Gå til innhold

Store problemer med Telenor sitt nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NULL skrev (1 time siden):

Så kan man alltids huske at kanal 4 vil påvirke kanal 6. Og hvis det i tillegg blir med 40 MHz kanalbredde...

Ja, tenkte på det i ettertid. Så de ikke helt umiddelbart 😀

Nei, en får jo bare forsøke å finne den løsningen som fungerer best. Personlig ville jeg ha lagt opp kabel slik at jeg hadde hatt 2 ap’er kablet og kanskje forsøkt å kjørt kanal oppi 140 området på 20mhz. På 2.4ghz så får en nå bare ta det som fungerer best, gjelder vel forsåvidt begge båndene det. 
 

Vet ikke helt hvordan utstyret levert av leverandør fungerer men om ikke det er noe særlig ville jeg ha forsøkt noe annet.

Lenke til kommentar
On 6/11/2021 at 12:55 PM, Sophie-Ann said:

Tusen takk! Jeg har tatt av autokanal og lagt 2,4 på kanal 11 og 5 på 36. Jeg har fått  bekreftet av Sonos at de bruker 2,4 og fikk følgende oppskrift av dem: 

3. Protokol/Mode til 2.4GHz - 802.11 b/g

Har du satt router til  kun 802.11 b/g på 2,4 GHz band? B har teoretisk  max 11 Mbps, G har max 54 Mbps, i praksis får du noe lavere. Du må ha N aktivert for å få mer. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
22 hours ago, Sophie-Ann said:

Jeg har lagt 2,4 på kanal 11 og 5 på 36. Det ser ikke ut til å hjelpe, fordi Telenor overstyrer de kanalene jeg har valgt. Ser når at den ene noden sitt 5GHZ ligger på kanal 100, selv om jeg har satt opp kun to kanaler i oppsettet til ruteren. 

For 5 GHz bør du finne en ledig kanal fra 100 og oppover. Forutsatt at utstyret følger standard, vil kanaler under 100 ha lavere sendeeffekt enn de fra 100 og opp. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den siste kunden jeg hadde med "overbefolkning" og "rushtrafikk" slik som her, han trodde ikke et ord av hva jeg sa om at han måtte kable. Han trodde (religion)  mere på reklamen, og sparket meg ut. Han fikk så en ny fyr fra kabelselskapet som jeg tror jobbet et par timer uten egentlig å måle noe noe som helst. Det funka ikke. Ut med han også. Inn kom en eldre, dyrere og mere pragmatisk fyr. Han strakk en nøye gjennomtenkt kabel kat 5e strategisk gjennom huset og hengte alt på den. Voila. 5 streker over alt. Med 3 stk 4-port gigabit svitsjer dvs 4 segmenter, så kunne det brukes til alle slags formål.

Et segment må ikke være lenger enn 100 m, men 99 m virker like fint som 1m.

Jeg vet ikke hvilken Mhz båndbredde fiberet mitt på loftet er, men jeg har bare kat 5e i mitt nett. Der passerer opptil 850 mbit (optimalt nesten 100 MB/sek) til hovedmaskinen - på mitt ab tidvis på en god dag. Normalt ligger det rundt 50-100 mbit. WiFi nettet klarer ikke mere enn 100 mbit noe sted, men mest på smartmobilen. Det var merkelig, helt til jeg forsto at det er delvis "juks". Å laste ned en stor fil tar mye lenger tid enn det skal, dvs at det er flaskehalser i protokollstakken som ikke oppgis. Det er 7 lag i OSI modellen, og man kan måle på alle lag. Jo lenger ned mot lag 1: Physical man kommer, jo fortere går det. Da er vi over på nerdestoff. Det er litt "uhøflig" å måle på lag 1 når alt vi gjør skjer på lag 6 og 7. 

Hos Power.no fant jeg dette: (linker ikke - fordi det sto helvetes langt nedover en lang side)

Et kablet nettverk er mer stabilt

Du har sikkert opplevd at det trådløse nettverket plutselig faller ut, selv om du sitter omtrent oppå ruteren. Dette kan skje på grunn av forstyrrelser fra andre ting. For eksempel en mikrobølgeovn, en trådløs telefon eller også naboens nettverk. Disse forstyrrelsene vil du ikke oppleve på et kablet nettverk.

I tillegg kan man oppleve at det trådløse nettverket ikke er like bra i hele huset. Dette kan for eksempel skyldes tykke vegger eller mange etasjer. Resultatet kan være null dekning i enkelte rom, eller at hastigheten blir lavere og stabiliteten dårlig. Trekker man én kjempelang kabel vil selvfølgelig også nettverket kunne bli dårligere, men med en kabel kan man ta snarveien gjennom vegger.

Nettverkskabel – ulike valg

Som du kanskje vet, finnes det ulike typer nettverkskabler. Disse har ulike egenskaper. Hovedkategoriene er Cat 5, Cat 6, Cat 7 og Cat 8. Igjen er det underkategorier, som Cat 6a og Cat 5e.

Du lurer kanskje på hva du bør velge?

Du trenger ikke å gå for den dyreste. Det viktigste er at den holder til ditt bruk. Dagens PCer og rutere kan overføre 1 GB i minuttet. Skal du utnytte dette må du ha en nettverkskabel som takler dette. Det er jo liten vits i å betale for et raskt fibernett om ikke kablene dine kan holde følge.

Her er en kjapp oversikt over maksimal hastighet og båndbredde for de ulike kategoriene.

Cat 5 Maksimal hastighet: 100 Mbps Båndbredde: 100 MHz
Cat 5e Maksimal hastighet: 10 Gbps Båndbredde: 250 MHz
Cat 6 Maksimal hastighet: 10 Gbps Båndbredde: 500 MHz
Cat 7 Maksimal hastighet: 10 Gbps Båndbredde: 600 MHz
Cat 8 Maksimal hastighet: 40 Gbps Båndbredde: 2000 MHz

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...