Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Supert at Tesla kommer med lang rekkevidde. men vi må nok opp mot 1000km rekkevidde, før elbiler for alvor kan overta i store deler av verden. Det finnes jo alltid folk som klarer seg med "by" bil. men for oss som kjører langt og gjerne med henger bakpå, så er dagens 400-500km i korteste laget, da det ofte blir 250km med en tung henger. Skulle gjerne hatt 400km rekkevidde med tilhenger. Men enn så lenge går det fint med en pause om dagen og lade litt også. driftskostnadene er jo redusert med 90% etter jeg byttet til elbil. Bedre komfort, billigere og bedre på alle måter. Så det er bare og glede seg for alle fossilhoder som enda ikke har "sett lyset" he he :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis ikke. Trolig har Tesla valgt helt optimal giring i forhold til akselerasjon der bilen går rett fra å være begrenset av dekk til å være begrenset av batteriene. Da vil endret giring egentlig kun redusere toppfart.

Men vil ikke en høyere gir føre til at en oppnår maks effekt ved en høyere hastighet? 

Mulig jeg tenker feil, men trodde at når motorens effekt kurve begynner å flate ut er det tilsvarende at akselerasjonen begynner å bli redusert. Så om en klarer å flytte kurvens "skulderen" til feks 160km/t (fra nåværende 100km/t) vil den kunne ha maks akselerasjon frem til 160km/t på bekostning av motor turtall/topp fart.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (34 minutter siden):

Men vil ikke en høyere gir føre til at en oppnår maks effekt ved en høyere hastighet? 

Mulig jeg tenker feil, men trodde at når motorens effekt kurve begynner å flate ut er det tilsvarende at akselerasjonen begynner å bli redusert. Så om en klarer å flytte kurvens "skulderen" til feks 160km/t (fra nåværende 100km/t) vil den kunne ha maks akselerasjon frem til 160km/t på bekostning av motor turtall/topp fart.

Høyere gir flytter effektkurven oppover i hastighet ja, og akselerasjonen avtar med hastighet når effektkurven er flat. Men det har ingen hensikt å gire høyere her da den har maks effekt "hele veien" etter ca 100km/t. Å gire den tyngre ville flytta "skulderen" som du sier, men det ville ikke gitt høyere effekt etter skulderen her, derimot lavere effekt før skulderen. Med ande ord, skulle skulderen flyttes med endret utveksling til 160km/t som du foreslår, ville akselerasjonen blir ca uendret fra 160km/t, men svakere opp til 160. Den hadde riktignok fått maks aks opp til 160, men maks aks hadde vært svakere med tyngre utveksling (ref. lavere effekt før skulderen)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Tror det er under 9 sekunder at det blir krav om blant annet bremseskjerm for å delta på offisielle løp i USA, så det nærmer seg også den praktiske grensen for serieproduserte biler.

Da må isåfall Nevera ha dette. Den har en tid under 9 sekunder. 

Lenke til kommentar
Kjetil Sandal skrev (2 timer siden):

Supert at Tesla kommer med lang rekkevidde. men vi må nok opp mot 1000km rekkevidde, før elbiler for alvor kan overta i store deler av verden. Det finnes jo alltid folk som klarer seg med "by" bil. men for oss som kjører langt og gjerne med henger bakpå, så er dagens 400-500km i korteste laget, da det ofte blir 250km med en tung henger. Skulle gjerne hatt 400km rekkevidde med tilhenger. Men enn så lenge går det fint med en pause om dagen og lade litt også. driftskostnadene er jo redusert med 90% etter jeg byttet til elbil. Bedre komfort, billigere og bedre på alle måter. Så det er bare og glede seg for alle fossilhoder som enda ikke har "sett lyset" he he 🙂

Dere er en minoritet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Selvsagt håper du det. Noe annet var jo ikke å forvente fra den kanten.

Men merkelig nok sier du ingenting om alle de andre som måler på samme måte. Snodige greier, det der.

