Gå til innhold

Forvirra etter overclock forsøk.


Anbefalte innlegg

Har en i9900k som jeg prøvde å overlocke til 5000mhz når jeg kjøpte den, men den ble ustabil og frøys eller ga bluescreens. So jeg bare satt den på default siden og da er den stabil.

Men jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke den Ai overlock saken, den ga meg cooler points og satt CPUen fra 3600 til 4700.
Det gikk bra en halv dag, så ble det krasj, både frysinger og bluescreen. Så jeg slå den av og gikk til default igjen. 
Men lasta ned CPU-z programet. og den påstår jeg fremdeles kjører i 4700mhz, selv om jeg ikke har satt det på, og når jeg starta i går og det var overclocket sto det overlock 38% når jeg starta PCen under Asus merket, det står ikke nå. Så jeg skjønner ikke hvor CPU-z får ideen om at core speed 4700 faktisk mens jeg sitter å se på, driver den å spretter opp fra 4698 til 4800 og helt opp til 5000. Den påstår også at rammen min kjører på 4300mhz selv om de er 3600, og jeg har ikke på XMP, jeg prøvde å slå det på i dag, men da ble det bluscreen på sekunder. Så alt skal være default. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at alt av kabler sitter ordenlig i og der de skal, samt at ingen mangler

Ville først kanskje tatt kontakt der du kjøpte HK og høre hva de sier, eller kanskje aller best kontakte Asus support.

Eventuelt kan du prøve en annen bios, men ville nok kontaktet der du har kjøpt hk eller hos Asus først

Hvilken Strømforsyning?

Temp på cpu, både tomgang og under belastning om du husker det

Hva er feilkodene/melding du får i "Bluescreen"? Ta gjerne bilde av "Bluescreen" med mobilen etc og post her så kanskje noen har svaret.

Alltid kjekt og opplyse hardware, lettere og få hjelp da.

Fra profilen din. Har du samme HK enda? Om så har du oppdatert til bios for 9900K ?

Maskinvare (PC):

i9-9900K Coffee Lake S

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Hovedkort

RTX 2080 TI OC.

Lenke til kommentar
7 hours ago, baggiebridges said:

Sjekk at alt av kabler sitter ordenlig i og der de skal, samt at ingen mangler

Ville først kanskje tatt kontakt der du kjøpte HK og høre hva de sier, eller kanskje aller best kontakte Asus support.

Eventuelt kan du prøve en annen bios, men ville nok kontaktet der du har kjøpt hk eller hos Asus først

Hvilken Strømforsyning?

Temp på cpu, både tomgang og under belastning om du husker det

Hva er feilkodene/melding du får i "Bluescreen"? Ta gjerne bilde av "Bluescreen" med mobilen etc og post her så kanskje noen har svaret.

Alltid kjekt og opplyse hardware, lettere og få hjelp da.

Fra profilen din. Har du samme HK enda? Om så har du oppdatert til bios for 9900K ?

Maskinvare (PC):

i9-9900K Coffee Lake S

G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Hovedkort

RTX 2080 TI OC.

Har samme hovedkort ja. Siste bios oppdatering er fra 2019.

Lenke til kommentar

Men det som forvirrer meg er hvorfor det står 4700mhz clock når jeg har fjerna AI overlocken?
Nå har jeg formatert PCen og flasha til siste bios, 

I følge Asus armorcrate er kjører kjernene på 4700mhz, men den påstår at rammen min er på 2100mhz..
CPI temp er på ca. 39c når jeg er på idle og bare er på nettet og installerer saker.

 

Lenke til kommentar

Får du "Bluescreen" etter oppdatering av bios?

Jo mer presis info om hardware jo lettere er det og få hjelp her, navn med modell nr er det beste fordi da de blir enkle og finne info på nett og vurdere om det er noe av hardware som ikke står godt nok til hverandre. Så gjentar hvilken strømforsyning har du ?

