Jump to content
Hanhijnn

Tesla lanserte Model S Plaid i natt

Recommended Posts

Kajac skrev (19 minutter siden):

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Det hjelper nok å legge mva tilbake i prisen i Norge. Da blir man kvitt mange av de kjipe kjøperne. 

Share this post


Link to post
frohmage skrev (2 minutter siden):

Det hjelper nok å legge mva tilbake i prisen i Norge. Da blir man kvitt mange av de kjipe kjøperne. 

Vet ikke hvorfor det skulle hjelpe. Over 1000 hestekrefter har ingenting å gjøre i en bil som kan kjøre på offentlig vei. 

Share this post


Link to post
Kajac skrev (25 minutter siden):

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Rimac Nevera har jo ei litt snedig funksjon på bane i det minste. Når man uansett har systemer som er smarte og profiler per sjåfør i en bil, så er det jo enkelt å skulle gi nye sjåfører i slike biler ei lita tilvenningsperiode. Geo-fencing er også mulig å bruke mot tilgjengelige krefter. 

I en Nevera, så kan man skru det på slik at bilen ikke gir all tilgjengelig kraft før bilen forstår at sjåføren vet litt hva den holder på med for noe på bane. Noe slikt burde jo vært standard på veiene også. 

Share this post


Link to post
Kajac skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvorfor det skulle hjelpe.

Nei, tidligere har det jo vært ved at kun entusiaster gidder å betale for hk-avgifter. Godt mulig at mva ikke ville ha en stor effekt i denne sammenheng, men det bør innføres likevel.

Share this post


Link to post
36 minutes ago, Kajac said:

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Så du mener at alle motorsykler med mer enn 100hk og lettere enn 300kg må forbys? 😜

Nå er jo allerede Tesla S ("ludicrous") samt M3 Performance like raske fra 0-100  enn alle spreke motorsykler.
(Egentlig mye raskere da ytterst få er istand til å starte kjapt med en motorsykkel da det krever mye øvelse med bruk av clutch/gass)

For som du skriver..:

Quote

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Det gjelder i enda større grad spreke motorsykler uten TCS.

Når det gjelder Tesla kan "hvemsomhelst" trygt akse på, men det er klart at fysikkens lover gjelder så dersom man ikke har evnen til å la være å bruke alle kreftene i motoren (med eller uten eldrift) så burde man ikke ha førerkort for hverken bil eller mc.. Og de behøver ikke ha mange hk før det går galt.

Skjønner ikke denne "formynder-mentaliten" jeg ser hos en del.
Men det er jo i tråd med "nullvisjonen" som kun oppnås dersom ingen får lov å kjøre sjøl. Uansett hk/ytelser. 

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
TL1000S skrev (22 minutter siden):

Så du mener at alle motorsykler med mer enn 100hk og lettere enn 300kg må forbys? 😜

Innenfor motorsykler så finnes det jo ulike betegnelser for lappen. Moped, lett og tung motorsykkellappen. Der er det jo litt forskjeller allerede i måten å håndtere 5hk vs 100hk. ^^ 
Innenfor billappen, så er jo manuell og automatkassa separert fra hverandre allerede. Er det ulogisk å tenke at elbilens egenskaper kanskje også burde separeres? Det tar jo ikke mange årene før enkelte folk kanskje tenker at de aldri trenger lære om fossile motorer og olje-sjekk, så det er jo bare logisk sånn sett at man separerer ut billappen mot elbilene også, og inkluderer deres egenskaper. 

Har ikke peiling på hvordan man skulle separert ut i hvor mange hestekrefter man kunne kjørt mot det man idag helst separerer mot da, som jo er i vektklasser. Men er jo sikkert mulig, og kanskje lurt om kW ikke skattes slik hestekrefter tidligere ble skattet. Spesielt i en fremtid der batteriene standardiseres og blir mer tilgjengelig. I ICEV så var det jo litt kødd å skulle få til å trimme bilene. Hos elbilene så kommer jo det til å bli rimelig sjukt. Tar vel ikke lange tiden før vi vil få se Leaf "sleepers" med 1,000 hk. ^^ 

Edited by oophus

Share this post


Link to post

Så lenge bilen er typegodkjent for vei, og man har førerkort for den aktuelle klassen, så må det vel være opp til hver enkelt hvilken bil de vil kjøre. Fullt mulig å kjøre både seg selv og andre i hel med under 100hk, så jeg ser ikke helt poenget med slikt overformynderi. Så kan man heller spørre seg hvem som skulle være interessert i å gi 1.3 mill for en 9år gammel bilmodell...

