Gå til innhold

Fortsette med gratis bankkort etter 33 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
andr3as skrev (11 minutter siden):

Har sett at Obos Bank har reklamert med gratis bankkort en stund nå så vurderer å bytte til de selv.

Ser man må være medlem av OBOS for å få gratis bankkort, så tror ikke jeg har noe å tjene der.

Kan man klare seg med bare kredittkort, finnes det noen av de som er gratis? Eller er det en dårlig ide? Har ryddig økonomi og betaler regningene ved forfall.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, nguy said:

Ser man må være medlem av OBOS for å få gratis bankkort, så tror ikke jeg har noe å tjene der.

Kan man klare seg med bare kredittkort, finnes det noen av de som er gratis? Eller er det en dårlig ide? Har ryddig økonomi og betaler regningene ved forfall.

Er man ikke medlem av obos så lønner seg nok ikke, bank norwegian har gratis kredittkort så lenge man betaler faktura så ser jeg ikke problem med å bruke kredittkort som betalings kort, bank norwegian gir og cash points på ting man kjøper og så etter hvert så kan man ende opp med gratis reise(ser de har endret nå at man ikke kan betale hele reisen lenger men man kan få opp til 1000 kr avslag hvis man har samlet 1000 cash points)

https://no.norwegianreward.com/tjen-cashpoints/bank-og-forsikring/bank-norwegian

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
15 minutes ago, nguy said:

Ser man må være medlem av OBOS for å få gratis bankkort, så tror ikke jeg har noe å tjene der.

Kan man klare seg med bare kredittkort, finnes det noen av de som er gratis? Eller er det en dårlig ide? Har ryddig økonomi og betaler regningene ved forfall.

Har flere gratis kredittkort med diverse fordeler og rabatter som er veldig kjekt å ha for de fleste ting. Det er 2 steder som jeg må betale med bankkort og det er post i butikk og på legekontor/fastlege/spesialister osv (på sistnevnte sted så er de ikke alltid så glad i få kontanter heller)

Så lenge regningene blir betalt ved forfall så ser jeg bare fordeler med kredittkort.

Lenke til kommentar
andr3as skrev (1 time siden):

Har flere gratis kredittkort med diverse fordeler og rabatter som er veldig kjekt å ha for de fleste ting. Det er 2 steder som jeg må betale med bankkort og det er post i butikk og på legekontor/fastlege/spesialister osv (på sistnevnte sted så er de ikke alltid så glad i få kontanter heller)

Så lenge regningene blir betalt ved forfall så ser jeg bare fordeler med kredittkort.

Har du dermed et bankkort du betaler den årlige avgiften på da?, du kommer deg ikke helt uten?

Lenke til kommentar

Når eg søker så finner eg berre ei gamal oversikt frå 2017 som lister opp berre nokre få bankar med gratis debetkort, stort sett med vilkår. https://kredittesten.no/kredittkort-og-debetkort-uten-arsavgift/

Gratis debetkort ser ut til å være utelukkande for ungdom, gull-kundar og kundar som er medlem i kollektive avtalar.

Dei fleste kredittkort er utan årsavgift og baserer seg på å tene pengar på deg dei gongane du gløymer å betale rekninga på forfall.

Det er fint mogleg å klare seg utan debetkort, men det er litt meir tungvindt ettersom mange stadar ikkje godtek kredittkort.
Du kan i større grad betale elektronisk som til dømes med Vipps på ein del butikkar, så Vipps kan være eit alternativ ettersom du der kan knytte Vippskontoen direkte til ein bankkonto utan å gå vegen om eit VISA eller Mastercard.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Når eg søker så finner eg berre ei gamal oversikt frå 2017 som lister opp berre nokre få bankar med gratis debetkort, stort sett med vilkår. https://kredittesten.no/kredittkort-og-debetkort-uten-arsavgift/

Gratis debetkort ser ut til å være utelukkande for ungdom, gull-kundar og kundar som er medlem i kollektive avtalar.

Dei fleste kredittkort er utan årsavgift og baserer seg på å tene pengar på deg dei gongane du gløymer å betale rekninga på forfall.

Det er fint mogleg å klare seg utan debetkort, men det er litt meir tungvindt ettersom mange stadar ikkje godtek kredittkort.
Du kan i større grad betale elektronisk som til dømes med Vipps på ein del butikkar, så Vipps kan være eit alternativ ettersom du der kan knytte Vippskontoen direkte til ein bankkonto utan å gå vegen om eit VISA eller Mastercard.

Gjelder dette og f. eks. kredittkort som Trumf Visa, at de ikke godtar dette Visa kortet, men godtar et Visa kort hvis det er koblet til en bankkonto?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, nguy said:

Har du dermed et bankkort du betaler den årlige avgiften på da?, du kommer deg ikke helt uten?

Har hatt det frem til nå og derfor vil jeg skaffe meg gratis hos Obos bank. Har bare avventet bank bytte for å se om dnb kjøper sbanken som jeg har brukt til nå.

Lenke til kommentar
nguy skrev (1 time siden):

Gjelder dette og f. eks. kredittkort som Trumf Visa, at de ikke godtar dette Visa kortet, men godtar et Visa kort hvis det er koblet til en bankkonto?

Ja det kan du oppleve. 

