Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan være jeg har fått klamydia.. Hva gjør jeg?


Gjest 7b3c6...c64

Anbefalte innlegg

Gjest 7b3c6...c64

Tydeligvis kjæresten som har fått det fra exen og hun sjekket seg.. Hun har fått det.. Ettersom vi hadde sex for noe 10 dager siden antar jeg at jeg burde sjekke meg hos fastlegen eller et sted som tilbyr det? Drukner snart i regninger så kan vel like greit få enda mer på platen..

Hva burde jeg gjøre? Har nok stress som det er men dette kan ikke bli verre håper jeg.

Har sendt melding til fastlegen min, men bare lurer.. Googling gir mye informasjon men ikke nok 🤐

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør også vente til det har gått 14 dager før du tester deg. Det tar litt tid før sånne ting lar seg oppdage på tester.

Det er heller ikke noe stress. Du får en antibiotikakur som tar knekken på infeksjonen. Sørg bare for å følge legens anvisninger til punkt og prikke. Halsbetennelse er langt mer ubehagelig.

Endret av henrikwl
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (16 minutter siden):

Du bør også vente til det har gått 14 dager før du tester deg. Det tar litt tid før sånne ting lar seg oppdage på tester.

Det er heller ikke noe stress. Du får en antibiotikakur som tar knekken på infeksjonen. Sørg bare for å følge legens anvisninger til punkt og prikke. Halsbetennelse er langt mer ubehagelig.

Nå r d ikke meningen å være festbrems eller kverulant, ei heller sier jeg at du har feil og ikke har jeg hatt STI heller, men sånn generelt kan d være greit å trekke frem at d r greit å kunne minske ab bruk mot resistens/mindre effekt + d r mye ymse av bakterier der ute "om en har seg rundt" (ikke at jeg antyder dette gjelder trådstarter) som ikke gir utslag på standardtester og kan gi ubehag for både en selv og partner(e). Og d kan alltid være noe lort igjen etter en kur, om ikke disse standardsykdomene, så hvert fall en annen bakterieflora.

Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64
Gjest acdc7...d65 skrev (27 minutter siden):

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/seksualitet-og-helse/andre-artikler/klamydiatest/

Du trenger bare tisse i en kopp og levere det på legekontoret. Dette informerer sikkert legen din deg om. Alt er gratis, både test og behandling.

Anonymous poster hash: acdc7...d65

De sa akkurat dette, urinprøve og El konsultasjon. Venter egt bare på svar når timen passer.. Ser ut som en ukes ventetid🤐

henrikwl skrev (25 minutter siden):

Du bør også vente til det har gått 14 dager før du tester deg. Det tar litt tid før sånne ting lar seg oppdage på tester.

Det er heller ikke noe stress. Du får en antibiotikakur som tar knekken på infeksjonen. Sørg bare for å følge legens anvisninger til punkt og prikke. Halsbetennelse er langt mer ubehagelig.

Må vente like greit en uke før jeg får time, og da er det over 14 fager siden. Har ikke lagt merke til noen symptomer så er litt redd det kommer.

Skal følge bruksanvisningen, dette er noe jeg virkelig ikke vil ha.

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Lenke til kommentar
nacario skrev (10 minutter siden):

Nå r d ikke meningen å være festbrems eller kverulant, ei heller sier jeg at du har feil og ikke har jeg hatt STI heller, men sånn generelt kan d være greit å trekke frem at d r greit å kunne minske ab bruk mot resistens/mindre effekt + d r mye ymse av bakterier der ute "om en har seg rundt" (ikke at jeg antyder dette gjelder trådstarter) som ikke gir utslag på standardtester og kan gi ubehag for både en selv og partner(e). Og d kan alltid være noe lort igjen etter en kur, om ikke disse standardsykdomene, så hvert fall en annen bakterieflora.

