Gå til innhold

Store problemer med Telenor sitt nettverk


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Dart said:

Jeg har kommet til steder der det på nesten overnaturlig vis ikke er mulig å få noe trådløst nett til å virke over alt eller bli stabilt. Etter mange år med dette, så er det så befriende å strekke en kabel eller fem, og så virker alt sammen. Etterpå kan man sitte å ergre seg over alle wifi trådløse timer og dager og kroner som er gått tapt før man innser at gudene på stedet er gale 🙂 og det bor nisser og dverger i veggene. I kabler bor det ingen slike. Trådløst er drømmen, men det kan bli et mareritt også. Her hjemme er det fullt av gretne troll og nisser, så her er det kabler og Powerline til alle rom. Lykkelig og fredelig.

Nisser og dverger har jeg liten tro på, men bunner vel ut i tre ting:

  • Dekning; her kan akvarier, betongvegger og andre ting begrense radiobølger ganske kraftig. Men ellers, ren fysikk.
  • Interferens; potensielt så kan en "slemming" jamme ned radiobåndet i ganske store områder. For lenge siden, så var det feks en legendarisk Panasonic trådløs telefon (ikke solgt i Norge, men tilgjengelig i USA og noen luringer hadde importert en. Den jammet hele 2.4 GHz båndet, hverken Wi-Fi eller Bluetooth virket i nærheten i det hele tatt når denne var på. Gamle mikrobølgeovner kan også lekke energi i 2.4 GHz båndet. Bor du tett på andre i blokk eller rekkehus, så er du litt prisgitt hva naboene finner på. 
  • Dårlig utstyr; ruteren jeg fikk fra altibox var ganske ræva. Dårlig dekning og kræsjet minst en gang i uka. Tilbyderene kjøper det billigste rælet de kan. Har også vært borti rutere som støttet kun 16 enheter, begynte å droppe enheter når det ble for mange. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Sophie-Ann said:

Teknikeren bare brukte speedtest fra Telenor her, så det var ikke spesielt avansert søking han gjorde. Jeg får enorme forskjeller på laptop vs Iphone. Laptop viser vesentlig lavere hastighet enn iphone. 

 

Et nytt spørsmål til dere. Kan det hjelpe å åpne ett nettverk som kun går på 2,4 slik at det innerste soverommet og badet får nett? Og er det sant at Sonos bare bruker 2,4 nettet? Burde jeg lagt disse på et eget nett? Jeg kan jo åpne for flere nett her...

Tusen takk for alle svar, setter enormt pris på det 🙂

 

Er laptopen på 2.4 GHz eller på 5 GHz? Du kommer aldri til å få særlig hastighet på 2.4 GHz. Blir litt som EDGE og 4G; EDGE rekker langt, men er tregt, 4G er raskt, men rekker ikke så langt.

Kjenner ikke detaljene på Sonos, men hvis disse kun støtter 2.4 GHz, så er det ganske håpløst. Hjelper ikke så mye å legge de på eget virtuell nett, de vil fortsatt slåss om "tid på luften" med alle andre 2.4 GHz ting. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sophie-Ann said:

Takk for svar! Jeg har lastet ned inSSIDer og har kontroll på hvilke kanaler som brukes. Jeg har lagt 2,4 på kanal 11 og 5 på 36. Det ser ikke ut til å hjelpe, fordi Telenor overstyrer de kanalene jeg har valgt. Ser når at den ene noden sitt 5GHZ ligger på kanal 100, selv om jeg har satt opp kun to kanaler i oppsettet til ruteren. Sonosen er jo også med på å "ødelegge", de bruker jo primært 2,4, så det la jeg på kanal 1. Jeg skal slå av begge forstererne og se hva som skjer. Tviler på at det blir bedre, vi hadde like dårlig nett før vi fikk forsterkerne. 

At andre nettverk benytter samme kanal er nødvendigvis ikke et problem. Det man typisk ser via disse programmene, er altså hvilken kanal som benyttes - det sier heller lite om reell støy/bruk av nettene. Det vil eksempelvis være langt bedre å være på samme kanal som fem nettverk som bruker og har lite trafikk, kontra ett der det er mye trafikk. Og disse frekvensene er ikke bare for WiFi, slik at det vil også kunne være støy i et frekvensområde (kanal), selv om man ikke ser noen SSID der.

