Gå til innhold

Biler som parkerer ved veien med falskt handikapbevis


Grechewald

Anbefalte innlegg

Selv politiet legger seg ikke bort i handikapparkering, verken på offentlig eller privat eiendom, hvorfor i helvete skulle du bry deg?

Det er opp til hver enkelt kommune å utstede bevis (som gjelder for hele EØS), så det vil alltid være forskjellige nivåer for å få søknad godkjent. Det er enormt mange diagnoser og situasjoner som gjør at noen kan se helt friske ut og likevel ha behov for handikapparkering. Og for mange går behovet opp og ned i perioder. Det er også enormt med diagnoser hvor selve handikapparkeringen er proaktiv og skal forhindre at personen blir sykere og trenger enda mer hjelp. 

Jeg har f.eks. selv en medfødt kronisk diagnose som gjør at jeg får tretthetsbrudd (stressfrakturer) hvis jeg går for langt over lang tid. Når jeg ikke har aktive brudd så ser jeg helt frisk ut. Kanskje til og med friskere enn gjennomsnittet. Jeg har til og med opplevd at en som så helt frisk ut parkerte meg inne for så å kjefte på meg for å ha parkert på en HC-parkeringsplass hvor han som kjeftet "kun" hadde hull i halsen (han måtte tette til hullet med fingeren for å kunne snakke, men utenom det så han helt frisk ut). Jeg måtte da vise han at jeg hadde HC bevis liggende i frontruten og at det var hans problem at jeg parkerte der først. Andre ganger har folk uten egne HC bevis tutet på meg for å parkere på HC-plasser, hvor jeg har måtte forklare de at bildet og navnet på baksiden kun trenger å forevises til parkeringsbetjenter. Selv ikke politiet har noe med hva min diagnose går ut på eller hvorvidt mitt bevis står i mitt navn.

Og ja, når man søker så må man opplyse om man selv kjører bilen eller om søknaden gjelder for en annen sjåfør, så ja, det er fullstendig mulig å ha HC-oblat selv om man selv er 100% frisk som en fisk. Det er også veldig mange steder selv vi med HC-oblat må parkere på lik linje med alle andre (men jeg er rimelig sikker på at slik skilting ikke er noe friske mennesker egentlig legger merke til). Kort sagt kan dere ha i bakhodet at alle steder med bom (selv de som har fjernet bom og kun har kameraregistrering av ut og innkjøring) i praksis tjener like mye på oss med forflyttningshemminger.

Rudde skrev (3 timer siden):

Burde ikke da bruken av en slik særegen gode også være begrenset til periodene den trengs?

Nei. Byrokratiet rundt det å søke om slikt er såpass rigid og tidkrevende (både for kommunen og fastlegestanden) at det ikke er uten grunn at de gies ut i enten 2år eller 5 år av gangen. Det er også umulig for en fastlege i mange tilfeller å teste objektivt om pasienten har en god periode eller dårlig periode. 90% av det som står i min legeerklæring hvert femte år er ting legen må spørre meg om siden jeg kjenner min sjeldne diagnose mye bedre enn han noensinne gidder å sette seg inn.

 

Og bare så det er nevnt, i Norge har veldig mange sjeldne diagnoser helt 100% gratis tannlegehjelp: https://www.helsenorge.no/sjeldne-diagnoser/stotte-til-tannbehandling/

Og for å virkelig gni det inn, har man HC-parkeringsbevis så har man også i storbyene gratis piggdekkgebyr, gratis autopass, kan kjøre selv når det er datokjøringsbegrensinger, og man kan parkere på vanlige parkeringsplasser utover tidsperiodene som underskilt beskriver..

Men ja, du som er frisk som en fisk, fortsett å syns synd på deg selv. Du er offeret her. Du har det helt forferdelig i rike Norge.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AnthonyEdwardS skrev (8 minutter siden):

Nei. Byrokratiet rundt det å søke om slikt er såpass rigid og tidkrevende (både for kommunen og fastlegestanden) at det ikke er uten grunn at de gies ut i enten 2år eller 5 år av gangen. Det er også umulig for en fastlege i mange tilfeller å teste objektivt om pasienten har en god periode eller dårlig periode. 90% av det som står i min legeerklæring hvert femte år er ting legen må spørre meg om siden jeg kjenner min sjeldne diagnose mye bedre enn han noensinne gidder å sette seg inn.

