Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 minutt siden):

Raskere lading tenker jeg vil bli merkbart. Fordi de ny cellene er tabless og kjøler på en langt bedre måte enn tidligere. Dessuten blir temperaturkontrollen i batteri og drivlinje både bedre, og raskere regulert. Kvalitet på lakk er viktig for mange bilkunder. Samme er sikkerhet. 

Men du glemmer kanskje en viktig ting. Andrehåndsverdi. For jeg tenker at på bruktmarkedet så vil kanskje model y fra tyskland holde seg bedre i pris? Fordi den har nyere og bedre celler, er sikrere i en evt. ulykke, lader litt raskere osv. For veldig mange er bilen den største kostnad og investerting i livet etter bolig. Og de fleste vil vel ønske å tape minst mulig penger den dagen bilen skal selges?

Disse poengene vil kun de som har god teknisk forståelse bry seg om. Ikke hvermannsen. Med mindre man får dårlig ladehastighet (så jo akkurat at Model S SR+ produsert i Kina hadde enn noe jevnere ladekurve enn samme bil produser ti Fremont), så vil det vel bli veldig liten forskjell tenker jeg. 

Mao. så er det slik jeg oppfattet det. Det er ingen killer feature som man går glipp av ved å ta imot Model Y nå i høst (om det faktisk blir tilfellet at folk her på berget faktisk mottar sin bil da). Det er en liten sum av detaljer som kan vise seg å være big deal for de som ikke klarer tanken på å ikke få de nye cellene og en bil som er fra gigacast, men ellers så blir det jo sannsynligvis mer eller mindre den samme bilen. Tar man ikke imot bilen til høsten, så øker jo sjansen for at man også får med seg noen form for mva påslag. 

Mtp hvor sikker Model Y allerede er, så tror jeg ikke man behøver å miste noen nattesøvn over å få en bil produsert i Kina. 

Hvordan er Kina-lakken sammenlignet med Fremont-lakken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, MrMarbles said:

(så jo akkurat at Model S SR+ produsert i Kina hadde enn noe jevnere ladekurve enn samme bil produser ti Fremont), så vil det vel bli veldig liten forskjell tenker jeg. 

SR+ fra Kina har jo LFP batterier istedefor Lithium batterier som freemont bilene.

De tar dobbelt så mye plass og veier mye mere, men de viser seg å ha en gjevnere ladekurve på sommerstid iallefall.

SR+ fra kina veier vel like mye som Long Range fra freemont, som har en ekstra motor og større batterikapasitet.

Jeg regner sterkt med at lakken på Kinabilene er mye bedre enn California bilene. I California er jo alt av kjemikalier fyfy, mens Kina bare kan pøse på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

SR+ fra Kina har jo LFP batterier istedefor Lithium batterier som freemont bilene.

De tar dobbelt så mye plass og veier mye mere, men de viser seg å ha en gjevnere ladekurve på sommerstid iallefall.

SR+ fra kina veier vel like mye som Long Range fra freemont, som har en ekstra motor og større batterikapasitet.

Jeg regner sterkt med at lakken på Kinabilene er mye bedre enn California bilene. I California er jo alt av kjemikalier fyfy, mens Kina bare kan pøse på.

Tar de virkelig dobbelt så mye plass? Ser at SR+ Fremont vs. SR+ MIC har 120kg ekstra vekt på MIC-varianten. Ikke all verden vel? 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Tar de virkelig dobbelt så mye plass? Ser at SR+ Fremont vs. SR+ MIC har 120kg ekstra vekt på MIC-varianten. Ikke all verden vel? 

Dobbelt så mye plass kan de umulig ta, LR-batteriet er ikke dobbelt så stort som Fremont SR-batteriet, og det er vel plassen de har å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, mr. papp said:

Dobbelt så mye plass kan de umulig ta, LR-batteriet er ikke dobbelt så stort som Fremont SR-batteriet, og det er vel plassen de har å bruke.

Ja direkte plass blir det ikke da selve "modulene" er like store, men det mangler noen rader med batterier inni SR+ modulene. Vil jo påvirke vekt og varme/kjøleegenskaper en del.

Var dumt skrevet av meg.

Er vel forøvrig litt mere futt i MIC utgaven av SR+ for å kompensere for den økte vekta, så i praksis har det nok lite å si.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting skal Musk ha med alle endringer, justering av priser opp og ned, endring av specs, kansellering av modeller osv. Slikt skaper engasjement. Det skaper bevissthet, og det får både overskrifter, spalteplass og veldig mange kommentarer. Ingen andre bilprodusenter får vel så massiv oppmerksomhet helt gratis? 

Til å være en bilprodusent som ikke kjøper annonseplass så må en vel kunne si at Tesla er rimelig sylskarp når det kommer til å skape headlines? 

