Gå til innhold

Over tusen personer pågrepet i Kina for kryptohvitvasking


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

På tide at enkelte land nå har forstått at både bitcoin og andre kryptovalutaer er ønskedrømmen av et redskap for økonomisk svindel. At USA og andre vestlige land som har en type kapitalisme som baserer seg på svindel ikke er like ivrige etter å stoppe kryptohandel, er ikke overraskende. 

Kryptovaluta er kun dagens utgave av de tidligere pyramidespillene, som det selvfølgelig ikke lenger er behov for  etter at Bitcoin ble oppfunnet.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Moerk skrev (15 minutter siden):

På tide at enkelte land nå har forstått at både bitcoin og andre kryptovalutaer er ønskedrømmen av et redskap for økonomisk svindel. At USA og andre vestlige land som har en type kapitalisme som baserer seg på svindel ikke er like ivrige etter å stoppe kryptohandel, er ikke overraskende. 

Kryptovaluta er kun dagens utgave av de tidligere pyramidespillene, som det selvfølgelig ikke lenger er behov for  etter at Bitcoin ble oppfunnet.

Hadde de drevet hvitvasking med fiat valuta så hadde de nok aldri blitt tatt. All Bitcoin overføringer blir logget og er sporbar, så det gjør det mye enklere for myndighetene å oppklare slike saker. 

Der det er penger kommer det til å være kriminalitet, sånn er det bare dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
andr3as skrev (5 minutter siden):

 

Ja vi så jo hvor enkelt det var å oppklare saken med hun bortførte gamle damen i Lørenskog.

Det var Monero, som ikke er laget på samme måte som Bitcoin. Det er få ting - inkludert fiat - som er så sporbart som Bitcoin.

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
andr3as skrev (17 minutter siden):

 

Ja vi så jo hvor enkelt det var å oppklare saken med hun bortførte gamle damen i Lørenskog.

Så du mener saken hadde vært oppklart om han hadde brukt en annen valuta til å betale løsepenger? Økonomisk kriminalitet har eksistert lenge før krypto var en ting.

Som jeg skrev lengere opp så kommer det til å være kriminalitet der det er penger. Skal man begynne å skylde på den Norske krona for at den brukes til kriminelle handlinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, TheKims said:

Som jeg skrev lengere opp så kommer det til å være kriminalitet der det er penger. Skal man begynne å skylde på den Norske krona for at den brukes til kriminelle handlinger?

Det er jo nettopp derfor de vil avvikle og forby kontanter så fort som mulig.

Lenke til kommentar
4 hours ago, TheKims said:

Så du mener saken hadde vært oppklart om han hadde brukt en annen valuta til å betale løsepenger? Økonomisk kriminalitet har eksistert lenge før krypto var en ting.

Som jeg skrev lengere opp så kommer det til å være kriminalitet der det er penger. Skal man begynne å skylde på den Norske krona for at den brukes til kriminelle handlinger?

Ja hvis de hadde krevd elektronisk overføring av norske kroner og at btc var forbudt så tror jeg saken hadde vært løst for lenge siden.

Lenke til kommentar
4 hours ago, KarvaBlad said:

Det var Monero, som ikke er laget på samme måte som Bitcoin. Det er få ting - inkludert fiat - som er så sporbart som Bitcoin.

Nei du tar feil jeg har rett. Les deg litt mer opp på saken. Det var Bitcoin de brukte til å kommunisere altså sende meldinger frem og tilbake. Politiet brukte jo også Bitcoin til å kommunisere med de kriminelle men bitcoin er jo designet nettopp for slik alvorlig kriminalitet og kan dessverre ikke spores i det hele tatt. Det er jo ikke rart at det vurderes forbud verden over.

Lenke til kommentar
andr3as skrev (1 time siden):

Nei du tar feil jeg har rett. Les deg litt mer opp på saken. Det var Bitcoin de brukte til å kommunisere altså sende meldinger frem og tilbake. Politiet brukte jo også Bitcoin til å kommunisere med de kriminelle men bitcoin er jo designet nettopp for slik alvorlig kriminalitet og kan dessverre ikke spores i det hele tatt. Det er jo ikke rart at det vurderes forbud verden over.

Jeg siterer fra VG:

DAGEN ETTER opprettelsen av Huobi-kontoen, 10. juli, tar motparten nok et grep som virkelig skal få etterforskerne til å klø seg i hodet:

Nå kommer den relativt ukjente og usporbare kryptovalutaen dash inn i bildet. Tidligere har det for offentligheten kun vært kjent at det er kryptovalutene monero og bitcoin som er brukt i saken. Dash, som ble lansert i 2014, er laget med utgangspunkt i bitcoin og har mange av de samme kvalitetene. Samtidig har den også egenskaper som ligner monero.

Kort fortalt skjer følgende:

Motparten har på forhånd skaffet seg dash. En sum av denne kryptovalutaen blir overført til Huobi-kontoen. Hos Huobi blir summen vekslet til den kjente og sporbare kryptovalutaen bitcoin. Disse bitcoinene kommer senere til å bli brukt til å sende kodede meldinger til familien Hagen.Noe av det særegne med dash er funksjonen som heter PrivateSend. Den sørger for at transaksjoner blir anonyme og umulige å spore - slik som monero.