 

Og bare så det er nevnt, i Norge har veldig mange sjeldne diagnoser helt 100% gratis tannlegehjelp: https://www.helsenorge.no/sjeldne-diagnoser/stotte-til-tannbehandling/

Og for å virkelig gni det inn, har man HC-parkeringsbevis så har man også i storbyene gratis piggdekkgebyr, gratis autopass, kan kjøre selv når det er datokjøringsbegrensinger, og man kan parkere på vanlige parkeringsplasser utover tidsperiodene som underskilt beskriver..

Men ja, du som er frisk som en fisk, fortsett å syns synd på deg selv. Du er offeret her. Du har det helt forferdelig i rike Norge.

 

Jeg tenkte mer om at personene selv var ansvarlig for å ikke bruke HC-parkering når det ikke trengs. Altså de som er av og på dag til dag.

Godt jeg slipper å høre på leger når jeg har deg, som diagnoser meg "frisk om en fisk da".

Lenke til kommentar

Har du innvilget handikappoblat så har du innvilget handikappoblat, på samme måte som at førerkortet ikke kommer med en klausul om at du bør bruke beina når det er fint vær ute og gåavstand til whatever du skal besøke..

Hører du i det hele tatt på hva du selv skriver? Når jeg først fikk innvilget HC-parkering så fantes ikke smartklokker, og jeg hadde ikke den fjerneste ide om hvor få meter jeg kan og ikke kan gå. Selv etter at jeg i ti år har gått rundt med smartklokke som imot min vilje teller antall steg jeg tar hver dag så er det jævla abstrakt hvor mange meter jeg kan gå (og dermed hvor mange meter jeg ikke kan gå), men likevel er det ett av mange spørsmål som jeg må besvare via legen min (det er strengt tatt legen erklæring som har dette spørsmålet, men han har jo ikke peiling, så i praksis er det jeg som må estimere hvor mange meter jeg kan gå hver dag uten at det medfører nye tretthetsbrudd i fotbladet.

Det blir litt som å spørre deg; Hvor mange hår på hodet ditt faller av hvert år?

Selv i gode perioder er det helt umulig å svare på "hva blir konsekvensen av at jeg går 1000 meter helt unødvendig idag siden jeg har en god dag?"..

Og denne tråden burde egentlig hatt navnet "Biler som parkerer ved veien med *potensielt* falskt handikappbevis", for det er absolutt ingenting her som tyder på at oblatet er falsk. FFS, trådstarter har ikke giddet å gå ned til bilen og sjekke en gang. Til nyere beviset er, og til rikere kommune du bor i, til flere oblater er synlig på forsiden (siden som ikke har passbilde, navn og signatur fra den som eier beviset). Hvis du først skal påstå så hardnakket at beviset i det tilfellet er falskt så burde du for faen som minst se om det ligger parkeringsbevis i bilen..

Synsing; Hva tapere gjør fordi de sammenligner seg selv med andre og når konklusjonen er at de selv er tapere så må de dikte opp fiktive grunner til at de ikke _egentlig_ er så patetiske som de selv føler..

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Rudde skrev (13 minutter siden):

Godt jeg slipper å høre på leger når jeg har deg, som diagnoser meg "frisk om en fisk da".

Det samme kan sies om alle de som tuter og roper til meg når jeg parkerer helt lovlig med mitt bevis. Er de min nye fastlege siden de tydeligvis kjenner min situasjon og diagnose bedre enn noen andre?

Selv folk med 7-årig legeutdanning er ikke arrogante nok til å tro de vet noe som helst om min sjeldne diagose, men noen idioter på et fora er tydeligvis hendt til å uttale seg om hvem som helst som de kun har observert ifra en ghetto boligblokk som de aldri selv forlater..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (3 minutter siden):

Det samme kan sies om alle de som tuter og roper til meg når jeg parkerer helt lovlig med mitt bevis. Er de min nye fastlege siden de tydeligvis kjenner min situasjon og diagnose bedre enn noen andre?

Selv folk med 7-årig legeutdanning er ikke arrogante nok til å tro de vet noe som helst om min sjeldne diagose, men noen idioter på et fora er tydeligvis hendt til å uttale seg om hvem som helst som de kun har observert ifra en ghetto boligblokk som de aldri selv forlater..

Jeg har da aldri sagt at man skal tute og rope? Vet du i det heletatt hva du har svart på? Eller leser du ikke tingene du siterer og skriver svar til?

