Gå til innhold

Tesla lanserte Model S Plaid i natt


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, MrMarbles said:

La oss heller spørre om hva som ikke er nytt på Model S Plaid?

Det er egentlig ingenting av deler jeg er sikker på at er like mellom 2012 Model S og Model S Plaid, men jeg mistenker at det vil være noen smådeler som er like, om man ser nært nok. Kanskje f.eks armene til solskjermene, deler av speilhus, kanskje noen ventiler og rør i AC, kanskje vindusviskermotorer, osv.

Lyktene er ikke like i forhold til 2012 Model S. De ble endret noen år etter lansering. Men om de er endret i forhold til 2020 Model S vet jeg ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Man kan nok ikke det, og man kan heller ikke si at nye Model S er en ny bil. Prøv igjen 😊

Problemet er at Tesla gjør ting annerledes. Dette blir som en variant av Ship of Theseus.

Fordi Tesla oppdaterer kontinuerlig så er punktet 'nå er det en ny bil' veldig arbitrært. Hvis Tesla ikke hadde oppgradert model s i det hele tatt siden 2012 og så kom nå med plaid, så ville nok mange flere vært enige om at det er en ny bil. 

Så fordi Tesla gjør det på denne måten så er kanskje spørsmålet om det er en ny bil eller ikke ganske meningsløst.

Eneste grunnen til at det er et problem er jo fordi noen prøver å bruke det MOT Tesla og model S. Enten må dere godta at model S har på et tidspunkt blitt en ny modell, eller så må du slutte å påstå at model S er samme modell som i 2012. Så enkelt er det.

 

Og jeg er ikke Tesla-eier engang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (12 minutter siden):

La oss heller spørre om hva som ikke er nytt på Model S Plaid?

Ting som er blitt endret nå eller fra og med Raven (2019 updaten):
- Adaptiv luftfjæring (2019)
- Helt ny SoC (system on chip) for å styre infotainment og alle funksjoner i kjøremiljøet. Her er også begge skjermene helt nye (gjetter at ingen andre vil komme med lignende datakraft på 10 år, det er de for gammeldagse til å gjøre). 
- Nytt AC-anlegg med varmepumpe og octovalve for (det som skal være) særdeles effektivt på vinterstid
- Helt nytt batteridesign
- Helt ny motor bak
- Ny motor foran (2019)
- Nytt interiør både foran og bak
- Ny ombord lader som tillater lading til 250kW (har blitt hintet at dette kanskje økes til 350kW)
++++ 

Det her helt vanlig med et par tusen endringer på en facelift

MrMarbles skrev (12 minutter siden):



Annet enn at eksteriøret er noe likt fra 2012, så er det særdeles lite som er det samme som i 2012-modellen.
 

Karosseriet er det samme, og det var blandt de svakeste i klassen i 2012, og selv med omfattende forsterkninger vil de ikke kunne komme i nærheten av klasselederene uten å designe et nytt fra grunnen av. Med 1000hk og over 2,2 tonn vekt så burde det iallefall vært dobbelt så vridningsstivhet som i 2012

MrMarbles skrev (12 minutter siden):

Og eksosgjengen kan gjerne si hva de vil om hva som er en ny modell eller ikke, da Tesla uansett gjør ting på sin egen måte. Jeg tror ikke de bryr seg veldig om hva haterne tenker. Tesla er på godt og vondt, Tesla. De kommer med iterative oppdateringer hele tiden, noen ganger større, sånn som nå, andre ganger mindre. Skjønner ikke hvorfor man må bli så opphengt i definisjoner. Who the F*** cares?
 

Kall meg gjerne en av eksosgjengen, men jeg har jobber med elbil siden før roadster kom til Norge , og jeg har nok innsikt Tesla til p se at de ikke er så unike som enkelte vil ha det til. Alle fabrikker endrer på bilene sine hele tiden , gjerne flere ganger i året Grunn til at man henger seg opp i definisjoner er at man ingen synes det er greit å betale nybilpris for en gammel bilmodel

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, AL123 said:

Karosseriet er det samme

Feil.

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-refresh-megacast-pictures/

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-refresh-megacast-first-look-photos/

Fra lanseringen, så man kan se at endringene faktisk er innført på Plaid:

image0.jpg?width=641&height=855

https://media.discordapp.net/attachments/852721396287275039/852770657246117908/D9D222DA-44D2-4B12-A21A-856573AA412D.jpeg?width=1140&height=855

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Jo, man kan det. Du har så klart lov til å være uenig, men dette blir jo i bunn og grunn et filosofisk sprsmål, som jeg nevnte tidligere. Det er ikke noe svar som er objektivt riktig.

