Gå til innhold

Tesla lanserte Model S Plaid i natt


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sånn at man bare kan bytte ut en og en komponent. Akkurat som Tesla som i denne runden av oppgraderinger bytter ut motorene, motorkontrollerene, batteriet, interiøret, karosseriet, lydanlegget, mm. I forhold til din definisjon er det ikke snakk om en ny PC før man kaster PCen ut av vinduet og starter med blanke ark. Mens det Tesla gjør er kanskje å beholde harddisken

Poenget er vel at Tesla ifølge din definisjon aldri kommer til å bytte hovedkort, bare alt som er festet til det. Eller for å gjøre det mer forståelig for deg, så vil de aldri bytte chassiset til den første bærbare PCen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (2 minutter siden):

Som sagt pleier en europeisk midlifeoppdatering typisk å inneholde et par tusen endringer. Nå endret vel heller ikke Tesla så mye på interiøret i 2016, eller? Oppdatering nr 2 pleier man jo skippe til fordel for helt ny bil. Når det er sagt er det ikke uvanlig at man utseendemessig utvendig endrer mer på 4 år enn det Tesla har gjort på 9.

Nei de har hatt lite til ingen endringer på interiør, er vell stort sett farge bytte og noen seter.

Men igjen, hvem gjør så store endringer uten at det er 'ny bil? Har du ett eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Poenget er vel at Tesla ifølge din definisjon aldri kommer til å bytte hovedkort, bare alt som er festet til det. Eller for å gjøre det mer forståelig for deg, så vil de aldri bytte chassiset til den første bærbare PCen

Jo, som sagt så er det ingen kjente deler som er felles mellom 2012 Model S og Model S Plaid. De har byttet alt over årene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei de har hatt lite til ingen endringer på interiør, er vell stort sett farge bytte og noen seter.

Men igjen, hvem gjør så store endringer uten at det er 'ny bil? Har du ett eksempel?

Beste eksempelet i historien, og som ofte brukes i litteratur, foredrag etc er endringen fra Ferrari 348  til 355, der man gikk fra tital ydmykelse og latterliggjøring til verdens beste sportsbil på en facelift. Et annet er Golf 4 cabriolet, som egentlig ikke var en Golf 4 men en Golf 3 med interiøret ig karosseriplater som lignet på Golf 4 . Har møtt flere VW mekanikere som aldri fikk med deg at det aldri egentlig ble bygget en Cab på Golf  4

Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Beste eksempelet i historien, og som ofte brukes i litteratur, foredrag etc er endringen fra Ferrari 348  til 355, der man gikk fra tital ydmykelse og latterliggjøring til verdens beste sportsbil på en facelift. Et annet er Golf 4 cabriolet, som egentlig ikke var en Golf 4 men en Golf 3 med interiøret ig karosseriplater som lignet på Golf 4 . Har møtt flere VW mekanikere som aldri fikk med deg at det aldri egentlig ble bygget en Cab på Golf  4

Men dette er jo det du kaller 'nye platformer da bilene bytter navn ref 48 til 55. Men dette mener du jo ikke er tilfellet for model s? Rart en blir forvirret.

 

Jeg tror vi kan diskutere i det uendelige. Men for oss som har eid en model S eller flere så er det jo nå kjekt å kjøpe ny da en iallefall får følelsen av  tre inn i en ny bil selv om du påstår det ikke er det. Samt masse annet nytt. Men om jeg skulle blitt 100% fornøyd skulle jeg gjerne sett flere endringer bak. Men, en blir aldri helt fornøyd:)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Men dette er jo det du kaller 'nye platformer da bilene bytter navn ref 48 til 55. Men dette mener du jo ikke er tilfellet for model s? Rart en blir forvirret.

Nei, 355 var en facelift på 348. Så kom det en helt ny platform med 360 som ble faceliftet til F430. Så kom en ny modell med 458 som ble faceliftet til 488. At Ferrari skryter på seg litt ved å endre navn kan kanskje være litt forvirrende, men det handler om hva man tar med seg over til neste modell.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er nytt, som jeg viste tidligere.

