Gå til innhold

Hvilke kredittkort bør man ha hvis man har ordnet økonomi og betaler ved forfall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Har man ordnet økonomi trenger man ikke kredittkort. Til nød et bensinkort for å få litt rabatter.

Tullesvar, har man ordnet økonomi så utnytter man alle fordelene de forskjellige kortene har, Komplettbank har MasterCard der du får 4% tilbake i deres nettbutikk og 1% andre plasser, DNB MasterCard kjører 20% rabatt hos Power flere ganger i året blant annet, 365 direkte er ett bra rabatt kort for drivstoff hos Esso for eksempel osv...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om du er villig til å legge ned litt innsats så kan du ha fleire kort og spare nokre tusen i året, men 1% av 100 000 er berre 1000 kroner, så du må sjølv vurdere om det er verdt det.

For folk flest er det vel mest å hente på drivstoff og daglegvarer, men òg elektronikk, kle og anna, avhengig av forbruket.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Om du er villig til å legge ned litt innsats så kan du ha fleire kort og spare nokre tusen i året, men 1% av 100 000 er berre 1000 kroner, så du må sjølv vurdere om det er verdt det.

For folk flest er det vel mest å hente på drivstoff og daglegvarer, men òg elektronikk, kle og anna, avhengig av forbruket.

Ja, i bunn og grunn er det jo snakk om småpenger i forhold til hva man bruker. Derfor likte jeg Trumf når jeg koblet det til bankkortet, det var litt styr å sette det opp, men så trengte man ikke tenke på det de neste årene. Hvis man kan ha et lignende opplegg med kredittkort som krever liten innsats og ting går automatisk er det jo veldig greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erfaring fra dette forumet har lært meg at det er en fordel å ha DNB Mastercard, da de har rabatter hele tiden på bestemte varer eller butikk.  F.eks 20% på PC deler, eller TV, som fort kan bli noen tusener.

Kredittkort i Norge passer best for de som har masse penger.
Dyrt å være fattig.

Lenke til kommentar

Ja, DNB kan ha den type rabattar fordi dei tener godt på kundane som tar opp kreditt og brukar lang tid på å betale den ned.

DNB-kortet har mange gode rabattar på ulike butikkar, så der er det kroner å spare så lenge ein får betalt kreditten før rentene byrjar.

For daglegvarer kan det løysast ganske enkelt med Trumf nguy nemner, Coop-kort eller liknande.

Eg har Trumf og Coop for daglegvarer og DNB-kredittkort for diverse anna. Dei andre utgiftene er mindre og lite å hente på med mindre eg kan bruke ein DNB-rabatt. 

Det du sparar mest på er å kjøpe færre ting. 🙂

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (50 minutter siden):

Ja, DNB kan ha den type rabattar fordi dei tener godt på kundane som tar opp kreditt og brukar lang tid på å betale den ned.

DNB-kortet har mange gode rabattar på ulike butikkar, så der er det kroner å spare så lenge ein får betalt kreditten før rentene byrjar.

For daglegvarer kan det løysast ganske enkelt med Trumf nguy nemner, Coop-kort eller liknande.

Eg har Trumf og Coop for daglegvarer og DNB-kredittkort for diverse anna. Dei andre utgiftene er mindre og lite å hente på med mindre eg kan bruke ein DNB-rabatt. 

Det du sparar mest på er å kjøpe færre ting. 🙂

Det er nok sant. Jeg har ikke tro på kredittkortene som har tilbud i visse perioder, for du sparer ikke penger på å kjøpe noe du kanskje ikke ville kjøpt, det kan kanskje brukes ved at man sjekker om det er rabatt akkurat når man skal kjøpe noe uansett. Eller ved at man har et kort i bakhånd for elektronikkjøp når det må oppgraderes. Men tiden man bruker på å planlegge dette betaler seg sikkert ikke med det man sparer.

Så er på jakt etter enkle ting som ikke krever mye innsats, slik som f. eks. å bruke trumf kombinert med noe annet når man handler dagligvarer. Kan man f. eks. tjene noe bonus på å betale fellesutgifter med kredittkort? Da er vi kanskje farlig nær ved å betale kredittkort med kredittkort og det går vel ikke?, regner med at de også har eliminert metodene hvor man bare flytter penger rundt for å tjene bonus?

Lenke til kommentar

Trumf kan du som sagt knytte til debitkort, så der er det ikkje behov for kredittkort. Usikker på Coop, men der må du kanskje ha Coop sitt kort.

Ang. elektronikk og andre bruksgjenstandar så må ein sjølvsagt kunne vente på supertilbod for å få lågaste pris, men DNB har mange rabattar ellers òg.

Eg kan gjerne vente månader på å gjere eit kjøp. Er eg heldig så har eg funne ut at eg ikkje treng heile greia. Sjeldan eg kjøper ting og tang som hastar så mykje at eg ikkje kan vente litt. Ev. ser eg på prishistorikken og legg inn varsel ved redusert pris, så kan eg kjøpa når det er på tilbod.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mange bra råd over her fra andre.

Jeg kan legge til at jeg bruker Komplett Bank for å få kreditt 40 dager og 1% på dagligvarer og 2% på netthandel i en ren nettbutikk. I butikker med Trumf bruker jeg det kortet i tillegg og får litt til. Når jeg får kreditert penger etter å ha brukt Komplett, så sørger jeg for at pengene IKKE blir kreditert tilbake til Komplett kortet, for da trekkes det av igjen på rabattpoengsaldoen. Jeg får det ut kontant eller ber om at summen sendes til mitt Visa BankAksess kort. I netthandel bruker jeg alltid PayPal (for sikkerhet og reklamasjon) koblet mot Komplett kortet og handler alltid i Euro eller USD. Handle aldri i NOK i utlandet - verken på nett eller i butikk eller minibank. På Mc Donalds (og andre butikker) i utlandet, betal manuelt med kort i lokal valuta så terminalen ikke belaster i NOK. To siffer i kortnummeret forteller systemet hvilket land du er fra, og forsøker ( med en smiley) å få deg til å veksle med maskinens drit-dårlige kurs, det taper du MINST 2-3% på. Ta alltid ut penger i utlandet i minibank som sitter i veggen eller inne på en storbank. Det sikrer at du ikke får gebyr på en femtilapp og at du får tatt ut og belastet i lokal valuta, så banken din hjemme veksler for deg. Ikke bruk de løse ATK-maskinene som står klemt inn ved kiosker og butikkinnganger - de tar gebyrer av deg. Jeg hadde det litt travelt på Mc Donalds i Vilnius en gang og terminalen belastet automatisk i NOK. Det kostet meg netto 22 kr mere enn om jeg hadde valgt manuell kortbetaling og kjøpt det samme der med lokal valuta, medregnet 1,75% valutapåslag i S'bank. Jeg syns jeg hørte små hurrarop inne i maskinen... ??  😞 

Et tips til: for å kunne ta ut gebyrfrie penger på et kredittkort i utlandet, betal inn en sum for mye så du har positiv saldo på f eks 10 000. Da kan du ta ut den summen igjen gebyrfritt i utlandet. Snakk med kortselskapet først, sånn at du har klar beskjed fra dem om det er lurt. Det kan tjene som en reserve om du trenger det. Å ta ut kontanter på kredittkort med negativ saldo (kreditt) pleier å være ganske dyrt i gebyrer. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...