Gå til innhold

Stående batteri skal gi elbiler lengre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Snakk om tulle bukker som har funnet på det.

Man skal altså ikke ha med seg bagasje da føttene er inn på plassen man hadde bagasje i stedet for inn under forsetene med føttene.

Legger man inn bagasje (selv noen får handleposer) mellom bena i en slik konstruksjon og får en frontkollisjon så tør jeg ikke tenke på hvor store skader de bakovervendte passasjerene får.

Med tanke på tyngden på batteriet så er det ikke gunstig med høyere tyngdepunkt. Hvor lett er det å få ut hele batteriet når det blir feil på det? Som en annen skriver, hva med vekten når man får en kraftig frontkollisjon. Batterifestet/-boksen må veie enormt for å få laget det så sterkt at batteriet ikke kan skade de i forsetene.

Hva med lange gjenstander i bilen. Kommer batteriet med skiluke...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (47 minutter siden):

Da er det bedre med 4-punkt, eventuelt 5-punkt sele, slik rallykjørere og babyer bruker.
Kan selfølgelig ha bgge deler, men jeg kommer ikke til å sitte bakvendt.

Pleier du å sitte i baksetet? Barn bør sitte bakovervendt uansett. I dagens konfigurasjon gjør de det frem til 4 års alder, men det er kun pga plasshensyn. Barn er ekstremt sårbare dobbelt så lenge, og her er det bedre plass til det. 4/5-punkts sele gjør belastningen på hode/nakke bare verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (8 timer siden):

Klarer ikke selv å få dette til å bli en god ide.

Først, 30% lengre rekkevidde en hva? 

Ved først øyekast virker det som det ihvertfall ofrer mye på komforten, både for fører (begrensing for sete justering) og passasje i baksete (begrensing for sete justering, og hjul brønnen vil jo stikke inn i fot brønnen - så enten må føttene høyt, eller skrått).

Det må vel være mulig å lagre tilsvarende batteri størrelse under sete? Evt mellom setene (typisk hvor driv aksel/eksos rør er på bakhjulsdrevne bensin og diesel biler) noe som også kan bidra med å stive opp bilen, i motsetning til denne løsningen som trolig kun vil kreve mer avstivning.

I forhold til en annen bil med tilsvarende kupeørom. Hatchbacks, som er den mest populære bilklassen i Europa har ekstremt dårlig aerodynamikk.Det er uansett bedre plass til beina i hjulbrønnen enn det er til rompa, slik en bleier å sitte i en slik bil.

Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (17 minutter siden):

Snakk om tulle bukker som har funnet på det.

Man skal altså ikke ha med seg bagasje da føttene er inn på plassen man hadde bagasje i stedet for inn under forsetene med føttene.

Legger man inn bagasje (selv noen får handleposer) mellom bena i en slik konstruksjon og får en frontkollisjon så tør jeg ikke tenke på hvor store skader de bakovervendte passasjerene får.

Med tanke på tyngden på batteriet så er det ikke gunstig med høyere tyngdepunkt. Hvor lett er det å få ut hele batteriet når det blir feil på det? Som en annen skriver, hva med vekten når man får en kraftig frontkollisjon. Batterifestet/-boksen må veie enormt for å få laget det så sterkt at batteriet ikke kan skade de i forsetene.

Hva med lange gjenstander i bilen. Kommer batteriet med skiluke...?

Snakk om tullebukker som tror man har bedre peiling enn bilkonstruktører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens den dårligste elbil-ideen jeg har sett. Det vil kreve masse ekstra avstivning og bilene vil bli tyngre og dyrere som et resultat. De vil også ha dårligere kjøreegenskaper og folk vil uansett neppe kjøpe en bil der man sitter mot kjøreretningen. Jeg kan ikke se noen fordeler. Det er rett og slett en dårlig ide.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

I forhold til en annen bil med tilsvarende kupeørom. Hatchbacks, som er den mest populære bilklassen i Europa har ekstremt dårlig aerodynamikk.Det er uansett bedre plass til beina i hjulbrønnen enn det er til rompa, slik en bleier å sitte i en slik bil.

