Gå til innhold

Tesla lanserte Model S Plaid i natt


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, kremt said:

Noe sier meg at du misforstår med vilje,

Han er nok ikke den eneste.

Model S Plaid har ca ingenting til felles med 2012 Model S. Det er annet karosseri, det er andre batterier, motorer, motorelektronikk, lader, interiør, infotainment, ratt, vinduer, lydanlegg, osv, osv.

Personlig kan jeg ikke komme på en eneste del som er felles mellom 2012 Model S og Model S Plaid, utover skruer o.l.

(Relevant filosofisk teori: https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus )

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Noe sier meg at du misforstår med vilje,

Ok? Ser virkelig ikke hvordan jeg har missforstått. Golf er eldgammel modell. Siste 'revidering' var i 2013 i følge wiki. Model S kom i 2012 og er revidert mange ganger siden. De har dog ikke model s 1,2,3 osv i sin betegnelse. Men den er langt i fra det den var i 2012.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Han er nok ikke den eneste.

Model S Plaid har ca ingenting til felles med 2012 Model S. Det er annet karosseri, det er andre batterier, motorer, motorelektronikk, lader, interiør, infotainment, ratt, vinduer, lydanlegg, osv, osv.

Personlig kan jeg ikke komme på en eneste del som er felles mellom 2012 Model S og Model S Plaid, utover skruer o.l.

(Relevant filosofisk teori: https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus )

«Nye» model S er nok en facelift, ikke en ny bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ikke ifølge wiki. Der står golf vii som 13-20 altså hele 7 år. Model S er oppdatert stort på syv år. 

Golf ble erstattet høsten 2019 som 2020 mod. I bilverden starter et modeller etter sommerferien den Golfen hadde en midlifeuppdate etter ca 4 år som har blitt ca normen i bransjen. Da siteres ofte fabrikkene på at et par tusen endringer er gjort. I tillegg kommer selvsagt endringer som ikke blir annonsert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Ny platform, designet ground up

Det er da ekstremt. Ingen er så dum at kaster bort alt de har lært og gjort bare for å ha noe nytt. Det er en evolusjon. De gjenbruker det som gir mening.

Hvordan noen kan påstå at model s fra 2012 og plaid fra 2021 kun skilles av facelift er komisk. Da har man virkelig misforstått hva facelift på biler er.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tror definisjonene ligger i at de er vandt til ett nytt grandios navn som golf X, men Tesla gjør ting annerledes og det blir for vanskelig for de. Ser det ut som. 

 

Nei, Golf og korilla har feks blitt brukt  snarti 40 år. Ny bil regnes når en starter med blanke ark på en ny platform. Selvsagt flyttes deler over, men plattformen er ny

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Hvordan noen kan påstå at model s fra 2012 og plaid fra 2021 kun skilles av facelift er komisk. Da har man virkelig misforstått hva facelift på biler er.

Kall det gjerne en midlifeupdate, hvis det får deg til å føle deg bedre, men facelift er et vanlig begrep som altså ikke bare brukes om utseendemessige endringer. Etter 20-årene som medlem i SAE, så tror jeg at jeg vet hva en ny bil va en oppdatering er. Dette er forøvrig barnekjære blandt bilentusiasten, så at vi i det hele tatt diskuterer det er helt latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Nesten ingen nye biler er designet fra "ground up". Ingen Golf siden den originale, i hvert fall.

Alle har bygget på erfaringene fra de tidligere utgavene, og har hatt ting til felles med de tidligere utgavene.

Lær deg hva begrepet platform betyr, og kom så tilbake og diskuter videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

Lær deg hva begrepet platform betyr, og kom så tilbake og diskuter videre.

Lol. Når man snakker om plattform så kan man fint si at Plaid er bygget på en ny plattform. Med skateboard-designet til Tesla er motorer og batteri viktige deler av hvordan bilen er bygget opp, og de er jo nye, og mekanikken som binder alt sammen er også ny.

Model S Plaid har forsåvidt samme akselavstand som den gamle utgaven, så om man stiller krav om at akselavstanden må endre seg så er Plaid ikke en ny bil. (Tror dette er kanskje en av de største tingene som er felles mellom 2012 Model S og Plaid.) Men f.eks sporvidde både foran og bak er endret.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

La oss heller spørre om hva som ikke er nytt på Model S Plaid?

Ting som er blitt endret nå eller fra og med Raven (2019 updaten):
- Adaptiv luftfjæring (2019)
- Helt ny SoC (system on chip) for å styre infotainment og alle funksjoner i kjøremiljøet. Her er også begge skjermene helt nye (gjetter at ingen andre vil komme med lignende datakraft på 10 år, det er de for gammeldagse til å gjøre). 
- Nytt AC-anlegg med varmepumpe og octovalve for (det som skal være) særdeles effektivt på vinterstid
- Helt nytt batteridesign
- Helt ny motor bak
- Ny motor foran (2019)
- Nytt interiør både foran og bak
- Ny ombord lader som tillater lading til 250kW (har blitt hintet at dette kanskje økes til 350kW)
++++ 

Det er en del ting som ikke er bekreftet ennå, som f.eks. lyktene, men de ser jo helt klart helt nye i forhold til tidligere design.

Annet enn at eksteriøret er noe likt fra 2012, så er det særdeles lite som er det samme som i 2012-modellen.

Og eksosgjengen kan gjerne si hva de vil om hva som er en ny modell eller ikke, da Tesla uansett gjør ting på sin egen måte. Jeg tror ikke de bryr seg veldig om hva haterne tenker. Tesla er på godt og vondt, Tesla. De kommer med iterative oppdateringer hele tiden, noen ganger større, sånn som nå, andre ganger mindre. Skjønner ikke hvorfor man må bli så opphengt i definisjoner. Who the F*** cares?
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...