Og det er vel egentlig bra, også for de som ikke helt klarer å like Tesla, som har Musk i vranga eller som er dedikerte ICE bilister. For ikke bare kommer Tesla på dagsorden rundt om kring på kloden, det gjør jo at el bil også kommer på dagsorden. Og det trenger vi jo om vi skal nå klimamålene.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (15 timer siden):

Får satse på at den bulkes og ikke sprekker da. Hvis ikke blir det jo spennende med forsikring etter hvert. 

Fordi du tror en ny legering er noe Asterix og Obelix Miraculix koker i hop på kjøkkenet uten å ane hvordan det virker før de har prøvd?

Trestein skrev (7 timer siden):

Man trenger ikke en stor ulykke for å deformere en del av megacastinng.

Megacastene ligger såpass dypt inne i bilen at ikke småbulker skal skade denne viktige bærekonstruksjonen. Skader man megacasten har man sannsynligvis langt mer alvorlige skader enn de materielle.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Fordi du tror en ny legering er noe Asterix og Obelix koker i hop på kjøkkenet uten å ane hvordan det virker før de har prøvd?

Fordi Tesla ikke har et R&D budsjett det er å rope særlig høyt om. Mentaliteten er å kaste ting ut og forbedre/utbedre underveis mens man allerede har startet å tjene penger på det man prøver å utvikle. 

Det å prøve og feile på andres bekostning gjør ikke stort. Folk som fikk biler laget av "robot-helvete" på Fremont før de fjernet robotene og lagde telt var nok fornøyde av en slik fremgangsmetode. Det sier litt at teltene ble en oppgradering. 

Samme mentalitet har gjort at det er blitt noen bråstopper for fabrikken på Brandenburg. Elon Musk liker å annonsere ting på Twitter før de prøver å løse papirfloken for å få godkjent det han annonserer. 

Endret av oophus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Fordi Tesla ikke har et R&D budsjett det er å rope særlig høyt om. Mentaliteten er å kaste ting ut og forbedre/utbedre underveis mens man allerede har startet å tjene penger på det man prøver å utvikle. 

Det å prøve og feile på andres bekostning gjør ikke stort. Folk som fikk biler laget av "robot-helvete" på Fremont før de fjernet robotene og lagde telt var nok fornøyde av en slik fremgangsmetode. Det sier litt at teltene ble en oppgradering. 

Samme mentalitet har gjort at det er blitt noen bråstopper for fabrikken på Brandenburg. Elon Musk liker å annonsere ting på Twitter før de prøver å løse papirfloken for å få godkjent det han annonserer. 

Kan være enig i at Teslas forhold tilmprodukttesting ikke alltid er annerledes på en positiv måte, men dette er nok uansett noe de ikke har funnet på selv. Tipper se har en sammarbeidspartner som både har kommer frem til legeringen og hvordan denne skal implementeres ichassiet. Sannsynligvis er det Alcoa som står bak, og de har drevet med dette i 30 år så er ikke særlig bekymret for at dette ikke skal fungere. Når andre fabrikker får det til, så klarer nok Tesla det også  .

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Sannsynligvis er det Alcoa som står bak, og de har drevet med dette i 30 år så er ikke særlig bekymret for at dette ikke skal fungere. Når andre fabrikker får det til, så klarer nok Tesla det også

Ja, det er ikke uvanlig at EM tar på seg creed for noe han ikke har vært involvert med, så godt mulig. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, AL123 said:

Kan være enig i at Teslas forhold tilmprodukttesting ikke alltid er annerledes på en positiv måte, men dette er nok uansett noe de ikke har funnet på selv. Tipper se har en sammarbeidspartner som både har kommer frem til legeringen og hvordan denne skal implementeres ichassiet. Sannsynligvis er det Alcoa som står bak, og de har drevet med dette i 30 år så er ikke særlig bekymret for at dette ikke skal fungere. Når andre fabrikker får det til, så klarer nok Tesla det også  .

Mer sannsynlig har de samarbeidet med SpaceX. De har et veldig bra team med metallurger som har laget flere superlegeringer som SX500.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Så den giga-casting-greia de kjøpte for over ett år siden. Er det hittils noen biler som er blitt satt sammen med deler fra denne?

Ryktene går på at de har ganske store utfordinger med å få den til å produsere. Dess større støp, dess større sjanse for at feil oppstår og at det må forkastes.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Mer sannsynlig har de samarbeidet med SpaceX. De har et veldig bra team med metallurger som har laget flere superlegeringer som SX500.

Det kan jo hende, men de samarbeidet vel med Alcon på Model S i utgangspunktet, så det ville nok vært både tryggere og billigere.

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Ja, det er ikke uvanlig at EM tar på seg creed for noe han ikke har vært involvert med, så godt mulig. 