Lenke til kommentar

Dere faller inn i samme gruppe. Noen klager på et Internett-fora over at en handikapparkeringsplass MULIGENS blir misbrukt av noen, men selv da er det ikke sjekket om bilen faktisk har parkeringsbevis synlig eller ikke. Noen klager ansikt til ansikt. Men det er det samme som feiler dere alle sammen og poenget er; Dette har dere absolutt ingenting med å gjøre. Dere har ingenting med håndhevingen eller utstedingen å gjøre. Hvis dere lurer på hva som kreves for å få et ekte handikappbevis så er dette fullstendig mulig og veldig enkelt å søke opp, bare besøk kommunen sin nettside og se hvilke skjemaer de krever. Men neida, dere har ikke noe bedre å gjøre enn å prøve å late hverdagshelter på et Internettfora og late som om dere er bryr dere om noen andre enn dere selv.

La meg gjenta: Selv hvis du var den nåværende fastlegen til personen som du observerte parkere på en HC-parkeringsplass, så har du
1. ikke forutsetninger for å si sikkert om det er eier og sjåfør av bilen som har forflyttningshemming
2. ikke forutsetninger for å sjekke om den personen har parkeringsbevis for kommunen
3. ikke forutsetninger for å si noe om pasienten sin situasjon

Du kan like godt sitte og observere en maurtue og dikte opp forskjellige navn og parforhold imellom maurene. Det har ingen verdi. Det du gjør er verdiløst og vitner om en eller annen sykelig fantasi og manglende selvinnsikt.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (6 minutter siden):

Dere faller inn i samme gruppe. Noen klager på et Internett-fora over at en handikapparkeringsplass MULIGENS blir misbrukt av noen, men selv da er det ikke sjekket om bilen faktisk har parkeringsbevis synlig eller ikke. Noen klager ansikt til ansikt. Men det er det samme som feiler dere alle sammen og poenget er; Dette har dere absolutt ingenting med å gjøre. Dere har ingenting med håndhevingen eller utstedingen å gjøre. Hvis dere lurer på hva som kreves for å få et ekte handikappbevis så er dette fullstendig mulig og veldig enkelt å søke opp, bare besøk kommunen sin nettside og se hvilke skjemaer de krever. Men neida, dere har ikke noe bedre å gjøre enn å prøve å late hverdagshelter på et Internettfora og late som om dere er bryr dere om noen andre enn dere selv.

La meg gjenta: Selv hvis du var den nåværende fastlegen til personen som du observerte parkere på en HC-parkeringsplass, så har du
1. ikke forutsetninger for å si sikkert om det er eier og sjåfør av bilen som har forflyttningshemming
2. ikke forutsetninger for å sjekke om den personen har parkeringsbevis for kommunen
3. ikke forutsetninger for å si noe om pasienten sin situasjon

Du kan like godt sitte og observere en maurtue og dikte opp forskjellige navn og parforhold imellom maurene. Det har ingen verdi. Det du gjør er verdiløst og vitner om en eller annen sykelig fantasi og manglende selvinnsikt.

Mener du at folk med HC-bevis er ute av stand til å selv-regulere? At de ikke klarer å la vær å bruke den når det ikke er nødvendig? Tror du virkelig så lite om handicappa, og tydeligvis deg selv?

Jeg bryr meg svært lite om handicap parkering i det virkelig liv da jeg ikke har bil og faktisk hverken legger merke til hvor det er HC-parkering eller ikke.

Du bekrefter også at du faktisk ikke leser tingene du svarer til, og ironisk nok beskylder meg for å gjøre noe du tydeligvis er glad i, og være hverdagshelt på internettfora og late som om du bryr deg om noen andre enn deg selv.

Og til info, så du ikke tar den feilen neste gang å, allmenn legeutdannelse er 6 år i Norge, ikke 7 :)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 11.6.2021 den 11.19):

Min mening er at det er missbruk av beviset om man har det fordi man trenger det noen ganger, men den dagen man føler seg fin så parkerer man på vanlig parkering, og ikke på HC.

HC parkering er som regel gratis, og da blir det missbrukt.
Hadde det vært betalplasser, så hadde det vært mindre sjanse for missbruk.
Hvorfor skal de få parkere gratis nærmest inngangen?

