Gå til innhold

Solgte bilen min, venter på penger


Grum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, LMH1 said:

Er vel bedre å selge til et bilfirma som ordner alt, da slipper man risikoen om noen er villig å betale over det bedrifter tar er risikoen større for svindel. så man tar jo risikoen hvis man selger.

1 prosent via Vipps typisk 1500 for en bruktbil. Alternativt betale 40000-50000 for at noen skal selge bilen (indirekte via lavere salgspris)....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mads_ skrev (På 11.6.2021 den 20.11):

Nå har det ikke kommet enda, men tenker visst pengene fortsatt ikke har kommet inn til mandag tar jeg kontakt med kjøper igjen og ber om lånebevis og hvilke bank de bruker. 

Du har IKKE sett lånebevis og vet IKKE engang hvilken bank kjøper bruker? Huff, håper virkelig at slik naivitet/godtroenhet ikke brenner deg skikkelig denne gangen. Du bør uansett vurdere å bli en smule mer skeptisk ved slike transaksjoner i framtiden. Håper virkelig at det viser seg å være helt i orden denne gangen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
LMH1 skrev (På 11.6.2021 den 21.36):

Er vel bedre å selge til et bilfirma som ordner alt, da slipper man risikoen om noen er villig å betale over det bedrifter tar er risikoen større for svindel. så man tar jo risikoen hvis man selger.

Jeg tror risikoen for svindel eller konkurs er like stor med et firma. 

De jeg har sett som har blitt svindlet har gjerne hatt biler som er overpriset, det øker nok risikoen kraftig, svindleren skjønner få andre vil ta kontakt, og prisen er jo av mindre betydning...

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (7 timer siden):

Jeg tror risikoen for svindel eller konkurs er like stor med et firma. 

De jeg har sett som har blitt svindlet har gjerne hatt biler som er overpriset, det øker nok risikoen kraftig, svindleren skjønner få andre vil ta kontakt, og prisen er jo av mindre betydning...

Nå har jo fleste firmaer bedre råd en private men ja risikoen er vel til steder, husk forbrukerkjøpsloven gjelder med firma men er surt å ta saken til forbrukerådet eller domstolen da det krever mere energi og tolmodighet, er vel noe useriøse som gjør det å tjene penger men har ikke kompentanse til det de driver med. Som regel som er årsaken men er jo litt større system. Og bedre rettighet mot firma men man bør jo sjekke firmaet historikk hvis det er lite firma og kort levetid noen bytter navn for å ungå dårlig omtale.

Lenke til kommentar
On 6/12/2021 at 12:06 AM, FrihetensRegn said:

Jeg vurderer å selge bilen min via Nettbil, bare for å slippe alt tullet folk opplever med salg.

Jeg har kjøpt og solgt mange biler privat opp gjennom årene, og aldri opplevd problemer av noe slag. Bruker alltid kontrakt, og leverer ikke fra meg nøkler og bil før kjøpesum er mottatt. Hvis kjøper skal ha finansiering med pant i bilen må bilen omregistreres før utbetaling skjer, men man beholder bilen til sum er mottatt. Man oppnår vanligvis langt bedre pris ved å selge selv enn både ved innbytte og ved bruk av Nettbil. 

Lenke til kommentar

Om ein er oppmerksom på problemstillinga så er det også mange muligheiter for å organisere betalinga slik at den skjer umiddelbart. F.eks. ved å betale den ekstra 5 kroningen det kostar å benytte straksbetaling i nettbanken, ved å betale kontant, eller ved å bruke anna digital straksbetaling. Vipps kan være eit greit alternativ særleg på bruktbil, ein må då berre være oppmerksom på at det er gebyr på summar over 5000 kr. Ved billige bruktbilar kan det enkelt løysast ved å vippse i fleire omgangar, på dyrare bilar så får ein vurdere om det er verdt gebyret. Ein fordel med vipps er at det er liten fare for feilbetaling dersom selgaren fyrst sender eit betalingskrav via vipps til kjøparen, då oppdagar ein eventuelle feiltasting av telefonnummer før overføringa blir gjennomført. Det er uansett berre snakk om 1%, så skal du selge bil til 500 000 kr så kostar det 500 kr å bruke vipps. Til samanlikning så vil ei bankremisse som ofte er anbefalt for "trygg" bilhandel fort koste fleire hundre kroner, særleg om det er mellom kundar i ulike bankar.

Lenke til kommentar

Netts jobber med en ny løsning for betalinger i sanntid mellom alle norske banker og betalingstjenester, men det er noen år igjen til det er ferdig. Enn så lenge er det forsiktighet og årvåkenhet som gjelder. Selv med bompenger må man være forsiktig. Selv om man fører omregistrering og tar ut bompengebrikken fra bilen er det fortsatt mulig å bli fakturert for passeringer i ettertid om man ikke gir beskjed til bomselskapet at bilen er solgt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Om ein er oppmerksom på problemstillinga så er det også mange muligheiter for å organisere betalinga slik at den skjer umiddelbart. F.eks. ved å betale den ekstra 5 kroningen det kostar å benytte straksbetaling i nettbanken, ved å betale kontant, eller ved å bruke anna digital straksbetaling. Vipps kan være eit greit alternativ særleg på bruktbil, ein må då berre være oppmerksom på at det er gebyr på summar over 5000 kr. Ved billige bruktbilar kan det enkelt løysast ved å vippse i fleire omgangar, på dyrare bilar så får ein vurdere om det er verdt gebyret. Ein fordel med vipps er at det er liten fare for feilbetaling dersom selgaren fyrst sender eit betalingskrav via vipps til kjøparen, då oppdagar ein eventuelle feiltasting av telefonnummer før overføringa blir gjennomført. Det er uansett berre snakk om 1%, så skal du selge bil til 500 000 kr så kostar det 500 kr å bruke vipps. Til samanlikning så vil ei bankremisse som ofte er anbefalt for "trygg" bilhandel fort koste fleire hundre kroner, særleg om det er mellom kundar i ulike bankar.

1% av 500k er 5k, men ellers enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Netts jobber med en ny løsning for betalinger i sanntid mellom alle norske banker og betalingstjenester, men det er noen år igjen til det er ferdig. Enn så lenge er det forsiktighet og årvåkenhet som gjelder. Selv med bompenger må man være forsiktig. Selv om man fører omregistrering og tar ut bompengebrikken fra bilen er det fortsatt mulig å bli fakturert for passeringer i ettertid om man ikke gir beskjed til bomselskapet at bilen er solgt.

Nå har vel Nets solgt hele den delen av selskapet til Mastercard, så er vel Mastercard som jobber med å lage en sånn løsning.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...