Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietakers familie situasjon endrer seg


Olsen56

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan man si at det er samboer hvis man traff vedkommende etter man tegnet leiekontrakten?

Hvis man var samboere fra før av hadde jo ikke situasjonen vært relevant for opptak i boligen, så det er jo ikke urimelig å tolke at det er snakk om å ta inn en person for å være samboeren din. Et kjapt googlesøk støtter den antagelsen.

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Grankongla said:

Hvis man var samboere fra før av hadde jo ikke situasjonen vært relevant for opptak i boligen, så det er jo ikke urimelig å tolke at det er snakk om å ta inn en person for å være samboeren din.

Flott, da har det endret seg til noe mer fornuftig. Om så er tilfelle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Fordi de flytter inn. Ergo er de samboere. Ergo kan de ikke nektes å være der.

Jeg snakker om hvis man treffer en person eks. 1 måned etter man har flyttet inn og man ønsker at den nye kjæresten skal kunne bo hos deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om hvis man treffer en person eks. 1 måned etter man har flyttet inn.

Å være samboere har ingenting med hvor lenge man har vært sammen å gjøre. Kun hvorvidt man bor sammen eller ikke. 

Mer om temaet: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/

Endret av Grankongla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (24 minutter siden):

Jus-delen har eigne retningslinjer der ein skal opplyse om kva lovverk ein baserer seg på i innlegga. 

Retningslinjene utelukker ikke en normal diskusjon rundt teamet som blir tatt opp i en tråd, ikke slik jeg leser de iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Grankongla said:

Å være samboere har ingenting med hvor lenge man har vært sammen å gjøre. Kun hvorvidt man bor sammen eller ikke. 

Det var et direkte svar til "hvis man flytter inn som samboere". Man er ikke da samboer når man flytter inn.

Forøvrig kjenner jeg flere som leier ut sokkelleiligheter og der skrives det i kontrakt at man ikke har tillatelse til å la andre flytte inn (eks. en ny kjæreste) uten at dette gjennomgås med evt. endring i kontrakt. Den ene av disse opplevde at en som hadde hund flyttet inn, han var den nye kjæresten. Hun forsøkte seg på dette punktet men det kom hun ikke noen vei med.

Ellers god artikkel du linket til :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Det var et direkte svar til "hvis man flytter inn som samboere". Man er ikke da samboer når man flytter inn.

Forøvrig kjenner jeg flere som leier ut sokkelleiligheter og der skrives det i kontrakt at man ikke har tillatelse til å la andre flytte inn (eks. en ny kjæreste) uten at dette gjennomgås med evt. endring i kontrakt. Den ene av disse opplevde at en som hadde hund flyttet inn, han var den nye kjæresten. Hun forsøkte seg på dette punktet men det kom hun ikke noen vei med.

Ellers god artikkel du linket til :)

Det spiller ingen rolle hva som står i kontrakten så lenge loven sier noe annet. Hund er jo en annen situasjon, men om huseier nekter en kjæreste i å flytte inn er dette altså lovstridig. 

Endret av Grankongla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Grankongla said:

Det spilelr ingen rolle hva som står i kontrakter så lenge loven sier noe annet. Hund er jo en annen situasjon, men om huseier nekter en kjæreste i å flytte inn er dette altså lovstridig. 

Hadde en annen bekjent som hadde samme problem men da en kjæreste som kom til alle døgnets tider og ble i perioder boende. Det som skapte konflikt her var at vedkommende ikke hadde fast bopel der men kunne finne på å bo der i eks. 2-3 uker av gangen. I de periodene var det også mer støy samt bilkjøring inn og ut av gården nattestid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er jo hyggelig å se at tema engasjere så mange. 

Tror jeg har fått de svarene jeg trenger. 
Loven sier at leietakere kan ta med familie en generasjon opp eller ned. 

Da blir det opp til meg som utleier å grundig evaluere leietakere og se på risiko om det er noen som potensielt kan bli en større familie den ene elle andre generasjonen. 

Som utleier så føler jeg jo at jeg har rett til å beskytte mine investeringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Olsen56 said:

Det er jo hyggelig å se at tema engasjere så mange. 

