Gå til innhold

Stående batteri skal gi elbiler lengre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Oddrogn said:

Du kunne jo gjort et forsøk på å lese artikkelen. Mye er forklart der...

Du kunne lest det kritiske argumentet folk poster istedet for å komme med tull

Det er ikke så enormt stor forskjell mellom å ha det intrigert i stolseteryggen istedet for å ha det plassert inn mellom stolseteradene slik det er skissert i artikkelen.

Ved å ha det intrgrert inni selve stolene så kan du faktiskt forsatt sitte i kjøreretningen og du sparer faktiskt mer plass i forhold til løsningen i artikkelen dersom du velger å snu setene med argumentet om mer kompakte biler.

Ikke at jeg hadde kjøpt noe slik bil. Blir bilsyk av å sitte motsatt av kjøreretningen

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
The Very End skrev (59 minutter siden):

Jeg er for nye ideer, meeenn... har selskapet noen gang kjørt noe som helst av fremkomstmiddel med seter i motsatt retning av kjøreretningen? Det er faktisk helt grusomt. Jeg blir for det første skikkelig grinete men også nokså dårlig av å sitte i tog når seter er motsatt vei. I en bil ville dette vært grusomt.

 

Ikke alle har problemer med det. Jeg har aldri hatt noe dårligere opplevelse ved å sitte baklengs. Det er ikke nødvendigvis sånn at enhver bil må passe alle. Mange biler jeg ikke får plass i, eller som for meg er vonde å sitte i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Jeg er for nye ideer, meeenn... har selskapet noen gang kjørt noe som helst av fremkomstmiddel med seter i motsatt retning av kjøreretningen? Det er faktisk helt grusomt. Jeg blir for det første skikkelig grinete men også nokså dårlig av å sitte i tog når seter er motsatt vei. I en bil ville dette vært grusomt.

 

Og så er det det praktiske da. Hvor mye må man ikke forsteke selve konstruksjonen når du skal ha +- 400kg som ikke skal flytte på seg i en kollisjon?

En ting er nå vekten i seg selv, som nå plutselig skal stå på 30-50  cm, men denne flytter tyngdepunktet oppover, og den blir dessuten påvirket av fartsendringer på en helt annen måte enn når vekten ligger flatt mot gulvet. Det kan rett og slett ikke være noe smart trekk med tanke på kollisjonssikkerheten.

Jeg ville følt meg langt mer utrygg med en slik tung vekt plassert rett bak ryggen min på permanent basis. Og dette plassert midt mellom festepunktene for rammen. Det bør være allment kjent at man ikke belaster dette punktet mest, da det er det aller svakeste punktet.

Ser poenget med å flytte batteriene til et sted der man sliter med å finne annen utnyttelse av plassen, men ser ikke at dette på noen som helst måte er bedre enn den tradisjonelle løsningen. Føttene til passasjerene vil delvis stikke under stolen til sjåføren i en tradisjonelt utformet bil, noe som reduserer hvor lang bilen må være.

Dessuten vil plassen bak ryggen til passasjersetet, være en del av bagasjerommet. Her skal plutselig føttene inn i det rommet som skal være bagasjerommet.  Nå må man forlenge bilen for å få stort nok gulvareal i bagasjerommet. Det vil ikke være naturlig å få et "dashboard" i fanget på passasjerene, som blir en del av bagasjerommet.

Så er det også poenget med at mange ikke liker eller tåler å sitte bak frem i forhold til fartsretningen. Siden man ikke vet hvordan andre vil takle dette, spesielt egne barn, så vil langt færre velge en bil med en slik løsning, just in case...

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 5
Lenke til kommentar

At konseptet fungerer vet vi, da det har vært forsøkt før. Volvo bygget noen bensin og diesel eksperimenbiler med denne løsningen tidlig på 80-tallet. Resultatet var rekordlavt drivstofforbruk og særdeles høy sikkerhet. Tviler på at denne bilen hadde vært noe for massemarkedet, men kunne vært en interessant nisjebil.  En lett, elektrisk toseter med sylskarpe kjøreegenskaper og men med mulighet både for små og store baksetepassasjerer ved sjeldne anledninger ville vært et soleklart valg fremfor de overvektige dvaske fiskepuddingene som finnes på markedet i dag. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddrogn said:

Du kunne jo gjort et forsøk på å lese artikkelen. Mye er forklart der...

Jeg har lest. Du ser ingen problemer med løsningen deres? Den lager flere problemer enn den løser.

"Investorer kom til oss. Se på de helt realistiske tegningene våre og dump pengene her."

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er et kompromiss. Jeg, og mange med meg, foretrekker batterier i midtkonsoll. Har ikke bruk for et 5. sete, og man kan ha beina lavere, uavhengig om man foretrekker høy eller lav sittestilling. I de fleste tilfeller vil det også være bedre kjøredynamisk, Ellers har jo både elsuperbilenu Lotus Evija og Formel E bilene batteriene montert i høyden rett bak førersetet, det samme gjelder drivstofftankene i Formel 1, som er rimelig tunge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke selv å få dette til å bli en god ide.

Først, 30% lengre rekkevidde en hva? 

Ved først øyekast virker det som det ihvertfall ofrer mye på komforten, både for fører (begrensing for sete justering) og passasje i baksete (begrensing for sete justering, og hjul brønnen vil jo stikke inn i fot brønnen - så enten må føttene høyt, eller skrått).

Det må vel være mulig å lagre tilsvarende batteri størrelse under sete? Evt mellom setene (typisk hvor driv aksel/eksos rør er på bakhjulsdrevne bensin og diesel biler) noe som også kan bidra med å stive opp bilen, i motsetning til denne løsningen som trolig kun vil kreve mer avstivning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flere hundre kilo plassert vertikalt mellom setene vil medføre et stort behov for ekstra avstivning av karosseriet, noe som betyr ekstra vekt.

I tillegg mister man mye bagasjeplass.

Det fjerner også muligheten til å kunne frakte ski og staver, og tilsvarende saker inne i bilen, slik at det må opp på taket, noe som gir kraftig økt luftmotstand.

Dette er nok først og fremst et konsept for å melke investorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Sjølv om mange misliker å sitte imot køyreretninga så vil ei slik løysing ha mykje å seie for trafikksikkerheita. Passasjeren kan tole mykje høgare belastning når kroppen er fordelt utover setet enn ein kan tole når det er eit relativt tynt setebelte som skal holde passasjeren på plass. 

Da er det bedre med 4-punkt, eventuelt 5-punkt sele, slik rallykjørere og babyer bruker.
Kan selfølgelig ha bgge deler, men jeg kommer ikke til å sitte bakvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...