Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sympomer på øye etter bruk av laserpeker


*F*

Anbefalte innlegg

Jeg vet egentlig bedre, men i går lekte jeg litt med min grønne laser og så over en tid på punktet jeg lyste på, uten briller.

Etterpå hadde jeg en slags lite dødt felt i synet som "fløyt litt rundt", eller ok. I dag er den borte, men føler at blikket er litt "døsig" eller "mindre klart", selv om jeg fint klarer lese tekst langt borte osv.

 

Er dette noe som går over, burde jeg vene og se, eller burde jeg kontakte lege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evelen! skrev (13 minutter siden):

Jeg vet egentlig bedre, men i går lekte jeg litt med min grønne laser og så over en tid på punktet jeg lyste på, uten briller.

Etterpå hadde jeg en slags lite dødt felt i synet som "fløyt litt rundt", eller ok. I dag er den borte, men føler at blikket er litt "døsig" eller "mindre klart", selv om jeg fint klarer lese tekst langt borte osv.

 

Er dette noe som går over, burde jeg vene og se, eller burde jeg kontakte lege?

Ville nok ha kontaktet lege ja, høres ut som en permanent synsskade, det skal bare millisekund til før man har brennt øyet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det går trolig over, siden du ikke ser en rød eller senere svart flekk. Men det bør selvsagt unngås. Synet er levende celler som lett kan bli skadet eller må heles etter å ha blitt litt opphetet. Om du hadde blitt "brent" så ville det før eller senere blitt en sort flekk på bildet, eller en sort "mark", sporet etter en kraftig laser. Da vil du se denne marken overalt med det øyet. Eller du vil se et ekstra punktum i boka når du leser, som flytter seg med øyets vinkel. Eller et punkt som minner om en glassperle eller en glass-orm. Det finnes et utall ulike lasere, og ulike skadeomfang. 0,5 mW er rimelig trygt, mens 50 mW nesten alltid vil gi varige skader i l a et sekund. 500 mW skjærer/smelter metall. Info om disse fins på nettet.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Det går trolig over, siden du ikke ser en rød eller senere svart flekk. Men det bør selvsagt unngås. Synet er levende celler som lett kan bli skadet eller må heles etter å ha blitt litt opphetet. Om du hadde blitt "brent" så ville det før eller senere blitt en sort flekk på bildet, eller en sort "mark", sporet etter en kraftig laser. Da vil du se denne marken overalt med det øyet. Eller du vil se et ekstra punktum i boka når du leser, som flytter seg med øyets vinkel. Eller et punkt som minner om en glassperle eller en glass-orm. Det finnes et utall ulike lasere, og ulike skadeomfang. 0,5 mW er rimelig trygt, mens 50 mW nesten alltid vil gi varige skader i l a et sekund. 500 mW skjærer/smelter metall. Info om disse fins på nettet.

TS bør uansett ta seg en tur til lege og utelukke både det ene og det andre, nå skriver h*n jo heller ikke hvilken type laser det er snakk om.

Lenke til kommentar

Det er nok ikkje så mykje augelegen kan gjere, men det kan være fornuftig å få tatt ein sjekk og få stadfesta om du har fått ein skade samt å få litt råd til førebyggande tiltak.

Dette er ikkje mitt fagfelt men eg vil blant anna tru at det er fornuftig at du bruker solbriller når du er i ute i sola og skarpt lys fram til auget har helbreda seg sjølv. Eg vil tru at om auget er skada av laserlys så er det meir utsatt for skader av anna sterkt lys også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Minner meg om at barn ikke bør leke med kikkert. Ser de på sola en stund, så kan de brenne netthinna eller andre deler av øyet og øyelokket lik et "brennglass".

Lenke til kommentar
On 6/10/2021 at 9:30 AM, Evelen! said:

Jeg vet egentlig bedre, men i går lekte jeg litt med min grønne laser og så over en tid på punktet jeg lyste på, uten briller.

Etterpå hadde jeg en slags lite dødt felt i synet som "fløyt litt rundt", eller ok. I dag er den borte, men føler at blikket er litt "døsig" eller "mindre klart", selv om jeg fint klarer lese tekst langt borte osv.

 

Er dette noe som går over, burde jeg vene og se, eller burde jeg kontakte lege?

Så lenge du ikke lyste direkte mot øyet eller via et speil eller en annen sterkt reflekterende overflate, så har du ikke vært utsatt for noe verre enn om du hadde stirret på en lyspære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...