Så om du føler deg fin når du går inn på butikken, skal du parkere på en normal plass? For enkelte er f.eks en butikktur nok til at handikappet slår ut, altså at man er i fin form på vei inn, og ikke ut. 

Parkeringsbeviset er behovsprøvd. Har lege/kommune gitt noen et handikapp-kort burde det vel være godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis ignorerte eksempelspørsmålene jeg stilte tidligere, la meg prøve igjen:

I dette scenarioet så er du den du er, frisk eller ikke frisk, det spiller egentlig ikke rolle, for selv om du er verdens friskeste langdistanseutøver så vil du før eller senere få stressfrakturer hvis du bare går langt nok.
Et skjema som legen din skal svare på i forbindelse med en søknad stiller følgende spørsmål: "Hvor langt kan pasienten gå per år før skjelettet til slutt får et stressfraktur (lite nok til å sees på MR, ikke nødvendigvis stort nok til å være synlig på røntgen): _________________ METER."

Du skal nå hjelpe fastlegen din så godt du kan å svare ærlig og realistisk på dette spørsmålet. Hvor nært virkeligheten tror du at du klarer å svare?

Selv med statistikk over antall steg jeg har tatt per dag de siste 10 år så er mitt beste forsøk: "Etter jeg solgte bilen som 19 år og flyttet til storbyen 'hvor ingen trenger bil' så har jeg ikke hatt flere tretthetsbrudd, så 12 år etterpå så er det eneste jeg kan si med sikkerhet at jeg for det aller meste har gått mindre enn 2000 steg hver dag og det har vært lite nok til at jeg ikke har fått flere tretthetsbrudd, men akkurat hvor mye mer enn 2000 steg (og hvor mange av mine steg blir hvor mange meter?) det skal til før jeg får tretthetsbrudd er umulig for meg å si med sikkerhett". Som du kanskje og forhåpentligvis nå har skjønt; Det er mange spørsmål byråkratiet stiller som er umulig å svare på uten å tøye strikken til det går gale. Jeg kan ikke svare nøyaktig hvor mange steg eller meter som skal til før jeg får tretthetsbrudd igjen uten å faktisk gå så langt at jeg blir nødt til å humpe rundt på krykker helt unødvendig. Et annet spørsmål som faktisk hadde vært lettere å svare på? "Hvor mange sykemeldinger har handikappbevis de siste 10 årene spart deg og samfunnet for?" (men igjen, det fungerer bare for de søker om å fornye handikappbevis, det er ikke noe man kan svare på første gangen man søker).

Det at du har vonde og gode dager betyr ikke at du har stålkontroll på hvorvidt du kan dra strikken din idag og hvilke konsekvenser det for for deg i fremtiden. Jeg kan gamble på at det er trygt for fremtidige meg å gå 100 meter lenger idag, men hva om det er vinter og jeg faller på isen? Er den gamblingen på 100 meter verdt å risikere kostnaden for samfunnet av et jeg blir ufør i en alder av 33 år? 

Har noen faktisk gått gjennom den byråkratiske hinderløypen det er å få utstedt handikappbevis med passfoto, signatur, fullt navn, EØS-godkjenningsnummer og 160 hologrammer, så er det ingen grunn til å ta noen risikoer for helsa sin del. Du skal ikke heller klage over at visse bedrifter er IA-bedrifter og hvordan du som konspirasjonsteoretiker tror at dette også misbrukes?

Hvis du ikke har skjønt det enda; Ingen kan spå fremtiden. Ingen vet NØYAKTIG hvor mye de kan løfte i benkpress før skuldra går ut av ledd. Og ikke alle er villige til å risikere noe helt unødvendig når man allerede har alle papirer på at man lovlig kan parkere der man parkerer. Og la meg gjenta, det har ingenting med deg å gjøre. Det påvirker ikke deg verken nevneverdig eller ikke-nevneverdig at noen som ser friske ut parkeringer på en handikapplass (selv i de tilfellene at de ikke har lov å stå der). Så hvorfor bryr du deg? Hva feiler deg det deg mentalt som gjør at du vil synse, spekulere og kverulere over hvorvidt noen potensielt er for frisk. Selv legen din kan ikke gi deg et handikappoblat direkte. I beste fall kan legen skrive en erklæring som kommunen godkjenner. Har du bedre forutsetninger for å bedømme slike ting enn en fastlege (uansett hvor mange år studiet han valgte å ta tok, uansett om du inkluderer spesialisering og turnusjobbing før de kan jobbe i egen praksis eller som fastlege i Kongeriket Norge)? Hva er det som gjør deg bedre hendt til å vurdere dette enn kommunen klarer? Du gidder jo tydeligvis ikke en gang google hvilke spørsmål søknadskjemaene spør legen og pasienten om, så hva får deg til å tro at jobben de har gjort ikke er god nok? Du så noen gå fra bilen sin uten å halte? uten å gå med krykker? Oj oj oj, du må jo virkelig være en savant som basert på så lite informasjon kan være så skråsikker som du er.

