Gå til innhold

Reklamasjon av pc - hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei,

håper at noen her kan hjelpe meg med hva jeg har krav om når det gjelder garanti/reklamasjon på en pc jeg har kjøpt.

kjøpte en utstillings pc fra power i Drammen. Spesifikasjonene på denne pc er i7, 3080 skjermkort, 1tb ssd, 1tb hdd, 32ram m.m

Denne pc kostet 24500kr ny men fikk den for 19900kr, siden det var en utstillingsmodell. 
pc’en ble kjøpt 27/1-21

for 5 uker siden sluttet pc’en å virke, vi leverte denne til power i Fredrikstad og de måtte sende den inn, siden de ikke klarte å reparere den der.

Etter 5 uker med venting fikk jeg beskjed om at de ikke klarte å reparere den.

Fikk beskjed om å komme ned å få en ny tilsvarende vare eller kreditnota på beløpet.

De fant en pc som hadde omtrent samme spesifikasjonen, var hvertfall med 3080 skjermkortet og i7 cpu.

Denne koster 23000kr.

problemet nå er at de vil at jeg skal betale mellomlegget siden jeg kun har betalt 19990kr for min.

Trudde jeg hadde krav på å få tilbake en tilsvarende pc? Hva har jeg krav på?

De hadde ingen pc’er med tilsvarende spesifikasjoner til den prisen jeg har gitt for pc’en. D.v.s at jeg må velge en dårligere pc en det jeg kjøpte.

håper noen kan hjelpe meg med hva jeg har krav på og hva som er riktig i dette tilfellet.

Takk på forhånd:😀

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forbrukerkjøpsloven står det at at : "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren".(§30)

Ofte er ensete vilkår at demovarer ikke kan returneres eller byttes. Sjekk på nettsiden om det står noe spesifikt om demovare.

Hvis du ikke får svar av andre her inne med peiling på dette, så ta kontakt med forbrukerrådet. https://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/

 

 

 

Lenke til kommentar

Kan ikke lese noe spesielt demo varer.

Når jeg kjøpte pc spurte jeg om garanti og han sa at det var garanti på denne som vanlig. Har dog ikke dette skriftlig.

Var heller ikke noe problem å levere den inn som en reklamasjon sak. De hadde også reparert den hvis det var mulig. 

Det gjelder denne pc’en

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/stasjonaer-pc/medion-erazer-x87104-stasjonaer-pc/p-1132906/?q=Medion er

 

 

Lenke til kommentar

@Mr_Tiger Du har rett på "tilsvarende" vare. Kjerneegenskapene må være de samme og de andre egenskapene ved produktet må være relativt like. Hvis "tilsvarende" vare eksisterer på markedet, så er omlevering mulig. Omlevering skal skje uten kostnad slik @Tako sier. Det er irrelevant at omleveringsvaren koster mer enn den orginale varen. Det er spesifikasjonene som avgjør om "tilsvarende" vare eksisterer.

Hvis "tilsvarende" vare ikke finnes og reparasjon ikke er mulig så er det eneste valget ditt i denne saken å heve kjøpet. 

Lenke til kommentar

De er vel egentlig pliktig til å gi deg tilsvarende vare uten ekstra kostnad. Du har jo ikke kjøpt varen med forbehold, med mindre du har fått det skriftlig eller det står tydelig i deres vilkår.

Så med mindre de kan hoste opp en tilsvarende demovare, ganske usannsynlig, så skal du ha ny tilsvarende.

Hvis du kontakter forbrukerrådet så får du nok et svar du kanskje kan ta med å vise til forhandler.

Lenke til kommentar

Merk at hvis power nekter å omlevere med tilsvarende vare, så har du mulighet å heve kjøpet, samt å samtidig foreta et dekningskjøp. Altså kjøpe en annen pc, og power må dekke de ekstra kostnadene dine. Pc'en må være anskaffet på billigst mulig måte og være tilsvarende den du hadde.

Jeg ville printet du info om dekningskjøp og tatt med i butikken. Det funket for meg med Elkjøp en gang i tida :)

Lenke til kommentar

Hvis du hever kan selger kreve vederlag for nytte du har hatt av tingen, se fkjl §50 (1). 

Du kan dermed kreve forsinkelsesrente, §50 (2). 

Ifølge Forbrukerkjøpsdirektivet skal omlevering skje "uten kostnad". Når man de facto foretar en "omlevering" kan det derfor argumenteres for at selger ikke skal kunne kreve vederlag for nytte. 