Å redusere antibiotikabruk handler om å ikke bruke det når det ikke er nødvendig. I tilfellet klamydia, som er en infeksjon man ikke blir kvitt uten bruk av antibiotika, er det jo helt klart nødvendig. Og, så lenge man følger kuren helt ut og ikke dropper den tidligere fordi «man føler seg jo helt fin igjen» så får man tatt alt av bakterier og resistens er ikke en case.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 minutter siden):

Å redusere antibiotikabruk handler om å ikke bruke det når det ikke er nødvendig. I tilfellet klamydia, som er en infeksjon man ikke blir kvitt uten bruk av antibiotika, er det jo helt klart nødvendig. Og, så lenge man følger kuren helt ut og ikke dropper den tidligere fordi «man føler seg jo helt fin igjen» så får man tatt alt av bakterier og resistens er ikke en case.

Enig, og klamydia er jo også særdeles viktig å behandle, spesielt da kvinner kan bli sterile av dette.

Test og behandling av kjønnssykdommer er gratis.

Selv med fast partner kan også bli smittet, enten ved at partneren er utro eller at partneren var smittet ifra forrige partner. I tillegg "de som har seg rundt" kan være flinke med å sjekke seg for kjønnssykdommer før de bytter partner, de kan være påpasselige med bruk av kondom, de kan være vaksinert mot enkelte sykdommer som kan overføres via samleie.

Fremfor å rette pekefingeren mot antall sexpartnere, så bør man heller legge til rette for safe sex, på systemnivå, tenker jeg nå jeg :)

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (32 minutter siden):

Å redusere antibiotikabruk handler om å ikke bruke det når det ikke er nødvendig. I tilfellet klamydia, som er en infeksjon man ikke blir kvitt uten bruk av antibiotika, er det jo helt klart nødvendig. Og, så lenge man følger kuren helt ut og ikke dropper den tidligere fordi «man føler seg jo helt fin igjen» så får man tatt alt av bakterier og resistens er ikke en case.

Man kan ta forebyggende steg ved å være føre var eller at fastleger ikke gir lett ut ab - men har man fått en STI så må en beh med ab, er ikke uenig i d. Som du vet kan man utvikle resistens pga overforbruk, r de som har perm klamydia da ab ikke lengre har effekt - men igjen et skrekk eksempel ikke aktuelt for trådstarter. 

Og det er ikke nødvendigvis slik at en kur "tar alt", har igjen kjenninger som fremdeles har hatt ubehag og måtte eks få krem/salve med annen type ab mot bakterier de ikke fikk klart svar på var.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (9 minutter siden):

Fremfor å rette pekefingeren mot antall sexpartnere, så bør man heller legge til rette for safe sex, på systemnivå, tenker jeg nå jeg

Jepp. Bruk kondom, test ofte og få behandling hvis det trengs.

Så er det ikke krise om man får en infeksjon fra tid til annen. Jeg føler at FUD rundt STI-er er moralismens siste skanse, hvor selv ellers ikke-religiøse mennesker kan få viftet med pekefingeren og drevet litt deilig fordømmelse.

Lenke til kommentar
nacario skrev (3 minutter siden):

Som du vet kan man utvikle resistens pga overforbruk

Mener du her at man som individ kan utvikle antibiotikaresistens? Det stemmer i så fall overhodet ikke, det er ikke vi som blir resistente, det er bakteriene.

Det finnes superresistente bakterier som antibiotika ikke biter skikkelig på, det er helt korrekt. Og det er et stadig større problem. Men det er primært sett noe legestanden skal bekymre seg over, og løse, ikke hver og en av oss. Vi skal bare følge legens anvisninger, og ikke leke smarte og stoppe kuren tidligere «fordi vi ikke vil bli resistente» eller lignende naive misforståelser. Sånne ting er nettopp en av grunnene til at antibiotikaresistens er et problem i det hele tatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64
GiaMahan skrev (10 minutter siden):

Enig, og klamydia er jo også særdeles viktig å behandle, spesielt da kvinner kan bli sterile av dette.

Test og behandling av kjønnssykdommer er gratis.

Selv med fast partner kan også bli smittet, enten ved at partneren er utro eller at partneren var smittet ifra forrige partner. I tillegg "de som har seg rundt" kan være flinke med å sjekke seg for kjønnssykdommer før de bytter partner, de kan være påpasselige med bruk av kondom, de kan være vaksinert mot enkelte sykdommer som kan overføres via samleie.