Share this post


Link to post
Kajac skrev (2 timer siden):

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Tåpelig utsagn. En bil med 70 hk kan kjøre i 150 km/t i en femtisone. En bil med 2000 hk kan kjøre i 40 km/t i samme femtisone. Det kommer helt an på hvem som kjører og hvordan man kjører. Man trenger ikke gi full gass fordi det er litt gamp i en bil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kajac skrev (3 timer siden):

Det burde ikke vært lov å kjøre så kraftige biler uten spesialtrening.

Alt kan misbrukes. Man trenger ikke en bil som gjør 0-100 på to sekunder for å være trafikkfarlig hvis det er det som er bekymringen.

Share this post


Link to post

Som andre har nevnt, så har vi allerede flere klasser motorsykler. Det kunne også vært tillegg til førerkort for å få lov til å kjøre biler med mer enn x antall hestekrefter. Det er tross alt alt for lett å få en Tesla opp i 150 km/t, i motsetning til en 70 hk bil hvor man virkelig må jobbe for å nå den hastigheten.

Share this post


Link to post
4 hours ago, AL123 said:

Så lenge bilen er typegodkjent for vei, og man har førerkort for den aktuelle klassen, så må det vel være opp til hver enkelt hvilken bil de vil kjøre. Fullt mulig å kjøre både seg selv og andre i hel med under 100hk, så jeg ser ikke helt poenget med slikt overformynderi. Så kan man heller spørre seg hvem som skulle være interessert i å gi 1.3 mill for en 9år gammel bilmodell...

9 år gammel? Skallet ligner litt på første model, utover det 🤷‍♂️

Edited by Wisd0m
  • Like 1

Share this post


Link to post
AL123 skrev (14 timer siden):

Så lenge bilen er typegodkjent for vei, og man har førerkort for den aktuelle klassen, så må det vel være opp til hver enkelt hvilken bil de vil kjøre. Fullt mulig å kjøre både seg selv og andre i hel med under 100hk, så jeg ser ikke helt poenget med slikt overformynderi. Så kan man heller spørre seg hvem som skulle være interessert i å gi 1.3 mill for en 9år gammel bilmodell...

Jeg tipper ganske mange.

Share this post


Link to post
15 hours ago, AL123 said:

9år gammel bilmodell...

Er vel ingen deler som kan kryssbyttes mellom den gamle og den nye. Utsendemessig så har den samme formen, men har jo skjedd litt der og på 9 år.

546b78cf34078_-_2012-tesla-model-s-1-lg.jpg.7c31240470ed071923888d32dd59c616.jpg

14047203.thumb.jpg.ec3e70cc38f9ffb091555c798d2af2fd.jpg

Mange meninger om utsende på Tesla, men en gjenganger er jo at Model S alltid har vært den peneste modellen.

Edited by Complexity
  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (17 minutter siden):

Er vel ingen deler som kan kryssbyttes mellom den gamle og den nye. Utsendemessig så har den samme formen, men har jo skjedd litt der og på 9 år.

Mange meninger om utsende på Tesla, men en gjenganger er jo at Model S alltid har vært den peneste modellen.

Ingen tvil om at Model S er en pen bil, men den er altså 9 år gammel, og dermed en av de eldste bilenemodellene på markedet. Selv ikke Morgan har noen modeller som er like gamle. Ja, det har definitivt skjedd litt på bilfronten på 9år, og spesiellt på det man ikke kan se. Feks på karosserikonstruksjon, så går utviklingen like fort som på elektronikksiden. Takket vare stadig bedre simulatorsoftware og at bilfabrikkene investerer i stadig flere superdatamaskiner for elementanalyse, så har feks karosseristivheten typisk økt med 6-700% de siste 20-25 årene, og det gir seg spesiellt utslag på biler med stivt fjæring, brede dekk og høy effekt. 

Share this post


Link to post
AL123 skrev (1 time siden):

Ingen tvil om at Model S er en pen bil, men den er altså 9 år gammel, og dermed en av de eldste bilenemodellene på markedet. Selv ikke Morgan har noen modeller som er like gamle. Ja, det har definitivt skjedd litt på bilfronten på 9år, og spesiellt på det man ikke kan se. Feks på karosserikonstruksjon, så går utviklingen like fort som på elektronikksiden. Takket vare stadig bedre simulatorsoftware og at bilfabrikkene investerer i stadig flere superdatamaskiner for elementanalyse, så har feks karosseristivheten typisk økt med 6-700% de siste 20-25 årene, og det gir seg spesiellt utslag på biler med stivt fjæring, brede dekk og høy effekt. 

Det er da mange modeller som er eldre enn 9 år? Golf er da eldgammel men fortsatt poppis(inntil nylig iallefall)

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...