Gå til innhold

Erfaringer med arbeid som "Independent Contractor" gjennom Deel (letsdeel.com)?


Anbefalte innlegg

Hei!

TL;DR: Noen som har erfaring med jobb som fulltids frilansere gjennom plattformen Deel?

Jeg har fått tilbud om stilling i et amerikansk selskap og jeg kommer til å jobbe hovedsaklig remote fra Norge med kunnskapsarbeid over nett. Kontrakten er full-tid og med faste månedlige utbetalinger, men de ønsker likevel jeg registrerer meg som "independent contractor" på plattformen Deel for så å bli lønnet gjennom den.

 

Hvor starter jeg? Tenker sette opp et ENK, for så å føre alle inntekter jeg får gjennom Deel på dette foretaket. Er det vits å bruke Fiken eller andre regnskapsprogrammer i denne situasjonen ettersom jeg kun får en fast utbetaling hver måned og det jeg selger er mine 37,5 timer i uken?

 

All hjelp settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En problemstilling som kommer opp er https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/ Om det er en akutell problemstilling når kunden ikke er norsk vet jeg ikke, det bør du nok sjekke opp med skatteetaten.

Akkurat hvilke krav som stilles til regnskapet ditt når du har ENK vet jeg ikke, men med mindre du er dyktig til regnskapsførsel så bør du ha et regnskapsprogram som hjelper deg. Antagelig er det lurt med en avtale med regnskapsfører som i det minste ser over regnskapet ditt også. Hvis dette er fulltidsjobben din er slike kostnader relativt sett små. Et slikt program vil også hjelpe deg med alt som skal sendes inn til skatteetaten, slik at du ikke bruker veldig lang tid på å gjøre det feil 😉

Tjenestene du kommer til å levere er med all sannsynlighet mva-pliktig, med 0% sats. Dvs du må rapportere mva til skatteetaten annen hver mnd. Fordelen er at du kan trekke fra mva på utgifter du har for å drive virksomheten, f.eks pc hvis du er avhengig av det for å gjøre jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, nirolo said:

En problemstilling som kommer opp er https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/ Om det er en akutell problemstilling når kunden ikke er norsk vet jeg ikke, det bør du nok sjekke opp med skatteetaten.

Akkurat hvilke krav som stilles til regnskapet ditt når du har ENK vet jeg ikke, men med mindre du er dyktig til regnskapsførsel så bør du ha et regnskapsprogram som hjelper deg. Antagelig er det lurt med en avtale med regnskapsfører som i det minste ser over regnskapet ditt også. Hvis dette er fulltidsjobben din er slike kostnader relativt sett små. Et slikt program vil også hjelpe deg med alt som skal sendes inn til skatteetaten, slik at du ikke bruker veldig lang tid på å gjøre det feil 😉

Tjenestene du kommer til å levere er med all sannsynlighet mva-pliktig, med 0% sats. Dvs du må rapportere mva til skatteetaten annen hver mnd. Fordelen er at du kan trekke fra mva på utgifter du har for å drive virksomheten, f.eks pc hvis du er avhengig av det for å gjøre jobben.

Takk for god info nirolo! Har du erfaring med Fiken, Conta eller andre? Hvis man trenger ekstra hjelp til regnskapet kan man da haie dem inn på timesbasis eller ved å legge til ekstra features i månedsprisen på noen av disse norske regnskapsplattformene?

Lenke til kommentar

Jeg bruker fiken selv, men det kan godt hende at andre er bedre. Fiken er veldig behjelpelige på å svare på både tekniske og regnskapsmessige spørsmål, men de gjør ikke regnskapet for deg. Du kan leie en regnskapsfører på timebasis, bare å søke rundt. Bare pass på at de har kjennskap til regnskapssystemet du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...