Hukommelse som en gullfisk. Jeg inkluderte alle som gjør det samme. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Da må isåfall Nevera ha dette. Den har en tid under 9 sekunder. 

Ja. Roadster også.

Men det er greit på offentlig vei mange steder*, og det er også greit på mindre offisielle baner. Det er ikke noen lov, mer en retningslinje blant de som driver med drag-racing. Og jeg tror det verste som skjer om man bryter regelen er at man blir bannlyst fra drag-stripa.

* Mange steder i USA har lover mot "exhibition of speed" på offentlig vei, men det er ikke overalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Ja. Roadster også.

Men det er greit på offentlig vei mange steder*, og det er også greit på mindre offisielle baner. Det er ikke noen lov, mer en retningslinje blant de som driver med drag-racing. Og jeg tror det verste som skjer om man bryter regelen er at man blir bannlyst fra drag-stripa.

* Mange steder i USA har lover mot "exhibition of speed" på offentlig vei, men det er ikke overalt.

Trur du ikke den regelen først og fremst tilhører biler med tynne og små "sykkeldekk" og tilsvarende bremseeffekt på fordekkene? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Trur du ikke den regelen først og fremst tilhører biler med tynne og små "sykkeldekk" og tilsvarende bremseeffekt på fordekkene? 

Historisk sett var det kun slike biler som kunne oppnå under 9 sekunder. Men så kom elbilene.

Det er mulig regelverket vil endre seg i forhold til elbiler, ettersom 1/4 mile på under 9 sekunder blir oppnåelig for hvermannsen. Vi får se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 time siden):

Høyere gir flytter effektkurven oppover i hastighet ja, og akselerasjonen avtar med hastighet når effektkurven er flat. Men det har ingen hensikt å gire høyere her da den har maks effekt "hele veien" etter ca 100km/t. Å gire den tyngre ville flytta "skulderen" som du sier, men det ville ikke gitt høyere effekt etter skulderen her, derimot lavere effekt før skulderen. Med ande ord, skulle skulderen flyttes med endret utveksling til 160km/t som du foreslår, ville akselerasjonen blir ca uendret fra 160km/t, men svakere opp til 160. Den hadde riktignok fått maks aks opp til 160, men maks aks hadde vært svakere med tyngre utveksling (ref. lavere effekt før skulderen)

Beklager, men jeg kan dessverre dette ikke godt nok til at jeg forstår hva du forklarer. Er ganske sikker på du har rett, er bare at jeg ikke forstår. Jeg blander muligens terminologi også..

Ser for meg at om en hadde hatt samme type grafer for effekt/moment på hjulene, ville dem (orginal utveksling vs høyere utveksling) sett like ut mellom 0-100km/t. Mens for grafene for effekt fra motorene ville høyere utveksling grafen vist for eksempel vist 15000rpm/700hp, hvor orginal utveksling grafen ville vist 10000rpm/1000hp for å levere like mye moment.

Når en ikke har mer hp igjen, går vel moment kurven ned, slik at akselerasjon går ned.

Så med en slik tankegang så jeg for meg at høyere utveksling ville kunne levere høyere moment ved 160km/t (feks, 20000rpm/1000hp=høyere moment vs 15000rpm/1000hp=lavere moment).

Baksiden er at når maks motor rom er nådd, er topp fart nådd. Så en ville fått lavere topp fart.

Hvor er det jeg gjør/tenker feil?

Edit: kan være jeg egentlig mener lavere utveksling når jeg sier høyere.. feks, hvis orginal utveksling er 1:10 skal foreslått alternativ være 1:15 (hjul:motor).

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Beklager, men jeg kan dessverre dette ikke godt nok til at jeg forstår hva du forklarer. Er ganske sikker på du har rett, er bare at jeg ikke forstår. Jeg blander muligens terminologi også..

