Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

6 hours ago, TL1000S said:

Vel, de er akkurat like kjappe til 60'' (ca 18m) som er "standarden" for å måle en god "launch". 1.5sec (de greier dette på vei også gitt at det er godt feste/ru asfalt).
Her regner jeg med at det er like god MCU/ECU (software) som utnytter det som er mulig med de dekkene og det festet som er tilgjenglig.
Sånn sett er Porsche Taycan helt på høyden (dette med launch-control *kan* Porsche.. både med elmotor og ekte bensinturbo 😜)

Men, nye Tesla Plaid setter listen høyt nå.
At det kommer/finnes modeller som er raskere er klart. Men de koster det ti-dobbelte i verste fall.
Taycan som her blir "gruset" er jo bare dobbelt så dyr 😁

 

Porche har vel en del mere de må tenke på siden de har en girkasse og clutch kraften også må gjennom. Og når man ser på effektkurven til Plaid så ser man jo at 2trinns girkasse på elbil er poengløst.

plaid-power.thumb.jpg.d6dd742d348d8c1ae2eb64b0981ca6cd.jpg

Prøvde å finne noen kurver på Taycan men fant ingen som var spesielt gode. Kansje noen andre vet om?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, uname -i said:

Interessant Tesla-plansje. Er den like mye å stole på som denne?

 

 

Tja nå griper du vel etter hva som helst i et forsøk på vri deg unna power+torque kurven? Og vi vet jo faktisk ikke hva FSD level fem vil bringe. Vi vet det har tatt lengre tid enn Musk har kommunisert. Men Tesla kan fortsatt få rett i dette med robot taxi. Men la oss heller snakke mer om effektkurven. 

Om en ser på grafen og sammenlikner med tidene på dragbaner så virker det å stemme temmelig bra. Husk bare at per nå så er ikke max toppfart låst opp på Plaid. Planen til Tesla er at det kommer senere og skal runde 320 ish kmt iirc. (200 mph) Tesla viser jo nå at akselerasjonen er veldig jevn også oppover i hastigheter over 100. Dette er jo nytt for Plaid. Høyere max turtall og 1 ekstra motor, samt ny software er vel årsaken. 

Men når man ser Plaid levere syk aks helt opp til 150 mph så virker det kurven kan stemme temmelig bra. Det kommer sikkert uavhengige dyno tester av Plaid etterhvert som kan bekrefte eller avkrefte om kurven er korrekt. Men eg må vel si at det ville vært en underlig ting å overdrive eller forfalske siden det er relativt greit å etterprøve med dynotester. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

19 hours ago, AL123 said:

Hvordan noen kan kalle seg bilinteressert uten å kjenne til noe så elementært, er for meg en gåte. Tror aldri jeg har møtt noen med sertifikat som ikke vet noe om SAAB.

Tror ikke eg kan kalle meg en ekte bilentusiast, det var vel først og fremst med elbiler og Tesla spesielt at eg ble interessert i biler som noe mer enn et verktøy for forflytning fra A til B. Biler var vel egentlig litt mah for min del inntil jeg opplevde akselerasjonen i en Tesla. Før det var det nok MC som fanget interessen pga kjøreglede og veldig bra hk til vekt som har potensiale til gjøre selv pendling til noe som gir nesten samme følelse som berg og dal bane i fornøyelsesparker. Og med Tesla fikk jeg den samme følelsen også bak rattet i bil. 

Så min bil ABC er nok temmelig hullete men nå er interessen stor nok til at jeg også forsøker å lære mer også om andre merker og til og med ICE biler selv om jeg ikke føler at de har en sentral plass fremover. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 minutter siden):

Tja nå griper du vel etter hva som helst i et forsøk på vri deg unna power+torque kurven? 

Skjønner ikke hva slags stråmann du argumenterer mot. Jeg har aldri hevdet at Plaid ikke slår Porsche på en dragstripe. Eneste var at Tesla ikke klarer å komme med noen tall uten en eim av svindel.