Når det gjelder manuelle valg her om man har løsninger som kan gi indikasjoner på støy/tilgjengelig airtime (radiosendetid), vil det være et øyeblikksbilde når man tester. En kanal som gir god ytelse kl. 14 kan gi dårlig ytelse kl. 16 avhengig av trafikken på andre nettverk.

For høye kanaler på 5GHz er det en rekke regulativer for bruk av kanalene. Eksempelvis at hvis ruteren oppdater tegn på radar, så skal den automatisk bytte til noe annet. Slik sett er det nødvendigvis ikke bare å låse ruteren til en kanal. 

Normalt sett vil min anbefaling klart være å la automatikken løse dette med kanalvalg.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kalle Klo said:

Er laptopen på 2.4 GHz eller på 5 GHz? Du kommer aldri til å få særlig hastighet på 2.4 GHz. Blir litt som EDGE og 4G; EDGE rekker langt, men er tregt, 4G er raskt, men rekker ikke så langt.

Kjenner ikke detaljene på Sonos, men hvis disse kun støtter 2.4 GHz, så er det ganske håpløst. Hjelper ikke så mye å legge de på eget virtuell nett, de vil fortsatt slåss om "tid på luften" med alle andre 2.4 GHz ting. 

Er usikker, så se vedlagte bilde. Er det noe her jeg kan endre på? 

Jeg skal høre med Sonos og får hjelp av dem til å sette systemet opp skikkelig. Ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe en satans god ruter. Noen forslag? Er student, så har ikke all verdens med penger...

Nettverkskort.PNG

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kalle Klo said:

Er laptopen på 2.4 GHz eller på 5 GHz? Du kommer aldri til å få særlig hastighet på 2.4 GHz. Blir litt som EDGE og 4G; EDGE rekker langt, men er tregt, 4G er raskt, men rekker ikke så langt.

Kjenner ikke detaljene på Sonos, men hvis disse kun støtter 2.4 GHz, så er det ganske håpløst. Hjelper ikke så mye å legge de på eget virtuell nett, de vil fortsatt slåss om "tid på luften" med alle andre 2.4 GHz ting. 

Sonos spiser relativt lite kapasitet, og trenger gjerne ikke all verdens ytelse. Slik sett kan det være en type enhet som mange vil ha fordeler av å ha på 2,4 GHz, og heller at enheter som har høyere krav får mer airtime tilgjengelig på 5GHz. Eldre enheter betyr også fort at man har mindre effektiv utnyttelse av airtime - slik sett kan det være fordel at enheter som ikke har de store kravene bruker 2,4GHz i stedet for 5 GHz. Eks. en dårlig 802.11n-enhet med 5GHz vil kunne redusere ytelsen på 5GHz-nettet - bedre da å legge den på "søppelnettet" (2,4GHz..).

Sammenligningen med Edge og 4G blir vel heller ikke helt riktig. Enkelt eksempel blir at det er stor forskjell på 4G i rekkevidde om det kjører på 800 MHz eller 2,6GHz... Edge kan også kjøres på helt forskjellige. Så er det ting her man ellers kunne snakket om i mobilnettet rundt forskjelliger i tilgjengelig airtime basert på bruksmønsteret man typisk vil kunne få med forksjellige standarder...

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kalle Klo said:
  • Dårlig utstyr; ruteren jeg fikk fra altibox var ganske ræva. Dårlig dekning og kræsjet minst en gang i uka. Tilbyderene kjøper det billigste rælet de kan. Har også vært borti rutere som støttet kun 16 enheter, begynte å droppe enheter når det ble for mange. 

Her har det nok vært en endring i tidenes løp, og ruterne man ser fra de fleste internettleverandørene nå til dags vil nok dekke behovene for svært mange temmelig greit. Både Altibox, Telenor og Telia leverer vel i dag minimum 4x4 MU-MIMO WiFi 5-løsninger, mens Telia leverer også 4x4 MU-MIMO WiFi 6-ruter til noen kundetyper. Veldig mye her er basert på akkurat de samme WiFi-brikkene man finner i mange populære "retail"-rutere fra Asus, Netgear etc. 