Nei, dette er et bilfaglig spørsmål, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Og hvor mye økte det karosseristivheten med da? Etter sin definisjon er forøvrig nå Model 3 inne i sin 3 generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Golf ble erstattet høsten 2019 som 2020 mod. I bilverden starter et modeller etter sommerferien den Golfen hadde en midlifeuppdate etter ca 4 år som har blitt ca normen i bransjen. Da siteres ofte fabrikkene på at et par tusen endringer er gjort. I tillegg kommer selvsagt endringer som ikke blir annonsert.

Men det er jo nettopp dette tesla gjør kontinuerlig. Men ja, de gjør ikke som alle andre. På godt og vondt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Men det er jo nettopp dette tesla gjør kontinuerlig. Men ja, de gjør ikke som alle andre. På godt og vondt.

De gjør det som alle andre. En skikkelig facelift etter 4 år samt tilfeldige oppdateringer underveis. Nå kommer de imidlertid med facelift nr 2, noe som sannsynligvis skyldes manglende ressurser til å utvikle en helt ny bil. Mulig det vil funke i USA, men u Europa kan man nok glemme å Selge  bil på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Det er ingenting som produseres med blanke ark etter første produkt. 

Joda, man gjør nok det. Å ta vare på erfaringer er ikke det samme som å ta vare på design. Å ta med seg komponenter er heller ikke det samme som å beholde en arkitektur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, AL123 said:

Hva er nok da, og nok i forhold til hva?

Karosseriet trenger nok styrke til å motstå kreftene som bilen utsettes for når den akselereres 0-100 på omkring 2 sekunder. Det skal også motstå kreftene bilen utsettes for i en ulykke, og det er nok fort disse lastene som er dimensjonerende. Tesla har designet karosseriet til bilen for at bilen skal være den tryggeste bilen som er noensinne laget når det gjelder krasjsikkerhet. (Det krever at de offisielle tallene slår Model 3. Vi får se.)

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2021/06/NHTSA-PROBABILITY-OF-INJURY-TESLA-1030x550.png

21 minutes ago, AL123 said:

Nei, hverken S eller 3 finnes i 2.gen foreløpig.

Det er jo det vi diskuterer. Og det er et definisjonspørsmål.

Jeg mener bestemt at 2012 Model S er ikke samme bil som Model S Plaid, men samtidig er det vanskelig å trekke en fast grense for første og andre generasjon, ettersom designet har endret seg gradvis over tid.

Men Model S Plaid medfører helt klart de største oppdateringene av bilen siden den ble lansert i 2012. Her er det helt ny batteripakke, drivenheter, interiør og karosseri. Om man skulle trekke noen fast grense mellom første og andre generasjon mener jeg at det ville være mellom modellene frem til 2020 og Plaid. Og man kan anta Plaid vil kunne leve i 5-10 år fremover uten like store oppdateringer som den nå har fått.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

De gjør det som alle andre. En skikkelig facelift etter 4 år samt tilfeldige oppdateringer underveis. Nå kommer de imidlertid med facelift nr 2, noe som sannsynligvis skyldes manglende ressurser til å utvikle en helt ny bil. Mulig det vil funke i USA, men u Europa kan man nok glemme å Selge  bil på den måten.

Bilen som kommer nå har ingen facelift,  den har interiør lift. Og nei de gjør det absolutt ikke som alle andre. De bytter ting helt tilfeldig og uanonsert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Karosseriet trenger nok styrke til å motstå kreftene som bilen utsettes for når den akselereres 0-100 på omkring 2 sekunder. Det skal også motstå kreftene bilen utsettes for i en ulykke, og det er nok fort disse lastene som er dimensjonerende. Tesla har designet karosseriet til bilen for at bilen skal være den tryggeste bilen som er noensinne laget når det gjelder krasjsikkerhet.

Mulig at det er kriteriene hos Tesla, men ikke hos noen andre. Selv Detroit setter lista endel høyere enn det.  Uansett er det ren utopi å tro at et karosseri som ble designet i 2012, skal være godt nok for fremtiden, iallefall i Europa .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...