Ser for meg at om en hadde hatt samme type grafer for effekt/moment på hjulene, ville dem (orginal utveksling vs høyere utveksling) sett like ut mellom 0-100km/t. Mens for grafene for effekt fra motorene ville høyere utveksling grafen vist for eksempel vist 15000rpm/700hp, hvor orginal utveksling grafen ville vist 10000rpm/1000hp for å levere like mye moment.

Når en ikke har mer hp igjen, går vel moment kurven ned, slik at akselerasjon går ned.

Så med en slik tankegang så jeg for meg at høyere utveksling ville kunne levere høyere moment ved 160km/t (feks, 20000rpm/1000hp=høyere moment vs 15000rpm/1000hp=lavere moment).

Baksiden er at når maks motor rom er nådd, er topp fart nådd. Så en ville fått lavere topp fart.

Hvor er det jeg gjør/tenker feil?

Med forbehold om at også jeg har misforstått ett og annet her:

Feilen er kort og godt at elbiler ikke har problemer med å levere maks effekt moment over hele turtallet selv uten girkasse, i motsetning til en ice-bil som leverer max moment ved få omdreininger, og deretter dabber fort av. Altså leverer bilen maks effekt stort sett hele tiden, mens ice-bilen må "starte fra bunn igjen" på et nytt og høyere gir, for å utnytte effekten av de interne eksplosjonene som skjer i motoren.

Problemet er at for å øke hastigheten ytterligere, så må det tilføres mer effekt, noe som ville krevd at batteriet kan levere dette. Da må man enten ofre aks i bunnen for å få bedre toppfart, eller sette inn batterier som kan levere mer effekt på kort tid. Noe som videre vil kreve enda større batterier. Det er noe snakk om å bruke superkapasitorer som raskt kan lades opp og tømmes nesten like fort, for å øke tilgjengelig effekt. Men dette er det el ingen elbiler som gjør per i dag, med mulig unntak for RIMAC, uteen at jeg kjenner helt til oppbyggingen av denne.

En girkasse på en elbil ville bare endre hvilken fart man oppnår ved en gitt effekt, ikke momentet. Og i normale hastigheter vil flere gir bare tilført mer vekt og kompleksitet, og liten reell nytte. Men skal man kjøre mye i høye hastigheter, så vil man riktignok kunne endre effektbruken ved å bytte til et annet gir. Derfor ser du noen få biler som leveres med 2 gir, og aldri mer enn dette.

https://www.overdrive.in/news-cars-auto/features/electric-vehicles-why-they-dont-have-a-gearbox-and-how-its-possible-to-go-as-fast-backwards-as-forward/

https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a12019034/why-dont-electric-cars-have-multi-gear-transmissions/

 

Endret av Snowleopard
Korrigert feil i tekst (overstreket ord erstattet med ordet foran)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Snowleopard said:

Feilen er kort og godt at elbiler ikke har problemer med å levere maks moment over hele turtallet selv uten girkasse

Jeg tror du mener: "at elbiler ikke har problemer med å levere maks effekt over hele turtallet selv uten girkasse".

Selv om man ikke må ta det helt ordrett i de veldig lave og kanskje ikke i de veldig høye turtallsområdene.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Jeg tror du mener: "at elbiler ikke har problemer med å levere maks effekt over hele turtallet selv uten girkasse".

Selv om man ikke må ta det helt ordrett i de veldig lave og kanskje ikke i de veldig høye turtallsområdene.

Det har du selvsagt helt rett i. Korrigert innlegget. Takker!

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Så med en slik tankegang så jeg for meg at høyere utveksling ville kunne levere høyere moment ved 160km/t (feks, 20000rpm/1000hp=høyere moment vs 15000rpm/1000hp=lavere moment).

Kraft * hastighet = effekt.

Dreiemoment og turtall er betegnelser på henholdsvis roterende kraft og hastighet.

Ved en gitt hastighet, f.eks. 160 km/t, vil lik effekt fra motor, f.eks. 1000 hk, gi lik kraft på hjulene uavhengig av turtall/dreiemoment på motor og utveksling.