Som jeg sa, det at du har førerkortet kommer ikke med en klausul om at du kun skal bruke det når været er ille eller når du har smerter i knærna. Bare det at du kan stille et sånt spørsmål og antyde at PERSONER MED HANDIKAPPBEVIS IKKE SKAL FÅ LOV Å PARKERE PÅ HANDIKAPPLASSER sier hvor jævla god den bobla du lever i faktisk er (da har jeg ikke tatt høyde for eventuelle mentale problemer). Hva blir det neste? Skal vi begynne å kreve at piggdekk må byttes til piggfrie midt på vinteren fordi det var 3 dager på rad uten underkjølt regn? Hvor mye skal samfunnet betale for å etterprøve alt du foreslår? Hver gang noen med HC-bevis står på en HC-plass så skal de avhøres med løgndetektor på hvorvidt de _EGENTLIG_ trengte å parkere nærmere den ene dagen?

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok litt juksing med HC bevis, men eg tviler på at det er mange som forfalsker sjølve beviset, stort sett er det nok ekte bevis som ein har fått på feilaktig. Ettersom løyvet heller ikkje er knytt til bilen berre til fører eller passasjer så er det i praksis veldig lite sannsynleg å bli tatt for misbruk, politiet får heller ikkje vite kva som er grunnlaget for løyvet og kan heller ikkje overprøve det mesisinske. 

Men som andre har påpeikt så er det ikkje eit absolutt krav at ein må ha fysiske problem med å gå. Det er nok å ha problem med å gå langt. Det er mange skjulte diagnoser som gir legitimt grunnlag for å få HC-bevis. 

Ei utfordring er at vilkåra er ikkje standariserte så både kven som er legen din og kommunen som behandlar søknaden vil kunne ha stor betydning. Eg kan godt sjå for meg at ein med kols og dermed store problem med kondisjonen vil få gyldig HC-bevis i ei kommune medan ei anna kommune vil kreve at pasienten også har fysisk problem med beina. 

 

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (9 timer siden):

Hvor mye skal samfunnet betale for å etterprøve alt du foreslår? Hver gang noen med HC-bevis står på en HC-plass så skal de avhøres med løgndetektor på hvorvidt de _EGENTLIG_ trengte å parkere nærmere den ene dagen?

for så smålige personar så er nok ikkje løgndetektor og allerede behovsprøvd handikappbevis godt nok siden løgndetektorar er subjetive, dei krev nok som minimum blodprøve for å sjå om sjåføren har dårlig nok dag til å ha tatt smertestillende før han i det heile tatt satte seg i bilen

eg meiner, hvis atleter kan dopingtestast så må vel handikappa tåle eit sånt testregime og? /s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å få HC bevis.

Jeg har det pga sønnen min, som har autisme og adhd, og "uspesiferte problemer med gangen". 
Noen dager spretter han ut av bilen. Andre dager ramler han ut. 
Og skal vi få handlet sko eller hva nå grunnen er til at vi er på senteret, så må vi parkere så nærme som mulig, hvis ikke kommer vi oss aldri i verden inn.

På sykehuset, i den tiden vi var der flere ganger i uka, så hendte det at jeg parkerte på HC, fordi han allerede var inne på sykehuset, og skulle ut. Hadde jeg avtaler på sykehuset, som gjaldt barnet, men han ikke var med, så hendte det at jeg brukte HC beviset for å ikke måtte betale for parkering, men parkerte ikke på HC plass da. Men benyttet meg av fri parkering delen av det. 