Så de har altså brukt milliarder på å utvikle et nytt karosseri som er likt det gamle?Litt som med Morgan?😂. Nye MS er en facelift. Fagpressen, bilblader og journalister sier det samme, så slutt å drite deg ut.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg tror vi kan diskutere i det uendelige. Men for oss som har eid en model S eller flere så er det jo nå kjekt å kjøpe ny da en iallefall får følelsen av  tre inn i en ny bil selv om du påstår det ikke er det. Samt masse annet nytt. Men om jeg skulle blitt 100% fornøyd skulle jeg gjerne sett flere endringer bak. Men, en blir aldri helt fornøyd:)

Du kommer iallefall til å få en bil som er rimelig unik, da jeg tviler på at denne vil selge til andre her i Europa  en die-hard teslafans. Til det er det for gammeldags på en del områder i forhold til pris. Men nevnte Morgan selger også biler, og det til veldig fornøyde kunder.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, AL123 said:

Så de har altså brukt milliarder på å utvikle et nytt karosseri som er likt det gamle?Litt som med Morgan?😂. Nye MS er en facelift. Fagpressen, bilblader og journalister sier det samme, så slutt å drite deg ut.

Det er et nytt karosseri. Om du ikke føler for å akseptere den virkeligheten så er det din sak.

Men hvordan tror du Tesla forventer å drastisk forbedre krasjsikkerheten uten å redesigne karosseriet?  Hva med de stukturelle kravene til å håndere de økte ytelsene som du selv var inne på? Hva med f.eks 7 cm mer takhøyde i baksetet? Hva med at bilen blir 4,1 cm lengre og 2,3 cm bredere? Hva med 183 liter ekstra bagasjeplass med baksetene foldet ned?

De har riktignok beholdt den eksterne formen i all hovedsak, utover en del forbedringer på aerodynamikk. Og det er jo helt greit, det er ingenting galt med den eksterne formen.

Og for øvrig, det nye karosseriet er jo ikke "likt". Hele poenget med å designe et nytt karosseri er jo å endre det til det bedre. Det gamle karosseriet hadde diverse svakheter- f.eks det at det var store forskjeller på LHD og RHD. Og de ønsket jo å benytte seg av færre større støpte deler, for å redusere kostnader og vekt. Man kan anta at dette er ting de nå har sett på.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Du kommer iallefall til å få en bil som er rimelig unik, da jeg tviler på at denne vil selge til andre her i Europa  en die-hard teslafans. Til det er det for gammeldags på en del områder i forhold til pris. Men nevnte Morgan selger også biler, og det til veldig fornøyde kunder.

Vi deler nok ikke tankesett der, jeg tror den vill selge veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, AL123 said:

Ingen tvil om at Model S er en pen bil, men den er altså 9 år gammel, og dermed en av de eldste bilenemodellene på markedet. Selv ikke Morgan har noen modeller som er like gamle. Ja, det har definitivt skjedd litt på bilfronten på 9år, og spesiellt på det man ikke kan se. Feks på karosserikonstruksjon, så går utviklingen like fort som på elektronikksiden. Takket vare stadig bedre simulatorsoftware og at bilfabrikkene investerer i stadig flere superdatamaskiner for elementanalyse, så har feks karosseristivheten typisk økt med 6-700% de siste 20-25 årene, og det gir seg spesiellt utslag på biler med stivt fjæring, brede dekk og høy effekt. 

Blir som å si at Golf er gammel. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Det er et nytt karosseri. Om du ikke føler for å akseptere den virkeligheten så er det din sak.

Pussig, har Googlet litt og bortsett fra noen løse rykter på forum om at de støpte delene muligens er erstattet av tilsvarende deler støpt i et stykke ala Model Y, så finner jeg ingen ting som tyder på noe nytt karosseri. Selv på x-ray-bildene Tesla selv har publisert ser karosseristrukturen helt lik ut. Har du noen kilder på at alt er nytt?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Pussig, har Googlet litt og bortsett fra noen løse rykter på forum om at de støpte delene muligens er erstattet av tilsvarende deler støpt i et stykke ala Model Y, så finner jeg ingen ting som tyder på noe nytt karosseri. Selv på x-ray-bildene Tesla selv har publisert ser karosseristrukturen helt lik ut. Har du noen kilder på at alt er nytt?

Se på bildene fra leveranseeventen:

9707c17e-50f3-4e40-bc2b-df85696c7aab-jpeg.672020

D9D222DA-44D2-4B12-A21A-856573AA412D.jpe

Det er lett å se at dette matcher modellen fra nettsiden:

bilde.thumb.png.2f07581e30e4313ce9009a1c048773a7.png

 

 

Og denne har store forskjeller fra 2020 modellen:

https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2021/01/tesla-model-s-raven-body-in-white.jpg

Her kan du se en video for å se at det var sånn den faktisk så ut tidligere (det vil være noen forskjeller da videoen er fra 2013, ikke 2020):

 

Klarer du å se forskjellene mellom de to modellene? Jeg håper det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...