Gå til innhold

Installere Sailfish OS Sony Xperia 10


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Sony Xperia 10 II forrige uke, blandt modellene med open bootloader og den har Sailfish OS støtte (vil erstatte Android på telefonen).

Prisen gikk nettopp ned til 3.500 for ny for dual SIM og 128 GB  (Xperia 10 III på veg).

Jeg oppgraderer fra Sony Xperia X med Sailfish OS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner ikke jeg til Sailfish OS, men er det slik at dette er en Linuxdistro som kan tilpasses med apper slik som Linux?

 Eller er det en helt egen greie som har et stort/lite utvalg med apper?

 

Bortsett fra nysgjerrigheten, hva er det som eventuelt blir bedre med Sailfish?

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Det finnes info om Sailfish OS på nettet for de som gidder og søke. Ja, Sailfish OS er Linux. Ja, man kan tilpasse med apper (men gui-biten må passe til rammeverket som Sailfish OS bruker). Det som gjør Sailfish OS ekstra interessant er at det har støtte for Android-apper, slik at i mange tilfeller kan man bruke en Android-app der det ikke finnes en native app.

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 13.6.2021 den 17.45):

Det finnes info om Sailfish OS på nettet for de som gidder og søke. 

Selvfølgelig gjør det det. Men om alle bare brukte Google for å finne ut av dette ville et slikt forum som dette bli ganske ubrukelig. Jeg prøvde å få igang praten om Sailfish her i denne tråden slik at flere kunne dele sine erfaringer eller meninger. Det kunne vært interessant. Men når trådstarter starter en tråd uten å bidra mer enn åpningsposten, da blir ikke dette veldig innholdsrikt eller interessant.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 6/12/2021 at 11:49 PM, linux-fan said:

Kjøpte meg en Sony Xperia 10 II forrige uke, blandt modellene med open bootloader og den har Sailfish OS støtte (vil erstatte Android på telefonen).

Prisen gikk nettopp ned til 3.500 for ny for dual SIM og 128 GB  (Xperia 10 III på veg).

Jeg oppgraderer fra Sony Xperia X med Sailfish OS.

Har gjort det samme. Fikk telefonen samme dag som os versjonen med android støtte ble tilgjengelig. Har ikke brukt annet enn den originale jolla telefonen tidligere så sonyen er absolutt en oppgradering. 

Spørsmål : finnes det en fix for å få  diverse bank apper til å virke? Med sailfish installert blir den jo registrert som rooted,og der stopper det. 

Kan bruke mobilbank via nettleseren,men det hjelper ikke på vipps f.eks. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (På 13.6.2021 den 10.25):

Nå kjenner ikke jeg til Sailfish OS, men er det slik at dette er en Linuxdistro som kan tilpasses med apper slik som Linux?

 Eller er det en helt egen greie som har et stort/lite utvalg med apper?

 

Bortsett fra nysgjerrigheten, hva er det som eventuelt blir bedre med Sailfish?

Sailfish OS er laget av finske Jolla, en naturlig overgang for meg fra Nokia N900 og N9, til Jolla1, Sony Xperia X og nå Xperia X10 II.

Man har egne Sailfish OS apper samt kan kjøre en del Android apper som ikke er tett integrert med Google tjenester (noen gjør vist hacks for mer Android integrering). Apper fra Jolla Store, Open Repos eller åpne Android stores som F-droid.

Det jeg setter mest pris på er GNU/Linux miljøet med Emacs, linux kommandoer og ssh/sftp, med konfig filer man kan justere etc.

Liker Sailfish GUI bedre enn Android, virker mer logisk etter N9.

Telefonen har selvsagt full linux terminal, men logger meg vanligvis inn fra laptop for tilgang til tastatur og større skjerm.

Har nok til jeg klarer meg, men det finnes en del mangler. Er nok for spesielt Linux interesserte.

Gratisversjon av Sailfish OS, uten Android support, kan testes.

I motsetning til Nokias linux-telefoner, bruker Sailfish mer av Android drivere og bibliotek.

Endret av linux-fan
mer info
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...