Jump to content
Redaksjonen.

Stående batteri skal gi elbiler lengre rekkevidde

Recommended Posts

Ketill Jacobsen skrev (10 minutter siden):

Hva vet vel du om mine øyne og evnen til å lese? Jeg forholder meg til artikkelen og min gode utdanning og god innsikt!

Gjennom mange innlegg er det kommet masse innvendinger som jeg ikke har giddet å gjenta. Kan ikke se at du har kommet med et eneste godt argument for denne konstruksjonen. At den skulle føre til 30% reduksjon i energibruk, er naturligvis det rene sprøyt. 

30% reduksjon handler om bilens form mer enn noe annet. Når man kjører påtvunget høyde basert på passasjerens høyde fra ræva til hodet i midten av bilen, så kan man enklere ha en dråpeformet bil i forkant og etterkant. Man får også totalhøyden justert ned med at man ikke sitter på et batteri i utgangspunktet. 

Altså fordelene med konstruksjonen er jo åpenbar? Dog hvor godt det fungerer i praksis med at man må snu folk er jo noe annet. Men skal man kun diskutere hvorfor konstruksjonen kan gi økt rekkevidde, så er det da rimelig enkelt? Det handler om lavere vekt og en mer aerodynamisk form. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post

Jeg blir sliten i hodet av å forholde meg til det som er passé. Små barn slipper å se over bakseteryggen.

Sikring av bagasje vil bli et seriøst anliggende.

Å sitte vendt bakover passer best for de historisk interesserte, de som lever i fortiden, og de etterpåkloke...

Sjåførene bør uansett vere mere fremtidsorientert.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
AL123 skrev (1 time siden):

Jeg kan komme på 10-12 stj, sånn på stående fot. De fleste av de har komplett motor og gir, ca 250 kg, opphengt i to enkle punkt, gjerne i områder der bilen ikke har noen naturlig styrke.

Jeg kjenner ikke til noen bilmotorer som er hengt opp i "to enkle punkt". Motorer (som oftest turbofanmtorer) til fly er faktisk hengt i to punkter. Men det er det store unntaket!

For øvrig så må punktene som tar opp stor vekt (gjerne 250 kg totalt for motor og girkasse) være en del av bærende hovedstruktur i bilen (hjelperammer foran/skjermer, torpedovegg/drivakseltunnel, bakre tverrplate, bakre hjelperammer/skjermer etc.

Å plassere ca 500 kg batterier over ca 30 cm av bilens lengde, er å spørre om problemer (i form av ekstra avstivning og vekt etc). Tatt i betraktning alle øvrige implikasjoner er denne konstruksjonen ren galskap og vil aldri se dagens lys (unntatt i en "cab" med to bakseter vendt mot hverandre, hvilket betinger ca 1 meter ekstra lengde mellom hjulakslene).

Edited by Ketill Jacobsen
  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus skrev (15 minutter siden):

Det handler om lavere vekt og en mer aerodynamisk form. 

Ja litt som en Tesla Model 3 eller nye model S Plaid med cd på 0,208!

Edited by Ketill Jacobsen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Morrosamt å lese kommentarfeltet!

Eg held nok med dei som ser på det praktiske. For ein "familiebil" betyr det mest. Ta ein kikk på kva som selger. SUV har vært påpulær lenge. Ikkje slik som kabriolet og cupe som har kome og gått med moten. Køyreegenskapar er heller ikkje kritisk, SUV'ane slo gjennom med stiv bakaksel (nokre og med stiv framaksel) og 80 eller 85 profil dekk. Ship o hoy som ei gammal skute!

Ein detalj der til midtmotorfantastane, ja massen samla nær tyngdepunktet kan gje fordelar på ein løpsbil. For komfor er det ikkje nødvendig vis positivt. Stort tregheitsmoment i stamp (pitch) gjev saktere svingingar og meir komfor over til dømes fartshumpar. Kombiner det med stor akselavstand slik det vart gjort i Citroen CX stasjonsvogn så er blir komfor svært god.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden):

Ja litt som en Tesla Model 3 eller nye model S Plaid med cd på 0,208!

Fjern batteriene under setene og man kunne vært enda bedre, med et enda lavere tak. 

Altså jeg er enig i at jeg trur dette ikke blir noen løsning, siden man må snu baksetene for å utnytte fordelene, men fordeler er det jo helt definitivt, om en skal snakke om hvorfor noe slikt kan gi høyere rekkevidde.  