Så hvis det eneste man er ute etter er rask på drag-stripe og ikke noe annet teller så bør man selvsagt kjøpe seg en Plaid. Som man kanskje til slutt får en eller annen gang i 2022 etter at de har fikset opp i alle problemene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@uname -i Det er vel du som gir begrepet stråmann et ansikt akkurat nå?

Du forsøker å vri det til at effektkurven er forfalsket og jeg argumenterer for hvorfor effektkurven virker å stemme. Jeg har blant annet lagt ved video av tidene fra drag stripa, og også tider fra test på vanlig vei. I alle tilfellene så rundet Plaid 150 + mph på kvartmila. På 9 x sekunder. Da kan det ikke lengre være som på tidligere versjoner av model s der det var et voldsomt skyv opp til 100 ish kmt også dabbet det merkbart av. Nå virker det å være det samme skyvet opp til toppfarten. Og det er dokumentert i forskjellige videoer. Så slik jeg ser det så må den effektkurven og grafen være temmelig spot on. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 minutter siden):

Før det var det nok MC som fanget interessen pga kjøreglede og veldig bra hk til vekt som har potensiale til gjøre selv pendling til noe som gir nesten samme følelse som berg og dal bane i fornøyelsesparker. Og med Tesla fikk jeg den samme følelsen også bak rattet i bil.

Jeg har aldri vært interessert i MC, men kan bare bekrefte det med at Tesla viste meg at det kan være gøy å kjøre. Bare synd den en gang så romslige model S har beveget seg så langt bort fra familiebil med årene. Jeg synes Plaid virker overpimpet, med langt mer aks enn det som trengs for å få en morsom kjøreopplevelse, til en alt for høy pris. Too much. Derfor har jeg ønsket at Model S relanseres i en billigere og mindre pimpet variant. 70-80 kWh burde holde i lange baner med den økte effektiviteten og 2 motorer med totalt 3~400 kW burde også holde i lange baner. Få heller tilbake 7-seter opsjonen, mer folkelige priser, større frunk og mer fokus på "folkekrav" som f.eks hengerfeste og ok taklast-kapasitet. Jeg har egentlig gitt opp håpet om at Tesla skal utvikle model S i den retninga og ser mer og mer over til Skoda, Audi, Jaguar, BMW m.fl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Interessant Tesla-plansje. Er den like mye å stole på som denne?

image.png.364aa221a2017c3397e3044213e75e42.png

De som har testa den sier de er planta i setet helt til bilen stopper på sin softwarebegrensa toppfart, så høres ut som det stemmer. På de gamle Model S merket man godt når poweren dabbet av.

Virker ikke som at noen har klart å dynoteste den enda så vanskelig å verifisere. Den er så kraftig at dynoene klarer det ikke eller man får bare hjulspinn. Men det kommer nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg har aldri vært interessert i MC, men kan bare bekrefte det med at Tesla viste meg at det kan være gøy å kjøre. Bare synd den en gang så romslige model S har beveget seg så langt bort fra familiebil med årene. Jeg synes Plaid virker overpimpet, med langt mer aks enn det som trengs for å få en morsom kjøreopplevelse, til en alt for høy pris. Too much. Derfor har jeg ønsket at Model S relanseres i en billigere og mindre pimpet variant. 70-80 kWh burde holde i lange baner med den økte effektiviteten og 2 motorer med totalt 3~400 kW burde også holde i lange baner. Få heller tilbake 7-seter opsjonen, mer folkelige priser, større frunk og mer fokus på "folkekrav" som f.eks hengerfeste og ok taklast-kapasitet. Jeg har egentlig gitt opp håpet om at Tesla skal utvikle model S i den retninga og ser mer og mer over til Skoda, Audi, Jaguar, BMW m.fl.