Her må du nesten forklare bedre hva du mener med siste setningen. For det er et mindre problem å få en pute på hjulbrønnen og sitte på denne med ene rumpeballen, enn å prøve å få beina inn i hjulbrønnen. Beina må nødvendigvis vike for hjulbrønnen, så er denne bred, så sitter man fort temmelig krøkkete med beina, og det blir veldig fort ubehagelig. Selv i et normalt sete, blir det fort ubehagelig om man ikke kan bevege på beina.

Det eneste jeg ser der du kan ha et poeng, er dersom man får hjulbuen parallelt med skinka/hofta, altså at man sitter innenfor hjulbuen. Dog, dette kan jeg ikke se er noen typisk måte å plassere baksetet på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (40 minutter siden):

Man skal altså ikke ha med seg bagasje da føttene er inn på plassen man hadde bagasje i stedet for inn under forsetene med føttene.

Dette kjem ann på korleis ein designer bagasjerommet, og kor mykje komfort ein vil ha til passasjerane. Her kan ein enkelt lage bagasjerom som starter i høgde med skjermane og som går heilt bak til nasetippen til passasjerane, då får ein eit bagasjerom som er dobelt så stort som ved tradisjonell design. Lager ein i tillegg patent for å legge ned bakseta så blir bilen gjort om til 2 seters varebil. 

Lenke til kommentar
tow skrev (10 minutter siden):
 

Det er vel ikke stort verre enn biler med midtmonterte eller hekkmonterte motorer.

Kan du vise til en eneste en bil med midtmontert motor, som er beregnet for minst 4 personer? Så vidt jeg vet, er alle disse 2-setere, og mye av vekten balanseres over bakaksel, og motorene i seg selv er boltet til karosseriet over et større område.

De strekker seg dessuten over et langt breiere område enn de 30-50 cm som jeg antar denne batteri-rekken sprer seg over. Og den vektbalansen på batteripakken kommer altså midt mellom akslene, der den er absolutt mest utsatt for å få bilen til å knekke i to.

The Avatar skrev (20 minutter siden):

Dette kjem ann på korleis ein designer bagasjerommet, og kor mykje komfort ein vil ha til passasjerane. Her kan ein enkelt lage bagasjerom som starter i høgde med skjermane og som går heilt bak til nasetippen til passasjerane, då får ein eit bagasjerom som er dobelt så stort som ved tradisjonell design. Lager ein i tillegg patent for å legge ned bakseta så blir bilen gjort om til 2 seters varebil. 

Ville du overhodet vurdert å plassere noen i en bil med et slikt bagasjerom? Jeg ville nektet å sitte på, og heller gått, tatt bussen eller blitt hjemme. Tung vekt gjør seg best lavt i bilen. I det du løfter vekten, går det ut over stabilitet og derved sikkerhet.

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tow skrev (10 minutter siden):

Kommentarene her minner om noe jeg hørte for mange år siden, under en presentasjon av noe ny teknologi:

"Om det der er så lurt, hvorfor har ikke noen gjort det for lenge siden?"

Noen ganger er det lurt å tenke selv før man åpner "brødboksen", eller som i dette tilfellet, lanserer en modell som er så full av svakheter og  dårlige løsninger at de burde sett dette før de gikk ut med det. Deler av løsningene er dessuten testet ut før, og forkastet. Forskjellen er her at de skaper nye problemer og farer.

Jeg er ganske åpen for nytenkning, men da må det beviselig være noe som skal skape fordeler uten å innføre store svakheter og store faremomenter med seg. Her er det vel omtrent intet som er en forbedring, bare en haug med nye utfordringer og bøttevis med ulemper.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er veldig for at man burde sitte baklengs med tanke på kollisjonssikkerhet, men jeg tenker den beste måten å begynne på måtte være å få passasjersetet foran snudd rundt. Da kunne plassen forut dette vært brukt til batterier. Ett problem blir sikt frem til høyre, men det kan kanskje løses ved å trekke passasjersetet lenger bakover i kupeen, og tilsvarende trekke førersetet lenger frem. 
Sedaner har gjerne bensintanken i ryggen på baksetet og det burde være fullt mulig å benytte denne plassen til batterier slik at vekten kommer rett over for- og bakaksel. 
Å ha så mye masse sentrert må gi veldig lavt treghetsmoment frem-bak slik at bilen gynger veldig ved fartshumper og lignende. Det å få massen så mye høyere vil også bidra til større utslag ved akselerasjon. 
 

