Gå til innhold

Parkering på veg merket "gang og sykkelvei"


Rein

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en gata som i 40 år har vært merket som "gang og sykkelvei" dvs med skilt 522, i tilegg er det et underskilt "kjøring til eiendommene tillatt". 

Nå i vår har jeg fått en ny nabo som parkerer på gata rett ovenfor min utkjøring slik at jeg får store problemer med å komme ut og inn av min egen utkjørsel.

Den nye naboen påstår han kan parkere hvor som helst det passer han i gata. At gata er merket som gang og sykkelvei bryr han seg ikke om.

Kommunen nøler veldig med hva de skal gjøre for etter hva jeg har forstått har det utviklet seg en sedvane at en og annen har parkert på gata nå og da. Kommunen mener derfor at de må sende ut brev til alle i gata før regelen om ikke å parkere kan håndheves.

At jeg har store problemer med å komme ut og inn av egen innkjørsel betyr hvis lite hvis jeg ikke kan vise til en "her og nå situasjon" f.eks står låst fast slik at jeg ikke kommer ut eller inn av innkjørselen. 

Jeg har også små barn er derfor også bekymret for hva som kan skje når gata som de er vant til er nærmest uten trafikk plutselig er fylt opp med parkerte biler.

Er det noen som har en ide om hva jeg kan gjøre?

20210612_071403.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjip situasjon, og det riktige er faktisk å ringe politiet når kjøretøy er hensatt på gang- og sykkelsti. 

Personlig ville jeg lagt vekt på hvordan kjøretøyene står i veien for utrykningskjøretøy og at de hindrer trygg ferdsel for gående og syklende. 

I følge forskrift for kjørende og gående trafikk §17

§ 17.Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse
a. i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted,
b. i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,
c. helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,
d. på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,
e. på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg,
f. nærmere planovergang enn 5 meter,
g. i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.
h. på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

2. Det er forbudt å parkere
a. foran inn- eller utkjørsel,
b. på møteplass i vegens hele bredde så langt kjørebanen er utvidet,
c. på gågate,
d. på gatetun utenom særskilt anviste plasser.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rein skrev (På 13.6.2021 den 13.15):

Jeg bor i en gata som i 40 år har vært merket som "gang og sykkelvei" dvs med skilt 522, i tilegg er det et underskilt "kjøring til eiendommene tillatt". 

Nå i vår har jeg fått en ny nabo som parkerer på gata rett ovenfor min utkjøring slik at jeg får store problemer med å komme ut og inn av min egen utkjørsel.

Den nye naboen påstår han kan parkere hvor som helst det passer han i gata. At gata er merket som gang og sykkelvei bryr han seg ikke om.

Kommunen nøler veldig med hva de skal gjøre for etter hva jeg har forstått har det utviklet seg en sedvane at en og annen har parkert på gata nå og da. Kommunen mener derfor at de må sende ut brev til alle i gata før regelen om ikke å parkere kan håndheves.

At jeg har store problemer med å komme ut og inn av egen innkjørsel betyr hvis lite hvis jeg ikke kan vise til en "her og nå situasjon" f.eks står låst fast slik at jeg ikke kommer ut eller inn av innkjørselen. 

Jeg har også små barn er derfor også bekymret for hva som kan skje når gata som de er vant til er nærmest uten trafikk plutselig er fylt opp med parkerte biler.

Er det noen som har en ide om hva jeg kan gjøre?

20210612_071403.jpg

Hei!

Om du har innkjørsel ved første hus på høyre side, på dette bildet... Så ville jeg vurdert å parkert min egen bil, delvis inn i gården. men, innenfor veibanen. Da blir hele gaten sperret. Personen som da parkerer midt i veien (Som denne bilen med bilhenger har gjort) sperrer faktisk da veien for alle andre trafikanter. 

Ellers så er det riktig å ringe politiet når slike situasjoner oppstår, da får dem logført dette, og som kan oversendes kommunen senere.
Kan tenkte meg hvordan dette blir når vinteren kommer, og snøkanter osv osv, oppstår midt i "veien" .. Folk som tar seg til rett slik, og ikke gidder å bry seg, selv om man tar kontakt må få tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...