En (ideell, ser bort fra friksjon osv) utveksling legger ikke til eller trekker fra effekt.

Ergo, så lenge motoren leverer lik effekt over et stort turtallsspektrum, som det ser ut som denne gjør, så spiller det ingen rolle om den går ved 10000 eller 15000 omdreininger ved 160km/t, med 1000hk i begge tilfeller blir kraften på hjulene det samme.

Sett på en annen måte: hvis motoren har lik effekt over et stort turtallsspenn, vil momentet nødvendigvis synke over det samme spennet siden kraft * hastighet = effekt. 1000hk ved 10k rpm tilsier akkurat dobbelt så mye moment i motoren som 1000hk ved 20k rpm tilsier. Men skulle man hatt samme hastighet på hjulene ved de to turtallene så måtte man hatt en dobbelt så høy utveksling ved 20k rpm, som hadde gjort at momentet på hjulene på magisk vis ville blitt nøyaktig det samme i de to tilfellene  :) 

Kan putte noen tall på det også for moro skyld, regner lettest i SI-enheter :

1000hp er ca 746kW

10000rpm er ca 1047 rad/sek

1000hp ved 10k rpm blir da 746kW / 1047 rad/sek = 712Nm

20000rpm er ca 2094 rad/sek, så 1000hp ved 20k rpm blir da 746kW / 2094 rad/sek = 356Nm

Edit: fant en online kalkulator her: http://wensensors.com/unipower/calculators/power_torque.asp

Edit2: Plaid har selvfølgelig 3 motorer, og kanskje forskjellig utveksling foran og bak også, men dette er mer konseptuelt uansett!

Endret av mr. papp
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (På 11.6.2021 den 19.26):

Fet bil. Helt utrolig ytelse på spreke modellbiler. Det har nesten gått inflasjon i hestekrefter.

Hestekrefter og akserasjon fra 0 til 100 har jo vært gullstandarden i bilindustrien i snart 100 år. Derfor er det et sterkt signal at Tesla og andre merker knuser dette med en (nesten) alminnelig familiebil. Den kanskje mest kjente High Performance bil vi halvgamle gubber husker er Mercedes Benz 300 SL (Gullvingen) fra ca. 1955;

1955 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 34.jpg

Den gjorde 0 til 100 på ca. 7 sekunder, jeg greier det bedre med min langt billigere 15 år gamle Mercedes. Jeg tipper en får kjøpt noen spesialmodeller av Koeningsegg (jeg gadd ikke å slå opp, stavemåten er helt sikkert feil) en Ferarri  eller ett eller annet som slår Teslaen. I så fall koster de minst 10 mill. Mens en kan kjøpe en Plaid for litt over en mill., og fortsatt ha plass til kjerring og unger. De fleste som ikke er idioter innser at elektrisk drift er bedre enn dette helvetet med lamdasonder, tennplugger, eksosanlegg, gearkasse, luftmengdemålere, olje og oljefilterskift, turbo eller enda verre kompressor, radiator som lekker, motoroljekjøler, fordeler, vannpumpe, viftereim, registerkjede eller registerreim, coil og jeg vil endog legge til bremseskiver og bremseklosser siden en elektrisk bil kan gå 300.000 km på et sett, jeg  greidde å strekke en av mine biler til 120.000 km etter å ha bestukket han som tok EU-kontrollen.

Fuck bensin og dieselbilen, det eneste jeg undrer meg over er hvorfor det tok så lang tid for verden til å forstå dette. Vi hadde tross alt elektriske biler på Voss for 100 år siden:

Her er Noregs fyrste elbil – NRK Vestland

  

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var nok litt mindre nyvinninger enn jeg hadde håpet på, eller det var vel strengt kun ment for Plaid + som ble kansellert? 

Tenker både på de nye større battericellene og giga casting. Vi får vel se om de nye cellene er klare til produksjonen av model y starter på fabrikken i tyskland. Så kommer det vel også på modell s og x etterhvert?