Når butikken aksepterer kredittkort så aksepterer dei at du får kreditt og stoler på at du betalar for deg seinar. Ved bruk av debetkort så har butikken fått betalinga før du får varen. Dei fleste store butikkar har omsetting nok til å kunne gi kreditt og ikkje få pengane på nokre veker. Den lokale strikkebutikken på hjørnet som akkurat får det til å gå rundt vil nok ikkje kunne gi deg varene utan å ha mottatt betalinga frå deg fyrst. 

Lenke til kommentar
andr3as skrev (3 timer siden):

Har hatt det frem til nå og derfor vil jeg skaffe meg gratis hos Obos bank. Har bare avventet bank bytte for å se om dnb kjøper sbanken som jeg har brukt til nå.

Jeg ser nå at medlemsskapet i OBOS er 500 kr første året, så betaler man 200 kr årlig. Dvs. at man faktisk sparer på å melde seg inn i OBOS og man får OBOS fordelene...

Endret av nguy
Lenke til kommentar
Dubious skrev (43 minutter siden):

Er ikke så mange årene siden vinmonopolet ikke godtok kredittkort.

Vi tar heller ikke kredittkort. (Privat familie firma)

Skjønner ikke helt hvorfor det er risiko for firma med kredittkort? Er det slik at hvis kjøper ikke betaler kredittkortregningen så tar kredittkortselskapet pengene fra firmaet?

Lenke til kommentar
nguy skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor det er risiko for firma med kredittkort? Er det slik at hvis kjøper ikke betaler kredittkortregningen så tar kredittkortselskapet pengene fra firmaet?

Kredittkortselskapet tar omtrent 3% av kjøpesummen, viss det ikke er enda mer.
Det er ihvertfall mye tryggere og billigere med vanlig bankkort.

Lenke til kommentar

De aller fleste banker tar betalt for debetkort (der beløpet trekkes direkte fra din konto), som regel er dette VISA-kort. Eneste unntaket er OBOS-banken, hvis du er medlem i OBOS. For 200 i året får du også alle medlemsfordelene til lavere årspris enn andre banker tar for kortet alene.

Jeg bruker kredittkort til så godt som alle kjøp, men noen steder tar de kun debetkort. Legekontoret er et av disse. Min frisør tar kun debetkort, men tilbyr betaling med Vipps nå. 

Lenke til kommentar
On 6/8/2021 at 2:27 PM, andr3as said:

Har flere gratis kredittkort med diverse fordeler og rabatter som er veldig kjekt å ha for de fleste ting. Det er 2 steder som jeg må betale med bankkort og det er post i butikk og på legekontor/fastlege/spesialister osv (på sistnevnte sted så er de ikke alltid så glad i få kontanter heller)

Så lenge regningene blir betalt ved forfall så ser jeg bare fordeler med kredittkort.

Santander er et godt alternativ, har et kort der jeg får brukt overalt samt det ikke koster noe årlig. Usikker om man betaler noe første gang, men vet de sender nye kort gratis samt å ha konto er gratis. Har også en reiseforsikring som er bedre enn hva selskaper kan tilby til 1200-1500,- i året, så er veldig fornøyd der. Ellers har de handlekonto kort der også du kan ha i tillegg,  noe som gir deg 100 dagers prisgaranti på alt du kjøper på nett, så om en kjøper elektronikk av og til sparer man fort noen tusenlapper i året. 
Bare husk å betal innen 50 dager så er det vel verdt det. 
 

Ikano visa er også gratis med rabatter ulike steder, men alt i alt synes jeg santander visa gold som jeg har til mitt bruk mtp reiseforsikring og ellers vanlig bruk og handlekonto kort for 100 dagers prisgaranti. Har et kort fra DnB også som jeg betaler årlig for, men greit å ha et enkelt id kort også. 
 

Endret av vampyrica
Lenke til kommentar
45 minutes ago, zanta said:

De aller fleste banker tar betalt for debetkort (der beløpet trekkes direkte fra din konto), som regel er dette VISA-kort. Eneste unntaket er OBOS-banken, hvis du er medlem i OBOS. For 200 i året får du også alle medlemsfordelene til lavere årspris enn andre banker tar for kortet alene.

Jeg bruker kredittkort til så godt som alle kjøp, men noen steder tar de kun debetkort. Legekontoret er et av disse. Min frisør tar kun debetkort, men tilbyr betaling med Vipps nå. 

DnB tar ikke noe betalt ved vanlig kort bruk på debit hos meg på et standard kort.

edit; må betale rundt 300,- i året for å ha kortet da, 275.- husker jeg rett.

Endret av vampyrica
Lenke til kommentar
On 6/8/2021 at 5:13 PM, The Avatar said:

Ja det kan du oppleve. 

Når butikken aksepterer kredittkort så aksepterer dei at du får kreditt og stoler på at du betalar for deg seinar. Ved bruk av debetkort så har butikken fått betalinga før du får varen. Dei fleste store butikkar har omsetting nok til å kunne gi kreditt og ikkje få pengane på nokre veker. Den lokale strikkebutikken på hjørnet som akkurat får det til å gå rundt vil nok ikkje kunne gi deg varene utan å ha mottatt betalinga frå deg fyrst. 

Det er ikke slik kredittkort fungerer. Det er banken som gir kreditt, ikke butikken. Det er ingen risiko for butikken å godta kredittkort, men som mange over sier så har det en kostnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...