Enig med deg her.
Jeg har alltid hatt dilla på MC, mest pga manisk opptatt av den akselerasjonen en "muscle-bike" gir.
Med en Tesla "Performance"/"Ludicrous" og nå Plaid får man jo samme ytelse og mer. Vel, med Plaid har det kanskje gått for langt?
Det er *ingen* som har "behov" for de ytelsene Plaid har,  og jeg ville ikke bli overrasket at den blir forbudt, eller at "Elon"(Tesla) tvinges til ha en utgave kun for dragrace og en "lobotomert"(nerfet) utgave for vei.
Jeg har veldig lyst på en Plaid og kan gitt at jeg prioriterer annerledes fint anskaffe meg en. En god start vil være å kvitte seg med to stk MC til over 500k 🤪
Men bil er mer en praktisk greie for min del, og her finnes det etterhvert mye mer "fornuftig" å velge mellom av elbiler. Med mer enn gode nok ytelser.
At jeg også her valgte veldig ufornuftig ifjor får så være. 🤪

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Complexity said:

De som har testa den sier de er planta i setet helt til bilen stopper på sin softwarebegrensa toppfart, så høres ut som det stemmer. På de gamle Model S merket man godt når poweren dabbet av.

Virker ikke som at noen har klart å dynoteste den enda så vanskelig å verifisere. Den er så kraftig at dynoene klarer det ikke eller man får bare hjulspinn. Men det kommer nok.

Hvorfor gidder du og andre å svare på det "uname -i" skriver på diskusjon.no?
Den eneste grunnen til at han og noen andre deltar i tråder om eller som kan vries til noe Tesla-relatert er å spy ut den samme "gørra" til kjedsommelighet.
La disse  få snakke for døve ører. Kanskje de da går lei, men jeg tviler. 😒

Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Jeg har aldri vært interessert i MC, men kan bare bekrefte det med at Tesla viste meg at det kan være gøy å kjøre. Bare synd den en gang så romslige model S har beveget seg så langt bort fra familiebil med årene. Jeg synes Plaid virker overpimpet, med langt mer aks enn det som trengs for å få en morsom kjøreopplevelse, til en alt for høy pris. Too much. Derfor har jeg ønsket at Model S relanseres i en billigere og mindre pimpet variant. 70-80 kWh burde holde i lange baner med den økte effektiviteten og 2 motorer med totalt 3~400 kW burde også holde i lange baner. Få heller tilbake 7-seter opsjonen, mer folkelige priser, større frunk og mer fokus på "folkekrav" som f.eks hengerfeste og ok taklast-kapasitet. Jeg har egentlig gitt opp håpet om at Tesla skal utvikle model S i den retninga og ser mer og mer over til Skoda, Audi, Jaguar, BMW m.fl.

Pust rolig Simen1. :D  Kanskje er det nettopp det at det i bunn og grunn er en romslig familiebil med sportsbil eller nesten superbil ytelser som gjør at mange digger Plaid? For mye krefter? Velg en annen model s. For høy pris? Spar penger og kjøp en brukt når lommeboken tillater. 

Plaid er jo kun toppmodellen. Det kommer nok mange varianter fremover. Og kanskje får du også ønsket om 70 til 80 kwh batteripakke oppfylt. Ser ikke bort fra det, det er tross alt batteriene som setter begrensninger på antall biler de kan selge. Så om det blir mange som etterspør varianter med mindre batteripakke så tipper jeg Tesla mer enn gjerne leverer. 

Om du finner andre bedre dekker dine behov så kjøper du bil fra dem. Skjønt, model x gir deg jo alt du ønsker både av innvendig plass, 3 seterader, hengerfeste osv. ;) 

Ellers er jo både Rivian og Ford Lightning F140 spennende biler som straks er ute. Stor hengervekt. Frunk'n på ford'n er diger. Du får riktignok ikke 7 seter i den men du får mye annet. Og alt du ellers ville lagt i skiboks eller surret fast på taket kan da gå rett på lasteplanet. Rivian har jo også låsbart rom i hele bilens lengde BREDDE i tillegg til lasteplanet. 

Ta en titt på trunk'n på ford'n. Spennende pickup. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
23 minutes ago, TL1000S said:

Det er *ingen* som har "behov" for de ytelsene Plaid har,  og jeg ville ikke bli overrasket at den blir forbudt, eller at "Elon"(Tesla) tvinges til ha en utgave kun for dragrace og en "lobotomert"(nerfet) utgave for vei.