Telia og Telenor har ellers også mesh-løsninger med 4x4 MU-MIMO, kontra mange andre mesh-løsninger på markedte som har en rimeligere 2x2-arkitektur for antennene/brikkesett. 4x4 MU-MIMO her kunne bety en del både med tanke på håndtering av litt svakere signal/beamforming og kommunikasjon med flere enheter samtidig.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sophie-Ann said:

Er usikker, så se vedlagte bilde. Er det noe her jeg kan endre på? 

Jeg skal høre med Sonos og får hjelp av dem til å sette systemet opp skikkelig. Ser ut til at jeg må krype til korset og kjøpe en satans god ruter. Noen forslag? Er student, så har ikke all verdens med penger...

Nettverkskort.PNG

Normalt sett ikke noe man skal trenge å endre på der. "Band preference" er kanskje det eneste jeg ville vurdert å se på, hvis det var slik at man ønsket å "presse" en enhet til å bruke 2,4 eller 5 GHz i de situasjonene der man har felles SSID for 2,4 og 5 GHz, noe de fleste nyere løsninger har - i hvert fall når det gjelder mesh.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sophie-Ann said:

Ikke glem at jeg ikke er spesielt bevandret i dette feltet, jeg vet litt, men dere er jo sykt avanserte :-). Jeg har en TP-Link Touch P5 liggende, men den er jo blitt noen år. Kan den likevel være en Telenor sin?

Spesifikasjonsmessig litt dårligere ser det ut som. Men alltids greit å teste. I praksis en "førstegenerasjons" WiFi 5-ruter, med 3x3-antenne uten støtte for MU-MIMO og beamforming. Altså, på papiret dårligere enn Telenor-ruteren. Men hvis det funker bedre med denne, er det jo kanskje et spørsmål til Telenor om det er noe galt med selve ruteren din eksempelvis.

Du har også TV fra Telenor? Hvis det er IPTV, er det ikke sikkert at det vil fungere helt bra med TP-Link-en. Kan være at det evt. er konfigurasjoner som må gjøres for at det skal være støttet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, NULL said:

Spesifikasjonsmessig litt dårligere ser det ut som. Men alltids greit å teste. I praksis en "førstegenerasjons" WiFi 5-ruter, med 3x3-antenne uten støtte for MU-MIMO og beamforming. Altså, på papiret dårligere enn Telenor-ruteren. Men hvis det funker bedre med denne, er det jo kanskje et spørsmål til Telenor om det er noe galt med selve ruteren din eksempelvis.

Du har også TV fra Telenor? Hvis det er IPTV, er det ikke sikkert at det vil fungere helt bra med TP-Link-en. Kan være at det evt. er konfigurasjoner som må gjøres for at det skal være støttet.

Ja, men bruker ikke den boksen. Bruker kun Apple-TV. Da lar jeg den ligge i boden...har du et tips om en god ruter?

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I stedet for å bruke masse tid og penger på feilsøking uten resultat, så kan det (etter en kvalifisert gjetting) heller være greit å bruke en kabel til en god repeater der det er problem. Eller kjøpe flere mesh-noder. Her måtte det bli 4 mesh noder men mest kabler og Powerline der det går an. Armeringsjern er bra til sitt bruk, men "sluker" lange radiobølger. Høyere frekvenser kan i større grad rikosjettere mellom betongvegger og reise i sikksakk nedover korridorer, da gjelder det å plassere seg riktig så WiFi dingsen får inn/gir ut best signal. En retningsantenne kan man lage selv etter beskrivelser på nett - bl a av en Pringles boks eller blikkboks. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dart said:

I stedet for å bruke masse tid og penger på feilsøking uten resultat, så kan det (etter en kvalifisert gjetting) heller være greit å bruke en kabel til en god repeater der det er problem. Eller kjøpe flere mesh-noder. Her måtte det bli 4 mesh noder men mest kabler og Powerline der det går an. Armeringsjern er bra til sitt bruk, men "sluker" lange radiobølger. Høyere frekvenser kan i større grad rikosjettere mellom betongvegger og reise i sikksakk nedover korridorer, da gjelder det å plassere seg riktig så WiFi dingsen får inn/gir ut best signal. En retningsantenne kan man lage selv etter beskrivelser på nett - bl a av en Pringles boks eller blikkboks. 

