Gå til innhold

Førerkort beslag


Angard

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ble tatt 1 km/t over grensa for førerkortbeslag i 80 sone. Jeg var veldig medgjørlig men samtykket ikke til midlertidig førerkortbeslag.

 

En drøy uke senere var jeg innom politistasjonen og fikk utdelt Forelegg. Her skrev jeg under på at jeg samtykket dette hvor jeg blir uten lappen i 3mnd. Jeg var nok ikke helt klar over hva jeg skrev under på, da jeg ikke krysset på at jeg ikke godtok midlertidig førerkortbeslag.

Nå har rettsmøte blitt avlyst og det ser ut som dette da er endelig dom. Hadde virkelig håpet på en bitteliten rabatt (1km/t!) for å kunne beholde førerkortet.

Hva kan jeg gjøre? Er løpet kjørt?

 

Endret av Angard
rettskriving
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angard skrev (1 time siden):

Hei

Jeg ble tatt 1 km/t over grensa for førerkortbeslag i 80 sone. Jeg var veldig medgjørlig men samtykket ikke til midlertidig førerkortbeslag.

En drøy uke senere var jeg innom politistasjonen og fikk utdelt Forelegg. Her skrev jeg under på at jeg samtykket dette hvor jeg blir uten lappen i 3mnd. Jeg var nok ikke helt klar over hva jeg skrev under på, da jeg ikke krysset på at jeg ikke godtok midlertidig førerkortbeslag.

Nå har rettsmøte blitt avlyst og det ser ut som dette da er endelig dom. Hadde virkelig håpet på en bitteliten rabatt (1km/t!) for å kunne beholde førerkortet.

Hva kan jeg gjøre? Er løpet kjørt?

 

Det er litt uklart for meg hva som egentlig har skjedd.. Men jeg tolker det slik: 

1: Du ble stoppet og samtykket ikke til beslag.
- Da har poltitet tre ukers frist for å sende saken til tingretten for avgjørelse . 

2: Du dro på politistasjonen og fikk utdelt et forelegg. 
- Dette høres ut som at du signerte som bekreftelse på at du aksepterte forelegget for fartsovertredelsen. Dette tolker jeg som at du samtykket til beslaget og at det ikke vil bli avgjort av retten.

3: Rettsmøtet ble avlyst.
- Trolig fordi du har vært på politistasjonen og samtykket til beslaget ved å signere forelegget. 

Du kan som oftest trekke ditt samtykke, og fra den dagen du trekker samtykket har politiet/politijuristen tre ukers frist til å sende saken til tingretten. Det enkleste her er nok å ringe politistasjonen som sitter på saken din, og be de forklare den for deg. 

Du får neppe noe ytterligere rabatt da den ble trukket fra når du ble målt, og hvor mye avhenger av typen måleutstyr som ble brukt. Din side har skrevet litt om dette. Å slippe unna helt, er nærmest en utopi.

Det er sikkert kjipt at det er blitt sånn, men det er konsekvensene av litt mindre smarte valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...