Et problem er forøvrig at "replacement" ikke er definert i direktivet og heller ikke av EFTA og EU-domstolen. 

Forbrukerkjøpsdirektivet er et minimumsdirektiv. Jeg forstår ESA sin holdning slik at "replacement" etter direktivet er snevrere enn adgangen til "omlevering" og "dekningskjøp" etter norsk rett. Det er usikkert om varen må være den samme eller om det tillates visse forskjeller i erstatningsproduktet.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, AnthonyEdwardS said:

Når de allerede har tilbudt kreditnota så har de allerede tilbudt trådstarter å heve kjøpet og få pengene igjen...

Så lenge de har tilbudt deg å heve kjøpet så er det ingenting mer du kan kreve.. Selv hvis kronekursen har falt siden du kjøpte så har du ingenting å klage over..

Dette er juss-delen av forumet. Jeg ber om at du enten leser deg opp på forbrukerkjøpsloven, eller lar være å poste på denne delen av forumet. 

Som nevnt tidligere har man flere muligheter for å få dekket ekstrakostnadene av butikken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du fått hevet kjøpet og fått pengene igjen så har du fått dekket kostnadene du har hatt (og kan vise til). Du har krav på enten eller, men det står ingen steder i lovverket at du kan nekte de å heve kjøpet og kreve at de leverer en tilsvarende vare. Har de hevet kjøpet så har de fulgt loven og ytt den avhjelpen du har krav på. Hadde de nektet eller krevd at du tok imot gavekort på summen så hadde du hatt noe å klage inn, men så lenge de tilbyr å heve kjøpet så har de sitt på det tørre og du kan ikke nekte de å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

hvis kjøpar klagar og krev mangel utbedra så er heving av kjøpet absolutt ein av dei tinga som selgar kan tilby for å avhjelpe situasjonen, og hvis kjøpar då ikkje aksepterer heving av kjøpet og få pengane igjen så er det inga nemd eller domstol som vil eller kan tvinge selgar til å utlevere verken ein nøyaktig erstatning eller en nokonlunde lik erstatningsvare

i praksis er det ikkje alltid mogleg å erstatte ein vare 1:1 (og tidvis oppstår det også situasjoner der det heller ikkje er mogleg å oppdrive en betre vare) og det er nettopp derfor også kan få kjøpet heva (sjølv om det normalt sett er det siste selgar ønskar)

Lenke til kommentar
3 hours ago, AnthonyEdwardS said:

hvis kjøpar klagar og krev mangel utbedra så er heving av kjøpet absolutt ein av dei tinga som selgar kan tilby for å avhjelpe situasjonen, og hvis kjøpar då ikkje aksepterer heving av kjøpet og få pengane igjen så er det inga nemd eller domstol som vil eller kan tvinge selgar til å utlevere verken ein nøyaktig erstatning eller en nokonlunde lik erstatningsvare

i praksis er det ikkje alltid mogleg å erstatte ein vare 1:1 (og tidvis oppstår det også situasjoner der det heller ikkje er mogleg å oppdrive en betre vare) og det er nettopp derfor også kan få kjøpet heva (sjølv om det normalt sett er det siste selgar ønskar)

Og i de tilfeller omlevering er umulig, så kan forbruker heve kjøpet og kreve dekningskjøp. Kostnaden blir lagt på selger uansett.

I dette tilfellet er omlevering av ca samme vare gunstigere (for begge parter) sammenlignet med dekningskjøp, men power prøver å komme seg billigere unna...

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (16 timer siden):

hvis kjøpar klagar og krev mangel utbedra så er heving av kjøpet absolutt ein av dei tinga som selgar kan tilby for å avhjelpe situasjonen, og hvis kjøpar då ikkje aksepterer heving av kjøpet og få pengane igjen så er det inga nemd eller domstol som vil eller kan tvinge selgar til å utlevere verken ein nøyaktig erstatning eller en nokonlunde lik erstatningsvare

i praksis er det ikkje alltid mogleg å erstatte ein vare 1:1 (og tidvis oppstår det også situasjoner der det heller ikkje er mogleg å oppdrive en betre vare) og det er nettopp derfor også kan få kjøpet heva (sjølv om det normalt sett er det siste selgar ønskar)

Du sier ikke noe om hva du baserer disse påstandene på. De er helt tydelig ikke basert på Forbrukerkjøpsloven (eller annen lov), så har du spesielt god erfaring med praktisering av dette, er det du skriver fri fantasi, eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...