Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kroppstemperatur og feber.


Kent82

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg undrer på en ting som jeg føler jeg ikke får helt svar på.

Hvilken temperatur har man feber? 

Om man tar et lite google søk så finner man fort ut at feber temp starter ved ca 37°, men hvordan er det utmålt? 

Jeg nesten ferdig med en forkjølelse der tempen min på det meste lå nesten på 37,7°.

Både på legevakt og Google menes det at man har feber når måleren er over 37° for 37° er vanlig kroppstemperatur. 

Men dette føler jeg meg uenig i. Min temperatur til vanlig ligger på 36°, dvs 1° under normalen?! Betyr det da at dersom tempen min går opp til 37°, så vil jeg ha feber? Eller er det da slik at dersom jeg skal ha feber så må jeg da opp 2° i stedet for 1° som sies på legevakta? 

Er jeg unormal? Hva er målingen regnet ut av? Er andre måleenheter basert på alder, kjønn og eventuelt tilstand? 

Takker for alle svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som regnes som feber generelt er alt over 38 grader målt i bakenden. Det er vanlig å fluktuere litt mellom 37 og 38 uten at det betyr at en har feber. En tommelfinger regel er vel at en har 37,0 grader om morgenen og 37,5 grader om kvelden, ved måling i bakenden :)

Hvordan måler du temperatur? Om du måler med eksempelvis øretermometer kan du anta at din reelle kroppstemperatur fort er 0,5 grader høyere enn den lesningen du får ut på øretermometeret, skal du ha en nøyaktig måling bør det bli tatt i endetarmen.  

Lenke til kommentar

Tempraturen kan variere ut fra alder, kjønn, tid på døgnet, aktivitet osv.
38 og opp er vel pr definisjon feber, det betyr ikke at du faktisk er syk selv om du har 38., heller ikke at du er frisk om du har under.
Som Evil sier over, så varierer det også fra hvor du tar måling.

Å måle temperaturen for å se om kroppen er varmere enn den skal være er ingen nøyaktig vitenskap.
Det er ikke slik at du er frisk om den viser f.eks 37,3 men syk om den viser 37,5.
Det er uansett mye viktigere hvordan du føler deg enn hva måleren viser, med mindre den krabber nærme 40, da tar man febernedsettende og evt. kontakter legevakten om den fortsetter å øke.

De på legevakten er ikke veldig interessert i å spikke flis med deg, det er ganske irrelevant om du har feber ved 37 eller er frisk ved 37, så lenge du ikke har f.eks 39,5.

Føler du deg frisk? du er frisk
Føler du deg syk? du er syk

Endret av aklla
Lenke til kommentar

En fun fact er at temperaturen varierer litt utfra hvor på kroppen man måler. Endetarmen er varmest, med 37,1 grader - mens temperaturen i munn er litt over 36. Temperaturen kan også naturlig varierer utfra hvilken situasjon man er i. Kvinner med eggløsning har opptil 0,5 grad høyere temperatur enn når de ikke har eggløsning. I tillegg har målemetoden mye å si. Så man kan si at feilmarginen - eller avstanden til hva den faktiske temperaturen faktisk er være opptil 1-2 grader.

Rent klinisk er feber å regne dersom endetarmen er målt til 38 grader eller mer. 

Lenke til kommentar

Ja det stemmer vel fint med det jeg har hørt også. Jeg tar alltid tempen min i armhulen, men det er vel fordi kjerringa var så forbanna etter at jeg putta den bak en gang og glemte å si ifra. Ho måler jo oralt så det fikk jeg svi for i etterkant kan man vel si 😄.

 

Tusen takk for svar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...