Jeg har ingen betongvegger?  Og jeg har to mesh noder, men det har jeg fått beskjed om er for mye i min lille leilighet. Eller misforstår jeg deg nå?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, NULL said:

Sonos spiser relativt lite kapasitet, og trenger gjerne ikke all verdens ytelse. Slik sett kan det være en type enhet som mange vil ha fordeler av å ha på 2,4 GHz, og heller at enheter som har høyere krav får mer airtime tilgjengelig på 5GHz. Eldre enheter betyr også fort at man har mindre effektiv utnyttelse av airtime - slik sett kan det være fordel at enheter som ikke har de store kravene bruker 2,4GHz i stedet for 5 GHz. Eks. en dårlig 802.11n-enhet med 5GHz vil kunne redusere ytelsen på 5GHz-nettet - bedre da å legge den på "søppelnettet" (2,4GHz..).

Sammenligningen med Edge og 4G blir vel heller ikke helt riktig. Enkelt eksempel blir at det er stor forskjell på 4G i rekkevidde om det kjører på 800 MHz eller 2,6GHz... Edge kan også kjøres på helt forskjellige. Så er det ting her man ellers kunne snakket om i mobilnettet rundt forskjelliger i tilgjengelig airtime basert på bruksmønsteret man typisk vil kunne få med forksjellige standarder...

Nå prøvde jeg å popularisere/forenkle litt, og ikke bli for teknisk. Generelt lite forstått der ute at det er trade-off mellom rekkevidde og båndbredde (lite båndbredde på lave frekvenser; altså lav hastighet når man har bra rekkevidde). 

Lenke til kommentar

Det blir litt feil fokus å snakke om akvarium, betongvegger og armering når trådstarter har en leilighet på 80kvm, uten betongvegger, eller svømmebasseng. Det er ingen problem å sende radiolinker på 5ghz bandet over 100km + over sjø, sålenge man har tilstrekkelig klaring på fresnel sone. Det man kan oppleve er det som kalles "multipath", refleksjoner fra sjø. For radiosenderen oppleves dette som interferens. Det samme fenomenet kan oppleves i stålkonstruksjoner, eller i bygg med mye vindu.  

Er det betongvegger i etasjeskiller / mot andre leiligheter? 

Jeg tror trådstarters problem ligger i interferens, er det typisk rundt tider hvor mange andre bruker wifi nettene sine aktivt at du opplever problemer sophie ann?  

Det er ganske typisk når det er snakk om interferens, det går bra og nettet oppleves normalt sålenge det bare er bærebølgen til de andre nettene som ligger på samme kanal, men når brukerne av de konkurrerende nettene begynner å bruke nettet aktivt og radiosenderne modulerer bærebølgen blir dette forstyrrende for dine sendere/mottakere og nettet går i dass.  

Helst skulle man hatt en spektrumanalyser, for å fange opp hvilke frekvenser som brukes (det kan være: skjulte ssid, radiosendere som benytter annen protokoll f.eks NV2, og andre radiobølger.) Ubiquiti har dette integrert i en del av sine produkter.  

Jeg hadde tatt bort de to mesh punktene, og begynnt på nytt. Gå gjennom hvilke kanaler konkurrende nett sendes på og legg deg lengst mulig unna. Skru av "auto" kanalvalg. Husk at en del kanaler overlapper, spessielt hvis du kjører stor kanalbredde. Det kan være en ide å forsøke å gå ned til 20Mhz kanal. Ja du mister en del bandbredde, men du får ett stabilt nett med mindre kapasitet. 

 

Har du 2,4Ghz så legger du alt av dingser som sonos, iot osv osv på dette.