Kommer det faktisk en slik bil, så skal jeg banne på at bilcross, rallycross og rally tar tak i den for å bygge videre derifra. Ordet "nimble" kan brukes når man dytter all vekt nærme bilens rotasjonspunkt. Den hadde vært overlegen elbiler med mer fordelt vekt ut i lengde og sideretningen angående kjørefølelse inn mot motorsport. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til noen bilmotorer som er hengt opp i "to enkle punkt". Motorer (som oftest turbofanmtorer) til fly er faktisk hengt i to punkter. Men det er det store unntaket!

 

Nei, de fleste er hengt opp med ett punkt, og ett på girkasse. Langsmonterte motorer er forøvrig hengt opp med ett punkt.

Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

For øvrig så må punktene som tar opp stor vekt (gjerne 250 kg totalt for motor og girkasse) være en del av bærende hovedstruktur i bilen (hjelperammer foran/skjermer, torpedovegg/drivakseltunnel, bakre tverrplate, bakre hjelperammer/skjermer etc.

Å plassere ca 500 kg batterier over ca 30 cm av bilens lengde, er å spørre om problemer (i form av ekstra avstivning og vekt etc). Tatt i betraktning alle øvrige implikasjoner er denne konstruksjonen ren galskap og vil aldri se dagens lys (unntatt i en "cab" med to bakseter vendt mot hverandre, hvilket betinger ca 1 meter ekstra lengde mellom hjulakslene).

Poenget er at det ikke finnes noen hovedstruktur ved motorfestene, og man må derfor bygge på ekstra materiale. B-stolpene er blant de sterkeste strukturene i en bil, og de er der fra før. Uansett snakker vi ikke om 500kg, men langt under halvparten. 

Share this post


Link to post
AL123 skrev (46 minutter siden):

Det er ikke noe knekkpunkt ved b-stolpen, det er et av de mest solide områdene u bilen, og mens en tverrstilt motor/gir løsning er festet i 2 punkter med gummi, kan en batteripakke festes i hvor mange punkter som helst. Dette kan feks sammenlignes med hvordan motoren er festet i Clio v6, bare mye enklere å få til. Det er ikke skitpreik å påpeke at du snakker med skråsikkerhet om områder som går skyhøyt over din kompetanse. Utvikling av bil og tilhørende sektorer har forøvrig aldri vært sterkere i England, og det leveres knapt en bil i verden som ikke har vært i England for litt utviklingshjelp. Bare i motorsport jobber det like mange som hos de tyske utviklingsavdelingene til sammen, og det er i dag ikke mulig Å bli konkurransekraftig i feks Formel 1 uten å gjøre det fra England.

Forøvrig interessant at du henger deg opp i styrken på b-stolpen. Du vet hva den har for hovedfunksjon? Det er å beskytte ved treff i siden og å stive av taket, f.eks. om bilen skulle rulle rundt.

Klart den hjelper til å stive resten av karosseriet, men den må, i tillegg til gulvet, stives kraftig opp for at gulvet skal takle vekten. Ja, det er altså gulvets evne til å takle denne ekstra, konsentrerte vekten det har vært snakk om hele tiden.

Prinsippet her er som en planke som ligger mellom to pilarer, i dette tilfellet akslene. Høy og konsentrert vekt på midten av denne planken (gulvet i bilens karosseri), vil utøve et kraftig press på midtpunktet.

Gulvet er selvsagt plattformen som moderne biler er bygd opp av. Denne må altså forsterkes kraftig for å tåle både vekten av en slik batteripakke, og svingkreftene i innfestningene. Dette er mye enklere når vekten fordeler seg over hele plattformen fremfor konsentrert i midten på et lite område.

Dette er rimelig basic fysikk-kunnskap som du tydeligvis ikke forstår, og du mener det er jeg som mangler kunnskaper? Nei, du er så på bærtur at det er flaut. Og likevel er du frekk som f..n selv. På tide å se seg i speilet.

Edited by Snowleopard
skriveleif
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Dette er rimelig basic fysikk-kunnskap som du tydeligvis ikke forstår, og du mener det er jeg som mangler kunnskaper? Nei, du er så på bærtur at det er flaut. Og likevel er du frekk som f..n selv. På tide å se seg i speilet.

Det er tydeligvis ikke fysikk som noen av verdens beste bilfaglige miljøer heller forstår. Men du kan det. En kan jo lure på hvem som er mest arrogant...

Share this post


Link to post

Dette blir en dårlig løsning. Lite fristende å ha baksetet feil vei. Plassene en kan ha batteri er foran ved forhjul, bak ved bakhjul, under seter eller under i gulvet av bilen.

  • Heart 1

Share this post


Link to post
Samms skrev (29 minutter siden):

Morrosamt å lese kommentarfeltet!

