Gå til innhold

Solgte bilen min, venter på penger


Grum

Anbefalte innlegg

Jeg solgte bilen min for 1 uke siden. Det er en høy vesentlig sum og pengene er ikke enda kommet på konto enda. På salgs kontrakten står det at summen skal betales ved overtakelse og det betales med bankfinans (fra en anna bank). Datoen for betaling står også som samme dag jeg solgte bilen. Jeg måtte sende inn vognkort del 2 elektronisk og bilen er skreve over på kjøper., for at lånet skal godkjennes.  

 

Jeg har aldri solgt en bil før og siden summen er litt vesentlig høy, har jeg blitt litt usikker i ettertid. Er det normalt at det kan gå over en uke før betaling kommer på konto? Kan det være at kontoen jeg har skreve inn har en slags maks grense for mottak? Har jo selvfølgelig vert så `lur`, å lest på saker der folk ikke har fått penger for bilen sinn. Så føler litt usikkerhet nå i ettertid. 

 

Noen andre som har vert borti lignende saker? Gjerne der de har fått pengene sine. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnleggende ved bilsalg her, er vel at man ikke gir fra seg nøkler og del 2 av vognkort før pengene er på konto. I praksis her bør det vel raskt vurderes om bilen skal meldes stjålet.

Sist jeg solgte bil i privat sammenheng brukte kjøper "straksbetaling"-funksjonen som de fleste banker tilbyr. Da var pengene på min konto noen få minutter etter at selger hadde overført. Så vidt jeg husker var det et i praksis ubetydelig gebyr for bruk av straksbetalingsløsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk du bekreftelse på at kjøper hadde finansiering i boks i det minste?

Jeg ville først hørt med kjøper, forklart at du enda ikke har sett pengene og at du vil ha bekreftelse fra banken på at pengene er overført eller så melder du bilen som stjålet innen utgangen av dagen. Ei uke er lenge slik teknologien fungerer i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En vanlig bankoverføring kan ta tre til fem dager, som oftest lengst rundt helligdager, langhelger etc. Men én uke er merkelig lenge. Straksoverføring er viktig ved salg av bil eller der man skal overføre store beløp. Alle norske banker skal få på plass et nytt system der alle transaksjoner går i sanntid, men dette er ikke på plass før om noen år. I mellomtiden må man være sikker på at pengene er på konto. Av og til kan det være at det står at et beløp er reservert, men det er ikke det samme som at pengene er på konto og disponibelt. Den som sender beløpet kan også angre og trekke tilbake beløpet i etterkant av at han har fremvist at han utfører betalingen på mobilen mens selger ser på.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 Det er fascinerende å se brukere her på forumet hoppe på worst case scenario med en eneste gang.. Ta først kontakt med selger og si du savner penger og be han kontakte banken sin og sjekke opp. Det er så mye som kan gå feil i en slik prosess som fører til at banken ikke betaler ut pengene uten at kjøper retter det opp.

NULL skrev (47 minutter siden):

Grunnleggende ved bilsalg her, er vel at man ikke gir fra seg nøkler og del 2 av vognkort før pengene er på konto. I praksis her bør det vel raskt vurderes om bilen skal meldes stjålet.

Fungerer ikke i praksis den tid de fleste långivere krever at bilen er registrert på kjøper før de betaler ut lånet til selger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Grunnleggende ved bilsalg her, er vel at man ikke gir fra seg nøkler og del 2 av vognkort før pengene er på konto. I praksis her bør det vel raskt vurderes om bilen skal meldes stjålet.

Han kan vel uansett ikke melde bilen stjålet, ettersom den bilen ikke lenger er hans eiendom. Han eier vel nå pengene, som ikke er levert?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Han kan vel uansett ikke melde bilen stjålet, ettersom den bilen ikke lenger er hans eiendom. Han eier vel nå pengene, som ikke er levert?

Stemmer nok det. Bilen er solgt på lovleg måte, manglande eller forsinka betaling er eit avtalerettsleg forhold i utgangspunktet ikkje endrer på eigasituasjonen. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, nomore said:

Fikk du bekreftelse på at kjøper hadde finansiering i boks i det minste?

Er lett å ordne en slik bekreftelse selv om man skal svindle.

Var en episode av Insider hvor en svindler viste hvor enkelt det var å få f.eks Santander til å gi en bekreftelse på lån bare med å ta en liten telefon til dem og late som man ringer fra ett firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppdatering i saken. 

Jeg har jo ikke hoppet på worst case scenario her. Jeg velger å tro fortsatt at dette var oppriktige kjøper, da de virket veldig oppriktige. Jeg har sjekket på vegvesenet sine siden og bilen står (fortsatt) registrert på samme navn som er i kjøpe/salgs kontrakten. Jeg sendte en melding til kjøper igår og fikk til svar at banken skulle ha godkjent de siste dokumentene dagen før og regner da med det går 1-3 dager før penger er på konto. Nå har det ikke kommet enda, men tenker visst pengene fortsatt ikke har kommet inn til mandag tar jeg kontakt med kjøper igjen og ber om lånebevis og hvilke bank de bruker. 

 

STAY TUNED....

Lenke til kommentar

Det er mange gyldige grunner som kan forsinke en prosess så man skal ikke få panikk med en gang, men samtidig har du gitt fra deg både bil og del2. 

Jeg ville sjekket med banken så fort som mulig for forsikre at penger er underveis. Både egen bank og kjøpers. Hvis kjøper er ærlig er det ingen grunn til at han ikke skal oppgi kontaktperson i banken slik at denne kan bekrefte status og at penger er på vei.

Kan han ikke det ville jeg trykket på den store røde alarmknappen, kontaktet politiet og vegvesenet og bedt dem "sperre" registreringen slik at den ikke kan selges.

Det kan gå som ekteparet på tv for en stund siden som solgte bobilen for ca 700 000, og skulle få pengene overført etter oversendt del2. Etter mange unnskyldninger ble politiet involvert, men da var bobilen videresolgt og ny kjøper handlet i god tro og gjorde alt riktig så bilen kunne de ikke få tilbake. Og "mellommannen" hadde vel ikke penger. Antakeligvis må de nå selge huset for å dekke lånet på bobilen... og forsikringen dekker ikke noe pga det er eier som har gitt bort bilen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 6/10/2021 at 11:43 AM, FrihetensRegn said:

Teknisk sett eier han verken bilen eller pengene. Juridisk kommer det an på hva som står i kjøpekontrakten.

Det er kontraktsbrudd. Sjekk om det står i konrakten at manglende betaling er hevingsgrunnlag.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...