Gå til innhold

Diskutere lønn med bemanningsbyrå


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å diskutere lønn med bemanningsbyrå? Jeg reiser kun via bemanningsbyrå, og innimellom får jeg spørsmål om å reise på veldig kort varsel.

Jeg får selvfølgelig det jeg har rett på, og i enkelte tilfeller litt til.

Etterhvert som jeg nå har fått en fot innenfor bemanningsbyråene og gode tilbakemeldinger fra kundene så er jeg interessert i å be om litt høyere lønn for de spontane jobbene jeg reiser på. 
 

Noen som har erfaring med dette? Jeg jobber innenfor olje & gass og det er generelt stor mangel på folk innenfor mitt yrke med den rette erfaringen og kursingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje erfaring med å forhandle lønn i bemanningsbyrå men prinsippet er likt som i andre lønnsforhandlignar.

Eg kan tenke meg at det kan være litt utfordrande å forhandle seg fram til høgare lønn enn det som bemanningsbyrået reknar som standard ettersom dei fleste store bemanningsbyrå er opptatt av å ha like lønner slik at det er minst mulig arbeid med personalhandsaminga.

Du står sjølvsagt sterkare i forhandlingane om du viser til at bemanningsbyrået mister deg og din kompetanse om du ikkje får meir i lønn. Det mest nærliggande er å ta kontakt med dei kundane som er fornøgde med jobben du gjer for å forhøyre seg om muligheitene for fast jobb der.
Har du muligheit til å takke nei til spontane jobbreiser så kan det også være eit aktuelt pressmiddel for å kreve meir lønn for å ta på deg slike jobbar.

Lenke til kommentar

Det er som regel, meg bekjent, ikke lovlig gjennom kontrakten med bemanningsbyrået å proaktivt kontakte kunder for å høre om fast ansettelse. Man kan bli tilbudt jobb, eller man kan søke på ledige stillinger (åpne eller interne). 

Ellers er det, som @The Avatar nevner, som en vanlig lønnssamtale. Dersom du kan vise til god inntjening til bemanningsbyrået, og at det er få andre som kan erstatte den jobben du gjør, så har du sterke forhandlingskort. Antar bemanningsbyrået tar et gebyr for hasteoppdrag, og da er det også naturlig at den ansatte blir kompensert relativt til dette for å akseptere hasteoppdrag.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg ønsker ikke fast jobb, så det er ikke aktuelt å kontakte kunder å be om det. 

Om jeg reiser på en jobb hvor jeg løser av en person som skal hjem så er alternativet til kunden å betale vedkommende 33% ekstra i lønn for å holde personen igjen, så skulle jo tro at jeg har litt å forhandle på der. 
Jeg er hovedsakelig opptatt av å gjøre dette på en fin måte, det ville jo være dumt å brenne noen broer for meg som lever av vikariater. 

Jeg har ikke peiling på hva bemanningsbyråene tar seg betalt for å leie meg ut, men det er jo klart at de tjener penger på meg. 

Kan jo legge til at jeg flere ganger har takket nei til å reise på kort varsel, og da har de aldri prøvd seg med å tilby litt høyere lønn, men så har jeg heller aldri spurt. 

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (9 minutter siden):

Det siste der kan jo være en indikasjon på at de har andre alternativer tilgjengelig. Var det veldig kritisk, så hadde de nok tilbudt en form for ekstra kompensasjon tenker jeg.

Jeg kjenner ofte folk på de plassene jeg får tilbud om, og jeg vet at flere ganger har de heller holdt igjen personer som jeg hadde erstattet om jeg hadde takket ja. Jeg vet derimot ikke hva de er blitt enige om mtp lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...