Ein detalj der til midtmotorfantastane, ja massen samla nær tyngdepunktet kan gje fordelar på ein løpsbil. For komfor er det ikkje nødvendig vis positivt. Stort tregheitsmoment i stamp (pitch) gjev saktere svingingar og meir komfor over til dømes fartshumpar. Kombiner det med stor akselavstand slik det vart gjort i Citroen CX stasjonsvogn så er blir komfor svært god.

Faktisk helt feil. Lavt tyngdepunkt og lavt treghetsmoment rundt bilens akser har en like stor fordel på komfortable luksusbiler som på sports og racerbiler. CX var en komfortabel bil til tross for vektfordeling, ikke pga vektfordelingen. Det skyldtes bilens geniale fjæringssystem: Men bilen var ikke spesielt god å kjøre ellers. Den var ekstremt framtung, og det merktes i en ekstrem understyring.

Share this post


Link to post
30 minutes ago, AL123 said:

Nei, de fleste er hengt opp med ett punkt, og ett på girkasse. Langsmonterte motorer er forøvrig hengt opp med ett punkt.

Poenget er at det ikke finnes noen hovedstruktur ved motorfestene, og man må derfor bygge på ekstra materiale. B-stolpene er blant de sterkeste strukturene i en bil, og de er der fra før. Uansett snakker vi ikke om 500kg, men langt under halvparten. 

Dei fleste motorer er hengt opp på eit punkt?

Ikkje på dei bilane med forbrenningsmotor eg har sett. Tverstilte motorar tre oftast tre festepunkt. Eit i enden på motoren, eit i motsatt ende ved/på girkassa og eit tredje for å stabilisere i vridning. Langsgåande motorar har gjerne eit feste på kvar side og eit ved/på girkassa. Elektriske bilar har eg aldri sett så nøye på. Fire punkt som differensialen på bilar med uavhengig hjuloppheng, motor framme og bakhjulstrekk?

Sterk hovedstruktur er det gjerne ved motorfesta og då motorfesta gjerne er nær festa til hjulopphenget. Om bilen har hjelprammer til hulopphenget er gjerne motorfesta også på denne hjelperamma for å isolere motorstøy frå kupeen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Samms skrev (1 minutt siden):

Dei fleste motorer er hengt opp på eit punkt?

Ikkje på dei bilane med forbrenningsmotor eg har sett. Tverstilte motorar tre oftast tre festepunkt. Eit i enden på motoren, eit i motsatt ende ved/på girkassa og eit tredje for å stabilisere i vridning. Langsgåande motorar har gjerne eit feste på kvar side og eit ved/på girkassa. Elektriske bilar har eg aldri sett så nøye på. Fire punkt som differensialen på bilar med uavhengig hjuloppheng, motor framme og bakhjulstrekk?

Sterk hovedstruktur er det gjerne ved motorfesta og då motorfesta gjerne er nær festa til hjulopphenget. Om bilen har hjelprammer til hulopphenget er gjerne motorfesta også på denne hjelperamma for å isolere motorstøy frå kupeen.

 

Ett punkt, ja. I tillegg til ett ved girkasse. Torsjonsstagene har ingen bærende funksjon og tar nesten ikke opp krefter.

Share this post


Link to post

Ellers kan det jo være greit å informere om hva dette er, siden de fleste er mer opptatt av å ytre seg, enn å sette seg inn i hva dette er. Vi snakker altså ikke om et drømmeprosjekt fra en ung designer med 3D skills, eller fra et ungt oppstartfirma som har drømmer som er større enn kunnskapen og evnene. Vi snakker om en feasibilitystudie fra et konsulentfirma med noen av de beste i bransjen. Teknisk sjef er tidligere teknisk sjef hos Riccardo, kanskje det fremste konsulentselskapet for Automotive engineering i verden. Men altså ikke fullt så kvalifisert som de fleste her på forumet. Studien er utført med en rekke simuleringer av vekt, styrke aerodynamik, kjøretøydynamikk for å komme frem til løsninger som utfordrer dagens etablerte. Kommersiell kan en lure på hvor levedyktig dette er, men teknisk sett er det alt bekreftet at dette vil fungere. Nå er dette altså en feasibilitystudie, og ikke et forsøk på å starte opp ny virksomhet, men det er ikke så veldig vanskelig å se for seg kjøretøyer hvor dette kunne fungert, også kommersiell. Lette, små sportsbiler med kjøredynamikk som hovedprioritet har et marked på noen titusen biler i året. Med skissert løsning så kunne en fått en elektrisk sportsbil på under 1000 kg med faktiske sportsbilegenskaper og rekkevidde på rund 300km. Men i motsetning til andre sportsbiler med samme egenskaper, så kunne en fått med seg 2 ekstra passasjerer eller en vaskemaskin uten å øke bilens dimensjoner. Høres perfekt ut for oss som liker biler med kjøreegenskaper iallfall

  • Like 3

Share this post


Link to post
6 minutes ago, AL123 said:

Ellers kan det jo være greit å informere om hva dette er, siden de fleste er mer opptatt av å ytre seg, enn å sette seg inn i hva dette er. ..