4700 MHz kan skyldes at cpu autoklokker dit, uten xmp skal ram vise 2133MHz.

https://www.hwinfo.com/about-software/

 

Edit: Diverse oc guide'r for tilsvarende oppsett som du har.

 

 

 

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Nei, null bluescreen etter bios oppdatering. 
Men det har bare gått en dag, tok en dag forige gang jeg overclocket før det ble noe problemer, 

Dette er den spesfiske I9en
Intel Core i9-9900K Coffee Lake S Prosessor - 8 kjerner 3.6 GHz - Intel LGA1151 
Spesefike rammen 
G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB
bios er nå ver. 1901
Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke PCen sier at jeg har overclocket, når jeg satt den på AI overclock for et par dager sidne, sto det hver gang jeg slo på PCen 38% overclock, det står ikke lengre.  Gjør det bare et når den står på Ai overclock og ikke på auto?

PSU er en Corsair RM850, 850W

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 timer siden):

Men det som forvirrer meg er hvorfor det står 4700mhz clock når jeg har fjerna AI overlocken?
Nå har jeg formatert PCen og flasha til siste bios, 

I følge Asus armorcrate er kjører kjernene på 4700mhz, men den påstår at rammen min er på 2100mhz..
CPI temp er på ca. 39c når jeg er på idle og bare er på nettet og installerer saker.

 

Var det ikke noe om at ASUS har multicore enhancment på som default? Visst den står på så vil alle kjernene kjøre på 4700Mhz. Sjekk i Bios om den er aktivert.

Visst du ikke har aktivert XMP så vil RAM defaulte til 2133Mhz, så her må du aktivere XMP for å fa den fulle hastigheten til RAM brikkene dine. 

Jeg ville også bare ha slettet armourycrate også brukt Bios til overklokking. Absolutt alle overklokkings programmer jeg har prøvd kjører på med alt for høy volt. Jeg testet litt ut på ASUS HK med auto overklokker og den satt volt til 1.45 @ 4.8Ghz. Når jeg tweaket selv i Bios så fikk jeg overklokken stabil på 5Ghz og 1.3V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, TheKims said:

Var det ikke noe om at ASUS har multicore enhancment på som default? Visst den står på så vil alle kjernene kjøre på 4700Mhz. Sjekk i Bios om den er aktivert.

Visst du ikke har aktivert XMP så vil RAM defaulte til 2133Mhz, så her må du aktivere XMP for å fa den fulle hastigheten til RAM brikkene dine. 

Jeg ville også bare ha slettet armourycrate også brukt Bios til overklokking. Absolutt alle overklokkings programmer jeg har prøvd kjører på med alt for høy volt. Jeg testet litt ut på ASUS HK med auto overklokker og den satt volt til 1.45 @ 4.8Ghz. Når jeg tweaket selv i Bios så fikk jeg overklokken stabil på 5Ghz og 1.3V.

Jeg har lyst til å prøve å sette på XMP 1, da DCS bruker masse ram, men liker ikke den blåskjermen jeg fikk, men da kjørte jo systemet ustabilt og nå har jeg jo flasha bios, så kan jo gå nå,
Jeg har ikke overlocket gjennom Armory crate, bruker bare for å sjekke clock og temperatur.
I følge armory crate er volten mellom 8. noe og 1.1, liker ikke at den driver å spretter opp og ned. 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Enig med Kims, slett armourycrate, eller se bort fra og ikke bruke den til annet ennn  oppdatering av HK software og styring av rgb.

AI oc her jeg erfart som lite kunstig da de ikke oc særlig og setter ofte strøm settings for høyt.

Kikk gjennom de oc guidene jeg linket til og finn en du synes er enkel og utføre. 

@Gunfreak Ad ram ikke rart jeg ikke fant de samme hos G.Skill , hos proshop er de betegnet utgått, men har de samme timings som disse: https://www.gskill.com/specification/165/168/1536202856/F4-3600C15D-16GTZ-Specification

 

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...