Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Om det er så vanlig så bør du jo kunne vise til hva de heter og info om teamene? Det er interessant. 

Første treff på Google.

The Accident Research Team

Our vision is to have zero accidents with Volvo Group products. Our accident research team helps us work towards achieving that vision. They look at underlying causes, raw data, human behaviors, and real world scenarios – to help develop safety related solutions, and spread safety awareness. 

The team consists of an operational group, a traffic safety statistics group, and a group that develops new methods to evaluate future and current safety measures. Each year they visit accident sites, collect and analyze different data sets, and develop new ideas for traffic safety. They are committed to making the roads a safer place.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/9/2021 at 5:25 PM, Simen1 said:

Jeg tror ikke det har nevneverdig innflytelse på kollisjonssikkerhet, men det vil øke stivheten til karosseriet og dermed gjøre at bilen føles fastere i fisken når den kjøres over humper. Mindre knirk og lavere støy blir det vel også. Så jeg tror ikke det vil utgjøre poenger hos NCAP.

Men strukturell batteripakke vil nok kunne gi noen millimeter større bakkeklaring og lavere vekt. Men det viktigste er nok at 4680 sannsynligvis vil gi lengre rekkevidde både på grunn av vektreduksjon og økt kapasitet. Som potensiell bruktbilkjøper om 3-4 år ville jeg brydd meg. Men nå er jeg jo litt nerd på dette også da. Jeg ville sikkert betalt 10 tusenlapper ekstra bare på grunn av 4680-cellene. Ellers så teller jo også produksjonsåret for bruktverdien. 2020 vs 2021 kan ha minst like stor betydning for bruktverdien selv på biler med ellers identisk teknologi.

Flere mener den nye batteripakken vil føre til økt kollisjonssikkerhet. Og Munro nevnte såvidt også det i en av 4680 videoene hans. Det blir jo selvsagt bare spekulasjoner, nå før bilene er produsert og testet så vi får nok ikke noen fasit før testene foreligger. Jeg kjenner heller ikke testprosedyrene og kravene til NCAP godt nok til å vurdere hvordan det vil påvirke score'n. 

Alt som bidrar til økt kjøreglede, bedre veigrep eller ennå mer lekenhet på landeveien der svingene kommer tett er en god ting. Og når det kommer til kapasitet og rekkevidde så kan det jo tenkes at forskjellen blir såpass stor fra dagens celler at det faktisk vil bli en faktor når disse bilene havner på bruktmarkedet. For da konkurrerer de jo også mot andre Tesla på bruktmarkedet. 

Jeg tror nok at jeg selv ville valgt å vente på 4680 cellene om jeg hadde hatt inne en bestilling på model y. Men kan jo godt hende jeg overtenker dette også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Om det er så vanlig så bør du jo kunne vise til hva de heter og info om teamene? Det er interessant. 

 

Volvo Cars Accident Research Team. og Volvo Accident Research Team for henholdsvis personbil og lastebil. Begge teamene jobber ikke bare på heltid, men også med døgnkontinuerlig beredskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Volvo Cars Accident Research Team. og Volvo Accident Research Team for henholdsvis personbil og lastebil. Begge teamene jobber ikke bare på heltid, men også med døgnkontinuerlig beredskap.

Ja ser de har lang historie også, spennende. Synd de bare fokuserer på nærområdet da. Det kan jo gi store utslag i empiri. Men ellers veldig kult. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (På 12.7.2021 den 8.42):

Ja ser de har lang historie også, spennende. Synd de bare fokuserer på nærområdet da. Det kan jo gi store utslag i empiri. Men ellers veldig kult. 

Det kan det sikkert, men nå lager Volvo verdens sikreste biler, så det har åpenbart fungert...Og det fungerte for SAAB, som gjorde det samme, og som også var rimelig overlegne på sikkerhet i sin tid.

 

 

Endret av AL123
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er det som er annerledes med model s Plaid? Ser ut som det er relativt grei vektforskjell mellom plaid og raven. Plaid er 170 lbs lettere. Tross feitere dekk og felger, og en ekstra motor. Såvidt jeg husker ble det sagt at giga casting ikke skulle bli en del av model s plaid, så da kan man utelukke at det er årsaken. Batteripakken er vel noe mindre, men er det nok til at det spares såpass med vekt? Hvor er dietten satt inn? 

