Gå til innhold

Holdingselskap


Gjest 97ce0...599

Anbefalte innlegg

Gjest 97ce0...599

Hei.
Jeg eier et AS/holdingselskap der det er 0 aktivitet pr dags dato.

Det jeg lurer på er om venner/bekjente kan overføre penger til holdingselskapet mitt uten at man bryter lov evt om det må skattes av så lenge det ikke blir realisert.

Brukes i trading eller sparing osv?

Takk

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 97ce0...599 skrev (6 timer siden):

Det jeg lurer på er om venner/bekjente kan overføre penger til holdingselskapet mitt uten at man bryter lov evt om det må skattes av så lenge det ikke blir realisert.

Brukes i trading eller sparing osv?

Hvorfor vil du gjøre det sånn?

Lenke til kommentar

 Mener du at du skal spare på vegne av venner og bekjente? Altså at de overfører x kroner til deg, du kjøper aksjer/verdipapirer for pengene, og så en dag så selger du verdipapirene og gir verdien tilbake? 

I så fall er det definitivt problematisk. Da driver du en aif (et alternativt investeringsfond) og det medfører at du må registrere deg (eller få konsesjon) hos finanstilsynet, og må følge et komplisert regelverk. 

Hvis poenget er at de skal låne eller skyte inn penger for å finansiere forretningen din (f eks en pølsebu) så er det relativt enkelt gjennomførbart. Men om forretningen din er investeringer i verdipapirer så er dette bare å glemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Herr Brun said:

 Men om forretningen din er investeringer i verdipapirer så er dette bare å glemme. 

Han må gjerne investere i verdipapirer, dersom innlånene gjøres til avtalt fast (eller variabel) rente. Dersom innlånene skal tilbakebetales med avkastning  basert på forvaltning av midlene er det selvsagt mer en problematisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Sverre1969 skrev (14 timer siden):

Ja, det er uproblematisk. Det betyr bare at selskapet låner penger fra disse. Det er lovlig.

Det er ikke et lån,men en gave fra en venn. Fra bank kontoen hans til mitt holding selskap.

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Herr Brun skrev (9 timer siden):

 Mener du at du skal spare på vegne av venner og bekjente? Altså at de overfører x kroner til deg, du kjøper aksjer/verdipapirer for pengene, og så en dag så selger du verdipapirene og gir verdien tilbake? 

I så fall er det definitivt problematisk. Da driver du en aif (et alternativt investeringsfond) og det medfører at du må registrere deg (eller få konsesjon) hos finanstilsynet, og må følge et komplisert regelverk. 

Hvis poenget er at de skal låne eller skyte inn penger for å finansiere forretningen din (f eks en pølsebu) så er det relativt enkelt gjennomførbart. Men om forretningen din er investeringer i verdipapirer så er dette bare å glemme. 

Nei han har ingenting med pengene å gjøre.

 

Dette er en ren gave som jeg kan gjøre hva jeg vil med, men jeg slipper skatt hvis de plassert i holdingselskap der jeg ikke har tenkt å realisere de før om mange år.

Tenkte jeg kunne få de til å vokse

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar

Da er det vel ryddigere at han gir pengene til deg privat, så overfører du pengene til selskapet som lån/kapitalinnskudd?

Det er vel sjelden at venner gir penger til andre venner sånn helt uten videre. Påse at dette ikke er reellt sett noe annet en en ren gave som kan medføre problemer for deg. Det avgjørende er ikke hva dere kaller det, men hva det reellt er.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, nirolo said:

Det er vel ikke skatt på gaver uansett?

Hvis gaven blir gitt til holdingselskapet så må du betale over 30% skatt for å få ut pengene som utbytte.

Nei, men det var mitt poeng; er dette egentlig en gave, eller er det  for eksempel betaling for en malerjobb som kalles gave?

Skal pengene benyttes til investering i aksjer er det hensiktsmessig å kanalisere de til AS’et. Dette betaler ingen skatt på gevinstene, som da kan reinvesteres i det uendelige uten at det blir skatt (før de tas ut til personlig forbruk).

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599

 

Sverre1969 skrev (1 time siden):

Da er det vel ryddigere at han gir pengene til deg privat, så overfører du pengene til selskapet som lån/kapitalinnskudd?