Fremfor å rette pekefingeren mot antall sexpartnere, så bør man heller legge til rette for safe sex, på systemnivå, tenker jeg nå jeg :)

Var rundt 5 år siden jeg hadde kjæreste, så å påtrekke meg noe sykdom nå som jeg først får en kjæreste selv fra en ex blir.. Rart.

Hun går på p-piller og brukte ikke kondom de få gangene jeg hadde sex.. Har ikke merket noen symptomer.. Selv om det sto på noen sider at det kan ta opp til 2 uker før man merker de 😐

Må vel levere urinprøve i morgen, håper på det beste..

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Mener du her at man som individ kan utvikle antibiotikaresistens? Det stemmer i så fall overhodet ikke, det er ikke vi som blir resistente, det er bakteriene.

Det finnes superresistente bakterier som antibiotika ikke biter skikkelig på, det er helt korrekt. Og det er et stadig større problem. Men det er primært sett noe legestanden skal bekymre seg over, og løse, ikke hver og en av oss. Vi skal bare følge legens anvisninger, og ikke leke smarte og stoppe kuren tidligere «fordi vi ikke vil bli resistente» eller lignende naive misforståelser. Sånne ting er nettopp en av grunnene til at antibiotikaresistens er et problem i det hele tatt.

Det eneste jeg mener er at jeg startet diskusjonen smidig og prøvde å komme med litt kontekst, og så henger du deg opp i svart-hvitt tangegang. Har formulert meg greit nok og føler ikke på det egoet du har om å måtte hevde meg videre. Nå blir d en tur på gymmen, ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar

Du kom med en vag og dårlig begrunnet frykt-formaning knyttet til antibiotika-resistens som jeg prøvde å nøste litt opp i fordi jeg ikke helt så relevansen her og det latet til at det bygget på en del misforståelser hos deg. Det handler ikke om «behov for å hevde meg», jeg skjønner oppriktig ikke hva det var du prøvde å oppnå.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64 skrev (3 timer siden):

Var rundt 5 år siden jeg hadde kjæreste, så å påtrekke meg noe sykdom nå som jeg først får en kjæreste selv fra en ex blir.. Rart.

Hun går på p-piller og brukte ikke kondom de få gangene jeg hadde sex.. Har ikke merket noen symptomer.. Selv om det sto på noen sider at det kan ta opp til 2 uker før man merker de 😐

Må vel levere urinprøve i morgen, håper på det beste..

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Krysser fingrene for deg, men er som sagt veldig enkelt og gratis å behandle. Det som er litt ekkelt angående klamydia er at på grunn av at ikke alle har symptomer, så kan man gå lenge med klamydia ubehandlet, og dermed få konsekvenser som for eksempel sterilitet. 

Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64
GiaMahan skrev (22 timer siden):

Krysser fingrene for deg, men er som sagt veldig enkelt og gratis å behandle. Det som er litt ekkelt angående klamydia er at på grunn av at ikke alle har symptomer, så kan man gå lenge med klamydia ubehandlet, og dermed få konsekvenser som for eksempel sterilitet. 

Fikk vite jeg måtte vente 14 dager før jeg leverer inn urinprøven. Så leverer den i morgen tidlig, fikk beskjed tidlig på morgenen så den lille koppen er fortsatt steril. Håper virkelig den er negativ på testen.

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64
henrikwl skrev (På 10.6.2021 den 19.36):

Slapp av, det er ikke noe stress uansett. 

Var negativ, hadde vært en kur ei uke men får ikke se kjæresten før om 10 dager uansett, føler det er ganske ille om jeg hadde fått denne sykdommen. Mer redd for bivirkninger eller symptomene.

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Lenke til kommentar
Gjest 7b3c6...c64 skrev (25 minutter siden):

Var negativ, hadde vært en kur ei uke men får ikke se kjæresten før om 10 dager uansett, føler det er ganske ille om jeg hadde fått denne sykdommen. Mer redd for bivirkninger eller symptomene.

Anonymous poster hash: 7b3c6...c64

Igjen, gitt at man skaffer seg behandling og følger den er ikke dette verre enn en influensa eller halsbetennelse. Ubehagelig og for all del ikke noe man ønsker seg, men ikke noe å krisemaksimere heller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...