Jeg tror tiden er moden for å snu seter, og jeg tror ikke skateboardkonstruksjonen er fremtidsrettet. Men jeg tror det er bra å få massen spredt mest mulig utover i bilens lengderetning. 

Lenke til kommentar
rm84 skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig for at man burde sitte baklengs med tanke på kollisjonssikkerhet, men jeg tenker den beste måten å begynne på måtte være å få passasjersetet foran snudd rundt. Da kunne plassen forut dette vært brukt til batterier. Ett problem blir sikt frem til høyre, men det kan kanskje løses ved å trekke passasjersetet lenger bakover i kupeen, og tilsvarende trekke førersetet lenger frem. 
Sedaner har gjerne bensintanken i ryggen på baksetet og det burde være fullt mulig å benytte denne plassen til batterier slik at vekten kommer rett over for- og bakaksel. 
Å ha så mye masse sentrert må gi veldig lavt treghetsmoment frem-bak slik at bilen gynger veldig ved fartshumper og lignende. Det å få massen så mye høyere vil også bidra til større utslag ved akselerasjon. 
 

Jeg tror tiden er moden for å snu seter, og jeg tror ikke skateboardkonstruksjonen er fremtidsrettet. Men jeg tror det er bra å få massen spredt mest mulig utover i bilens lengderetning. 

Som du selv sier, det skaper noen praktisk problemer med å snu setene. Det vil neppe bli iverksatt noe særskilt her, før man når level 4 og 5 på autonomi, der bilen ikke trenger en sjåfør eller ratt. Da kan man kanskje finne det mer sosialt å sette setene motsatt vei enn i modellen over, nemlig at passasjerene sitter ansikt mot ansikt. Da vil man fort bli så fokusert på annet, at man ikke blir like plaget av å sitte motsatt av kjøreretningen.

Men, du bommer på det med skateboard-design, for det er nettopp det som vil gjøre det lettere å være fleksibel på resten av kupeen. Da kan man ha bagasje både foran (som i elektriske F-150) og bake, som i tradisjonelle biler. Og batteriene bør fortrinnsvis befinne seg mellom akslene, og utgjøre stordelen av stivheten i karosseriet, både for å unngå at de skades ved kollisjon, men og fordi man ikke bør bruke unødvendig mye materialer for å korrigere for dårlig design. 

Det som bør være under gulvet til bilen foran frontaksel og bak bakaksel, er deformasjonssomer. Og ingen vil vel finne på å klage over at koffertene ble klemt i stykker, om det er med på å beskytte passasjerene, deg inkludert. Eller?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Muligens den dårligste elbil-ideen jeg har sett. Det vil kreve masse ekstra avstivning og bilene vil bli tyngre og dyrere som et resultat. De vil også ha dårligere kjøreegenskaper og folk vil uansett neppe kjøpe en bil der man sitter mot kjøreretningen. Jeg kan ikke se noen fordeler. Det er rett og slett en dårlig ide.

Bilen vil bli lettere, med mer effektiv plassutnyttelse, få betydelig bedre aerodynamikk. Hvordan kjøreegenskapene blir kommer an på sammenligningsgrunnlaget, men sannsynligvis vil de bli meget bra, og med Max ant personer vil den trolig bli bedre enn andre konfigurasjoner.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Her må du nesten forklare bedre hva du mener med siste setningen. For det er et mindre problem å få en pute på hjulbrønnen og sitte på denne med ene rumpeballen, enn å prøve å få beina inn i hjulbrønnen. Beina må nødvendigvis vike for hjulbrønnen, så er denne bred, så sitter man fort temmelig krøkkete med beina, og det blir veldig fort ubehagelig. Selv i et normalt sete, blir det fort ubehagelig om man ikke kan bevege på beina.

Det eneste jeg ser der du kan ha et poeng, er dersom man får hjulbuen parallelt med skinka/hofta, altså at man sitter innenfor hjulbuen. Dog, dette kan jeg ikke se er noen typisk måte å plassere baksetet på. 

Dess mer mot midten en sitrer, feks som i en ren 4 seter, jo bedre vil løsningen være, ja. Uansett vil man sitte som de foran, torsoen der bilen er bredest, og legger og fotblad der bilen er smalest. I en tilsvarende konvensjonell småbil sitter man ikke oppå hjulbuen, men mellom hjulbuene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ville du overhodet vurdert å plassere noen i en bil med et slikt bagasjerom? Jeg ville nektet å sitte på, og heller gått, tatt bussen eller blitt hjemme. Tung vekt gjør seg best lavt i bilen. I det du løfter vekten, går det ut over stabilitet og derved sikkerhet.

