Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan unngå at stål ruster? Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har kjøpt en enhjulssykkel som setestangen har rustet mye. Planen er å sandblåse dette av i dag. 

Mitt spørsmål: er det noen måte jeg kan behandle stangen for å unngå rust i fremtiden? Den er av stål. 

Lakk er ikke noe alternativ da setestangen kommer til å justeres opp og ned ofte. Jeg vurderte forsinking med elektrolyttbad og anode, men er usikker på om det gir nok beskyttelse mot rust?

Om noen har greie på dette hadde jeg satt veldig pris på tips. 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heladeria skrev (4 timer siden):

Hei. 

Jeg har kjøpt en enhjulssykkel som setestangen har rustet mye. Planen er å sandblåse dette av i dag. 

Mitt spørsmål: er det noen måte jeg kan behandle stangen for å unngå rust i fremtiden? Den er av stål. 

Lakk er ikke noe alternativ da setestangen kommer til å justeres opp og ned ofte. Jeg vurderte forsinking med elektrolyttbad og anode, men er usikker på om det gir nok beskyttelse mot rust?

Om noen har greie på dette hadde jeg satt veldig pris på tips. 😊

Du kan lakkere, galvanisere eller bytte i et rustfritt metall. Enkleste er bare å oppbevare sykkelen på et tørt sted.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (13 minutter siden):

Du bytter stangen med en stang av rustfritt metall. Problem løst. :)

Tenkte på dette og det ville selvfølgelig vært det enkleste, men var ute etter å lære noe nytt og hadde litt ånden over meg nå som jeg skulle igang med å sandblåse og mekke litt. 😊

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Du kan lakkere, galvanisere eller bytte i et rustfritt metall. Enkleste er bare å oppbevare sykkelen på et tørt sted.

Hei. Den kommer for det meste til å bli oppbevart i en garasje, men fort gjort at barna glemmer å sette den inn. Lakkere vil jeg ikke da setet kommer til å justeres opp og ned ofte for voksne og barn. 

Galvanisere kunne jeg gjerne tenk meg om jeg viste hvordan. Glemte å si at jeg gjerne vil kunne gjøre det selv. 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...