Joda, men det er helt vanlig. Noen samarbeider er det strategisk gunstig å offentliggjøre, andre ikke . På 80 og 90-tallet var ca 40 av alle lanserte biler innom Italia for designhjelo, og nesten like mange var innom England for engineeringhjelp.  Er selvfølgelig ikke stas for store fabrikker å innrømme sånt. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (33 minutter siden):

Joda, men det er helt vanlig. Noen samarbeider er det strategisk gunstig å offentliggjøre, andre ikke . På 80 og 90-tallet var ca 40 av alle lanserte biler innom Italia for designhjelo, og nesten like mange var innom England for engineeringhjelp.  Er selvfølgelig ikke stas for store fabrikker å innrømme sånt. 

Er normalt med å fordele arbeid ja. Man kan umulig være best på alt, og det er her man skiller litt lag. EM har repetert vertigal integrasjon såpass ofte at folk trur Tesla gjør alt, inkludert produksjonen av battericellene. Det faktum at både Panasonic og LG er å utforsker og utvikler 4680 tilsier at sannsynligheten er større for at de står for R&D for en større sylindrisk celle, mens Tesla står som kunde inn mot cellene og fjerner andeler av risiko hos batteri produsentene. Uten Tesla, ingen 4680, men det er stor avstand dit fra uttalelser på battery day. EM prøvde seg også på å kapre "million mile" batteriet, men der satte kanskje batteri produsenten ned foten og annonserte noe slikt selv før EM rakk å gjøre det. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Er normalt med å fordele arbeid ja. Man kan umulig være best på alt, og det er her man skiller litt lag. EM har repetert vertigal integrasjon såpass ofte at folk trur Tesla gjør alt, inkludert produksjonen av battericellene. Det faktum at både Panasonic og LG er å utforsker og utvikler 4680 tilsier at sannsynligheten er større for at de står for R&D for en større sylindrisk celle, mens Tesla står som kunde inn mot cellene og fjerner andeler av risiko hos batteri produsentene. Uten Tesla, ingen 4680, men det er stor avstand dit fra uttalelser på battery day. EM prøvde seg også på å kapre "million mile" batteriet, men der satte kanskje batteri produsenten ned foten og annonserte noe slikt selv før EM rakk å gjøre det. 

Tesla produserer fortsatt 4680 celler i Kato Road. Det at de fortsatt ikke er helt klare for bruk i Model S betyr ikke at de ikke finnes.

Og det at Tesla skulle presentere CATLs LFP batterier som sitt million mile batteri er helt tullete spekulasjon fullstendig uten rot i virkeligheten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Tesla produserer fortsatt 4680 celler i Kato Road. Det at de fortsatt ikke er helt klare for bruk i Model S betyr ikke at de ikke finnes.

Hvem har sagt at de ikke finnes? Jeg peker bare mot Panasonic og LGs inkludering i å tilby samme cellefactor, og hva det sier om sannsynlig R&D fordeling mot cellene. Tesla har tross alt en R&D pott som er knøttlite mot det de sier er på vei. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Og det at Tesla skulle presentere CATLs LFP batterier som sitt million mile batteri er helt tullete spekulasjon fullstendig uten rot i virkeligheten.

EM gikk fra å pumpe "the million mile battery" ukentlig, til at det forsvant like etter. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Er normalt med å fordele arbeid ja. Man kan umulig være best på alt, og det er her man skiller litt lag. EM har repetert vertigal integrasjon såpass ofte at folk trur Tesla gjør alt, inkludert produksjonen av battericellene. Det faktum at både Panasonic og LG er å utforsker og utvikler 4680 tilsier at sannsynligheten er større for at de står for R&D for en større sylindrisk celle, mens Tesla står som kunde inn mot cellene og fjerner andeler av risiko hos batteri produsentene. Uten Tesla, ingen 4680, men det er stor avstand dit fra uttalelser på battery day. EM prøvde seg også på å kapre "million mile" batteriet, men der satte kanskje batteri produsenten ned foten og annonserte noe slikt selv før EM rakk å gjøre det. 

De nyeste modellene har vel mye vertikalt integrert teknologi, men Model S er vel en av de minst vertikalt integrerte bilene på markedet. Pre-faceliftversjonen av den er stort sett et sammenrask av deler fra Europa. Det som er mest integrert med Tesla er vel at de eier aller importører, forhandlere og verksteder. Noe som selvsagt har både sine fordeler og ulemper. Det jeg synes er tåpeligst med EM er hans pressekonferanser i Steve Jobs-stil der han langer ut med påstander som både er feil, og som knapt er relevant for den jevne bilkjøper. Feks dette med "megacasting". Europeiske bilprodusenter har masseprodusert biler med støpegods i karosseriet i 30 år uten at det har blir gjort til noe prime-TV, og påstandene om worlds most, largest, fastest best etc er ofte i beste fall lemfeldig omgang med sannheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...