Gå til innhold

Føler meg lurt av finn.no


Anbefalte innlegg

Jeg la ut en annonse på finn.no for å leie ut et rom. I skjemaet deres må man fylle ut primærrom og hjelpeteksten sier at dette kan hentes fra takstrapporten. (Vedlagt er et bildet fra kommunikasjonen jeg har hatt fra dem, hvor de instruerer meg til å gjøre noe annet enn hjelpeteksten.)

Det den ikke sier er at størrelsen påvirker prisen og bransjenormen er å føre størrelsen på rommet.

Jeg har valgt riktig boligtype i 'Hva leies ut’ fordi det har hjelpeteksten ‘Dersom du kun skal leie ut et rom må du huske å velge Rom i bofelleskap under boligtype’. Etterpå synes jeg det er rimelig å vise hvor stor(t) huset/leiligheten er, i.e. Primærrom i neste felt. Når jeg fant ut jeg har betalt mer enn jeg skulle sa finn.no at det er størrelse til rommet som skal påvirke annonses pris. Men det står ingen sted for å skrive størrelse til rommet, og de mener egentlig jeg skal skrive størrelse til rommet på Primærrom felt. Dersom det feltet er over 30 kvm blir prisen, uten noe forvarsel, mye høyere. Jeg føler det er et triks å lure bruker til å skrive høyere kvm slik de får mer betalt. Hvordan kunne man vite det påvirket pris?

Jeg endte derfor med å betale 499kr for en annonse som egentlig burde kostet 149kr.

Finn.no har sagt at jeg kan få tilbake pengene for den dyre annonsen dersom jeg legger opp en ny annonse med mindre størrelse, men det vil jeg ikke gjøre fordi jeg mener skjemaet fortsatt er misvisende og må rettes slik at det ikke vil lure flere. De har ikke rettet og svaret meg ikke lenger.

Har de lov til å ha så missvisende hjelpetekst og ikke informere om hvordan det påvirker prisen?

Er det flere som har opplevd lignende? Hvilke rettigheter har jeg her?

 

Screenshot 2021-06-13 at 12.26.06.png

Endret av Yao0517
Tydeliggjøring av problemet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sverre1969 skrev (10 minutter siden):

Her må du ta egen dumskap på egen kappe.

Så du mener også de som er så dumme og ikke bruker vipps\paypal å betale med på finn fortjener å bli lurt? Synd ikke finn betalingsgaranti ikke finnes lengere.

Har dårlig erfringer på finn ønsker kun kontanter eller bankoverføring da de kan bli utestengt fra paypal eller vipps hvis kjøper oppretter sak.

Så ja syns både ebay\aliexpress\wish\finn generielt sett er useriøs hvis det først blir problemer, er til lite hjelp. For mange selger som ikke har tolmodigheten å selge hvis man først stiller noen spørsmål få man bare rådet handle i butikk istedenfor da det der du som kjøper som surrer. Så mye useriøst i den kanten der. Ofte kun opptatt folk gir overpris og selger skal gjøre minst mulig.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Finn.no har sagt at jeg kan få tilbake pengene for den dyre annonsen dersom jeg legger opp en ny annonse med mindre størrelse, men det vil jeg ikke gjøre fordi jeg mener skjemaet fortsatt er misvisende og må rettes slik at det ikke vil lure flere. De har ikke rettet og svaret meg ikke lenger.

Har de lov til å ha så missvisende hjelpetekst og ikke informere om hvordan det påvirker prisen?

Er det flere som har opplevd lignende? Hvilke rettigheter har jeg her?

Hør med forbrukerrådet eller markedføringsloven om det er noe å sjekke her, hvis ikke er det på din egen kappe og risiko som selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Sverre1969 said:

Det er rimelig opplagt at det er arealet av rommet du skal leie ut som skal registreres. Dersom en skal leie et rom på 12 kvadrat er det vel rimelig uinteressant om leiligheten/huset totalt er på 100 eller 1 000 kvadrat?

Det er i mitt syn relevant informasjon å vite totalstørrelsen på boligen, i forhold til hvor mye fellesareal det vil være.

Jeg ser absolutt at det kan være mulig å misforstå hjelpeteksten. Man kan tenke at man skal fylle ut boligens totale areal, og så skal man fylle ut rommets størrelse senere i skjemaet.

 

Når det gjelder å tvinge finn til å oppdatere teksten, så kan jeg ikke se at man har noen slags rett til det. Det må være opp til finn om de ønsker å beholde en hjelpetekst som kan misforstås, og så fikse opp i de situasjonene som kan oppstå der noen misforstår, eller om de ønsker å endre teksten.

Si ja til å få tilbake pengene og last opp annonsen på nytt med riktig areal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yao0517 skrev (3 timer siden):

Jeg la ut en annonse på finn.no for å leie ut et rom. I skjemaet deres må man fylle ut primærrom og hjelpeteksten sier at dette kan hentes fra takstrapporten. (Vedlagt er et bildet fra kommunikasjonen jeg har hatt fra dem, hvor de instruerer meg til å gjøre noe annet enn hjelpeteksten.)

Det den ikke sier er at størrelsen påvirker prisen og bransjenormen er å føre størrelsen på rommet.

