hørt at det kan komme av magnesiummangel.

Når du sier at du leste deg opp på ALS, mener du muskelsvinnsykdommen? Det kan jo hende at du fikk leamus pga placeboeffekt? Bare en hypotese fra min side. Det kan også skyldes stress. Men leamus er helt ufarlig og går over i løpet av noen uker. Men det er annoying!

På engelsk heter det fasciculation, og du kan lese om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fasciculation

På norsk har NHI litt info:

https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/leamus/

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
KarvaBlad skrev (3 minutter siden):

Jeg har hatt det ved flere anledninger i løpet av livet. Sist gang varte det ca fire uker, utrolig irriterende! Jeg har funnet ut av at det kommer av for mye kaffedrikking. Det er i hvert fall min hovedteori. Jeg har også hørt at det kan komme av magnesiummangel.

Når du sier at du leste deg opp på ALS, mener du muskelsvinnsykdommen? Det kan jo hende at du fikk leamus pga placeboeffekt? Bare en hypotese fra min side. Det kan også skyldes stress. Men leamus er helt ufarlig og går over i løpet av noen uker. Men det er annoying!

På engelsk heter det fasciculation, og du kan lese om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fasciculation

På norsk har NHI litt info:

https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/leamus/

Kan tydelig se rykningene i øyet om jeg ser i speilet, så de er der.

Jeg mistenker angst/stress, da jeg ser at leamus i øyelokket er ekstremt vanlig å få ved stress/angst. Jo mer du uroer deg visstnok, jo mer kommer leamusen. Har lest litt på reddit, og tusenvis har det pga angst og. Men vil jo høre erfaringene her :)

Men sykt irriterende at det varer så lenge, jeg regner jo med det går over? 

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar
Gjest 6fcab...80a

Hehe, husker jeg så et program om nettopp ALS, og begynte kort tid etter å få leamus "overalt". Jeg kan garantere deg at Leamus ikke er noe tegn på ALS. Dette er en sykdom som er svært sjelden, og rammer stort sett folk i godt voksen alder.

Anonymous poster hash: 6fcab...80a

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
Gjest 6fcab...80a skrev (14 minutter siden):

Hehe, husker jeg så et program om nettopp ALS, og begynte kort tid etter å få leamus "overalt". Jeg kan garantere deg at Leamus ikke er noe tegn på ALS. Dette er en sykdom som er svært sjelden, og rammer stort sett folk i godt voksen alder.

Anonymous poster hash: 6fcab...80a

Er hjernen virkelig så ekstrem til å lese tanker? Og gi angst-symptomer?

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

For meg har det alltid gått over. Har aldri hatt det lenger enn fire-fem uker. Drikker du mye kaffe?

Nope.

Men er anspent nærmest hele døgnet, og har angst. Går hele dagen og tenker på at dette er noe farlig, og jo mer jeg tenker på det, jo mer rykker det til.

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805 skrev (3 minutter siden):

Nope.

Men er anspent nærmest hele døgnet, og har angst. Går hele dagen og tenker på at dette er noe farlig, og jo mer jeg tenker på det, jo mer rykker det til.

Anonymous poster hash: 14296...805

Kanskje du burde gå til legen, og få en fagperson til å forsikre deg om at det virkelig ikke er noe farlig? Så kanskje du senker skuldrene og får ro. Ille å gå og bekymre seg dagen lang, da!

Lenke til kommentar
Gjest d8882...a0e

Jeg har MS og får leamus overalt på kroppen. Før jeg fikk MS-diagnosen så var jeg livredd for at jeg hadde fått ALS. Jeg leste veldig mye om det. Fy faen jeg hadde så angst. MS er bare barnemat i forhold.

Ved ALS så er det store kraftige rykninger man får, og når man får dem så er man som regel diagnostisert. Ved ALS  ser man leamus i store muskelgrupper og det er kraftige rykninger, ikke en liten  rykning ved øyet. Og leamus kan/får alle få fra tid til annen.

Det kan hjelpe å spise noen bananer til dagen i noen dager, siden det er mye magnesium i dem og magnesium hjelper mot kramper.

 

Anonymous poster hash: d8882...a0e

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
KarvaBlad skrev (8 minutter siden):

Kanskje du burde gå til legen, og få en fagperson til å forsikre deg om at det virkelig ikke er noe farlig? Så kanskje du senker skuldrene og får ro. Ille å gå og bekymre seg dagen lang, da!

Er bare så sykt irreterende å ha det i øyelokket, regner med du deler tanken. Rykker det til gjennom hele dagen hos deg? :)

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
Gjest d8882...a0e skrev (6 minutter siden):

Jeg har MS og får leamus overalt på kroppen. Før jeg fikk MS-diagnosen så var jeg livredd for at jeg hadde fått ALS. Jeg leste veldig mye om det. Fy faen jeg hadde så angst. MS er bare barnemat i forhold.

Ved ALS så er det store kraftige rykninger man får, og når man får dem så er man som regel diagnostisert. Ved ALS  ser man leamus i store muskelgrupper og det er kraftige rykninger, ikke en liten  rykning ved øyet. Og leamus kan/får alle få fra tid til annen.

Det kan hjelpe å spise noen bananer til dagen i noen dager, siden det er mye magnesium i dem og magnesium hjelper mot kramper.

 

Anonymous poster hash: d8882...a0e

Jeg har rykk gjennom hele kroppen, jo mer angst/stresset/nervøs jeg er, jo mer rykker det til. Kan være alle kroppsdeler. Så jeg vil tro det er en klar sammenheng mellom angst, og rykk/leamus? Sikkert noe med anspente muskler og slik. Det skjer bare om jeg er i ro. 

