Jump to content
Redaksjonen.

Stående batteri skal gi elbiler lengre rekkevidde

Recommended Posts

Luske_Ludvig skrev (11 timer siden):

Kommer aldri til få solgt en bil med setene feil vei

Pokker, nå må jeg bytte seter i båten så jeg får solgt den igjen 

 

5EEC33ED-CE95-493D-81CD-3096483CC306.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Luske_Ludvig skrev (På 14.6.2021 den 11.57):

Kommer aldri til få solgt en bil med setene feil vei

Tesla gjorde det med Model S 7-seter. Bakerste rad var bakovervendt.

Modellen ble tatt ut når Model X kom, for den hadde enda bedre plass til 7 pers.

Share this post


Link to post

Det er vel bare å lage bilen bittelitt større, slik at man faktisk designer bilen rundt batteripakken som trengs? 

Share this post


Link to post
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Det er vel bare å lage bilen bittelitt større, slik at man faktisk designer bilen rundt batteripakken som trengs? 

For å kompensere for høyden batteriene stjeler (60 mm for Teslas ny 4860 batteri) kan leggene strekkes ut litt noe som betinger en litt større lengde på bilen, men ingen endring på form og tverrsnitt og dermed ikke økt luftmotstand. I virkelighetens verden løses dette ved en serie mindre tiltak slik at ulempene blir minimale (at det går an er e-Golf et eksempel, har aldri så langt sett noen klage på passasjerenes plass).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (På 14.6.2021 den 8.50):

Kan du vise til en eneste en bil med midtmontert motor, som er beregnet for minst 4 personer? Så vidt jeg vet, er alle disse 2-setere, og mye av vekten balanseres over bakaksel, og motorene i seg selv er boltet til karosseriet over et større område.

De strekker seg dessuten over et langt breiere område enn de 30-50 cm som jeg antar denne batteri-rekken sprer seg over. Og den vektbalansen på batteripakken kommer altså midt mellom akslene, der den er absolutt mest utsatt for å få bilen til å knekke i to.

Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. 

Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
tow skrev (4 minutter siden):

Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. 

Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. 

Så han hang seg opp i det med antall seter og hvordan motoren er festet/hent opp, når jeg snakket om hvor vektbelastningen kom på karosseriet. Hele hovedpoenget med kritikken og også det innlegget var denne veldig uheldige kombinasjonen av et lite område hvor all vekt fra batteriet treffer, og hvor i konstruksjonen denne treffer.

Og denne belastningen blir ekstra tung på det lille området pga kreftene som virker når bilen av en eller annen grunn bråstopper pga en kollisjon eller nestenkollisjon, eller veldig skarpe retningsendringer. Alt dette må motvirkes med en ganske heavy innfestning som kan fordele belastningen uten å virke veldig negativt i forhold til karosseriets resterende funksjoner.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...