– Motparten har brukt PrivateSend, bekrefter Hanssen. Han konstaterer at dette er nok et grep motparten har tatt for å skjule sine spor.

Så de kommuniserer med Dash sin PrivateSend, men i valøren Bitcoin. Altså ikke i den vanlige blockchainen i Bitcoin, som er sporbar.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Lenke til kommentar
andr3as skrev (1 time siden):

Nei du tar feil jeg har rett. Les deg litt mer opp på saken. Det var Bitcoin de brukte til å kommunisere altså sende meldinger frem og tilbake. Politiet brukte jo også Bitcoin til å kommunisere med de kriminelle men bitcoin er jo designet nettopp for slik alvorlig kriminalitet og kan dessverre ikke spores i det hele tatt. Det er jo ikke rart at det vurderes forbud verden over.

Kjapt Google søk 
 
Can Bitcoin transactions be traced?
 
All Bitcoin transactions are public, traceable, and permanently stored in the Bitcoin network. ... Anyone can see the balance and all transactions of any address. Since users usually have to reveal their identity in order to receive services or goods, Bitcoin addresses cannot remain fully anonymous.

Hvordan mener du de kommuniserer med Bitcoin? Bitcoin er en valuta på lik linje som Nkr. Du kan ikke sende meldinger frem og tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KarvaBlad said:

Jeg siterer fra VG:

DAGEN ETTER opprettelsen av Huobi-kontoen, 10. juli, tar motparten nok et grep som virkelig skal få etterforskerne til å klø seg i hodet:

Nå kommer den relativt ukjente og usporbare kryptovalutaen dash inn i bildet. Tidligere har det for offentligheten kun vært kjent at det er kryptovalutene monero og bitcoin som er brukt i saken. Dash, som ble lansert i 2014, er laget med utgangspunkt i bitcoin og har mange av de samme kvalitetene. Samtidig har den også egenskaper som ligner monero.

Kort fortalt skjer følgende:

Motparten har på forhånd skaffet seg dash. En sum av denne kryptovalutaen blir overført til Huobi-kontoen. Hos Huobi blir summen vekslet til den kjente og sporbare kryptovalutaen bitcoin. Disse bitcoinene kommer senere til å bli brukt til å sende kodede meldinger til familien Hagen.Noe av det særegne med dash er funksjonen som heter PrivateSend. Den sørger for at transaksjoner blir anonyme og umulige å spore - slik som monero.

– Motparten har brukt PrivateSend, bekrefter Hanssen. Han konstaterer at dette er nok et grep motparten har tatt for å skjule sine spor.

Så de kommuniserer med Dash sin PrivateSend, men i valøren Bitcoin. Altså ikke i den vanlige blockchainen i Bitcoin, som er sporbar.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Du tar jo fortsatt feil de brukte bare Dash for å kjøpe Bitcoin. De brukte Bitcoin for å kommunisere med politiet i meldinger,  og jeg har forstått det slik at disse meldingene fortsatt er helt synlig i Blockchainen for de som leter. Fortsatt kan ikke noe av dette spores av politiet da hele Bitcoin ideen er å beskytte de som ønsker å være anonyme bak sine adresser.

https://www.tv2.no/a/11884571/

Jeg vet en del om hvordan Bitcoin fungerer selv da jeg hadde litt av de for et par år siden. Jeg brukte en konto hos blochchain.com og det eneste som knyttet denne kontoen til meg var min ip adresse og de som overførte til/fra meg. Jeg kunne jo lett ha anonymisert hele greien med å bruke vpn eller logget på et åpent trådløst nett.

Myndighetene har jo brukt de siste 30 årene på å få bukt med hemmelige kontoer i Sveits og andre anonyme bankparadiser , som et resultat har de kriminelle flyttet sin virksomhet til crypto som skal være anonym da må jo selvfølgelig myndighetene slå ned på dette.

Det er også skrevet en del om at IS og boko haram finansierer deler av sin virksomhet først med å svindle vestlige i type "Nigeria svindel" der de får overført Bitcoin for deretter å selge de tilbake til Vestlige personer for ekte penger. Så tenk gjerne litt på dette neste gang du kjøper Bitcoin av en ukjent person.

Lenke til kommentar
2 hours ago, TheKims said:
Kjapt Google søk 
 
Can Bitcoin transactions be traced?
 
All Bitcoin transactions are public, traceable, and permanently stored in the Bitcoin network. ... Anyone can see the balance and all transactions of any address. Since users usually have to reveal their identity in order to receive services or goods, Bitcoin addresses cannot remain fully anonymous.

Hvordan mener du de kommuniserer med Bitcoin? Bitcoin er en valuta på lik linje som Nkr. Du kan ikke sende meldinger frem og tilbake.

Du får lese deg litt på opp saken så kan du se at det var nettopp dette de gjorde. Meldingene fra kidnapperne og Politiet kan fortsatt leses i kjeden.

Endret av andr3as
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...