Gå til innhold

Biler som parkerer ved veien med falskt handikapbevis


Grechewald

Anbefalte innlegg

Rudde skrev (På 12.6.2021 den 10.37):

Burde ikke da bruken av en slik særegen gode også være begrenset til periodene den trengs?

Nå er det vel en utfordring med å tidsbegrense sykdommen dessverre. Da må det nesten være opp til trengende om de føler de må parkere der eller ei når de har en god dag/periode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (På 12.6.2021 den 10.18):

Som jeg skrev og henviste til tidligere, så er slik bruk ikke lov.
Den bevegelseshemmede må være i bilen når man parkerer.

Det står ikke i betingelsene for parkering fra kommunen. Det står ikke noe om dette noe sted. Hjemmesykepleien og dagsenterets sjåfør gjør det hele tida. Støttekontaktene gjør det ofte. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Det står ikke i betingelsene for parkering fra kommunen. Det står ikke noe om dette noe sted. Hjemmesykepleien og dagsenterets sjåfør gjør det hele tida. Støttekontaktene gjør det ofte. 

Det står i linken fra vegvesenet.

Vegvesenet trumfer som regel kommunen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 12.6.2021 den 21.00):

Så hvem kontrollerer at bevisene er ekte?

Kommunale parkeringsbetjenter er de eneste som kan be deg snu beviset for å se navn, signatur og bilde (av eieren av oblatet). For politiet er parkering (iallefall på parkeringsplasser som ikke er til bry for trafikkflyt) noe de anser som en sivil sak. Jeg har selv blitt stoppet langt ut i mai med piggdekk i Bergen (hvor det er gebyr for å kjøre med piggdekk med mindre man er handicappet), og da trengte jeg ikke vise HC-oblatet en gang for å slippe unna forenklet forelegg for nettopp piggdekk i sommersesongen, så lenge jeg lovte å skifte til sommerdekk iløpet av neste dag. De sa ingenting om piggdekkgebyr (så det falt meg heller ikke inn å nevne at jeg hadde HC-bevis). Men den ene gangen mitt HC-oblat hadde falt ned i kupeen, da kom det både bot om parkeringen og om manglende piggdekkgebyr (selv om samme bil hadde stått på samme HC-plass hver dag i 3 år, mao en bil og regnr de må ha kjent igjen). Etter å ha klaget begge inn så fikk jeg begge bøtene frafallt, men på veldig advokatspråk gjorde de det veldig tydelig at jeg ikke kunne forvente å få fremtidige bøter frafallt hvis beviset faller ned i fremtiden (og et tips om å kjøpe sånn oblat-holder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 13.6.2021 den 14.37):

De frekkeste mener at også handikap-plassen er for langt borte fra døra, og parkerer på fortauet, eller to meter utenfor inngangen. Men de våger ikke å stå slik i flere timer, dette gjelder de som bare skal inn og hente/kjøpe en ting. 

Vet ikke om det egentlig går under frekkhet, men de tre HC-plassene utenfor Strandkaiterminalen i Bergen sentrum er det en beboer i nærheten som mener tilhører han personlig (selv om den bare er merket som generisk handikapparkeringsplass). Jeg har selv stått der og når jeg kom tilbake fra Subway så hadde han særpeisen parkert på HC-plassen bak og stod nå og ventet på at jeg skulle returnere så han kunne informere meg om at akkurat den plassen var hans og at jeg måtte flytte meg.. Hadde jeg hatt bedre tid så hadde jeg nok satt meg inn i bilen og blitt stående der bare for å irritere han, for ingen kommunale handikapplasser er personspesifikke (tro meg, hver eneste sommer måtte jeg parkere alternativt fordi spanjoler kom med sine campingbiler og sine EØS-handikappoblat og ble stående i ukesvis av gangen).

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dubious skrev (På 11.6.2021 den 11.19):

Min mening er at det er missbruk av beviset om man har det fordi man trenger det noen ganger, men den dagen man føler seg fin så parkerer man på vanlig parkering, og ikke på HC.

HC parkering er som regel gratis, og da blir det missbrukt.
Hadde det vært betalplasser, så hadde det vært mindre sjanse for missbruk.
Hvorfor skal de få parkere gratis nærmest inngangen?

Om du har HC-kort, så står du gratis på all kommunal parkering i Oslo.

HC-kortene har også dato og et nummer som p-vaktene kan sjekke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I større kommuner er det også blitt ganske fancy hologrammer over hele oblatet for å forhindre forfalsking/kopiering (ikke at det hjelper stort når nabokommuner ikke gjør dette og kortene uansett gjelder for hele EØS og er opp til hver enkelt kommune å designe og utstede). Det er heller ikke krav om å levere inn det gamle (slik man f.eks. må gjøre på kjøretøybevis i luftfarten), så hvis man tar godt vare på oblatet (ikke la det ligge i solen så blåfargen falmer) så ender man til slutt opp med en stabel selv når man kun fornyer hvert femte år..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...