Det er vel sjelden at venner gir penger til andre venner sånn helt uten videre. Påse at dette ikke er reellt sett noe annet en en ren gave som kan medføre problemer for deg. Det avgjørende er ikke hva dere kaller det, men hva det reellt er.

La oss si at han vil gi meg 2 mill så vil vel det utløse store avgifter hvis han overfører det til meg?

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Sverre1969 skrev (8 minutter siden):

Nei, men det var mitt poeng; er dette egentlig en gave, eller er det  for eksempel betaling for en malerjobb som kalles gave?

Skal pengene benyttes til investering i aksjer er det hensiktsmessig å kanalisere de til AS’et. Dette betaler ingen skatt på gevinstene, som da kan reinvesteres i det uendelige uten at det blir skatt (før de tas ut til personlig forbruk).

Han har flere selskaper og jeg har gitt råd som har en verdi for han. Så valget er om jeg skulle få penger via selskapet der jeg mister mye som arbeideravgift , skatt , forsikring etc.

Er det bedre at han bare gir meg alt i holdingselskapet?

Jeg har på en måte ikke behov for pengene i det daglige så jeg vil heller invistere det osv

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (11 timer siden):

Han må gjerne investere i verdipapirer, dersom innlånene gjøres til avtalt fast (eller variabel) rente. Dersom innlånene skal tilbakebetales med avkastning  basert på forvaltning av midlene er det selvsagt mer en problematisk. 

Sant.

Gjest 97ce0...599 skrev (3 minutter siden):

Han har flere selskaper og jeg har gitt råd som har en verdi for han. Så valget er om jeg skulle få penger via selskapet der jeg mister mye som arbeideravgift , skatt , forsikring etc.

Er det bedre at han bare gir meg alt i holdingselskapet?

Jeg har på en måte ikke behov for pengene i det daglige så jeg vil heller invistere det osv

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Hvis du personlig har gitt råd uten avtale mellom selskapene deres så er nok dette frilansarbeid, og da hjelper det ikke å late som om beløpet er en gave. 

Hvis du faktisk hadde gjort dette som ansatt i selskapet ditt så ville nok en praktisk og skattemessig fornuftig måte å gjøre dette på vært at selskapet fakturerte. Men da må du nesten tilbakedatere avtaler og du kan få trøbbel med skattemyndighetene som kan mene dette er vederlag som er opptjent av deg personlig, ikke av selskapet. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Sant.

Hvis du personlig har gitt råd uten avtale mellom selskapene deres så er nok dette frilansarbeid, og da hjelper det ikke å late som om beløpet er en gave. 

Kan jeg da fkturer han fra holdingselskapet selvom det ikke er et drift selskap?

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Herr Brun skrev (6 minutter siden):

Sant.

Hvis du personlig har gitt råd uten avtale mellom selskapene deres så er nok dette frilansarbeid, og da hjelper det ikke å late som om beløpet er en gave. 

Hvis du faktisk hadde gjort dette som ansatt i selskapet ditt så ville nok en praktisk og skattemessig fornuftig måte å gjøre dette på vært at selskapet fakturerte. Men da må du nesten tilbakedatere avtaler og du kan få trøbbel med skattemyndighetene som kan mene dette er vederlag som er opptjent av deg personlig, ikke av selskapet. 

Så kort forklart kan han ikke bare gi en gave til holdingselskapet.

 

Dette er ikke noe "jobb" jeg jobber 100% ellers , var bare noen tips under en middag som gikk veldig bra 

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599
Sverre1969 skrev (Akkurat nå):

Hvilket beløp er det snakk om. Rådet kan være ulikt om vi snakker om 10 000 eller 1 mill…

500 000

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Lenke til kommentar
Gjest 97ce0...599 skrev (14 minutter siden):

La oss si at han vil gi meg 2 mill så vil vel det utløse store avgifter hvis han overfører det til meg?

Hvis det faktisk hadde vært en gave, så hadde det ikke utløst noen skatt eller avgift meg bekjent. Men dette er ikke en gave, det er vederlag for arbeide.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Guest 97ce0...599 said:

500 000

Anonymous poster hash: 97ce0...599

Ved å kalle dette «gave» gjør du deg skyldig i relativt grovt brudd på skatte- og mva lovgivningen.

Det tryggeste er å fakturere dette fra deg privat. Deretter mva registrere deg for så å etterfakturere mva når du er registrert. Dette må selvsagt rapporteres som skattepliktig inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...