Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nybygg fastpris, kontrakt signert. Kan entreprenør øke pris grunnet økte (tre-)materialpriser?


Anbefalte innlegg

Hei! Har signert kontrakt på nøkkelferdig hus til fastpris. Finner ingenting i kontrakt som omtaler entreprenørs rett til prisendring dersom økte utgifter til materialer, men det er noen henvisninger til lovverket bla.  Bustadoppføringsloven. 
 

Dere som kjenner bransjen: Har entreprenør rett til å kreve hundretusener i ekstraomkostninger grunner økte priser på materialer?

Tenkte forstå meg litt bedre på lovverket (høre med dere) før jeg snakker med entreprenør.

Noen setninger i kontrakten som omhandler pris på en eller annen måte:

  • «Selger kan foreta nødvendige og/eller hensiktsmessige endringer i spesifikasjonene, f.eks. som følge av offentligrettslige krav, manglende tilgjengelighet eller prisendringer, så lenge dette ikke reduserer boligens/fritidsboligens forutsatte standard. Dette gjelder også for endringer/tilvalg. Slike endringer utgjør ikke en mangel, og gir ikke kjøper rett til prisavslag eller andre sanksjoner.»
    Dette tolker jeg som at de kan velge et annet materialvalg med tilsvarende kvalitet grunnet pris. Men ikke at de kan øke prisen ved bruk av samme materiale.

Takk for innspill! :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og hvordan har du tenkt til og bytte bort tre i et tilsvarende produkt da?skal du bygge i tre,så kan de nok øke prisen,prisen på trelast skal jo øke med ca 30% til 1. august.

nå er jo prisene ca det dobbelte av hva de var før nyttår,og med prisoppgangen 1. august,og 1. oktober,så blir det dyrt og bygge nytt,kan nok regne med 300-600k ekstra bare på trelast,og jeg snakket med en rørlegger denne uken,der skal prisene gå opp med 30% på rørlegger deler.

og om elektrikker delene vil gå opp tilsvarende,så blir det fort 1mill ekstra når  man bygger hus kontra før nyttår

 

står jo prisendringer i kontrakten din,så de har nok sitt på det tørre,om du ikke vil bygge alt i betong,mulig det blir billigere nå

Lenke til kommentar

Reglane for slike ting står som regel i NS 3420 eller deromkring. Dessverre er ikkje standardane tilgjengelege utan lisens. Dei fleste ingeniørbedriftar og universitet har abonnement. Elles kan det henda det lokale biblioteket kan hjelpa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oter skrev (49 minutter siden):

og hvordan har du tenkt til og bytte bort tre i et tilsvarende produkt da?skal du bygge i tre,så kan de nok øke prisen,prisen på trelast skal jo øke med ca 30% til 1. august.

nå er jo prisene ca det dobbelte av hva de var før nyttår,og med prisoppgangen 1. august,og 1. oktober,så blir det dyrt og bygge nytt,kan nok regne med 300-600k ekstra bare på trelast,og jeg snakket med en rørlegger denne uken,der skal prisene gå opp med 30% på rørlegger deler.

og om elektrikker delene vil gå opp tilsvarende,så blir det fort 1mill ekstra når  man bygger hus kontra før nyttår

 

står jo prisendringer i kontrakten din,så de har nok sitt på det tørre,om du ikke vil bygge alt i betong,mulig det blir billigere nå

Takk for svar, men husk at dette dreier seg om bolig kjøpt til fastpris. Å bygge bolig selv med ordinært byggelån vil selvsagt bli dyrere i disse tider. Men om man har kjøpt til fastpris Tror og håper jeg ting er annerledes. Intensjonen med tråden er å høre om det finnes regler for slike ting. Åpenbart må det være regler, om en kunde signerer på bolig til 10 mill, også sier entreprenøren plutselig at de vil ha 11-12 millioner, så må vel i alle fall kunden ha rett til å si opp avtalen. Ved kjøp av bil står det i min erfaring ofte at prisstigning kan forekomme inntil 6%, noe lignende gjelder kansnje også for boliger?

Jeg kontakter entrepenør i morgen og får svaret. 

Lenke til kommentar
MKap skrev (40 minutter siden):

Reglane for slike ting står som regel i NS 3420 eller deromkring. Dessverre er ikkje standardane tilgjengelege utan lisens. Dei fleste ingeniørbedriftar og universitet har abonnement. Elles kan det henda det lokale biblioteket kan hjelpa.

Takk! Skal se om jeg får lest litt om dette. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (33 minutter siden):

Takk for svar, men husk at dette dreier seg om bolig kjøpt til fastpris. Å bygge bolig selv med ordinært byggelån vil selvsagt bli dyrere i disse tider. Men om man har kjøpt til fastpris Tror og håper jeg ting er annerledes. Intensjonen med tråden er å høre om det finnes regler for slike ting. Åpenbart må det være regler, om en kunde signerer på bolig til 10 mill, også sier entreprenøren plutselig at de vil ha 11-12 millioner, så må vel i alle fall kunden ha rett til å si opp avtalen. Ved kjøp av bil står det i min erfaring ofte at prisstigning kan forekomme inntil 6%, noe lignende gjelder kansnje også for boliger?

Jeg kontakter entrepenør i morgen og får svaret. 

du er nok ikke alene om dette,men er ganske sikker på at entreprenøren har sikret seg mot prisoppgang,ellers så taper de fort mange millioner på byggeprosjektene de har

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...