Gå til innhold

Snart kan du betale kaffen med bitcoin – i El Salvador


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bitcoin er uegnet som tvungent betalingsmiddel, all den tid det i praksis er et høvolatilt investeringsobjekt der man i liten grad kan forutse eller forklare kursutviklingen.

Vanlige butikker tvinges altså til å bli risikospekulanter ("vel å merke kun dersom de har tilgang til teknologien som er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen").

Men mulig landets (andre) offisielle valuta er såpass ustabil den også, at det ikke utgjør noen stor forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, mando1337 said:

Mellom 1-10 satoshis, altså mellom $0.000371232 og $0.003712319, hva enn det er i NOK.

Er ikke dette gitt av transaksjonstiden? Per idag googler jeg meg fram til at dette er  i snitt ca 10 minutter, men man kan få ned tiden med å betale mer. Men dette har du kanskje litt mer info om?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Egil Hjelmeland said:

Det må du forklare. Jeg leser at bitcoin transaction fee ligger på 6 USD,  og har vært oppe over 60 USD.


Det er, slik løsningen har blitt designet for BTC etterhvert, ikke meningen å bruke blockchain transaksjoner til å kjøpe småting med.
Man bruker layer2, som kan sammenlignes veldig med å bruke kredittkort for kjøp i butikk istedenfor å kjøre fullverdige banktransaksjoner som typisk ankommer neste dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_Network layer2 for Bitcoin
https://1ml.com/statistics median base fee 1 satoshi

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/11/2021 at 11:37 AM, XIFXEGLO said:

Er ikke dette gitt av transaksjonstiden? Per idag googler jeg meg fram til at dette er  i snitt ca 10 minutter, men man kan få ned tiden med å betale mer. Men dette har du kanskje litt mer info om?

 

On 6/11/2021 at 12:18 PM, Egil Hjelmeland said:

Det må du forklare. Jeg leser at bitcoin transaction fee ligger på 6 USD,  og har vært oppe over 60 USD. https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fee

Det stemmer det @atlemag skriver her. Bitcoin layer 1, altså selve blokkjeden, har begrenset plass for at man skal klare å holde nettverket desentralisert. Her ser man en stor fordel med "layered approach" der man bruker layer 1(blokkjeden) til viktige endelige transaksjoner og øvrige lag bygges oppå for skalering av transaksjoner. Vi har feks per i dag Lightning Network som, i teorien, skalerer til mange hundre millioner transaksjoner i sekundet der man får transaksjoner helt ned i 1 satoshi(en hundre million del av en bitcoin). Det er blant annet dette layer 2 nettverket som har tatt litt av i El Salvador der Jack Mallers og hans selskap Strike har lansert sin applikasjon som gjør det sømløst å sende Bitcoin eller dollar mellom to personer over Lightning nettverket. Et annet layer 2 prosjekt med litt andre premisser er Blockstream sitt Liquid nettverk som blant annet Røkke's Seetee har partnerskap med.

Men det er helt sant det dere sier @XIFXEGLO og @Egil Hjelmeland, on-chain fees fungerer som et slags marked der man i realiteten byr på plass i blokkjeden. Er det mange som vil ha transaksjoner inn i neste blokk kan avgiftene bli høye fordi man byr over forrige nettverks deltaker. Dette er forsåvidt en feature og ikke en bug.

Lenke til kommentar

Man kan kanskje formulere spørsmålet litt annerledes.
Jeg planlegger ferie til El Salvador, og skal kjøpe meg en kaffe for bitcoin.
Hvor lang tid vil det ta, og hva vil transaksjonen faktisk koste?
Hvem betaler for transaksjonen, brukerstedet eller meg?
Vil man vite hva kostnaden blir i forkant av kjøpet?
 

Lenke til kommentar
On 6/14/2021 at 2:22 PM, sk0yern said:

Man kan kanskje formulere spørsmålet litt annerledes.
Jeg planlegger ferie til El Salvador, og skal kjøpe meg en kaffe for bitcoin.
Hvor lang tid vil det ta, og hva vil transaksjonen faktisk koste?
Hvem betaler for transaksjonen, brukerstedet eller meg?
Vil man vite hva kostnaden blir i forkant av kjøpet?

 

On 6/11/2021 at 10:04 AM, mando1337 said:

Mellom 1-10 satoshis, altså mellom $0.000371232 og $0.003712319, hva enn det er i NOK.

On 6/14/2021 at 11:07 AM, mando1337 said:

i El Salvador der Jack Mallers og hans selskap Strike har lansert sin applikasjon


Kjøper betaler transaksjonen, som tar forøvrig ~1 sekund.
Ja man vet på forhånd hva transaksjonen koster, det kalkuleres billigste rute. Dog er det forsvinnende lite pt som du ser.

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...