Er jeg på trening, jobb eller noe annet, så merker jeg ikke til det.

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig stress/mangel på søvn. Jeg har hatt leamus i øyelokket i mange år(ikke kontinuerlig 😛 ).
Det kommer når jeg er sliten, jeg tror det er veldig liten grunn til å være bekymret for at det er noe alvorlig.

Jeg har forøvrig opplevd å få leamus overalt på kroppen, f.eks overarmen. Irriterende men ikke farlig på noen måte.
Det rykket i øyelokket tidligere i dag forresten.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 14296...805 skrev (1 minutt siden):

Er bare så sykt irreterende å ha det i øyelokket, regner med du deler tanken. Rykker det til gjennom hele dagen hos deg? :)

Anonymous poster hash: 14296...805

Jeg har det ikke nå, heldigvis, men da jeg hadde det varte det bare en times tid, så pause et par timer, så litt på'n igjen. Meget frustrerende. Jeg har også hatt det på muskelen som er nærmest albuen, på den øvre del av underarmen.

Lenke til kommentar
Gjest d8882...a0e
Gjest 14296...805 skrev (1 minutt siden):

Jeg har rykk gjennom hele kroppen, jo mer angst/stresset/nervøs jeg er, jo mer rykker det til. Kan være alle kroppsdeler. Så jeg vil tro det er en klar sammenheng mellom angst, og rykk/leamus? Sikkert noe med anspente muskler og slik. Det skjer bare om jeg er i ro. 

Er jeg på trening, jobb eller noe annet, så merker jeg ikke til det.

Anonymous poster hash: 14296...805

Stress, mangel på søvn, angst osv er typisk for dette ja.  Jeg får det typisk når jeg er stresset og har sovet lite.

Anonymous poster hash: d8882...a0e

Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
Uderzo skrev (22 minutter siden):

Mest sannsynlig stress/mangel på søvn. Jeg har hatt leamus i øyelokket i mange år(ikke kontinuerlig 😛 ).
Det kommer når jeg er sliten, jeg tror det er veldig liten grunn til å være bekymret for at det er noe alvorlig.

Jeg har forøvrig opplevd å få leamus overalt på kroppen, f.eks overarmen. Irriterende men ikke farlig på noen måte.
Det rykket i øyelokket tidligere i dag forresten.

Godt å høre at vi er fler :)

Pleier du å ha leamus i øyelokket kontinuerlig gjennom flere uker? Eller går det over etter noen dager?

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar

Går som regel over etter en times tid eller mindre. Men det kan komme og gå. 

Det er ikke kontinuerlig over dager/uker. 

I dag gikk det over av seg selv etter noen minutter, over en uke siden sist. 

Det er stress og mangel på søvn som er årsaken i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar

Selv så har jeg det akkurat nå, og jeg er hverken stresset, utslitt, eller sover dårlig. Så for min egen del oppleves det helt tilfeldig. Har aldri gjort noen dokumentering på det selv, men opplever det et fåtall ganger i løpet av et år. Har forøvrig også opplevd å få leamus i f.eks triceps/biceps, men det kan komme av ømme/slitne muskler etter trening.

For min egen del varer det gjerne ikke lengre en 24 timer / en enkelt dag.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest 14296...805
Vertical^ skrev (20 minutter siden):

Selv så har jeg det akkurat nå, og jeg er hverken stresset, utslitt, eller sover dårlig. Så for min egen del oppleves det helt tilfeldig. Har aldri gjort noen dokumentering på det selv, men opplever det et fåtall ganger i løpet av et år. Har forøvrig også opplevd å få leamus i f.eks triceps/biceps, men det kan komme av ømme/slitne muskler etter trening.

For min egen del varer det gjerne ikke lengre en 24 timer / en enkelt dag.

Hos meg har det pågått i to måneder nå. Mon tro om en behøver legebesøk.

Skal sies at rykningene i øyet blir klart mindre om jeg distraherer meg selv, er rolig. Om jeg er urolog og er stresset, blir det verre.

Anonymous poster hash: 14296...805

Lenke til kommentar

De to årene før jeg ble ufør slet jeg noe fryktelig med leamus. På den tidspunktet var jeg ikke klar over hvor syk jeg var (fysisk, ikke psykisk) - i tillegg arbeidet jeg alt for mye, var stresset og hadde mange konflikter i livet. Rykningene i øyet ble sterkere i sosiale settinger, på møter og i andre situasjoner der jeg måtte "prestere". Jeg kunne ha det i 4-8 uker om gangen. På det verste så fikk jeg også "ticks" som forplantet seg videre ned i ansiktet, slik som på overleppa og haka som "vibrerte". 

Nå får jeg det av og til. Som regel i sammenheng med stress, søvnmangel eller for mye koffein. Jeg ble anbefalt av legen å kutte ned på koffein og ta tilskudd av vitamin D mot rykningene. Det tror jeg hjalp noe. 

Leamus er ganske vanlig. Ofte bruker skuespillere på film å "rykke litt" på øyelokket for å vise at man er i en ukomfortabel setting. Det viktigste du kan gjøre er å forsøke å slappe av, hvile mye - kutte ned på skjermbruk og andre ting som virker "stimulerende". Ta en pause fra alt det der.... Gå en tur i skogen, legg fra deg mobilen hjemme. Slapp av. Lær deg noen pusteøvelser. Så forsvinner det av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...