 

Jeg har opplevd å bli stoppet av to eldre mannfolk, mens jeg holdt på å hjelpe barnet ut av bilen. Uten å spørre fikk jeg en kjefteskur av en annen verden, for jeg kjørte jo stasjonsvogn, og ikke stor-bil, og da kunne jeg umulig være handicapet. Jeg sa ikke et ord, gikk bare bak i bilen, hentet vogna som er i størrelse voksen, og hjalp 10 åringen ut av bilen og inn i vogna, ga han kortene han brukte til å kommunisere med, snudde meg mot de to kjeftesmellene (jepp, de holdt på enda) og spurte om det var noe de lurte på?

Det  ble stille. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Rudde skrev (7 timer siden):

Burde ikke da bruken av en slik særegen gode også være begrenset til periodene den trengs?

Aner jeg en viss autoritær holdning til funksjonshemma? 

Lenke til kommentar

Apropos sykehus og handikapparkering.. I ca 8 år gav jeg blod på Haukeland hvor jeg parkerte på blodgiverplassene siden de utrolig nok var nærmere inngangen enn handikapplassene. Jeg har aldri gitt blod på blodbussen etc, kun på Haukeland (før flyttingen av blodbanken).. De siste årene gav jeg blodplater (hvis du gir blod så kan du kun gi 4 ganger i året, men med blodplater er det kun 2 uker ventetid før du kan gi igjen, men du blir liggende der mye lenger hver gang fordi blodet skal ut og inn igjen), så det har blitt veldig, veldig mange besøk til Haukeland over de 8 årene. Kun en eneste gang har jeg måtte ty til handikapplassen fordi blodgiverplassene var helt fulle (de er også flere enn HC-plassene, iallefall på den etasjen med hovedinngangen hvor taxiene står), men jeg la uansett både HC-bevis og blodgiverbevis i frontruten, og selvfølgelig, den ene gangen stod det to drittpikker av noen taxisjåfører fra Bergen Taxi som bare måtte kommentere at jeg umulig både kan være handikappet og frisk nok til å være blodgiver.. Som om jeg liksom ikke har informert de ansatte i blodbanken om min medfødte bindevevssykdom (som tross alt i visse tilfeller medfører lettere for å blø).. Alle gangene jeg har hatt beinbrudd og tilhørende smerter så har jeg unngått Ibux og heller tatt Paracet (som strengt tatt ikke funker like bra på muskelskader/muskelsmerter) nettopp fordi Ibuprofen gir meg karantenetid på blodgiving (selv når jeg siste 5-6 årene kun gav blodplasma) og forhindrer meg ifra å donere.. Men neida, ifølge taxisjåfører som tydeligvis vet bedre så burde ikke jeg gitt blod i det hele tatt hvis jeg har et sprøtt skjelett.. Jeg svarte ikke og bare satte meg i bilen og kjørte derifra..

Og så det er nevnt, HC-parkering på Haukeland er ikke gratis. Hadde jeg ikke fått parkeringsslipp i blodbanken den gangen jeg stod på HC-parkeringen (og alle andre ganger) og gav blodplater så hadde jeg måtte betale for å åpne porten ut ifra garasjeanlegget.. Alternativet hadde vært å trygle skranken om å slippe å betale fordi jeg er handikappet, og jeg er ikke typen som gidder åpne opp det helvetes reiseregningssystemet på jobb en gang hvis kilometergodgjørelsen er mindre enn 100km..

Kom også på, jeg har dascham av han hull-i-halsen-rævhullet som mente han fortjente plassen mer enn meg, men dashcammet kuttet idet jeg lukket døren til bilen (og tenninga går av), så man ser ikke så mye mer enn at han parkerer meg inne, går ut av bilen, vifter med sitt HC-oblat og så tar fingern på hullet for å begynnte å prate, og med norske lover i minnet så kan jeg strengt tatt ikke dele videoen uten å blure ansiktet og regnr'et hans (og da er nok mesteparten av poenget borte).

Lenke til kommentar
SneakyS skrev (2 timer siden):

Det er veldig vanskelig å få HC bevis.