Lette, små sportsbiler med kjøredynamikk som hovedprioritet har et marked på noen titusen biler i året. Med skissert løsning så kunne en fått en elektrisk sportsbil på under 1000 kg med faktiske sportsbilegenskaper og rekkevidde på rund 300km. Men i motsetning til andre sportsbiler med samme egenskaper, så kunne en fått med seg 2 ekstra passasjerer eller en vaskemaskin uten å øke bilens dimensjoner. Høres perfekt ut for oss som liker biler med kjøreegenskaper iallfall

Ok, då leste eg Autocar artikkelen også og ikkje berre den i TU. Ja om premisset er liten lett toseter så fungere det og det kan være fordeler. Om desse har ein marknad på nokre titusen i året så har vel SUV og pickup hundregangen i marked, så noko stor greie er ikkje dette.

Share this post


Link to post
AL123 skrev (29 minutter siden):

Men i motsetning til andre sportsbiler med samme egenskaper, så kunne en fått med seg 2 ekstra passasjerer eller en vaskemaskin uten å øke bilens dimensjoner. Høres perfekt ut for oss som liker biler med kjøreegenskaper iallfall

Altså det hele koker ned til en toseters sportsbil, til nød 2 + 2 (se firmaets tegninger som viser barn i baksetet).

Firmaets nettside er en kontaktannonse der de påstår å ha et design som ber folk om å satse penger på. Intet ord om hvem som jobber der og hvor mange de er, finansiering, lokaliteter etc.

I følge Internett er dette et start-up firma. Det hevder at alle dagens elbilprodusenter er idioter og dysfunksjonelle fordi de velger å ha batteri i bunnplaten i stedet for deres løsning (batteri vertikalt mellom ryggene av for og baksete) som gir 30% mer rekkevidde, 36% mindre produksjonskostnad og 18% lettere bil. 

Dette firmaet blir nok snart kjøpt av de store for mange hundre milliarder. Løp og kjøp!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

Altså det hele koker ned til en toseters sportsbil, til nød 2 + 2 (se firmaets tegninger som viser barn i baksetet).

Firmaets nettside er en kontaktannonse der de påstår å ha et design som ber folk om å satse penger på. Intet ord om hvem som jobber der og hvor mange de er, finansiering, lokaliteter etc.

I følge Internett er dette et start-up firma. Det hevder at alle dagens elbilprodusenter er idioter og dysfunksjonelle fordi de velger å ha batteri i bunnplaten i stedet for deres løsning (batteri vertikalt mellom ryggene av for og baksete) som gir 30% mer rekkevidde, 36% mindre produksjonskostnad og 18% lettere bil. 

Dette firmaet blir nok snart kjøpt av de store for mange hundre milliarder. Løp og kjøp!

De som driver det trenger nok ingen nettside. De har drevet konsulentvirksomhet for bilindustrien i en mannsalder.

Share this post


Link to post
AL123 skrev (1 time siden):

Ett punkt, ja. I tillegg til ett ved girkasse. Torsjonsstagene har ingen bærende funksjon og tar nesten ikke opp krefter.

Dette er jo det rene sprøyt. Hvordan skal motorens moment (moment er i prinsippet motorens eneste output) kunne tas opp av to punkter som ligger parallelt med drivakselen? En tradisjonell motor (i bilens lengderetning) har oppheng på hver side som takler både motorens moment  og vekt og i tillegg et punkt (vekt) ved girkassen. Andre motorer kan ha to punkter og et stag. Men dette staget må også regnes som et punkt.

Edited by Ketill Jacobsen
  • Like 2

Share this post


Link to post
AL123 skrev (14 minutter siden):

De som driver det trenger nok ingen nettside.

Hvorfor har de nettside da? Antagelig for å lure vanlige folk til å skyte penger inn i firmaet. De som vet bedre (folk med innsikt i bilteknologi, produksjon og salg) har nok vett til å holde seg borte.

Edited by Ketill Jacobsen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...