Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til vedlikehold til gressklippermotor


Anbefalte innlegg

Jeg vil skru på gressklipperen vår og trenger litt hjelp til å finne deler til motoren. Jeg har aldri skrudd på noe motor før, så dette blir min aller første gang. Jeg er ganske flink til å skru på ting, så jeg er ikke veldig redd for å begi meg ut på det. 

Jeg har satt meg noen mål for hva jeg ønsker å gjøre, og i den forbindelse så hadde det vært greit med litt input om hva slags deler og utstyr jeg bør skaffe meg på forhånd. Annet enn verktøy som tenger, skralle, pipesett, alle mulige skrutrekkere og en sprøyte til å suge opp olje, så har jeg ingen verdens andre ting.

* Jeg ønsker å skru fra hverandre hele motoren
* Jeg ønsker å bytte alle slitedeler, som luftfilter, bensinfilter, motorpakning, tennplugg og eventuelle andre ting (O-ringer, er det noe man bør ha og bytte ut?)

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal finne deler til motoren. Finnes det på noen norske nettbutikker?

Gressklipperen er av type McCulloch M53-150WFP (96141029700)
Spare parts list: https://www.mcculloch.com/no/bruksanvisninger/ (Søk etter 96141029700)
 

Når jeg ser på Spare Parts list, så står det at den skal ha motor Motor: Briggs & Stratton, Model 93J02-0053-H1.
Når jeg ser på selve gressklipperen, så står det Engine Family: FBSXS.1501VC.
Jeg klarer ikke å finne ut om det er samme greia..

I tillegg, når jeg selv prøver å finne ekstradeler og starter med det jeg ser for meg at er enklest - luftfilter, så klarer jeg ikke en gang det. Jeg finner mange luftfiltere til Briggs & Stratton motorer, men ikke som ser ut som svampen som sitter i motoren i dag.

 

20210612_212827.jpg

20210611_184043.jpg

20210612_212817.jpg

20210612_212745.jpg

Endret av MyLittlePony
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at det er 2015 modell. Har du hatt den siden den var ny? I såfall, hva har du gjort av vedlikehold til nå?

Hvis det ikke er noe galt med motoren eller at den lekker litt (svetter), så ville ikke jeg ha plukket noe videre på den. Generelt bør man bytte olje hvert år, eller annenhvert år avhengig av hvor mange timer den går. Selv kjøper jeg ei stor kanne på Biltema, men har da flere maskiner som trenger olje. Tennplugg byttes kanskje hver 5. år eller noe. Luftfilter kan du muligens blåse rent med trykkluft hvis du har, men også det bør byttes cirka hvert 5. år, avhengig av bruk og støvforhold. Kniven bør tas av og gis en runde med vinkelsliper hvis den har vært utsatt for litt sand og stein, bare pass på at du sliper like mye på begge sider slik at den fortsatt er i balanse. Ut over det, en skikkelig rengjøring med hageslangen, spesielt under. Kan være en idé å ha en drivrem liggende, i tilfelle den ryker. Pakninger og o-ringer ville jeg ikke ha brydd meg om hvis det ikke tydelig lekker, trenger ikke å bytte bare for å bytte.

PS, deler bør de ha hvor de selger Mcculouch.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Hei.

Nei, jeg fikk den gratis for ett år siden. Det er så vidt meg bekjent aldri gjort noe vedlikehold på den 🙂 

Kniven er jeg akkurat ferdig med og jeg ble veldig fornøyd over ytelsen på klippingen etter det. Knivbladet var jo helt avrundet enkelte steder. Da gikk jeg først over med vinkelsliper, før jeg slipte resten for hånd med fil for å få riktig og rett vinkel. Det ble veldig bra.

Mens jeg tok av og på kniven, så la jeg merke til av knivrommet var veldig rustent, så det er også noe jeg har på todo-listen min å gjøre noe med.

Luftfilteret er nok ikke mulig å rengjøre med trykkluft. Det kommer ikke klart nok frem på det bildet hvor møkkete det egentlig er, spesielt på sidene.
Jeg ser de selger McCulloch på Monter, så jeg skal høre med dem.

Still, jeg er mest interessert i å demontere motoren for å lære. Det at jeg får en bedre gressklipper etterpå (forhåpentligvis) er sekundært og ikke like viktig  🙂  
Man kan se på målene mine i denne prioriteten:
1. Demontere motoren
2. Bytte ut slitedeler på motoren for at den skal yte bedre og få lengre levetid
3. Reparere evt slitasjedeler på gressklipperen. 

Lenke til kommentar

Tips til hvor finne motorinfoen.

Motorene fra B&S er nærmest uslitelige så ut over vanlig vedlikehold er det sjelden behov for å gjøre noe spesielt (‘If it works, don’t fix it’)  men skjønner ønsket om å plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen. Et tips kan være å skaffe seg en god monentnøkkel så du får strammet boltene med riktig moment. 
 

Overtok selv en 25+ år gammel klipper, brukt én gang/år på hytte, med motor fra B&S og den virker fremdeles. Tror ikke forrige eier var så opptatt av vedlikehold, det fulgte med en flaske med NOROL olje som han pleide å etterfylle med 😆

Lenke til kommentar

Hvis du tenker å skru hele motoren i biter trenger du litt ekstra verktøy og noen timer på youtube. Deler finnes billig på ebay, å handle til lokal forhandler kommer til koste flere ganger det klipperen er verdt. 

Du bør også sette deg inn i hva som er slitt å hva som er innenfor. Funker motoren er det ingen grunn til å åpne den. Pass bare på oljenivået. Beste vedlikeholdet er å ta plastdekslet av den for å fjerne gress å slikt, kanskje bytte plugg og olje. Luftfilteret kan vaskes i zalovann å bli godt som nytt.

Endret av Postkassestativ
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Noen som vet hva som kan forårsake dette problemet?
Det som skjer er at ved den minste motstand (en liten dump i plenen f.eks), så høres det ut som motoren starter å kveles, og jeg må stoppe slik at motoren kan spinne i gang igjen.

Her er en video hvor man kan høre problemet:

 

Dette skjer kanskje en 3-4 ganger i minuttet mens jeg går rundt med klipperen.

Endret av MyLittlePony
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
MyLittlePony skrev (På 12.6.2021 den 21.34):

det. Jeg finner mange luftfiltere til Briggs & Stratton motorer, men ikke som ser ut som svampen som sitter i motoren i dag.

20210612_212745.jpg

Når du bytter luftfilter av den typen der, ikke sett inn det nye tørt, det skal forbehandles med olje som beskrevet i Briggs&Stratton dokumentasjon :

https://www.briggsandstratton.com/na/en_us/support/maintenance-how-to/browse/how-to-replace-a-foam-air-filter.html

How it works

The “foam only” style air filter system works by trapping dirt and debris through the use of motor oil spread throughout the oil foam holding medium. A dry or non-oiled oil foam filter will trap only the largest particles. If the air filter element is foam only, it MUST be oiled and serviced regularly.

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
MyLittlePony skrev (På 6.6.2022 den 12.17):

Noen som vet hva som kan forårsake dette problemet?
Det som skjer er at ved den minste motstand (en liten dump i plenen f.eks), så høres det ut som motoren starter å kveles, og jeg må stoppe slik at motoren kan spinne i gang igjen.

Her er en video hvor man kan høre problemet:

Var ikke mye redd for gressklipperen den hunden som lå på plenen der 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...