Tror jeg har fått de svarene jeg trenger. 
Loven sier at leietakere kan ta med familie en generasjon opp eller ned. 

Da blir det opp til meg som utleier å grundig evaluere leietakere og se på risiko om det er noen som potensielt kan bli en større familie den ene elle andre generasjonen. 

Som utleier så føler jeg jo at jeg har rett til å beskytte mine investeringer. 

Fullstendig enig med deg her. Risikerer man å få inn en storfamilie når man ser for seg 1 person så helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Olsen56 skrev (11 minutter siden):

Da blir det opp til meg som utleier å grundig evaluere leietakere og se på risiko om det er noen som potensielt kan bli en større familie den ene elle andre generasjonen. 

Som utleier så føler jeg jo at jeg har rett til å beskytte mine investeringer. 

Helt klart. Et enkelt steg er vel kanskje å ikke inkludere strøm i leien? Da vil du være adskillig mer fleksibel når det kommer til utgifter i hvert fall.

Lenke til kommentar

Å skaffe egen strømmåler kan være komplisert dersom leiligheta er delt etter at det elektriske anlegget ble montert. Da kan det være kurser som både er innom den aktuelle leiligheta og andre leiligheter/hoveddel. Derfor kan det være praktisk og kostnadsbesparende å fortsette med inkludert strøm.

Internett kan i teorien også være forbruksbasert (4G/5G-modem).

Samme med vann. (vann og kloakk regnes som samme volum så det trengs bare en måler)

Slitasjemessig ser jeg ikke helt det store problemet ettersom slitasjekostnader sjeldent er noe mer enn lommerusk sammenlignet med leieinntekter over de f.eks 5 årene leieforholdet varer. Eneste jeg er skeptisk til sånn sett er husdyr. Katter som setter igjen intens lukt og hunder som gnager og klorer på listverk etc.

Støy er en annen ting. Byggeforskrifter fra nyere tid setter (ikke tilbakevirkende) krav til støydemping mellom leiligheter.

Brannforskrifter setter krav om brannbegrensning mellom leiligheter og deler av disse forskriftene og tilhørende lovene har tilbakevirkende kraft. Her bør man være obs uansett antall beboere.

I tillegg er det noe i brannforskrifter og kommunale godkjenninger om at rømningsveier skal være dimmensjonert for antall personer og hvilken stand de er til å ta seg ut på egenhånd. Friske voksne, barn, rullestolbrukere, etc regnes ikke på samme måte. Desto større hele bygget er jo mer sikkerhet kreves. Et mange-etasjers leilighetskompleks har helt andre brannregler enn f.eks en enebolig med leilighet i sokkel. Reglene er forholdsvis enkle i bygg opp til 4 leiligheter og opp til 3 tellende etasjer om jeg husker rett.

Utleier har ansvar for de bygningstekniske brannkravene: Riktig brannmotstand i vegger og vinduer, nok og riktige dimmensjonerte rømningsveier, brannalarmsystem, antall beboere, osv.

Leietaker har ansvar for de hverdags-praktiske brannkravene: Holde rømningsveiene åpne (ikke blokkerte), skifte batteri i frittstående røykvarslere, unngå lagring av større mengder brannfarlig materiale inne (gassflasker etc) osv.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Eneste jeg er skeptisk til sånn sett er husdyr. Katter som setter igjen intens lukt og hunder som gnager og klorer på listverk etc.

Er ikke lov å nekte dyr som ikke er til sjenanse for huseier eller andre beboere, med mindre det finnes en saklig grunn til dette (f.eks. støy, allergi, etc). "Innedyr", type innekatt, marsvin, hamster, kanin, etc. kan man ikke nekte en leieboer å ha. 

Om dyrene påfører ekstra skader på boligen må selvsagt leietaker gjøre opp for dette når han flytter ut. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Er ikke lov å nekte dyr som ikke er til sjenanse for huseier eller andre beboere, med mindre det finnes en saklig grunn til dette (f.eks. støy, allergi, etc). "Innedyr", type innekatt, marsvin, hamster, kanin, etc. kan man ikke nekte en leieboer å ha. 

