Gå til innhold

Renault etablerer det som skal bli Europas største senter for elbilproduksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ChrisQ skrev (1 time siden):

Og naive meg som trodde Norge nærmest var dominerende i Europa på batterier. Det er ihvertfall inntrykket en sitter igjen med i disse dager. Batteriproduksjon er Norges fremtid, som om vi skulle være enerådende.

Hvorfor trodde du det?

Jeg kan ikke huske å ha lest noe som skulle tilsi noe slikt, og jeg leser ganske mye om energi og batterier. 

Men det er bra å se at det er hele 3 batterifabrikker under planlegging/bygging så det kan jo være at vi blir store på batterier, vi har jo ihvertfall mange forhold som ligger til rette for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (7 minutter siden):

Hvorfor trodde du det?

Nei, gjorde vel egentlig ikke det, og det tror jeg du forsto 😉

 

Reaksjonen var myntet på dette kjøret om at Norge har fordeler som gjør at 'alle' bare se til Norge for batteriproduksjon, og at dette er en viktig bærebjelke som er med på å erstatte økonomi og arbeidsplasser som utgår når vår petroleumssektor skal tvinges i kne.  

Jeg sa noe mer om dette i kommentaren nedenfor (klikk i toppen av boksen): 

 

 

 

Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (2 timer siden):

Nei, gjorde vel egentlig ikke det, og det tror jeg du forsto 😉

 

Reaksjonen var myntet på dette kjøret om at Norge har fordeler som gjør at 'alle' bare se til Norge for batteriproduksjon, og at dette er en viktig bærebjelke som er med på å erstatte økonomi og arbeidsplasser som utgår når vår petroleumssektor skal tvinges i kne.  

Jeg sa noe mer om dette i kommentaren nedenfor (klikk i toppen av boksen): 

 

 

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med kommentarene dine. Norge var heller ikke dominerende på olje, faktisk hadde vi lite peiling på dette. 

 

Men utenlandske oljeselskap kom til Norge og fant olje her fordi vi hadde ressurser her samt politikere som var interessert i å få til noe. Så har vi utviklet oss selv til å bli gode på alt fra leting og drift til bygging av utstyr til oljeindustrien. Fordi politikere la til rette for det og fordi vi hadde mange mennesker som var villige til å lære noe nytt, og til å satse og finne forbedringer.

 

Når det gjelder batteriindustri så er det jo ganske likt. Vi har ressurser, vi produserer og eksporterer hundretusenvis av tonn av høykvalitets aluminium, nikkel, kobolt, kobber osv. samt store mengder kraft. Vi har også sterkt kraftnett som enkelt kan levere store mengder kraft til nye kunder hvis de lokaliserer seg riktig. Og vi har mange dyktige folk som kan operere og drifte kompliserte høyt automatiserte fabrikker som batterifabrikker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med kommentarene dine. Norge var heller ikke dominerende på olje, faktisk hadde vi lite peiling på dette. 

 

Men utenlandske oljeselskap kom til Norge og fant olje her fordi vi hadde ressurser her samt politikere som var interessert i å få til noe. Så har vi utviklet oss selv til å bli gode på alt fra leting og drift til bygging av utstyr til oljeindustrien. Fordi politikere la til rette for det og fordi vi hadde mange mennesker som var villige til å lære noe nytt, og til å satse og finne forbedringer.

 

Når det gjelder batteriindustri så er det jo ganske likt. Vi har ressurser, vi produserer og eksporterer hundretusenvis av tonn av høykvalitets aluminium, nikkel, kobolt, kobber osv. samt store mengder kraft. Vi har også sterkt kraftnett som enkelt kan levere store mengder kraft til nye kunder hvis de lokaliserer seg riktig. Og vi har mange dyktige folk som kan operere og drifte kompliserte høyt automatiserte fabrikker som batterifabrikker.

For ikke å glemme at vi er ledende i bruk av batteriteknologi i maritime installasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...