Gå til innhold

Spørsmål om rentes rente på fond


Anbefalte innlegg

Hei,

har nylig begynt å investere litt i indeksfond og forsøker å lære meg litt om dette. 
En ting jeg sliter med å forstå er rentes rente effekten i fondet. Leser mange eksempler som gjelder sparekonto, og da blir det litt mer håndfast fordi man snakker om penger som kapitaliseres på et gitt tidspunkt og dermed legges til summen man har fra før. Men når det gjelder fond, vil gevinsten automatisk brukes til å kjøpe flere andeler i fondet, tilsvarende om jeg hadde satt inn feks 1000 nye kroner? Og hvor ofte gjøres i så fall dette? 
 

noen som klarer å forklare det for en idiot? 😇

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Christrr skrev (8 minutter siden):

vil gevinsten automatisk brukes til å kjøpe flere andeler i fondet

Hvilken gevinst? Fondet stiger i verdi, det utbetales ingen ting.

Det er litt som en bolig; Anta at du kjøper bolig, som så stiger den i verdi. Hva gjør du med pengene du får som følge av prisstigningen? Ingen ting, for du får ikke disse før du selger boligen.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Christrr said:

Hei,

har nylig begynt å investere litt i indeksfond og forsøker å lære meg litt om dette. 
En ting jeg sliter med å forstå er rentes rente effekten i fondet. Leser mange eksempler som gjelder sparekonto, og da blir det litt mer håndfast fordi man snakker om penger som kapitaliseres på et gitt tidspunkt og dermed legges til summen man har fra før. Men når det gjelder fond, vil gevinsten automatisk brukes til å kjøpe flere andeler i fondet, tilsvarende om jeg hadde satt inn feks 1000 nye kroner? Og hvor ofte gjøres i så fall dette? 
 

noen som klarer å forklare det for en idiot? 😇

Et fond, uavhengig om det er indeks eller ikke, vil holde en forhold mellom verdipapirene som gitt av fondets regler (herunder forvalters beslutninger, for aktivt forvaltede fond) Når reglene tilsier at nåværede sammensetning er feil så selges og kjøpes det andeler for å bringe fondet tilbake dit det skal være. Det betyr at det kan realiseres gevinster og tap.

I tilegg betaler noen verdipapirer utbytte, dette kommer inn i fondet som valuta, noe et aksjefond gjerne ikke skal ha så mye av så det brukes da til å kjøpe nye aksjer.

Rentesrenteeffekten i dette er at om du som privatperson gjør dette uten å gå via en aksjesparekonto (ASK) eller et fond da må du skatte av alle gevinstene umiddelbart (realisasjons og utbyttegevinster), mens når det står i et fond eller ASK kan gevinstene reinvesteres i sin helhet og dermed gi meravkastning helt til du velger å ta de ut av fondet/ASK for å kunne bruke pengene.

Netto sett kan du utsette skatt og med det få høyere avkastning. Total skatt er uansett den samme, bortsett fra tidspunktet når den blir betalt. (Som naturligvis betyr at staten går glipp av avkastningen om den hadde investert pengene tilsvarende)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det blir en slags rentes rente hvis du ser på prosentvis økning. La oss si at fondet øker med 10 % hvert år i 5 år. Da har ikke verdien bare økt med 50 %, men med 61 %, dette kan du se siden 1,1*1,1*1,1*1,1*1,1 = 1,61051.

Det viktige å legge merke til er at hvis du ikke skyter inn nye midler så er fondsandelene dine er konstant i disse 5 årene. Man kunne reinvestert gevinsten, men effekten er den samme som å ikke gjøre noe:

La oss si at du eier en fondsandel og kursen er 100 kroner ved år 0. La oss anta at ved år 1 er kursen 120, og du har 20 kroner i gevinst, du har fortsatt 1 fondsandel  men denne er verdt mer. Du selger så de 20 kronene og sitter igjen med 1-20/120  = 5/6 fondsandeler. Du reinvesterer så de 20 kronene, siden kursen er 120 får du 20 * 1/120= 1/6 fondsandeler. Så du sitter igjen med 5/6+1/6=1 fondsandeler til en verdi av 120 kroner. Så effekten av å selge og reinvestere gevinst er det samme som å ikke gjøre noen ting.

Eksemplet ovenfor tar ikke hensyn til at du må skatte når du selger med gevinst(det skjer ikke hvis du holder deg inne i en aksjesparekonto), og at hvis du selger fondsandeler så kan du i praksis ikke kjøpe de tilbake umiddelbart siden det tar flere dager å gjennomføre transaksjonen. Men teoretisk sett så kan du velge å se på det som at hver dag så reinvesteres gevinsten(du selger gevinsten og kjøper den tilbake for samme pris).

Endret av nguy
Lenke til kommentar
nguy skrev (16 timer siden):

Det blir en slags rentes rente hvis du ser på prosentvis økning. La oss si at fondet øker med 10 % hvert år i 5 år. Da har ikke verdien bare økt med 50 %, men med 61 %, dette kan du se siden 1,1*1,1*1,1*1,1*1,1 = 1,61051.

Det viktige å legge merke til er at hvis du ikke skyter inn nye midler så er fondsandelene dine er konstant i disse 5 årene. Man kunne reinvestert gevinsten, men effekten er den samme som å ikke gjøre noe:

La oss si at du eier en fondsandel og kursen er 100 kroner ved år 0. La oss anta at ved år 1 er kursen 120, og du har 20 kroner i gevinst, du har fortsatt 1 fondsandel  men denne er verdt mer. Du selger så de 20 kronene og sitter igjen med 1-20/120  = 5/6 fondsandeler. Du reinvesterer så de 20 kronene, siden kursen er 120 får du 20 * 1/120= 1/6 fondsandeler. Så du sitter igjen med 5/6+1/6=1 fondsandeler til en verdi av 120 kroner. Så effekten av å selge og reinvestere gevinst er det samme som å ikke gjøre noen ting.

Takk, dette var akkurat den forklaringen jeg trengte for å skjønne det jeg var usikker på :)

takk for alle svarene! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ser du har fått gode svar. 

Litt generelt: Det jeg har lært gjennom mye erfaring og varierte investeringer er å sette det du tør å ta ut av banken inn i 10 ulike fond med gode resultater og bare kikke på verdien en gang i året. Dessverre er det slik i praksis at et fond som gjør det dårlig i år har en ondsinnet tendens til å gjøre det bra neste år, og omvendt. Derfor sett horisonten din 5 - 10 år fram i tid, og ikke gjør noe hvis du ikke aner et kraftig fall.

Koronaviruset skapte en skrekkelig dyp og bratt nedoverbakke som mange ante ville komme. Jeg solgte alle fond samme dagen som viruset ble ansett som pandemisk, og rakk det akkurat. Senere skapte viruset enda et stygt fall og jeg solgte alt igjen. Begge gangene kunne jeg like godt latt være å selge, men jeg hadde ganske grisete flaks og slo indeksene ved å kjøpe igjen nesten på riktig tid.  I ettertid ser jeg at jeg like godt kunne tapt litt ved å ha litt mindre flaks. Moralen er: is i magen, slapp av og lukk øya. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...