Litt spesielt at en mc fyr argumenterer for hva andre behøver eller hva som bør være lov eller ei. Du bør vel først og fremst feie foran egen dør, for er du som meg og de fleste jeg kjører mc sammen med så sliter du vel med å følge §3 i vtl du også? Det hender vel farten overstiger skiltingen og jeg ser ikke bort fra at den stundom passerer hastigheter som ville ført til ubetinget fengsel om du ble fersket. For jeg har hørt at noen mc folk kan finne på sånt av og til ;)

Fortsett å ta ufornuftige valg TL. Livet blir gøyest på den måten. Ja klart du kan kjøre både på jobb og ferie i en Leaf og det kan du klare til rett over 200 k. Men tror du at det blir gøy på noe vis? Selg 1 mc og putt pengene i mer galskap sier jeg. En Plaid ville nok kledd deg bra, og du hadde gått rundt med et stort tivolismil i fjeset hver eneste dag. Å eie en Plaid må jo være som å eie en fornøyelsespark. Du kan når du vil sørge for at tivolismilet kommer frem. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
13 minutes ago, bojangles said:

Litt spesielt at en mc fyr argumenterer for hva andre behøver eller hva som bør være lov eller ei. Du bør vel først og fremst feie foran egen dør, for er du som meg og de fleste jeg kjører mc sammen med så sliter du vel med å følge §3 i vtl du også? Det hender vel farten overstiger skiltingen og jeg ser ikke bort fra at den stundom passerer hastigheter som ville ført til ubetinget fengsel om du ble fersket. For jeg har hørt at noen mc folk kan finne på sånt av og til ;)

Fortsett å ta ufornuftige valg TL. Livet blir gøyest på den måten. Ja klart du kan kjøre både på jobb og ferie i en Leaf og det kan du klare til rett over 200 k. Men tror du at det blir gøy på noe vis? Selg 1 mc og putt pengene i mer galskap sier jeg. En Plaid ville nok kledd deg bra, og du hadde gått rundt med et stort tivolismil i fjeset hver eneste dag. Å eie en Plaid må jo være som å eie en fornøyelsespark. Du kan når du vil sørge for at tivolismilet kommer frem. 

Du må (som meg) trene litt mer på å tolke hva andre skriver 😀
Jeg skriver jo bare fakta over her. Jeg vil slett ikke ha noen begrensinger hverken for MC-motorer eller elmotorer i Plaid.
Fakta er at de fleste ville blitt skremt over ytelsene som er både i en "versting-sykkel" og i en Plaid. 
Jeg har hatt bekjente som har kjøpt seg 1000cc MC og *aldri* "dratt på" en eneste gang. Samme ser du jo på vei.
"Gubber og kjærringer" som kjører biler med flere hundre hk som såvidt klarer å akse fra 0-60 på ti sekunder, eller aldri tør å ta en forbikjøring. Mange vil si at det er disse som bør være på veien... ikke "galninger" som meg sjøl (vel.. jeg har heldigvis roet meg litt da).

Og jeg blir ikke overrasket over om det blir satt en stopper for ytelses-"kappløpet" slik det har skjedd tidligere.
Ref 100hk grense for motorsykler i både Tyskland og Sverige, max 299km/t toppfart or MC.. 250km/t for mange biler (som fint klarer 300+ uten sperrrer).
 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (33 minutter siden):

Det er *ingen* som har "behov" for de ytelsene Plaid har,  og jeg ville ikke bli overrasket at den blir forbudt, eller at "Elon"(Tesla) tvinges til ha en utgave kun for dragrace og en "lobotomert"(nerfet) utgave for vei.

Geofencing kan da løses slik at man får mer hester når man beveger seg ut på en bane/dragstrip, mens hestene begrenses på offentlige veier. 

Et ordentlig HD-Kart kan gjøre det enda mer detaljert. Man trenger ikke 400hk langs skoleveiene heller. Gi full tilgang til hester ved forbikjøringer (vi har jo pedaler med "kick-down" funksjonalitet fra før av) og ved motorveiene, og begrens dem i byene og under 60 km/t hastigheter. 

Hvis vi mot formodning skal ha tilgang til alt hele tiden, så putt det i et slags alternativt førerkort, slik vi har alternativer mot manuel og automatisk girskift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, oophus said:

Geofencing kan da løses slik at man får mer hester når man beveger seg ut på en bane/dragstrip, mens hestene begrenses på offentlige veier. 