Eg er ikkje ueinig, men det er stor forskjell på om ein laster opp baggasjerommet med koffertar som til saman veg 50 kg eller om ein lesser på med 500 kg sementsekkar. Takbokser har typisk ei maks nyttelast på ca 40 kg nettopp av omsyn til stabiliteten, og eg ser ingen grunn til at eit høgt bagasjerom ikkje skal ha tilsvarande vektbegrensning . Om folk klarer å forholde seg til både vekt og volum på taket så burde det være overkomeleg å forstå at ein bil med maksvekt i bagasjerommet på 100 kg ikkje er egna til transport av anna enn vanleg baggasje eller dagligvarer. Eg er rimeleg sikker på at i ein typisk familiebil så er stort bagasjevolum viktigare enn stor bagasjevekt, problemet er typisk å få plass til barnevogna på 15 kg ikkje at ein skal handle baderomsfliser til oppussinga.

Stabilitet og tyngdepunkt er viktig for gode køyreeigenskapar, men også her kjem det veldig ann på kvar ein legg lista. Ein topptung bil må openbart køyrast på ein anna måte på lik linje med tyngre køyretøy. Eg er einig i at det hadde våre ein fordle om alle personbilar kan ta sjølv den krappaste svingen i fartsgrensa utan å slakke ned og at bilen skal bestå elgtesten med glans, men det er fint mulig å køyre trafikksikkert ved fartstilpassing akkurat slik som enkelte SUVer og store køyreyøy må gjere.

At ei slik maksimal utnytting av bagasjerommet går kraftig utover komforten til passasjerane er openbart, men dette er heller ikkje noko nytt, alt i dag har dei fleste bilar forholdsvis dårlige bakseter der det både er lite beinplass, lavt under taket og utan muligheit til å justere seteryggen.

 

Eg meiner at nettopp denne forventninga om at alt skal være som før er til hinder for at ein får utvikla nye løysingar som er totalt sett er betre. Det er ikkje sikkert at ein elbil med høgtmontert batteri og bakovermonterte bakseter er betre på alle måtar, men det har nokre fordelar som ein ikkje får på vanleg elbil.
Dei fleste bilar køyrer uansett berre med føraren eller eventuelt med ein passasjer, så det å bytte ut eit behageleg baksete med eit baksete som egner seg til å ta med passasjerer på korte køyreturar kan absolutt være verdt det å få 30% lenger rekkevidde utan å auke vekta på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Kan du vise til en eneste en bil med midtmontert motor, som er beregnet for minst 4 personer? Så vidt jeg vet, er alle disse 2-setere, og mye av vekten balanseres over bakaksel, og motorene i seg selv er boltet til karosseriet over et større område.

De strekker seg dessuten over et langt breiere område enn de 30-50 cm som jeg antar denne batteri-rekken sprer seg over. Og den vektbalansen på batteripakken kommer altså midt mellom akslene, der den er absolutt mest utsatt for å få bilen til å knekke i to.

.

Jeg kan komme på 10-12 stj, sånn på stående fot. De fleste av de har komplett motor og gir, ca 250 kg, opphengt i to enkle punkt, gjerne i områder der bilen ikke har noen naturlig styrke. B-stolpen er derimot et av de sterkeste punktene u en bil, ig stjålet der har typisk 3 ganger høyere strekkdasthet en. Stjålet i gulv.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Ville du overhodet vurdert å plassere noen i en bil med et slikt bagasjerom? Jeg ville nektet å sitte på, og heller gått, tatt bussen eller blitt hjemme. Tung vekt gjør seg best lavt i bilen. I det du løfter vekten, går det ut over stabilitet og derved sikkerhet.

Ja, det er alltid tryggest å sitte bak-fram, og for bar opp til 8-10 år kan det være avgjørende for overlevelse. Tung vekt kjør seg best lavt i bilen, ja, men den gjør seg også best langs senterlinjen, og i tilleg tettest inn til bilens vertikalakse, og det er bare teorien. I praksis vil i tillegg ting som bilens  regjasjin ved turn-in etc slå dårligere ut på en bil med perfekt vektfordeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...