Lenke til kommentar
20 hours ago, keramikklampe said:

Den så ganske lik ut som forrige modell. Noen som vet hva Tesla har gjort for å redusere luftmotstandskoeffisienten såpass mye? 

Andre produsenter tester vel også med rullende hjul? Mener å ha sett at luft tunnelene har "mølle" hjulene ruller på.

Og over 20000 runder per minutt på en større motor er jo helt ekstremt og krever ingeniør kunst. Overraskende at de ikke heller implementerte høy og lav gir.

Til slutt, hvis den har to motorer bak, har den da også "torque vectoring", eller er det noen annen grunn til at de velger to motorer fremfor kun én større og kraftigere motor?

 

Nei det er egentlig ikke overraskende at Tesla valgte høyere RPM på motoren over over en gearkasse. En gearboks vil redusere effektiviteten. Tannhjul, lagre og akslinger som må rotere spiser av effektiviteten. Og Tesla ønsker jo å øke effektiviteten, ikke senke den. 

De som har erfaring med RC kjøretøy og rc motorer til fly og helikoptre kjenner godt til at kompakte små motorer med relativt lad radius likevel leverer høy effekt pga høy RPM. Tesla har jo utveksling mellom motor og hjulnav og pga el motors max moment fra start så trenger en ikke gearbox. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

 

Nei det er egentlig ikke overraskende at Tesla valgte høyere RPM på motoren over over en gearkasse. En gearboks vil redusere effektiviteten. Tannhjul, lagre og akslinger som må rotere spiser av effektiviteten. Og Tesla ønsker jo å øke effektiviteten, ikke senke den. 

De som har erfaring med RC kjøretøy og rc motorer til fly og helikoptre kjenner godt til at kompakte små motorer med relativt lad radius likevel leverer høy effekt pga høy RPM. Tesla har jo utveksling mellom motor og hjulnav og pga el motors max moment fra start så trenger en ikke gearbox. 

 

De finnes få el biler uten gear. Problemet er at de kun har ett. 

Mulig at light year one ikke har gear?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

De finnes få el biler uten gear. Problemet er at de kun har ett. 

Mulig at light year one ikke har gear?

De har som regel til sammen fire tannhjul i gearutvekslingen ja (per motor), så det ville betydd lite for effekttap om det var et tannhjulsett til. Men det er selve vekslingen som er krevende.  Og altså unødvendig, som mr. papp fremragende beskriver lenger oppe her.

Mest sannsynlig har light year one også utveksling. Antagelig tilsvarende planetgirløsning som på elsykler med navmotor.  Det finnes riktignok sykkelhjulmotorer med direktedrift, men de er temmelig store, selv for de få watt som trengs for en sykkel.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

De har som regel til sammen fire tannhjul i gearutvekslingen ja (per motor), så det ville betydd lite for effekttap om det var et tannhjulsett til. Men det er selve vekslingen som er krevende.  Og altså unødvendig, som mr. papp fremragende beskriver lenger oppe her.

Mest sannsynlig har light year one også utveksling. Antagelig tilsvarende planetgirløsning som på elsykler med navmotor.  Det finnes riktignok sykkelhjulmotorer med direktedrift, men de er temmelig store, selv for de få watt som trengs for en sykkel.

Mr papps betraktninger er nok korrekt.

Poenget var at et gear har tap. Hadde el motorer vert sterke nok kunne man spart gear og øket virkningsgrad. I en gear kasse er ikke alle tannhjul innkoblet samtidig. Når man kjører direkte vil man ofte få mindre tap i overføring på en bil. Ikke mange prosent men når last er lav vil det være relativt stort. 

Det er heller ikke så veldig bra å kjøre tannhjul med veldig høy hastighet. Det jan gi Kavitasjon i oljen som jeg forstår blir skiftet sjelden. Det har jeg aldri forstått. Hvorfor skifter man ikke olje på el motorer med gear? Man gjør jo det ellers. Tesla har jo både oljepumpe og filter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...