Om dyrene påfører ekstra skader på boligen må selvsagt leietaker gjøre opp for dette når han flytter ut. 

Hovedregelen etter husleieloven er at utleier kan nekte dyrehold (§5-2). Men leieren kan «holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.»

Hund f.eks kan være problematisk. Mye god info her:

https://www.hunden.no/nyheter/vis/8104/-Hjelp-Ingen-lar-oss-leie-/

Lenke til kommentar
Grankongla skrev (1 time siden):

Helt klart. Et enkelt steg er vel kanskje å ikke inkludere strøm i leien? Da vil du være adskillig mer fleksibel når det kommer til utgifter i hvert fall.

Eg trur det er få som leiger ut inkludert straum fordi dei foretrekker den løysinga. Stort sett så er det eit nødvendig onde for å sleppe den kostnaden det er å montere eige straummålar. Det vil alltid være ein risiko for overforbruk når du tilbyr leigetakaren "gratis" straum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (17 minutter siden):

Hovedregelen etter husleieloven er at utleier kan nekte dyrehold (§5-2). Men leieren kan «holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.»

Hund f.eks kan være problematisk. Mye god info her:

https://www.hunden.no/nyheter/vis/8104/-Hjelp-Ingen-lar-oss-leie-/

Det er med andre ord ikke lov til å nekte. Ulempene for utleier må veie tyngre enn fordelene til leietaker for at det skal være mulig. Og "jeg liker ikke hund" eller "dyr fører til mer slitasje" er ikke tungtveiende grunner. I tillegg har ikke utleier anledning til å blande seg inn i hva som oppbevares eller foregår inni utleieboligen. Derfor er det i praksis ikke tillatt å nekte en leietaker å holde dyr så lenge dyrene utelukkende er innendørs, og ikke fører til sjenanse for andre. Typiske innedyr som katt, marsvin, hamster, kanin, vil det være veldig vanskelig for en utleier å argumentere for at vil være til ulempe. Det må i så fall være snakk om alvorlig allergi, og at begge boenhetene deler ventilasjon, etc.

Det er rett at hund kan være problematisk. Hunder må gå ut, og en del hunder bjeffer mye. Likevel, om man har en stille hund og påser at denne aldri gjør fra seg på eiendommen, vil det også være vanskelig å nekte leietaker å ha denne.

Men dette er uansett et sidespor i forhold til den opprinnelige diskusjonen. TS har allerede fått svar om at det han ønsker er i strid med loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Du har ikke lov til å spørre om det. Lei ut til firma hvis du har slike preferanser. Eller selg leiligheten. Så slipper du å bli gnagd av dette og tanke på slitasje osv... huff, høres slitsomt ut. #luksusproblemer

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Siste setning i husleielove § 7-1 seier at du kan nekte familieopptak dersom leiligheita klart blir overbefolka. kvar grensa går blir ei vurderingssak men eg vil tru at to voksne og to barn fordelt på to soverom vil klart være innafor det du må akseptere. Om det i tillegg blir to voksne til så vil du nok kunne argumentere for overbefolkning, særleg om det ikkje er midlertidig.

Merk at retten til å ta opp nær familie (ektefelle, samboer, og slektninger i rett opp- eller nedstigende linje) er absolutt, og uavhengig om husrommet blir klart overbefolket eller ikke.

Det er bare opptak av andre personer enn dette som krever godkjenning og kan nektes, og da bare hvis "vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket".

Et ekstra linjeskift i regelen gjør skillet mellom første setning og de to etterfølgende setningene tydeligere:

Sitat

§ 7-1.Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn.

Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Hvordan kan man si at det er samboer hvis man traff vedkommende etter man tegnet leiekontrakten?

Med "ta opp samboer i husstanden" menes både etablering av nytt samboerskap og fortsettelse av tidligere. Fra Ot.prp.nr.82 (1997-1998) pkt. 11.2: 

"Etter departementets skjønn bør leieren fritt kunne velge å inngå et samboerforhold og oppta samboeren i sin husstand"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...