Det er ikke uten grunn at HC-oblatene (originale, ikke kopier) både i Norge og utland er svindyre på svartebørsen (men spesielt i Norge).. Selv med min medfødte og kroniske diagnose som vil vare fra jeg er unnfanget til jeg er død så fikk jeg av Bergen Kommune kun 2 års varighet første gang jeg søkte. Jeg har lyst å gi de tvilen til gode, for alt jeg vet kan det være fordi jeg da kun var student og de la til grunn at jeg kanskje kom til å flytte på meg når studiene var over. og siden det er behovsprøvd (og skal være det i min mening) så ville de behovsprøve det med ny adresse etter studiene. For selv om diagnosen min ikke endrer seg så er jeg egentlig helt sikker på at jeg i hjembygda ikke hadde trengt HC-bevis, men der jeg jobber idag og der jeg bor idag så er det helt nødvendig hvis jeg i det hele tatt skal bruke bil for at jeg ikke nok en gang skal få smertelig erfare at kollektivtilbudet i store Bergen Kommune er langt ifra så godt som alle skulle ha det til når jeg solgte bilen og flytta hit..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

Selv med min medfødte og kroniske diagnose som vil vare fra jeg er unnfanget til jeg er død så fikk jeg av Bergen Kommune kun 2 års varighet første gang jeg søkte. 

Litt på siden, så må min venn med CP levere legeattest hvert år, det må en eldre amputert person også. Hvis de ikke leverer, så mister de alle ytelser og annet fra NAV. Da er filosofien: venter NAV på at lemmer skal vokse ut igjen, eller at medfødte hjerneskader heles? Det er i tilfelle mirakler vi snakker om. Men etter litt ettertanke, så hender det at folk dør, og slekta ville fortsette å ta ut pensjonen deres om de kunne. Det har vært omfattende saker bl a i Gaza, Italia og Hellas der slekta har hevet trygder og ytelser fra døde i opptil 20 år.

Om noen døde i Norge har parkert bilen sin på HK-plass, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 timer siden):

Aner jeg en viss autoritær holdning til funksjonshemma? 

Jeg ander helt ærlig ikke hva du i det heletatt prøver å hinte til her. Men jeg forestiller meg at en autoritær holdning kanskje heller ville vært å fjerne ordningen? Istedenfor å anse de som ansvarlige individer som er i stand til å gjøre rasjonelle og ansvarlige selvstendige vurderinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rudde: her er noen anekdotiske eksempler. For å danne en bakgrunn til påstandene om autoritære tiltak mot funksjonshemma. Autoritær betyr overdrevet dominant, kompromisslløs, diktatorisk og maktfullkommen. Gjør ofte narr av dem som viser empati og påstår at de som tier, de samtykker. Mennesker som ikke er perfekte og trenger ytelser og tjenester kaller de gjerne for  simulanter og snyltere.

En i kommunestyret i en norsk dal skulle vurdere støtte til rullestolrampe for noen år siden, og likte ikke at det skulle brukes penger på sånt tull. Det smeller fra dama: kan ikke rullestolbrukere et annet sted?

I Tyskland kom 4 rullingser med unge på 30  år inn på et diskotek der det vanket folk på samme alder. Etter en time ble stemningen mot en liten runde rullestoldans så amper at de måtte dra. Det som hisset opp en del av kvinnene der var at en av de hadde fått ødelagt strømpa si på en rullestol. Jeg så hullet i strømpa da vi kom, og en time etter var det bare blitt litt større.

Ti år tidligere fikk de samme fire 300 mark for å trille til en annen restaurant. Eieren ville ikke at rullestoler skulle irritere det litt eldre klientellet der. 

En annen gang i Tyskland ville en gruppe eldre damer forlate hotellet og ha igjen penga da de oppdaget 3 rullingser som sjekket inn.

Et sted var rampa inn til kjøpesenteret kontant blokkert av to store kantstein. Et annet sted parkerte sjefen bilen sin der. Et tredje sted var et gulvpanel av strekkmetall i rampa løsnet fra sveisen og fjernet så den etterlot et 1x1 m hull.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

En i kommunestyret i en norsk dal skulle vurdere støtte til rullestolrampe for noen år siden, og likte ikke at det skulle brukes penger på sånt tull. Det smeller fra dama: kan ikke rullestolbrukere et annet sted?

Hadde det vært betre om ho presiserte at rullestolbrukaren skulle rulle ein annan stad? Gå i denne samanhengen har fleire betydningar. 

At det forekjem diskriminering mot handicappede i både ord og handling er nok utvilsomt, men det fritek ikkje handicappede frå sitt ansvar. Bruker ein f. eks. rullestol på dansegolvet så må ein sjølvsagt vise hensyn slik at ikkje folk og klær kjem til skade, andre skal også vise hensyn men ansvaret kviler fyrst og fremst på den som tek med ein gjenstand som kan skade andre på dansegolvet uavhengig av om det er ein rullestol eller ei glasflaske. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...