Et ordentlig HD-Kart kan gjøre det enda mer detaljert. Man trenger ikke 400hk langs skoleveiene heller. Gi full tilgang til hester ved forbikjøringer (vi har jo pedaler med "kick-down" funksjonalitet fra før av) og ved motorveiene, og begrens dem i byene og under 60 km/t hastigheter. 

Hvis vi mot formodning skal ha tilgang til alt hele tiden, så putt det i et slags alternativt førerkort, slik vi har alternativer mot manuel og automatisk girskift. 

Se der ja!
En post fra Oophus'en jeg kan like! 👍

Edit:
På en av MC'ene jeg har hatt hadde jeg "race-kit" for ECU-tuning med en "pitlane-modul" som begrenset turtall til 4k 🤪

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (2 minutter siden):

Se der ja!
En post fra Oophus'en jeg kan like! 👍

Tips: Lær deg å skille person og argumenter. 

Hadde vi møttes i det virkelige liv, så hadde vi nok hatt flere felles interesser enn det motsatte. På et forum så tar man alltids opp de tingene man skilles på, som regel. 

Enden på visa i elbil-sagaen vil være at man enten prissetter hestekrefter som før, noe som vil lage dølle elbiler, mens alternativer kan være å få fortjeneste gjennom alternative førerkort istedenfor. Det ville gitt mer frihet i kjøretøysflåten. 

Det å lage mye hestekrefter på batterier og elmotorer er ekstremt mye enklere enn i IC motoren, så ved et tidspunkt så vil vi nok se nye regler som skal begrense slikt. Jeg håper vi velger de riktige reglene som gir best effekt, og det er sikkert mange alternativer over det jeg nevnte. Det aller verste ville vært ren "straff" mot kW output for å løse problemet imo. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke hva slags stråmann du argumenterer mot. Jeg har aldri hevdet at Plaid ikke slår Porsche på en dragstripe. Eneste var at Tesla ikke klarer å komme med noen tall uten en eim av svindel.

Så hvis det eneste man er ute etter er rask på drag-stripe og ikke noe annet teller så bør man selvsagt kjøpe seg en Plaid. Som man kanskje til slutt får en eller annen gang i 2022 etter at de har fikset opp i alle problemene.

Er det noen problemer med plaid spesifikt? Har ikke sett noe om dette, men det er vell svært få som har den også.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 timer siden):

 

Tror ikke eg kan kalle meg en ekte bilentusiast, det var vel først og fremst med elbiler og Tesla spesielt at eg ble interessert i biler som noe mer enn et verktøy for forflytning fra A til B. Biler var vel egentlig litt mah for min del inntil jeg opplevde akselerasjonen i en Tesla.

Er ikke overraskende at personer på forumet her ble bilinteressert med Tesla, det skinner ofte gjennom på flere måter, men jeg trodde ærlig talt det var mer snakk om gadgetinteresserte technerder som digget maskin og softwaren. Selv om akselleresjon er gøy, så er det i min bok lagt fra avgjørende for å skape en underholdende bil, og akselerasjon som eneste kvalitet gjør en bil til et stort gjesp for min del. Av samme grunn så synes jeg amerikanske biler med store v8 motorer er totalt uinteressant. Den raskeste bilen jeg har kjørt klarte 0-100 på 3,6 sek, og det var iallfall 1-1,5 sek mer enn jeg hadde behov for. Den beste bilen jeg noengang har kjørt klarte 0-100 på 6,8 sek, og savnet ikke mer effekt et sekund. Tvert imot, for mye effekt kan fort ødelegge, da det er svært vanskelig å bygge et chassis som gir både god feedback, brukbar komfort og takler høy effekt. Spesielt dersom vekten er høy. 

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er det noen problemer med plaid spesifikt? Har ikke sett noe om dette, men det er vell svært få som har den også.

Bortsett fra den som eksploderte så rapporteres det på TMC om de vanllige tingene, bugs og problemer med fit&finish. Det siste bør være fraværende i en bil til 1,3 mill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...