En ting til: "Å krype til korset å kjøpe en satans god ruter" Vil ikke hjelpe hvis problemet er interferens. En satans god ruter  har wifi 6, ja den har høyere teoretisk hastighet, men når frekvensensbandet er 5,1-5,8Ghz må man enten øke kanalbredde, eller modulasjon for å øke hastigheten. 160Mhz kanalbredde vil gi deg større problemer med interferens. Sendestyrke EIRP er regulert av lovverk, så en satans god ruter behøver ikke gi deg bedre dekning enn en middels. 

Endret av kjetil_kj
Lenke til kommentar
13 minutes ago, kjetil_kj said:

Det blir litt feil fokus å snakke om akvarium, betongvegger og armering når trådstarter har en leilighet på 80kvm, uten betongvegger, eller svømmebasseng. Det er ingen problem å sende radiolinker på 5ghz bandet over 100km + over sjø, sålenge man har tilstrekkelig klaring på fresnel sone. Det man kan oppleve er det som kalles "multipath", refleksjoner fra sjø. For radiosenderen oppleves dette som interferens. Det samme fenomenet kan oppleves i stålkonstruksjoner, eller i bygg med mye vindu.  

Er det betongvegger i etasjeskiller / mot andre leiligheter? 

Jeg tror trådstarters problem ligger i interferens, er det typisk rundt tider hvor mange andre bruker wifi nettene sine aktivt at du opplever problemer sophie ann?  

Det er ganske typisk når det er snakk om interferens, det går bra og nettet oppleves normalt sålenge det bare er bærebølgen til de andre nettene som ligger på samme kanal, men når brukerne av de konkurrerende nettene begynner å bruke nettet aktivt og radiosenderne modulerer bærebølgen blir dette forstyrrende for dine sendere/mottakere og nettet går i dass.  

Helst skulle man hatt en spektrumanalyser, for å fange opp hvilke frekvenser som brukes (det kan være: skjulte ssid, radiosendere som benytter annen protokoll f.eks NV2, og andre radiobølger.) Ubiquiti har dette integrert i en del av sine produkter.  

Jeg hadde tatt bort de to mesh punktene, og begynnt på nytt. Gå gjennom hvilke kanaler konkurrende nett sendes på og legg deg lengst mulig unna. Skru av "auto" kanalvalg. Husk at en del kanaler overlapper, spessielt hvis du kjører stor kanalbredde. Det kan være en ide å forsøke å gå ned til 20Mhz kanal. Ja du mister en del bandbredde, men du får ett stabilt nett med mindre kapasitet. 

 

Har du 2,4Ghz så legger du alt av dingser som sonos, iot osv osv på dette.

 

Tusen takk! Jeg har tatt av autokanal og lagt 2,4 på kanal 11 og 5 på 36. Jeg har fått  bekreftet av Sonos at de bruker 2,4 og fikk følgende oppskrift av dem: 

1. 2.4GHz - på

2. Client-AP isolation - av

3. Protokol/Mode til 2.4GHz - 802.11 b/g

4. Sikkerhedstype - WPA2-AES/PSK

5. Wifi kanal – 1, 6 eller 11

6. Upnp - på

7. Airtimes Fairness - av

8. WPS : av

9. ipv6 - stateful

10. Båndbredde - 20 ghz

Noe av det skjønte jeg, andre ikke. Er ikke så mange valg inne på ruteren til Telenor. Var derfor jeg lurte på om det kunne være lurt å lage et eget nett til Sonos som bare er på 2,4? Se vedlagte bilde av kanaler som naboene bruker, har mange naboer....Men tror at jeg har funnet to greie kanaler. 

Nettverk.PNG

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sophie-Ann skrev (1 time siden):

Jeg har ingen betongvegger?  Og jeg har to mesh noder, men det har jeg fått beskjed om er for mye i min lille leilighet. Eller misforstår jeg deg nå?

Neida. Jeg vet ikke noe om stedet du bor. Derfor litt oppramsing. 
Her er det i enden på mange kabler fra svitsjen en mesh node i hvert rom unntatt badet. Betong i alle vegger. 8-9 av 10 streker i alle rom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

Skrekk, ikke rart du har interferens med 14 2.4 GHz-nett merket som sterke signal.

Det var vel det jeg skrev først? 🙂 Det luktet overbefolkning lang vei av den første beskrivelsen. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...