Jeg har valgt riktig boligtype i 'Hva leies ut’ fordi det har hjelpeteksten ‘Dersom du kun skal leie ut et rom må du huske å velge Rom i bofelleskap under boligtype’. Etterpå synes jeg det er rimelig å vise hvor stor(t) huset/leiligheten er, i.e. Primærrom i neste felt. Når jeg fant ut jeg har betalt mer enn jeg skulle sa finn.no at det er størrelse til rommet som skal påvirke annonses pris. Men det står ingen sted for å skrive størrelse til rommet, og de mener egentlig jeg skal skrive størrelse til rommet på Primærrom felt. Dersom det feltet er over 30 kvm blir prisen, uten noe forvarsel, mye høyere. Jeg føler det er et triks å lure bruker til å skrive høyere kvm slik de får mer betalt. Hvordan kunne man vite det påvirket pris?

Jeg endte derfor med å betale 499kr for en annonse som egentlig burde kostet 149kr.

Finn.no har sagt at jeg kan få tilbake pengene for den dyre annonsen dersom jeg legger opp en ny annonse med mindre størrelse, men det vil jeg ikke gjøre fordi jeg mener skjemaet fortsatt er misvisende og må rettes slik at det ikke vil lure flere. De har ikke rettet og svaret meg ikke lenger.

Har de lov til å ha så missvisende hjelpetekst og ikke informere om hvordan det påvirker prisen?

Er det flere som har opplevd lignende? Hvilke rettigheter har jeg her?

 

Screenshot 2021-06-13 at 12.26.06.png

Hvorfor skal man skrive 12 dersom rommet er 3+4 meter?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er i mitt syn relevant informasjon å vite totalstørrelsen på boligen, i forhold til hvor mye fellesareal det vil være.

Jeg ser absolutt at det kan være mulig å misforstå hjelpeteksten. Man kan tenke at man skal fylle ut boligens totale areal, og så skal man fylle ut rommets størrelse senere i skjemaet.

 

Når det gjelder å tvinge finn til å oppdatere teksten, så kan jeg ikke se at man har noen slags rett til det. Det må være opp til finn om de ønsker å beholde en hjelpetekst som kan misforstås, og så fikse opp i de situasjonene som kan oppstå der noen misforstår, eller om de ønsker å endre teksten.

Si ja til å få tilbake pengene og last opp annonsen på nytt med riktig areal.

ja, jeg er enig med deg at de burde ha et felt å fylle ut rommets størrelse.  Finn burde rette feilen slik at det ikke blir flere misforståelser.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (3 timer siden):

Dersom en skal leie et rom på 12 kvadrat er det vel rimelig uinteressant om leiligheten/huset totalt er på 100 eller 1 000 kvadrat?

Det er selvfølgelig ikke uinteressant om du leier rom i en gigantvilla på 1000 kvadrat eller et lite hus på 100 kvadrat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke blitt lurt! De har jo til og med sagt at du kan få pengene tilbake hvis du legger inn en ny annonse med rett informasjon, det er åpenbart du som har gjort feil her og jeg kan ikke se at skjemaet er veldig misvisende. 

Fikk du virkelig ikke opp prisen før du la inn annonsen? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
LMH1 skrev (På 13.6.2021 den 13.13):

Har dårlige erfaringer på Finn.no og ønsker kun kontanter eller bankoverføring da jeg kan bli utestengt fra paypal eller vipps hvis kjøper oppretter sak.

Det er et godt råd. Men brukes Vipps og du ser summen på din konto i nettbanken, så er det ingen måte for betaler å rappe penga tilbake. Blir du stengt ute fra Vipps, så er det null problem. Det er andre løsninger som er like gode.

Jeg ber alltid om bankremisse, kontant eller forskudd til konto via nettbank. Med remisse så ber jeg om bilde av remissen på forhånd, så jeg kan ringe den banken og be om bekreftelse. Er det mye penger, så ber jeg kjøper møte meg i banken som solgte remissen og ber dem overføre penga til min konto manuelt. 

Lenke til kommentar
Sitat

Har dårlig erfringer på finn ønsker kun kontanter eller bankoverføring da de kan bli utestengt fra paypal eller vipps hvis kjøper oppretter sak.

Er vel sitert feil ser jeg,

Sitat

Det er et godt råd. Men brukes Vipps og du ser summen på din konto i nettbanken, så er det ingen måte for betaler å rappe penga tilbake. Blir du stengt ute fra Vipps, så er det null problem. Det er andre løsninger som er like gode.

Nei men de kan ved større mistanke for svindel bli utestengt som alt mulig er ikke slike kunder bankene og tjenester ønsker man må selv stå for risikoen hvis sansynligheten er stor, er vel ofte det eller latskap folk vil ha penger direkte. Men som kjøper er det ikke særlig trygt heller ikke med postoppkrav da man kan får murstein i posten eller flaske brus som man ikke har bestilt, hjelper lite å klage til politi eller banken da de får ikke gjort noe med saken. Så er litt rettsløse å ta med forbrukerrådet vil ta flere måneder og man må selv stå for bevisene så totalsett kan man ikke regne med god hjelp.

Så ville kjøpt helst ting med trygghet ellers får man gi skambud eller vurdere annet sted å handle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 6/13/2021 at 12:53 PM, Yao0517 said:

Finn.no har sagt at jeg kan få tilbake pengene for den dyre annonsen dersom jeg legger opp en ny annonse med mindre størrelse, men det vil jeg ikke gjøre fordi jeg mener skjemaet fortsatt er misvisende og må rettes slik at det ikke vil lure flere. De har ikke rettet og svaret meg ikke lenger.

Oppdatering: Finn har endelig svart meg at de skal sende penge tilbake og skal også endre teksten. Problem fikset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...