Lenke til kommentar
5 hours ago, bojangles said:

Hva er det som er annerledes med model s Plaid? Ser ut som det er relativt grei vektforskjell mellom plaid og raven. Plaid er 170 lbs lettere. Tross feitere dekk og felger, og en ekstra motor. Såvidt jeg husker ble det sagt at giga casting ikke skulle bli en del av model s plaid, så da kan man utelukke at det er årsaken. Batteripakken er vel noe mindre, men er det nok til at det spares såpass med vekt? Hvor er dietten satt inn? 

Alt er vel anneledes. Kun utseende som ligner det gamle.

De har vel kvittet seg med en del kilo slanger og ledninger blandt annet. Kansje de har en kraftigere AC så de kan bruke en mindre radiator osv. Mange småting.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Jeg går med et syltynnt og irrasjonelt håp om at de skal komme med en Plaid SR til en fornuftig pris etter hvert.

Det spørs nok. Model 3 og Y er (og kansje snart Model 2) er jo billigbilene til Tesla. S og X vil jeg tro forblir de dyre utgavene.
Men man vet jo aldri med Tesla hva de finner på.

Lenke til kommentar

Forblir? TMS hadde i sin tid en startpris i Norge (460k) som ligger under startprisen på TM3P nå (500k). Jeg synes det er for ille at den starter helt oppe på 880k nå og med tilvalg blir det jo fort rundt millionen. Alle versjonene med "lite" batteri er fjernet fra markedet. Jeg synes derfor de burde gjeninnført det segmentet igjen. TM3 og Y er ikke svaret for alle som har eller har hatt TMS og ønsker noe nyere. Det synes også på salgsstatistikkene:

I 2018 ble det solgt til sammen 8694 TMS og TMX. Hittil i år (25. juli) er det solgt 76 stk. Det sier meg at startprisen er for høy og at folk som vil ha en såpass stor elbil går til konkurrenter som Audi, Jaguar, BMW, Ford osv i stedet for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (53 minutter siden):

Ser at Musk tviholder på yoke og ikke vil tilby noe alternativ. Må være en snodig følelse å betale Mercedes S-klasse-penger for en bil og så må gå på AliExpress for å få seg et brukbart ratt.

Ja dette tror jeg er en svært dårlig ide. Jeg kommer ikke til å ta i mot min bestilte S før jeg har testet dette. Og tviler på at jeg kommer til å like det slik det virker i dag.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja dette tror jeg er en svært dårlig ide. Jeg kommer ikke til å ta i mot min bestilte S før jeg har testet dette. Og tviler på at jeg kommer til å like det slik det virker i dag.

Med tanke på alle de negative tilbakemeldingene så er det ganske uforståelig at vanlig ratt ikke kommer som en opsjon. Man kan fort mistenke at Musk setter prestisje og eget ego foran selskapet han er sjef for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Med tanke på alle de negative tilbakemeldingene så er det ganske uforståelig at vanlig ratt ikke kommer som en opsjon. Man kan fort mistenke at Musk setter prestisje og eget ego foran selskapet han er sjef for.

Jepp, men jeg kjenner jeg ikke tror på det. De har jo brukt tid på å lage bilder med vanlig ratt osv. Så jeg tipper det kommer og er nok en gang sprøyt på twitter

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (30 minutter siden):

Du husker at dette var på et tidspunkt da krona var nesten dobbelt så mye verdt i fohold til dollar?

Hvis 8,5 er det dobbelte av 6 så ja.. Dollaren lå på rundt 6 fra de første model S kom til Norge i midten av 2013 til midten av 2014. Det første halvåret i år har den ligget på ca 8,5.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla Model S har aldri vært tenkt som en billigbil for hvermansen, men heller en modell i premiumsegmentet ala S-klasse og 7-serie. Model 3 og Y skal konkurrere på pris med modeller som C-Klasse og 3-Serie. Norske avgifter skaper et noe forvirret bilde hos mange nordmenn. Kanskje en Model 2 kommer senere som et svar på Leaf. Men selv Leaf kan koste opp mot en halv million om man velger toppmodellen og alt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Hvis 8,5 er det dobbelte av 6 så ja.. Dollaren lå på rundt 6 fra de første model S kom til Norge i midten av 2013 til midten av 2014. Det første halvåret i år har den ligget på ca 8,5.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD

Så den har gått opp med 42%. Da skulle prisen gått opp fra 460k til 653k, kun justert for valuta. Så kan man også regne med 8 år med inflasjon.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...