Gå til innhold

Stående batteri skal gi elbiler lengre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Det er vel bare å lage bilen bittelitt større, slik at man faktisk designer bilen rundt batteripakken som trengs? 

For å kompensere for høyden batteriene stjeler (60 mm for Teslas ny 4860 batteri) kan leggene strekkes ut litt noe som betinger en litt større lengde på bilen, men ingen endring på form og tverrsnitt og dermed ikke økt luftmotstand. I virkelighetens verden løses dette ved en serie mindre tiltak slik at ulempene blir minimale (at det går an er e-Golf et eksempel, har aldri så langt sett noen klage på passasjerenes plass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 14.6.2021 den 8.50):

Kan du vise til en eneste en bil med midtmontert motor, som er beregnet for minst 4 personer? Så vidt jeg vet, er alle disse 2-setere, og mye av vekten balanseres over bakaksel, og motorene i seg selv er boltet til karosseriet over et større område.

De strekker seg dessuten over et langt breiere område enn de 30-50 cm som jeg antar denne batteri-rekken sprer seg over. Og den vektbalansen på batteripakken kommer altså midt mellom akslene, der den er absolutt mest utsatt for å få bilen til å knekke i to.

Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. 

Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tow skrev (4 minutter siden):

Poenget var vel mindre om hvorvidt bilen er for to eller flere personer, men om motoren kommer "farende som et stempel" ved en kollisjon. 

Motoren er sjelden opphengt i noe mer enn tre gummiklosser, allikevel er ikke den stempelfunksjonen noe vesentlig problem ved kollisjoner i biler med motoren bak. 

Så han hang seg opp i det med antall seter og hvordan motoren er festet/hent opp, når jeg snakket om hvor vektbelastningen kom på karosseriet. Hele hovedpoenget med kritikken og også det innlegget var denne veldig uheldige kombinasjonen av et lite område hvor all vekt fra batteriet treffer, og hvor i konstruksjonen denne treffer.

Og denne belastningen blir ekstra tung på det lille området pga kreftene som virker når bilen av en eller annen grunn bråstopper pga en kollisjon eller nestenkollisjon, eller veldig skarpe retningsendringer. Alt dette må motvirkes med en ganske heavy innfestning som kan fordele belastningen uten å virke veldig negativt i forhold til karosseriets resterende funksjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...